Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt tips! Själva är vi precis i begynnelsen. Se vår tråd och följ oss gärna. :wink:

Kram :!:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej Luvisen!

Nu har jag lusläst din tråd (tyst för mig själv). :P Vilken UNDERBAR läsning! Blir såå motiverad själv! Och då är idag första gången jag någonsin hört eller läst något om IAHP. :shock:
Synd att min Freja redan är 19 mån bara. Önskar att jag hade kunnat göra ett sådant fantastiskt jobb som du gjorde med din bebis. Men nu känns tiden lite knapp. Men vi ger inte upp innan försökt!
Ser med spänning fram emot att få följa er vidare i denna väääldigt intresanta tråd!

Kram! :heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Kram tebax, Bianca!

Liiiten rapport:

Läsning: Bebis gillar helt klart bäcker som handlar om honom men inget annat... :? :lol: Så vi kör på det ett tag till ! :wink:

Matten: Läste slutet på Domans bok igen...Ja, nu känner jag mig peppad, precis som du sa Hege! :P Har börjat med ekvationer igen. 2 st/dag funkar fortf bra. Bebis blev VÄLDIGT glad att återse korten igen! :thumbsup: Men han blev liiite besviken på att det inte kom ngt supernytt så jag får återigen köra snabbt frammåt. Tar några lååånga ekvationer till och sedan kör jag lite smått och gått: sekvenser tex. Måste hinna till siffersymbolerna snart för Bebis är supersugen. Varje gg han ser en siffra när vi är ute på ngn skylt eller så , så bara måste han gå fram och prata och känna på den... :lol: Sötnos...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej Luvisen!

Tänkte höra ifall du har lust att läsa mitt senaste inlägg i vår tråd?

Vi har lite problem med uttråkad tjej - hur såg till "miniprogram" ut? Hade ni bara en lektion per dag och så massor med nytt då istället?

Skulle bli så glad ifall du hade nåt tips... :D

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Jag instämmer med andra:
Vilken fantastisk inspriationstråd du har här :D

Jag undrar hur ditt miniprogram ser ut? Hur mycket gör du ungefär varje dag?
Jag blir nog tyvärr lite stressad att vi inte hinner så mycket som han skriver i boken :roll:

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Bli inte stressad Krisse. Betänk att majoriteten av alla barn aldrig det prickkort överhuvudtaget :!: :idea: . Så, även ett miniprogram är bättre än inget.

Tyckte jag hade skrivit hur mkt eller lite jag gjorde... :-k :lol:

Så här ser det ut.

2 prickkort per dag. Bara nya varje dag.
+ 1 ekvation
+ 1 problemlösning

Detta gjorde jag 1 gg/dag.

Nu kör jag 1 ekvation per dag. Om Bebis är riktigt sugen kör vi 1 problemlösning också. Och det går mkt bra. Bebis är fortf efter månader med programmet mkt intresserad :wink:

Läsningen gjorde vi i speed version. Jag körde orden på datorn i powerpoint så det gick tillräckligt fort samtidigt som jag sa varje ord glatt. De programmet förde jag 2 ggr/dag och varje dag fick jag byta till nästa "grupp" med kort. Jag hade aldrig kunnat köra samma ord i en hel vecka. Då hade Bebis ruttnat. Så jag gjorde det hela dag för dag och efter 3 veckor var vi framme i korta meningar. Och nu kör vi bara hemmagjorda böcker utformade enligt anvisningar. Mest om Bebis själv för han diggar det bäst. Förstås. Han är ju solen självt :D

Sedan så läser jag ju alla skyltar som han frågar om. Och det är ju läsning det med. :wink:

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Sorry all bluddrighet men du kanske förstår ändå? Blir lite hastigt så här idag. Här råder sjukdom och olyckor. :(
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Inte alls svårt att förstå, tack snälla.
Helt otroligt
Så jag gjorde det hela dag för dag och efter 3 veckor var vi framme i korta meningar
=D> =D> =D>

Lyckos din bebis som har en sån mamma :!:

Jag tror jag har så svårt att förstå att de kan lära sig så fort. Men det gav mig definitivt en tankeställare, för redan idag så var lillebror helt uttråkad av prickarna och storasyster av orden. Så ikväll bytte jag ut alla orden och genast infann sig glädjen.
Sorry all bluddrighet men du kanske förstår ändå? Blir lite hastigt så här idag. Här råder sjukdom och olyckor.
Hoppas ni snart är friska igen och inte olyckan är så farlig :?: ,

Kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack Krisse! Vi mår redan bättre :P . Olyckan såg otäck ut men verkar vara ganska ofarlig. Tur! Puh!

:heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Liten rapport igen:

Läsning. Går strålande! Han läser verkligen! (man ser på ögonen) Makalöst fatkiskt- tänk så mkt de så små kan...! Kan nog inte riktigt greppa det.

Härom dagen pekade han på en affish och sa "da?" (det betyder LÄS) så jag läste "Halva priset" (det var jättestora bokstäver varpå Bebis säger. "Halfa piiiset!" :shock: Wow wow. Tack till kloke Doman. Oh wise One [-o< [-o<

Måste dock få ändan ur och göra måååånga böcker- Bebis vill ha så mkt mer! Gäller att hänga med!

Matte: Vi har kört sekvenser och en problemläsning /dag. Ibland svarar Bebis fel på problemen men jag forts i stor stil. Han verkar köpa det.
Dock är han väääääldigt rastlös- han vill veta vad siffersymbolerna är för ngt. Måste jag köra de där övningarna om mer och mindre än innan jag kan visa honom siffersymbolerna?

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Vad kul att det går så bra för er :!: \:D/
Det är alltid så inspirerande att läsa.

Synd att vi inte bor närmare varandra så kunde vi ju byta böcker för det kommer nog att bli några stycken 8)
Med storasyster hos oss får man mer leka fram intresset då hon tröttnar att bara bli visad ord. Men om någon vecka tror jag skall testa en liten bok.

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ja, jag tänkte också på det där att man kunde byta- det hade ju varit himla bra! Kommer ju hinna tillverka ett bibliotek om det ska fortsätta så här :lol:

Ang stora syster så gör en liiiiten bok om henne :wink: , du vet när hon gör grejer. Storasyster diskar tex.... \:D/

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Ang stora syster så gör en liiiiten bok om henne , du vet när hon gör grejer. Storasyster diskar tex....
jag tänkte nog fixa det, skall gå igenom lite verb först. Det gjorde jag ju förra gången jag höll på men det var ju evigheter sedan.

Jag har kört problemlösning med henne 3 gånger idag med ord. Verkar vara hennes grej även om det kan bli helt tokigt ibland, men roligt har vi.

Ännu har jag ju inte gjort några böcker men när vi har några som hon har lessnat på så kan vi ju ses i sthlm en sväng :?: (undrar om min man då vill ta bort kortet där han sitter i badkaret med storasyster :lol: ) Fast ni kanske ligger lite för oss i läsningen :?:
Det hade ju varit roligt ändå att träffa någon annan som håller på med detta för lite inspiration.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Är du i krokarna så är du självfallet välkommen :P :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Måste bara berätta!

Idag var jag trött och hade megahuvudvärk så jag tänkte hoppa övningarna...kände att jag inte kunde få till det där goa humöret som behövs... Då kommer Bebis tassande över till mig med sina 2 böcker som vi kör för tillfället. Och frågade om jag kunde läsa dem, han sa "Da?" och la huvudet på sne. Jag kunde ju inte säga nej...sockersöt som han såg ut, Han kravla upp i soffan med sina böcker och så satte han sig till rätta, la böckerna i mina händer och såg förväntansfull ut. Jag läste och sen helt plötsligt strök han sitt pekfinger över ett ord samtidigt som han läste högt: Mamman... :shock:. Och det stod : Mamman! Snacka om jag kände mig stolt och förbluffad.

Seeing is believing. Den lilla människan kan läsa :o :P

Makalöst fint. :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "