Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hon svarar ju dig så finst själv eller hur? Om du får dig en utskällning när du kommer in tycker jag att du ska lyssna på den. Vill hon summera sin dag med knorr, grymt och bök så är det hennes ensak, Och om hon vill ligga på rygg är det också hennes ensak, just nu. Du ska BARA ramsa om hon blir ledsen på riktigt och du ska BARA gå in vid total katastrof. Basta. [-X

Vill du amma kvällstid så får du nog ge henne minst en timme utan nått i magen. Nu har hon ju småätit hela kvällen, och då kanske det inte är så där jättegott om plats för mjölk i magen, även om det är gosigt att tutta?

Testa att låta henne vakna lite mer på morgonen, så att aptiten kommer igång där också. De är många som inte vll äta omedelbums de vaknar.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för era svar Ummusab och TorpSara!

Jag gjorde som ni sa och det blev ingen mat efter gröten förrän det var dags för amningen, som jag lade lite senare än vanligt. Alltså blev det en timme och 40 min sedan grötan. Så det gick bättre.

Läggningen gick mindre bra dock. Hon var så glad och nöjd hela kvällen (ja, hela dagen faktiskt. Gnället har verkligen försvunnit :D 8) ) och även när vi lade henne i sängen. Men sen började det när lampan var släkt och jag ramsade ut. Jag känner mig osäker på om jag ska buffa henne lite vid tillrättaläggningen eller ej. Jag har inte gjort det hittills, men kanske skulle hon behöva lite rohjälp på traven. I alla fall så blev hon riktigt ledsen idag, så att både jag och min sambo reagerade. Så jag gick in, då låg hon fortfarande på mage, och buffade henne lugn. Ramsade ut och ramsade gånger 8 och sen låg hon och gnydde ett tag. När hon var nästan helt tyst bekräftade jag gånger fyra och hon somnade då in helt. Hoppas att läggningarna efter detta kan få en vändning.

Tack för ert pepp och stöd och tillrättavisningar :lol:
Kram!!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: Bra lyssnat. Du ska inte behöva buffa normalt, hon kommer att fixa att komma till ro galant själv snart nog!
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack! :D

Tror att hon kanske har ett litet mindre återfall ikväll/inatt av undrande och frågande. Har inte behövt ramsa något mer sen hon somnade, men hon har skrikit till och gnytt flera gånger under kvällen. Kanske drömmer en massa... :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ett återfall tänker jag skulle vara bra mycket värre än vår natt... men något var inte som vanligt inatt. Hon vaknade till klockan tre och jag fick ramsa i tre omgångar innan hon gnyendes somnade om. Sen vaknade hon 06:20 (vilket inte är ovanligt) och var ledsen. Ramsade två omgångar, men lät henne vara sen. Hon somnade inte om, men var inte ledsen. väckte 06:55.

Nu sover hon förmiddagsluren. Tog sju minuter för henne att somna. Inget skrik men gnyenden och snyftningar. Kan jag bara vänta ut henne så att hon lär sig att det är mysigt att somna eller kan jag göra något?? Vill ju att hon ska somna glad och rofylld... Jag är så glad att vi genomfört detta för hon sover ju otroligt bra jämfört med förut, men som jag skrev tidigare.. Har man uppnått detta då vill man ju bara än mer :D :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Undrar om hon kan ha varit orolig i magen inatt för idag fick hon dunderont när hon skulle äta lunch och allt blev upp och ner. Massa skrik och blöjbyten mitt i lunchen vilket slutade med att jag fick ge henne en tallrik gröt istället som hon alltid tycker om. Nu sover hon ialla fall. Tog bara tre min att somna så hon var nog jättetrött. Om hon har sovit oroligt i natt kan ju det ha gjort henne ännu tröttare idag också... :sleep:

Ja, ja stackarn.

Tänkte höra avseende katrinplommon. Jag gav det under de fyra första dygnen men sen slutade jag. Skulle jag ha fortsatt hela uppföljningsveckan också?
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Katrinplommon är alltid bra tycker jag att skeda in lite då och då om de är lite hårda i magen. Vad bra ni jobbar på. :thumbsup: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack Ida! :D

Har känt som jag har tappat attityden lite de senaste dagarna, men ikväll gick läggningen bättre igen och även ett uppvak två timmar senare.. Känns faktiskt som att det är först ikväll som ramsan har börjat fungera riktigt, riktigt. Innan när jag ramsat har det alltid följts av protester och sen har hon lugnat sig.. Nu ikväll så har hon tystnat direkt vid ramsan så jag har kunna binda ihop den med bekräftelse på de två sista verserna och sen har hon somnat..

Vi kämpar vidare och försöker ha i bakhuvudet hur det var innan kuren, om det känns motigt ibland 8)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att ramsan börjar ta. Och visst är det som du säger, ha målet för ögonen så är ni snart där. :wink:

Ida

www.sovgott.net
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett litet bevingat AW-ord med på vägen:

:arrow: Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen :!:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Idacha

Inlägg av Idacha »

Halloj!

Här kämpar vi vidare med kuren. Det går för det mesta galant. Daglurarna sitter som en smäck och hon somnar inom några minuter efter lite gnölande. Bara den korta på tjugo min på eftermiddagen som är lite svår, men det beror nog på att vi vant henne vid att vi oftast tar en promenad då. Kvällsläggningen går tyvärr inte ultimat än, men idag prövade vi att ge ersättning istället för att amma och det gav i alla fall lite resultat. Lite mindre gnöl och hon åt ersättningen istället för att bara kasta med huvudet fram och tillbaka som hon gör vid bröstet....

Kanske dags att lägga ner amningen :?: Fast på morgonen tycker hon fortfarande om det.

Har dock en fråga angående morgonen. Hon har hittills bara sovit till kl. 7 en enda natt. Hon vaknar alltid vid sextiden. I morse var ungefär som alla morgnar. Hon vaknade sex, jag ramsade direkt. Tyst. Skriker igen 6:20, ramsar och det blir tyst. 6:35, skriker igen och lyssnar inte på någon ramsa. Ligger sedan och skriker och gnyr och jollrar omvartannat, men ju längre tiden går ju mer skrik blir det. Här blir jag då osäker.. Ska jag ramsa mer?? Jag ska väl absolut inte gå in till henne?? Är det nödvändigt att göra husljud?? Jag har inte gjort det hittills då jag tänker att jag vill ju att hon ska kunna somna om på morgonen även om det är knäpptyst, vilket det normalt är när vi sover :wink: Nu har det blivit så att jag alltid är tvungen att väcka henne när hon bara är tyst för en liten liten stund.. Det blir liksom aldrig något superglatt morgonåterseende hur glad och uppåt jag än är..

Tacksam för svar.
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Amningen kan bara du avgöra om du ska sluta med. Känn efter vad du vill. :wink:

Angående tidiga mornar har det skrivit supermånga trådar här på forum. Använd sökfunktionen så kommer du hitta många super tips, jag lovar. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hjälp!! Har jag förstört allt nu :?:

Eftersom det var världens regnoväder ute idag, så tänkte jag att jag kanske skulle pröva att låta lillstrumpan sova i sin säng inne idag. Kände ingen direkt tvekan om att det skulle funka.. Kanske lite extra buff, tänkte jag.. Men icke. Hon vart helt förtvivlad, vilket slutade med att jag faktiskt tog upp henne. :oops:

Gud förbjude!!! Jag vet. Men jag blev helt rådvill där jag stod och buffade.. Nu har somnat i vagnen ute.. Tog bara några minuter.. Innebär detta att hon alltid måste sova utomhus. Hur gör jag om det blir tokkallt??? Och kommer detta innebära problem ikväll vid läggningen i sängen??? Hjälp hjälp hjälp :!: :!:

Jaga bort mina orosvargar.
Lucas 20120222
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lugn och fin, symaskin :wink: :!:

Ingen fara, Idacha, det här går under regeln: en gång - ingen gång! så nästa gång du beslutar att hon ska sova inne, så förbereder du dig mentalt (!) och genomför! Svårare än så är det inte :wink: :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Idacha skrev:Hjälp!! Har jag förstört allt nu :?:

Japp. Vet du, nu kommer hon ALDRIG att sova som folk. :shock: ... :wink: :lol:
Gud förbjude!!! Jag vet. Men jag blev helt rådvill där jag stod och buffade.. Nu har somnat i vagnen ute.. Tog bara några minuter.. Innebär detta att hon alltid måste sova utomhus. Hur gör jag om det blir tokkallt??? Och kommer detta innebära problem ikväll vid läggningen i sängen??? Hjälp hjälp hjälp :!: :!:

Jaga bort mina orosvargar.
Barn är vanedjur. Svårartade sådana. När man bryter en inrotad vana får man ladda för lite extra frågor, och svara sakligt. Kanske med extra tilldelning av nått fungerande verktyg. När du nattar henne för dagvila inne nästa gång så ska du avvakta och låta henne reagera på det nya. Det kan kännas som evigheter, men kika på klockan, det är ofta bara någon minut eller ett par.
Blir hon väldigt förvirrad och ledsen så ge henne en lite längre buffning (om det behövs) eller en solfjäder. Tills hon är sömntung och har köpt läget. Det kommer att gå galant.

Men barn kan sova ut även om det är smällkallt. Bara de har bra åkpåse/täcke och varmt under! [/quote]
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"