Ska snart dra igån kuren, men...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Förlåt, jag uttryckte mej lite klantigt... :roll: Vi försöker att "tala" till honom med ramsan, variera den efter hur han låter osv, men ibland är det som att han inte hör oss, hur mycket magstöd vi än har.

Läggningarna har börjat ta 30-40 minuter av gråt, skrik och ramsor, ramsor, ramsor. Varför? Nånting vi gör måste vara fel, eller?

Och VARFÖR vaknar han på nätterna och kan inte somna om?
mamma till Tim 080321 och Vide 110115
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
För mycket sömn på schemat kanske?
Det har iaf här hemma lett till massa nattuppvak.
Har du kollat?

Lycka till!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
duggan

Inlägg av duggan »

..och hur mycket mat går i under dagen?...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Hej, han har 14 timmar 15 min sovtid per dygn, vad jag förstått lagom för en 9-10 månaders? Han äter olika bra olika dagar. Igår åt han massor alla mål men sov ändå inte. Läggningen tog 40 minuter och jag fick ramsa på natten, bortsett från uppvaknanden då han härjar men somnar om själv. Ibland äter han väldigt dåligt på dagen men vi försöker kompensera så han i alla fall får i sig ordentligt med gröt och välling morgon, mellis och kväll. Han är aldrig hungrig när han lägger sig, garanterat.
Jag vet att jag låter gnällig, men jag känner bara att jag fortfarande har vaknatt varannan natt (då maken tar varannan) och jag hade trott att jag skulle få sova vid det här laget. Därmed inte sagt att det inte har blivit bättre med kuren! Vi sover helt klart mycket mer hela familjen än innan.
duggan

Inlägg av duggan »

Kan du beskriva era läggningar, hur reagerar han och hur agerar ni.

Samma gällande uppvaken.

//Malin
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Hej Duggan, ska försöka beskriva:

Han äter kvällsslurken 19.30-19.45 ca, sedan är det skratt ca 19.50-20.00. Då är vi inne i hans rum, en av oss går ut och släcker medan den andra lägger tillrätta, ramsar och går ut och drar till dörren. Därefter sätter vi på skön musik och gör lite bestyr i köket som är rummet intill hans, tex diskar och pratar med varandra. Han brukar gnälla en stund, men somna efter 5 minuter, dock inte sista tiden då gnället eskalerat och övergått i skrik så vi har fått ramsa många gånger, upp till 40 minuter sammanlagt som mest (igår). Det har varit sådär att jag varit på vippen att gå in och förstöra allt och ta upp honom - vilket jag inte gjort och inte tänker göra, men det har känts så med tanke på hur ledsen han varit. Jättejobbigt. Sedan kan han sova nån timme eller två, gnälla en stund, ev börja gråta och behöva ramsas. Och så är det sedan flera gånger under natten. Oftast klarar han av allt själv, men då vi inte VET att han gör det ligger vi fortfarande på helspänn och är beredda att gå upp och ramsa.
Morgonen väcker vi honom 8.00 med glada tillrop etc, och då är han alltid glad och med på noterna. Därefter åker han raka vägen in i badrummet för att tvättas och smörjas och kläs innan frukostgröten.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns ju flera alternativ till ramsa eller ta upp, de är inte de enda verktygen vi har, eller hur? :wink: Jag tycker att du ska gå in och bryta med en lång solfjäder när han fastnar på kvällen. Se det som en minikur.

I övrigt, hur ser det ut med åtta-månadersångesten?
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

I kväll gick det faktiskt riktigt bra! Jag fick ramsa tre gånger, men han var nöjd och låg och småpratade efter 10-15 minuter innan han somnade. Han har inte vaknat till heller efter 45 minuter som han brukar.
Vi har gjort lite annorlunda idag: tonat ner våra hysteriska försök att få honom att skratta och istället ansträngt oss för att lyssna in honom bättre och se på vilken nivå han vill ha det hela. Jag har även äntligen fått hem BB och läste kapitlet om den lille forskaren och hur man handskas med en dylik, vilket jag praktiserat på eftermiddagen och kvällen - och jag vill återigen falla på knä för AW... :-)
Jag tror hur som helst att han har känt sig lugnare tack vare nya skrattrutinen och mindre hinder i forskningsarbetet och att det kan ha hjälpt nattningen också.

TorpSara skrev: I övrigt, hur ser det ut med åtta-månadersångesten?
Jag vet inte, hur vet man när den är över? Han har varit väldigt glad och framåt sen han fick sova mer, och utvecklas i rasande fart - men stöter han på hinder blir han jättearg, och vill gärna diktera ALLA villkor gällande... det mesta (men idag har jag läst kapitlet i BB om forskaren och fått lära mej en hel del som Tim tycks uppskatta!). Han är inte klängig eller så, det har han nog aldrig varit. Hur vet man?

OK, vi får testa en solfjäder om det blir kris.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det låter ju guld! Och grattis till bästa boken! :D
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

:D Ja nu ska jag gräva ner mej i boken så ofta jag bara hinner - jag beklagar bara att jag inte nosat upp den tidigare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, men den räcker i 16 år, minst! :D
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Fråga om sömn!
Här om dagen tog jag en promenad med pojken i vagnen på hans fm-lur för att hinna till öppna förskolan. Av nån anledning somnade han inte utan tjoade och var hur pigg som helst hela vägen dit. Han skulle ha sovit 9.30-10.15. Han var pigg på förskolan men tacklade av bortåt 11.30 så vi gick därifrån. Hans em-lur infaller 13.30-15.00, men mitt på stan så föll pojken i sömn (ca 12.35) och jag överdriver inte när jag säger att han inte gick att väcka; jag stod och drog i ögonlocken, blåste på honom, skakade och härjade till förbipasserandes förundran, men han bara rynkade nosen och sov vidare. Jag försökte väcka honom två gånger till innan vi var hemma, vid de tidpunkter då han borde vara lättväckt, men icke då. Han vaknade ca 30 min senare när jag tog upp honom i hallen hemma. Vi gjorde så med em-luren att han fick sova de sista 45 minutrarna i stället för hela, dvs 14.15-15.00.
Vad ska man göra när det blir såhär? Han brukar alltid sova jättefint sina lurar, kanske var det för att vi promenerade och han invigde en ny vagn, men han ska väl kunna sova varsomhelst på sin tid?

En fråga till:
Han har fått kräksjuka, i morse när vi väckte honom var sängen full av torkad spya. På natten hade han gnällt så att maken ramsade en gång och då hade pojken tystnat direkt. Tim sover ju i eget rum så det är ju lite svårt att veta att han var ledsen för att han kräkts, vi går ju inte in till honom på natten. Hur gör man? Och hur gör vi kommande nätter?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det där händer. Allt oftare närmare året, tycker jag. De är stora nog att hålla sig vakna om det blir jäkligt spännande, där på morgonkvisten.
Då brukade jag göra som du gjorde, lägga 45 eller 20 på eftermiddagen istället.

Jo, säkra sovare som man väcker nerkräkta är vi många som varit med om. :? Jag har, när det varit så, gått in och tittat till lite extra. Det är inget som förstör, utan man kommer ju sanbbt tillbaka till rutinerna sedan. (för även om DE ofta verkar obekymrade så är det ju inte så mysigt, liksom :roll: )
HannaNord

Inlägg av HannaNord »

Ja han har varit på strålande humör hela dagen trots diarre och att vi fick skrapa loss honom ur sängen på morgonen. Jag ska gå in och sniffa med jämna mellanrum nu under natten, och om han haft diarre eller kräkts så grejar jag väl det på plats utan att ta upp honom? Så får man väl spola rent honom på morgonen lite noggrannare om det behövs? Ska jag vara tyst när jag gör rent sängen på natten eller är det ok att viska till honom eller ramsa om han är ledsen?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag brukar vara saklig och tyst och försöka ha så mörkt som möjligt. Jag fixar allt som fixas kan, men det har hänt att jag varit tungen att spola av en unge som haft kräks från topp till tå, men är det bara lite så torkar jag av och byter lakan. Du läser ju av situationen allra bäst.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"