4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej på er :heart:

Ja jag hoppas verkligen den gångna natten var en engångsföreteelse [-o<

Just nu sover Loa sin middagsvila som inleddes med ca 10 min argt skrik och envist ramsande från min sida. Förmiddagsvilan vaknade hon några minuter tidigt, något hon inte gjort sedan vi började kura. Får se i eftermiddag om det är en trend, si sådana fall får vi göra som du Katten, väcka nån minut innan hon brukar vakna!

:?: Det dök upp en fundering här hemma gällande skrattet-till-gonattet.. Hittills har vi jobbat med det inför varje sovpass oavsett om det sker dagtid eller inför natten. Är det tänkt så? Eller ska det endast vara en signal inför barnet att nu skall man sova natt? Jag tänker att jag vill förmedla att, som Anna skriver, det är roligt att gå och lägga sig, men samtidigt så kanske jag bara läst detta när kontexten har varit att lägga sig inför natten?

Kram och mitt varmaste tack :heart: till er som orkar hålla oss i handen på denna resa.
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Gokväll! :)

Skuttar in här och ger en pepp-kram inför natten. :heart: Är övertygad om att den kommer bli mycket bättre än den förra. :thumbsup: Det måste ha gått troll i den! ;)

Vi kör med Skrattet inför varje lur så gott det går. Han är lite svårflirtad vår krabat men det flin ser vi till att det blir åtminstone varje gång. :D

Passar även på att tacka än en gång för tipset ang att skippa fleecefiltarna. Kör med 2 st virkade filtar just nu (såååå fula men luftar bättre än fleece) fram tills flytt till spjälsäng (ska köpa ett bra täcke tills dess). Tidigare har det luktat väldigt unket om blöjan på morgonen men sedan vi tog bort fleecefiltarna så har det blivit mycket bättre. Måste ha varit så att de var för täta och därför stängde in snusklukten... :shock: :-&

Kram!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Ja, skratt till alla "god natt" alltså till alla lurar. Det ska vara roligt att gå och nana, oavsett om det är dag eller kväll! :wink:

Hoppas nu natten blir bättre för er, och oss :wink:
Kram!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Hej kära ni!

Det är en glad morgon här :D Oh tack o lov (var faktiskt rätt nervös inför natten). Insomningen vid kl 19 tog sin lilla tid men det var mestadels gnölande varpå Loa sov till strax efter midnatt då jag hörde henne första gången. Vid 01.15 var hon vaken igen, hörde att hon inte kommer somna om själv så flög upp och efter ett par omgångar med rejält höga, hurtiga och bestämda ramsor så somnade hon om :heart:

Sov till 05.50 då vargtimman började :? :) På detta följde en halvtimmas skrikande och stundtals riktigt ledsen gråt som hackade sönder mitt mkt ärrade :( :roll: hjärta. Men mha lite musik (kan inte ha hög musik på i denna arla morgontimma), köksfläkt och spolande badrumskran så somnade hon om!! Gott!!! Fick väcka vid kl 7. Kändes riktigt bra :)

Katten! Va gott att snusklukten :D vädras ut bättre!

Bianca Hoppas hoppas att er natt var som vanligt igen men det tror jag nog med sådan proffshandledning som din lilla har tillgång till :D

Kram så länge :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God morgon du goá! :heart:

Men det var ju ändå en helt okej natt, eller hur?! Ni är på rätt spår och snart, snart, snart är ni framme! :sleep:

Natten här hos oss var normal igen. Lillfisan har blivit förkyld och det var nog därför hon hade svårt att sova igår natt. Hon blir så täppt när hon ligger ner och då kan man ju inte andas genom näsan och sutta på fingrarna samtidigt :( Igår kväll fick hon nässpray - och natten var hyfsat lugn. Några uppvak som hon hanterade själv. Men sen har vi ju vargtimmen som vi får jobba med fortfarande. :wink:

Kramar till er!
Bianca
majbrittsanna

Hej Bianca :heart:

Visst var det det, natten alltså :D Bara att nöta på 8) :)

Ja det här med förkylning och sömn kan ju vara riktigt jobbigt, det vet man ju själv när det är trögt att andas! Himla skönt att nässprayen hjälpte din gullunge!

Jag sitter och funderar på en justering av Loas måltider nu i samband med att vi även kan införa kyckling/kött. Jag hoppas att det kan locka hennes intresse som hittills varit ganska sparsamt. Dessutom bör jag nog ta bort välling till varje mål, och låta minst ett mål vara vällingfritt.

I dagsläget äter hon följande:

7.00 Välling, en flaska 220 ml

8.00 Gröt och katrinplommon ca 3 msk

11.00 Grönsakspuré och katrinplommon (ca 3 msk), följt av välling en halvtimma senare (alltemellan 100-200 ml går ner här)

14.30 Här serveras maten i omvand ordning, välling först (150-200 ml) följt av grönsaks och fruktpuré en stund senare). Anledningen till detta är att hon jättegärna vill ha sin vällingflaska när hon här är lite nyvaken och gosig). Har blivit så ledsen när jag försökt ge mat först.. :( men.. det kanske är fel..
18.00 Välling oftast 220 ml

18.45 En halv mosad banan ingeggad i rapsolja.

Håler på att skissa, inspirerad bl a av ditt matschema, hur jag kan förbättra hur måltiderna ligger och vad som ges, så att den lilla fisen behagar äta lite mer!

Har ni kommentarer så är de mer än välkomna :)

majbrittsanna

Ok så här tänkte jag med maten:

7.00 Välling

8.30 Gröt och katrinplommon

11.00 Lunch, grönsaks- och kött/kycklingpuré och katrinplommon

14.30 Mellanmål: Välling

17.30 Middag: grönsaks- och kött/kycklingpuré och fruktpuré

18.45 Vällingkvällsslurk

:?: Ser det ok ut?

Det jag är osäker på är att gröten kommer tätt inpå lunchen och riskerar att försämra aptiten. Samtidigt så tror jag hon behöver något här eftersom hon äter upp hela vällingflaskan kl 7 och ser ut som hon vill ha mer.

Middagsmålet är ju också sent för henne, har tidigare undvikit smakisar så här sent för hon är så trött och gnällig så här sent men hon börjar få bättre humör iom att hon sover mer, samtidigt som att det ju är hit vi vill, att äta middag på middagstid liksom :) . Och på detta vis kan jag ju behålla vällingen efter middagsvilan vilket jag vet att L gillar.

:?: Vi håller ju på med kurande.. bör jag vänta att införa detta schema tycker ni eller kan jag köra? Det är ju inte så jättestora förändringar egentligen och förhoppningsvis så äter hon mer och det bör ju vara positivt för sömnen.. :-k

Nudel-grönsaks-skinka-purén som serverades till både lunch och middag idag togs iaf emot med öppen mun idag :thumbsup: hoppas att det betyder att L kommer fortsätta uppskatta den utökade variationen i menyn!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Jag tror att det kan vara väldigt tätt, mellan 7 - 8:30 och 11. Anna Wahlgren skriver att man ska ha minst 3 timmar mellan målen för att älsklingen ska hinna bygga upp aptiten.
Vad händer om du helt stryker grötmålet?!
Alltså:
7.00 Välling
14.30 Mellanmål: Välling/gröt
18.45 Vällingkvällsslurk

Då får du 4 stora mål och en nattslurk, precis som Anna W "vill ha det" :wink: Om du orkar stiga upp där vid 7 kan du ju ge välling och gröt då. (det orkar aldrig jag :P så Ronja får sin flaska i min säng :wink: ) Annars kanske du kan ge gröt till mellanmål?
Jag tror inte alls att älsklingen kommer vara så intresserad av gröt vid 8:30, inte heller av lunch senare vid 11 om det blir så tätt liksom. :-k

Kram!
Bianca
majbrittsanna

Bra super tack för feedback!!

Då skippar jag gröten helt på förm., börjar med välling som mellanmål på efterm. ev. lägger jag som du säger till gröt här sen.

Va tycker du, kan jag köra på detta from imorgon eller ska jag vänta nån vecka?

Kram Anna :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vart i kuren är ni nu, jag mins inte riktigt vilken dag ni är på :-k
Och hur ser schemat ut nu? Blir det stora förändringar?!

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hejsan!

Sticker in min näsa en sväng, måste ju se hur det går för min "Partner-In-Crime", hehe. :D 8)
Nudel-grönsaks-skinka-puré låter intressant. Är det hemlagat eller burkmat? Om hemlagat vill jag gärna ha receptet. :) Vi hade proteinpremiär idag; det blev hemlagad Nötfärs Provencale (dvs kokt nötfärs kryddad med frusna örtkryddor ;)).

Kram :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hello Partner :D Du jag är (ännu) inte lika duktig som du :oops: , det är burk av märket HIPP. Men jag skyller lite på Loas mjölkallergi :oops: :?

Bianca Oh tack för all din hjälp!! :heart

Nuvarande schema ser ut så här:

7.00 Välling, en flaska 220 ml
8.00 Gröt och katrinplommon
11.00 Grönsakspuré och katrinplommon, följt av välling en halvtimma senare

14.30 Här serveras maten i omvänd ordning, välling först (150-200 ml) följt av grönsaks och fruktpuré en stund senare). Anledningen till detta är att hon jättegärna vill ha sin vällingflaska när hon här är lite nyvaken och gosig). Har blivit så ledsen när jag försökt ge mat först.

18.00 Välling
18.45 En halv mosad banan ingeggad i rapsolja.

Jämfört med nya:

7.00 Välling
14.30 Mellanmål: Välling/gröt
18.45 Vällingkvällsslurk

Det är ju ingen panik.. jag kan ju vänta, vill ju egentligen bara göra det som gör henne mest mätt :) (men inte förvirrad :? ) . Om man räknar från kurstart när vi hade kvar kvällsmålet är vi på DAG 10, om man räknar från när vi tog bort kvällsmålet är vi på DAG 4.

Kram :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Anna skriver ju att man inte ska ändra förrän tidgast efter uppföljningsveckan så att älsklingen ska ha en chans att anpassa sig efter schemat. Men i ditt fall talar vi om så små förändringar, så jag personligen hade valt att ändra nu. Sen får man ju ränka med att det tar 3 dagar upp till en vecka innan älsklingen är med på noterna igen. Men du ändrar ju inte hennes sömn, så ja tror inte det blir några problem! Se till att få i henne massor vid 7 bara, så han står sig till 11. Annars kanske du får välja tidigare lunch, typ 10:30.

Kram!
Bianca
majbrittsanna

Tack Bianca för ditt svar! :heart:

Oh gode värld, ja vad ska man säga. Efter en smårörig natt har lilla L! vaknat på ett minst sagt irriterat humör :evil:

La en supertrött Loa vid 7 igårkväll, vi hade haft en kort besök och hon åt lite mindre än vanligt sista målet. Somnade dock på 5 min efter sina obligatoriska mycket ILSKNA tjut. Hörde henne ett par gånger under kvällen. Vid 23.15 fick jag ramsa 2 ggr. Sedan vaknade hon 3.40. Puh. Fick påminnelse då och en till kl 04, med musik och vattenspolning tog det till 04.45 innan hon kunde somna om. För att sedan vakna igen strax innan 6, ny pangramsa, somnade igen, vaknade igen 06.40. Tog upp henne i en tyst stund strax innan 7.

Känner mig lite slut just nu. :roll: Känns som vi står o stampar lite..

Får idag fundera på hur vi ska göra med matschemat, vet varken ut eller in just nu :? :roll:

Kram kram
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Om jag får blanda mig i (förlåt! :oops:) så röstar jag absolut för: MER MAT! 8) Visst ska man inte ändra schemat och sådär, men för mig gäller det snarast sömnpassen - att ge mer mat för nån som har vargtimmestrassel är i mina ögon bara positivt. :wink: Så om du står och väger vill jag absolut puffa för mer mat! :-$ :sleep: :-({|=

Jag diggar det nya matschemat och tror att det är precis vad ni behöver! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"