Älsklingar födda i början av 08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tessan skrev:
Han somnade om Shocked Ha, va förvånad jag blev att det gick så lätt. Nu ska jag ju inte ropa hej ännu men en vinst för mig i huvudet i alla fall.
Glömde att säga grattis! Vet mycket väl vilken boost det är för självförtroendet.
OCH peppad av dig vagnade jag också i morse!
Allan äter ju ibland sitt nattmål redan halv två vilket får till följd att han vill käka igen runt 5 halv 6, men då orkar han inte göra morgon.
Inte heller vill han somna om. :? Han vill vara missnöjd i vagnen typ. Och käkar han 5 och vi gör morgon 7 så vill han inte äta på hela det första passet. Han är inte hungrig helt enkelt.
Så i morse., peppad av dig, vagande jag. Det tog en kvart sen sov vi igen! han sov till strax före 7 och VILLE käka. :lol:
Dock inga mängder. :shock: Ingen morgonätare det här.

Premiärfesten var trevlig. Underbart att se något annat än vår sommarstuga och leran. Kul att få göra sig lite fin. Nice att dricka vin. Endel var trevliga att träffa endel inte, som det ju är på en arbetsplats. Taxi hem med tuttarna. :lol:
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Godmorron! Riktigt bra natt här för Gustaf, nattmål först halv 3 och sen 6. Då tyckte han däremot att det kunde vara natt men det tyckte inte jag. Duktig som fick till vagningen på morgonen Tessan! Bra attityd där. G sov sen vidare till halv 8 och fyrade av sitt härliga leende mot en halvdöd mamma som inte sovit lika bra. Har haft problem med sömnen av och till i över två år. Somnar bra men vaknar någon gång mellan 1 och 4 och kan inte somna om. Så också inatt. Hjälpte väl inte till att mannen hade lagat mysig middag med lite för mycket vin heller... 8) :D Delade sovrum känner vi igen Tessan. Men här är det faktiskt min stackars man som sover i v-rummet på en madrass. :roll: Vi är lättväckta båda två och anledningen till att jag ändå varit så pass pigg och utvilad är att vi delat på nätterna och C tagit första nattmålet och gett flaska. Men fortsätter det så här pass bra kanske vi kan flytta ihop snart, skulle vara uppskattat av alla! :D

Lingontuva, lilla J är ju så liten än så struktur och mer vakentid kommer nog. Det är ju först vid två månader man brukar kunna få till någon schema. Njut av hans sköna sömn som ju fortsätter på nätterna och då är väl allt bra! Känner också igen mig i stressen över att inte ha strukturerade dagar från Filippas bebistid men nu har jag coolat ner mig rejält. Kanske för mycket tom 8) :) Härligt soligt idag och vi ska på brunch till kompisar med hus och tjej i F's ålder. Blir kul! Ha en bra dag alla!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja, jag kanske stressar upp mig i onödan för att jag inte får till vakentiden. Det är ju ganska dumt att klaga över att han sover för MYCKET :D Det ska nog ordna till sig. Just nu är han faktiskt vaken och ligger och surrar med morfar och pappa!

Natten var mindre kul. Nattmål 24 och 3.30. 4.30 vaknade storebror och tyckte vi skulle vakna. Slutade med att jag följde med till hans säng och
han fick välling innan han somnade om igen (i know, inget barnaboks-förfarande här inte men det är en annan historia), och när han somnat så vaknade liten IGEN 5.30 och tyckte vi skulle äta än en gång. När jag läser om era vagningar så inser jag att jag nog måste skaffa en innevagn i alla fall, har bara spjälisen...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

men jisses va ni kacklar :!:

Jag hinner inte meeeeeed!!! :lol: :roll: :heart:

hinner inte läsa OCH skriva juh :!:

:-k grubbelgrubbel :heart:

/Fjällmor
Boris

Inlägg av Boris »

Oh ja det kann jag lova att morgonmyset med hud mot hud i lugn o ro är helt juvligt. Men det vet ni andra med ju från era första även om ni ej har den tiden varje morgon nu. Läser ju om hur gulliga era smås syskon är mot varandra och det är ju något vi ej har...ännu... :wink:

Vaken tid i vagn på promnad är stört omöjligt här med, men så fyller hon ju två veckor idag :P . Så istället tog vi o satte henne i bärsele o gick (då var hon vaken ett tag) upp på berget där det ammades med utsikt över hela Oslo. Wow säger jag bara det var en upplevelse att ej sitta gömd i soffan matandes hela tiden utan att det faktist är varmt nog här att kunna göra det utomhus. Dock gillade hon ej att behöva byta blöja :evil: i det fria- blev nog lite kallt om rumpan då :oops: .

Hur drömmer era gullisar? Våran blir ibland rädd precis när hon sommnat- sprätter ut med armarna och ger till ett skrik. Klappar man henne då lugnar hon sig och fortsätter sova, men man undrar vad hon blir så rädd för :( .
Prinsessa född 06/04/2008
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor: Håller med dig! Jösses vad vi kacklar! Men du hoppar bara in och berättar om hur ni har det när du kan. Vi är nyfikna!

Kattklo: Jag missade ditt program!!! &%&%€"P/&/Y&*^*^%[[]≈±|§∞$£@6¶\¥¢‰¡”¥! Bannat också!!! Jag fick bara med mig något avsnitt om zombies. Som jag inte riktigt begrep, för Herman underhöll oss kungligt med kvällstrassel för ovanlighetens skull och jag kunde inte alls koncentrera mig. Förlåt. Härligt för dig att vara snyggt och vindrickande premiärlejon, dock! Avis är jag...

Boris: Härligt med utflykt upp på berget! Annars blir det ju - som du märkt - mycket sitta hemma i soffan och amma. Det låter dock som om ni har begåvats med en underbar liten tös! Ung, men klok nog att sova gott om nätterna!
Du undrar om drömmar och varför hon sprätter till med armarna. Sover hon på rygg, sida eller mage? Spädisar har ju en "omfamningsreflex" som gör att de lätt väcker sig själva om de sover på rygg. Skulle det kunna förklara hennes "sprätt"?

Lingontuva: Jag är väldigt glad i att ha ett schema att hålla mig till och tycker att jag snabbt hittade ett som passade oss i vår vardag. Det finns beskrivet i mitt första inlägg i tråden, om du vill ha inspiration. Jag har kört med det som rättesnöre från start i princip, med mindre justeringar.

F'lippas mamma: Var rädd om din sömn! Annars är jag väldigt förtjust i ert upplägg att dela nätterna. Mycket bättre än att överlåta en hel natt till sambon, för då exploderar mina bröst och jag sover sämre än sämst. Eller inte alls... :roll: Så tack för inspiration!

Kvacke: Hoppas att ni får till amningen! Jag tycker att det kan vara bra att lägga över en sjal, eller "gömma" lilla spädishuvudet under koftan (om jag har en sådan på mig). Då blir det lite mer ro och mindre att titta på som kräver att man spänner sig som en båge. Har funkat bäde för Hugo och Herman när de varit för okoncentrerade och spända för att äta.

Kattklo, Tessan och alla andra vagningsproffs:
:thumbsup:
Själv börjar jag undra om vi är på väg ner i vagningsträsket. Daglurarna har krånglat lite på sistone och jag kommer på mig själv med att slentrianmässigt vagna lite slött ute i parken. Korkat. :roll:
Ska skärpa till mig.

Så argar jag mig över att jag inte kan förmå Herman att trivas på mage när han sover. Varje gång han vaknar på nätterna har han vält över på rygg eller mage och är arg. Han somnar om när man lägger honom tillrätta på sidan. Det är ju inte hållbart nu när han är så rörlig. Ska jobba lite på attityden och övertyga honom. Vilken dag som helst...

Igår höll han sig för övrigt vaken i vagnen hela vägen till farmor med kanelbullarna. Mycket bra. På vägen hem skulle han sova, men han höll sig vaken då också... Låg och softade och vilade lite och betraktade sin tjusiga gröna vagn från insidan, liksom. Verkade väldig behagligt. :lol: Där fick jag så jag teg...:roll:

Nu ska jg njuta av söndagssolen. Genom att fixa med min bokföring :twisted: SÅ går det när man skjuter upp allt tråkigt till sista sekund. Då får man sitta inne fast vårsolen skiner ute.

Kram så länge!
Krisse

Vill också vara med

Inlägg av Krisse »

Hej allihopen!

Vilken underbar tråd. Som första gångs mamma så letar man ju alltid info och erfarenhet från andra. Vilken tur att man hittade detta forum. :D

Dem första 2 månaderna var ganska slingriga men gick bra tyckte jag. man har ju inte så mycket att jämföra med när det är första barnet.
Nu har vi spikat ett schema och vips så sov hon 8 timmar utan att jag behövde göra något. Dock ligger jag på helspänn hela nätterna och undrar om hon skall vakna innan kl. 4 och om jag skall vagna då eller ta upp henne, grubbel grubbel, hmm snacka om att förstöra sin egen sömn :lol:

Kramar till er alla
Emmy 080212
Rasmus 091223
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Krisse och välkommen till tråden! Våra små älsklingar är visst födda samma dag!

Och det där med att ligga på helspänn fast lilla ungen sover som en stock. Känner igen det...

Kan dock meddela att den här gången sover jag som en stock. Orkar inte alltid vakna när jag hör Herman smågrymta lite. Och somnar jag bara lugnt om, så brukar även han göra det.

:lol:

I morse var jag dock uppe före resten av familjen och när jag hörde lite grymt från Hermans vagn fick jag - pigg och vaken som jag var - för mig att jag skulle "hjälpa" honom att somna om. Det var ju dumt. Han fattade ingenting och skrek upp sig rejält. Det slutade med att jag efter en halvtimmes trixande tog upp honom en halvtimme tidigare än menat och matade en ännu inte hungrig unge.
](*,) ](*,) ](*,)

Så går det när man lägger sig i en sjusovares sömn. Sätter mig i skamvrån nu...

Kram!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Välkommen till Vagningsskolan, steg 1.
Så här gör du:
1: Vagna vid minsta pip
2: Vagna vid minsta pip
3: Vagna vid minsta pip
4: Vagna vid minsta pip
5: Vagna lite till så du är säker på att han/hon sover :thumbsup:
6: Tänk extra på de andra i familjen, de kommer förmodligen att vakna om du inte får tyst på bebisen.

Sådär, bra jobbat :!:
Kanske ditt barn nu somnar för en liten stund tills det är dax att vagnas lite till eftersom det är så man sover, när vagnen är igång :-)

Hör av er om vidare instruktioner för att gå steg 2 i skolan.

Har jag 2 barn :shock: Tror inte det.

SUCK på mig själv.
Nu har jag inte tid att ge vidare instruktioner, ska ut på altanen där mitt vagningsbarn står och Emma har picnic med rosa filt så fint. Barfota ska man visst vara också :shock: :heart: Det är inte alls kallt mamma!

/T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack för kursen, Tessan! :lol:

Hugo delar med sig av sin alternativa (och mycket effektiva) vagningsskola:
Dunka vagnen ganska hårt två gånger in i väggen, och så kör en gång över en tröskel. Säg "SÅ, SÅÅÅÅÅVA!" Så var den saken biff. Funkar kanon varje gång. I nödfall dunkar man vagnen i väggen en extra gång. Den sover bebis.

Kram
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tessaaaaan :!:

:lol: :lol: :lol:

ÅH va jag saknar dig!!! :heart:

Kooom ska Fjällmor vagna.. :wink:

Mejabus har dragit till med en ökningsomgång - IGEN :!: Men sover som den snusmumrik hon är ändå - hon bara vaknar och äter ett xtramål och somnar om igen 8) I löööv my sköna böna... :heart:

En annan rolig grej jag märkt är att jag (när det gäller mat och sömn) måste korrigera hennes ålder med ca: 3 v. Om man räknar med min övertid de andra grav. och hennes tidigare igångsättning så stämmer det juh! :shock: :lol:

Jag har roat mig med att observera mitt eget spädisvårdande med Anna- och Hegeglasögon på... Jag läste ju BB först för ett par år sen. Mycket roligt :!:
Kanske det blir ett inlägg av det någon dag...
men inte nu för här gassar solen på snödrivorna 8)

/Fjällmor
Boris

Inlägg av Boris »

Nya mamman: Jo det är nog fallreflexen och hon ser ut att få den oavsett sida/mage, vilket jag altenerar just nu, men då kan hon ej srätta så mycket....vanligast är när hon precis har sommnat i famnen på rygg(för det får hon väk göra under smekmånaden 8) ) Ska se till att jag ej fortsätter med det efter 4 veckor dock.

Krisse: skoj med en novis till, villst är de små väldigt duktiga lärare :lol:

Uptäckte igår varför mat kommer före blöjbyte även vid STORA blöjan. ujuj hade kommit hela vägen upp på ryggen och gått igenom filten med så jag var ej så sugen på att amma då. Det blev ett långt byte med tvätt vilket resulterade i gallskrik o sedan riktigt kastade hon sig över bröstet vilket jag aldrig sett tidigare o kunde ej sommna ordentligt bara korta 30 min de nästföljande 8h. Stackarn men nu har vi lärt oss :oops:

Tessan: ska meddela när vaggningstipss nr två behövs, hittade nyss videon med Anna som buffar. Bra för så trodde jag ej man skulle göra.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Boris skrev:Tessan: ska meddela när vaggningstipss nr två behövs, hittade nyss videon med Anna som buffar. Bra för så trodde jag ej man skulle göra.
Vagna inte som jag har fastnat i världens träsk ](*,) Blir så arg på mig själv. Har hållt på alldeles för mycket så lilleman tycker det är såååååååååå trist att somna själv.

Kolla in Anna på DVD:n om du har den så ser du rätta tekniken :lol:

Idag har jag uppdrag hålla Rasmus vaken. Han har ju morgon 05.20 tycker han. Förmodligen för att han sover så mycket på dagarna. Det är ganska omöjligt att hålla honom vaken. Det tar ca 40 minuter för liten att ens vakna när jag väcker efter 2,5 timmes sömn. :sleep: :sleep:
Men vi kämpar på och nu ska det resterande pass vara vaket 2 timmar. Det har jag bestämt :thumbsup:

För övrigt så somnade jag på altanen ute när jag hade lagt Rasmus :oops:
Emma sov och jag la mig på rygg för att bara sola lite. Vaknade inte alls stel efter 1 timme drygt.
Men solen värmde skönt i alla fall!

/T
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Boris

Inlägg av Boris »

Har en tanke om detta med överlevnadsångesten. Kan det vara så att de barn som har traumatisk födsel eller väldig lång förlossning således föds tröttare än de som bara "slinker" ut. Är man sedan trött första dygnet orkar man ej äta utan hinner bygga upp en hunger eller om man hade sugklocka odyl så föds man vettskrämd och det behövs i båda fallen mer övertygande innan dessa små vågar tro de kommer överleva nästa timme? Tänkte det kan kan ligga lite i det eftersom vår är en sådan "snäll" bebis och har varit sedan dag fyra (då mjölken runnit till ordentligt) eftersom min förlossning ju gick riktigt snabt och smärtfritt (undantaget sista 30min då jag ju tvingades parera krystvärkar i bil :P ) så hon var pigg nog att vilja amma varannan timme direkt. För visst har vi SM tänket men hon verkar även leda oss i den riktningen så vi behöver inte direkt överbivisa saker för henne, hon fattar själv :idea: .
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hehe, mysvagning ja har jag just ägnat mig åt. Vad tror ni om att kombinera det med lite nappträsk också? Ännu bättre va! Ja nog är det bra med innevagn men vissa risker tar man ju också. :roll: :D

Roligt att du hittat till forumet Krisse. Det är ju fantastiskt bra! :D

Helspänn på nätterna känns också igen. Med Filippa var det så men nu kan jag faktiskt inte skylla på det att jag sovit dåligt igen, blä. Vet inte vad som är fel faktiskt. Liksom inte lika lätt att njuta av vårsolen då. Gustaf sov bra och hade bara ett nattmål vid 4. Så nu är det slutgnällt! :wink:

Skönt att du sover bra nu Nya mamman! Tror verkligen du har rätt i att om man själv somnar om och inte gör så mycket väsen av lite smågrymt så somnar de små om också. Känns som man är fjärrkopplad ibland, även om min man har G kan jag vakna när han gör det. Eller är det tvärtom undrar jag ibland också? Att G vaknar för att jag gör det?

Låter härligt att sola i trädgården Tessan. Lite avis. Det är ju nu på våren och sommaren man önskar att man hade en trädgård. Men vi har en fin grön gård med sandlåda också så det är bra. Ingen sol på fm dock men det finns ju parker och uteserveringar. :P

Intressant tanke att överlevnadsångesten hänger ihop med hur förlossningen var men jag själv har inget direkt belägg för det. Hade en bra förlossning första gången och tycker nog Filippa hade rätt mycket överlevnadsångest ändå. Redan första natten på BB skrek hon för att mjölken inte rann till och det höll i sig trots SM och schema. Med Gustaf var det iofs en kortare förlossning men ändå ganska lik och han känns inte alls lika ångestfylld. Jag tror ju att man även som spädis har med sig upplevelser inte bara från livet i magen och förlossningen som kan spela in.

Fjällmor, låter som ett intressant inlägg om spädisvård att se fram emot! :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"