Och på vilket sätt är det inte att uppmuntra till vanvård att säga till föräldrar att inte byta bajsblöjor på typ 3 timmar? Testa samma grej i vården och se vad du får för reaktioner dåNimrah skrev:Nej. Men att påstå att hennes råd uppmuntrar till vanvård och misshandel är fortfarande kränkande. Det är DET som är problemet.plutteli skrev:
Nåja, att något uppmuntrar till en sak betyder det inte automatiskt att det leder till den saken...
Upprop mot SVT!
Mamma till S 080818 och V 110126
Nåja, som du själv sa, man läser det man vill med de glasögon man tar på sigannawahlgren skrev:Tack, kära Nimrah
![]()
För min del tycker jag att det är märkligt att inte femminutersmetoden. Cry-It-Out eller Controlled Crying Method, som rekommenderas av alla BVC, och av alla s k sömnexperter runt om i världen, kritiseras det minsta. Barnen får skrika sig till sömns, mer eller mindre hysteriska. Hur värdigt är det![]()
Och så på det - neuroleptika. På Theralenförpackningen står på tre ställen att det INTE ska ges till barn under två år. Det skriver barnläkarna rutinmässigt ut till sexmånaders spädbarn. Vem säger något om det![]()
![]()
Men visst kan man hålla på och gapa om SHN. Det "värsta" med SHN är att den fungerar. Till de små barnens lugna förnöjelse.
Jag har läst massvis med negativ kritik mot 5mm och på det BVC vi tillhör tar man kraftigt avstånd både mot din "kur" (som är skrikkur vare sig du vill erkänna det eller ej) och 5mm. På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP. Dock är de rätt tydliga i sin attityd att alla gör som de vill i slutändan.
Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN. Dessa verktyg är ju skitbra när det funkar! Men liksom allt annat så är de piss när de inte gör det!
Och Anna, om du nu ska gapa om sömnmedel till små barn (vilket jag inte stödjer på nått vis) kanske du ska få dina siffror rätt? det är inte några 10.000 tals barn under 2 år som går på dessa medel, sista jag kollade i fjol var det knappt 1000 barn under 2 år och ca 4000 under 12 år. Och medicinering är inte bara av ondo, jag är tex. ytterligt tacksam att min sambos systerson numera medicinerar för sin ADHD så att han faktiskt har en möjlighet att fungera normalt i livet! Och tro mig, han är tacksam han också
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om inte förr tycker jag nu att skam går på torra land...
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Då är det ju jättebra att du inte följde standardmodellen eller SNH. Det fina är ju att varje förälder själv väljer hur man vill göra med sitt barns sömn. Tror man inte att SNH är något för en så struntar man i det. Jag förstår faktiskt inte. Det är klart att en metod är bra när den funkar och dålig när den inte funkar. Så är det ju med alla metoder.plutteli skrev:[
Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN. Dessa verktyg är ju skitbra när det funkar! Men liksom allt annat så är de piss när de inte gör det!
Själv tycker jag att det hela är mycket enkelt: jag kör på det som jag tror på och struntar i råd som jag inte tror passar på Charlie.
Jag är helt säker på att SNH inte funkar för alla - man måste ju verkligen tro på filosofin bakom. Och gör man inte det så hoppas jag verkligen att man gör något annat. Och det gör man ju.
Fridens liljor!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Oavsett vad man tycker om vilken metod, så ska man nog ha klart för sig vem som är upphovsman/kvinna till det man kritiserar ändå.
Sen förstår jag allvarligt talat inte alltid saker och ting. Det finns kritik mot alla metoder och lovord till alla metoder. Och i slutändan gör man alltid som man vill, oavsett rekommendationer eller råd.
Tycker man att det är ok att låta sitt barn ligga med bajsblöja så gör man det, gör man inte det så byter man. Den som ger rådet att låta barnet ligga med bajsblöja tycker det är ett bra råd i den situationen, den som får rådet måste inte tycka samma sak. Den måste inte lyda. Och göra som man själv vill verkar ju vara något som alla kan vara överens om är bra.
Jag är en diplomerad SHN-kurare, och tycker SM är ett jättebra sätt att få rutiner på sin vardag och att SHN är ett jättebra sätt att lära barn med sömnproblem att sova. Och jag tycker folk ska göra som dom vill, inte som jag vill, inte som Anna W vill. Utan som dom själv tycker är bäst. Kanske tycker dom SHN är bra, kanske inte. Vem vet. Det är ju oxå det man vill stötta när man ger råd via föräldraforumet eller på andra sätt. Man försöker ge bra råd och stötta någon som oxå gör som den själv vill. Något annat hade varit omöjligt.
Hade mitt barn bajsat och var uppenbart besvärad av det, hade jag bytt blöja i sängen. Hade det inte funkat, hade jag snabbt och sakligt bytt blöja på en annan plats. Och sen hade barnet fått lägga sig i sängen igen. För mig är sömn inget komplicerat och det sker i egen säng, hela natten. Och det är inget som jag tänker skämmas för eller känna mig tvungen att förklara eller försvara. Varför har någon annan med det att göra?
Man måste hoppa jäkligt högt upp på sina höga hästar om man tror att man har rätt att avgöra vad en annan människa ska tycka, tänka och göra med sitt barn.
Sen förstår jag allvarligt talat inte alltid saker och ting. Det finns kritik mot alla metoder och lovord till alla metoder. Och i slutändan gör man alltid som man vill, oavsett rekommendationer eller råd.
Tycker man att det är ok att låta sitt barn ligga med bajsblöja så gör man det, gör man inte det så byter man. Den som ger rådet att låta barnet ligga med bajsblöja tycker det är ett bra råd i den situationen, den som får rådet måste inte tycka samma sak. Den måste inte lyda. Och göra som man själv vill verkar ju vara något som alla kan vara överens om är bra.
Jag är en diplomerad SHN-kurare, och tycker SM är ett jättebra sätt att få rutiner på sin vardag och att SHN är ett jättebra sätt att lära barn med sömnproblem att sova. Och jag tycker folk ska göra som dom vill, inte som jag vill, inte som Anna W vill. Utan som dom själv tycker är bäst. Kanske tycker dom SHN är bra, kanske inte. Vem vet. Det är ju oxå det man vill stötta när man ger råd via föräldraforumet eller på andra sätt. Man försöker ge bra råd och stötta någon som oxå gör som den själv vill. Något annat hade varit omöjligt.
Hade mitt barn bajsat och var uppenbart besvärad av det, hade jag bytt blöja i sängen. Hade det inte funkat, hade jag snabbt och sakligt bytt blöja på en annan plats. Och sen hade barnet fått lägga sig i sängen igen. För mig är sömn inget komplicerat och det sker i egen säng, hela natten. Och det är inget som jag tänker skämmas för eller känna mig tvungen att förklara eller försvara. Varför har någon annan med det att göra?
Man måste hoppa jäkligt högt upp på sina höga hästar om man tror att man har rätt att avgöra vad en annan människa ska tycka, tänka och göra med sitt barn.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Jag tycker tyvärr att det märks i detta forum att många som kör på SHN faktiskt inte är säkra på att de de gör är rätt och riktigt. Dessutom tror jag inte ett dugg på att allt ligger i "attityden", för vissa barn är detta helt enkelt inte rätt, och det beror inte på föräldrarna utan på barnet. Självklart gör alla det de tycker är bäst, men ibland kan det man själv tycker är det bästa faktiskt vara fel, och då kan det vara rätt bra om någon annan vågar gå in och dra i nödbromsen, för tyvärr vet alla inte vad som är det bästa för barn även om de tror det själva... (Mina föräldrar är ett ypperligt exempel på detta). Jag väljer dock att tro att de allra flesta gör det som känns bra i hjärtat, och jag tror som så: Känns det fel i magen och i hjärtat, så är det fel, i alla lägen!Fanny83 skrev:Då är det ju jättebra att du inte följde standardmodellen eller SNH. Det fina är ju att varje förälder själv väljer hur man vill göra med sitt barns sömn. Tror man inte att SNH är något för en så struntar man i det. Jag förstår faktiskt inte. Det är klart att en metod är bra när den funkar och dålig när den inte funkar. Så är det ju med alla metoder.plutteli skrev:[
Själv tycker jag att det hela är mycket enkelt: jag kör på det som jag tror på och struntar i råd som jag inte tror passar på Charlie.
Jag är helt säker på att SNH inte funkar för alla - man måste ju verkligen tro på filosofin bakom. Och gör man inte det så hoppas jag verkligen att man gör något annat. Och det gör man ju.
Fridens liljor!
Rent generellt så ja, alla gör vad de vill med sina barn, till en viss gräns. Tar barnet skada så nej, då är gränsen passerad och då är det faktiskt omgivningens skyldighet att tala om för det barnets föräldrar vad det ska göra och inte med sitt barn!cissii skrev:Oavsett vad man tycker om vilken metod, så ska man nog ha klart för sig vem som är upphovsman/kvinna till det man kritiserar ändå.
Jag tycker på intet sätt att du behöver förklara dig och ditt barns sömn så länge du vet att det går rätt till! Men barn som skriker tills de spyr eller får sår i baken för att föräldrarna anser sömnen viktigare än ren blöja...ja där går det inte rätt till och det tror jag du är beredd att hålla med om? Sömn är bra, sömn ska inte vara en komplicerad historia, men sömn är inget som ska ges med vilka metoder och vilket pris som helst!
På de allra flesta barn går nog SHN bra till väga, och barnen far inte illa av det, men varför förneka att det inte blir rätt varje gång, att det FINNS barn som tagit skada? Jag vet de som själva växte upp enligt SM och BB som idag berättar att de dels aldrig talar om jobbiga saker med sina föräldrar, för när de var små bekräftades aldrig deras ledsamhet, ju ledsnare de var ju gladare och kvittrigare blev deras föräldrar. De har även svårt att sova ensamma och är rädda för mörkret och känner en djup känsla av övergivenhet när de ska sova. Dessa har tydligen inte svarat bra på BB och SM. Andra jag känner som uppfostrats på samma sätt mår jättebra och vill själv uppfostra sina barn i samma anda! Och det är jättebra, för dem! Jag bara hatar att så många uttalar sig om BB, SM och SHN som nån mirakelkur som funkar på varenda jäkla unge utan minsta biverkning, FÖR DET ÄR INTE SANT!
Nåja, som du själv sa, man läser det man vill medplutteli skrev:.
de glasögon man tar på sig
[/quote]
eller så lyssnar man på det öra man vill
De förespråkar inget generellt, de ingår inte i deras yrkesuppgift, de skulle bli arbetslösa om det förehöll sig på det viset. Vad i hela friden har fått dig att tro att AP är en riktlinje som svenska Barnmorskor följer?De stödjer föräldrar i de beslut de nu än fattar, AP eller inte. Och som sagt man lyssnar med det öra man vill...plutteli skrev:.På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP.
Hur sjuk då, i vilken sjukdom?plutteli skrev:.Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN.
Nä precis så kan jag med känna, för dom tycker inte som jagSjälvklart gör alla det de tycker är bäst, men ibland kan det man själv tycker är det bästa faktiskt vara fel, och då kan det vara rätt bra om någon annan vågar gå in och dra i nödbromsen, för tyvärr vet alla inte vad som är det bästa för barn även om de tror det själva...
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Jag vidhåller att SHN funkar för alla barn. Annars kunde inte AW kurat så många OLIKA barn.
Men som jag sagt tidigare och som flera påpekat passar inte SHN alla FÖRÄLDRAR. Därmed kan de inte använda sig av SHN.
OCH: Som AW redan påpekat, alla barn har inte BEHOV av kurning.
Däremot har alla småttingar behov av LÅNG sammanhängande sömn. Och mkt sömn i allmänhet. Därtill anser jag att AW har RÄTT. Rätt och slätt!
Men som jag sagt tidigare och som flera påpekat passar inte SHN alla FÖRÄLDRAR. Därmed kan de inte använda sig av SHN.
OCH: Som AW redan påpekat, alla barn har inte BEHOV av kurning.
Däremot har alla småttingar behov av LÅNG sammanhängande sömn. Och mkt sömn i allmänhet. Därtill anser jag att AW har RÄTT. Rätt och slätt!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Vart i min text hittar du att jag skulle tycka något annat? Och vart i min text hittar du att jag tycker sömn ska ske till vilket pris som helst?Men barn som skriker tills de spyr eller får sår i baken för att föräldrarna anser sömnen viktigare än ren blöja...ja där går det inte rätt till och det tror jag du är beredd att hålla med om? Sömn är bra, sömn ska inte vara en komplicerad historia, men sömn är inget som ska ges med vilka metoder och vilket pris som helst!
Förklara det gärna.
Hur ska man uppfostra sina barn så att det blir rätt då enligt dig? Och varför skulle man bli kvittrig när ens barn är ledset?
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Jag tror inte en förälder som läst AP litteratur och dristar till att kränka andra föräldrar är särskilt säker på vad den sysslar med heller...plutteli skrev:[
Jag tycker tyvärr att det märks i detta forum att många som kör på SHN faktiskt inte är säkra på att de de gör är rätt och riktigt.
vad tusan står det i dessa böcker om AP som får föräldrar som dig att anamma en så skuldbeläggande attityd gentemot sina medsystrar?
eller så lyssnar man på det öra man villMillys skrev:Nåja, som du själv sa, man läser det man vill medplutteli skrev:.
de glasögon man tar på sig![]()
De förespråkar inget generellt, de ingår inte i deras yrkesuppgift, de skulle bli arbetslösa om det förehöll sig på det viset. Vad i hela friden har fått dig att tro att AP är en riktlinje som svenska Barnmorskor följer?De stödjer föräldrar i de beslut de nu än fattar, AP eller inte. Och som sagt man lyssnar med det öra man vill...plutteli skrev:.På vårt BVC förespråkar man, ve och fasa, AP.
Hur sjuk då, i vilken sjukdom?[/quote]plutteli skrev:.Och ja, SHN funkar för många barn, men inte för alla. Jag vet med 100% säkerhet att min dotter hade blivit rejält sjuk av att följa standardmodellen eller SHN.
Nja, på vårat BVC så pratas det bla om hur bra samsovning och sjalbärande är för de flesta barn om man som vuxen känner sig bekväm med det, detta pratar de om på föräldragruppen och inte inför enskilda föräldrapar. Sen i övrigt har de som sagt den attityd de ska ha att alla gör som de vill, men de puschar lite extra för nära föräldraskap.
Vad gäller sjukdom så: Min dotter har långsamt utvecklat tarmsystem, hon helammades till 10 månader och har sedan fått en väääldigt långsam matintroduktion. För hennes mage är det jätteviktigt att hon äter den mängd mat hon vill äta, när hon vill. Detta gör så klart att vissa dagar klarar hon lite mer mat, andra dagar ammas hon nästan enbart och inte ens det särskilt ofta. Och det finns inte en chans att det går att hålla helt till strikta tider. Att då köra på SM och styra hennes ätande hade inte funkat, att proppa i henne mat för att hålla henne mätt maximal möjliga tid hade varit rent skadligt för henne. Vi har funnit det som funkar för oss och jag är nöjd med det, sen gör andra vad de vill så länge det är lagligt.
Jag har inte läst en enda bok om AP, jag har läst delar av BB, men i övrigt har jag bara läst kurslitteratur i barnpsykologi och barns utveckling och skapat mig min uppfattning om vad som är bäst för mitt barn utifrån det.Millys skrev:Jag tror inte en förälder som läst AP litteratur och dristar till att kränka andra föräldrar är särskilt säker på vad den sysslar med heller...plutteli skrev:[
Jag tycker tyvärr att det märks i detta forum att många som kör på SHN faktiskt inte är säkra på att de de gör är rätt och riktigt.
vad tusan står det i dessa böcker om AP som får föräldrar som dig att anamma en så skuldbeläggande attityd gentemot sina medsystrar?
Jag tycker alla föräldrar gör som de vill, så länge det är lagligt som sagt, och det finns fall på detta forum där det som försiggår faktiskt inte i strikt laglig mening är OK.
Jag har inte sagt att du sagt annorlunda.cissii skrev:Vart i min text hittar du att jag skulle tycka något annat? Och vart i min text hittar du att jag tycker sömn ska ske till vilket pris som helst?Men barn som skriker tills de spyr eller får sår i baken för att föräldrarna anser sömnen viktigare än ren blöja...ja där går det inte rätt till och det tror jag du är beredd att hålla med om? Sömn är bra, sömn ska inte vara en komplicerad historia, men sömn är inget som ska ges med vilka metoder och vilket pris som helst!
Förklara det gärna.
Hur ska man uppfostra sina barn så att det blir rätt då enligt dig? Och varför skulle man bli kvittrig när ens barn är ledset?
Jag tror inte på någon universal modell, alla barn är olika och bör behandlas olika för att passa dem bäst, därför kan jag inte säga nått "så här borde man göra" för alla måste finna sin väg, svårare är det inte. Det finns INGET som funkar på alla barn, precis lika lite som det finns nått som funkar på alla vuxna!
Vad gäller kvittrigheten när barnet är ledsen så hade de föräldrarna uppfattat råd i BB som att om barnet är ledsen eller arg ska man själv bli rent löjligt glad för att få sin attityd att "smitta av sig" till barnet. Därför blev de glada och kvittriga och ökade på detta ju mer barnet blev argt och ledset.