Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad kör du med för flaska? Vi här på forum rekommenderar Dr. browns. Den ger minst gaser av alla sorter!

Och JA, detta kan faktiskt vara ett beteende när de är hungriga så till vida att de är så hungriga och spännda att de inte tar rätt tag om bröstet, sväljer luft osv... Här gäller att mata lugnt barn så mycket som möjligt! Ibland får man GÅ runt och amma, en del ligger ner, andra sitter i mörka rum osv... Allt för att få lugn och ro! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack det är jag glad att höra! Har trott att det har varit mjöklallergi och allt möjligt, men hon uppför sig precis så som du nämner.

Kan inte få tag på Dr Brown här i DK...

Har använt en liten flaska som vi fick när vi låg på sjukhuset med RS, som de använder till nyfödda. Den är den enda som har funkat hittils, men de är besvärliga att rengöra och har ingen ventil, så i förra veckan började jag gå över till flaskor från "Avent". Känner du till dessa? De skulle påminna om de från Dr Brown... Men det har varit svårt att försöka byta över, och kanske extra svårt för att det sammanföll med "8-vekorskrisen". Det hade jag ju inte tänkt på... Men det har också varit bök med de "gamla" flaskorna i denna perioden, och bröstet! Bör jag skaffa Dr Brown genom mina kontakter i Sverige??? Vill bara ha det som är bäst för hon är lite bökig generelt med luft.

I dag har mönstret varit helt annorlunda - inga uppvaknande med somnat vid rapen och sovit som en stock - har inte fått i sig nog för att hon är så orolig, så nu är hon väl antagligen helt utmattad. Får truga i henne rejält här nu när hon skall upp!

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Japp - hungrig är hon, när hon får chansen: först ena så andra bröstet, och så 150 ml flaska!!! Hon har aldrig för druckit så mycket flaska! Men hon har å andra sidan heller inte fått i sig nog i dagens lopp i dag pga att hon har varit så orolig. Var också tvungen att hjälpa henne att lugna sig upprepade gånger under denna matning, men visste nu att det var ok att truga och truga även om hon skrek. Tack för den upplysningen!

Och: La henne vaken, men bara 5 min efter hon fått sista slurken. Hon bökade runt lite, men somnade själv efter några minuter!!! Så jag jobbar på här ifrån. Tror att vi kommer igenom 8-veckorskrisen också :)

Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra jobbat :thumbsup: . Ja du ser att det behövs mer mat, mat och mat. När jag haft problem med att de små inte tagit bröstet ordentligt (gäller även flaskan) så har jag stått upp med barnet vid bröstet och vaggat fram och tillbaka och ibland gått runt i rummet. Av någon konstig anledning så suger de sig liksom fast och klunkar på i lagom takt. Bara som ett litet tips. :wink:

Vad skönt för henne att somna helt av sig själv. Fortsätt med att ge henne den möjligheten så kommer hon snart att sova över skarvarna (förutsätter ju dock att magen är mätt).

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Liten lägesrapport:

GUD VAD HUNGRIG HON ÂR!!!!! Tar 130-150 ml flaska vid varje måltid - efter bägge bröst! Och hon sover mycket bättre -kan dock inte få in 30min vakentid efter maten, men lägger henne vaken...
Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att hon äter som en häst och lägger sig vaken. Det är rätt som du gör. Om hon inte orkar vara vaken så lägg henne lite tidigare så hon inte blir övertrött precis som du redan gör. Snart ska du se att hon sover över skarvarna :wink:

Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Från dagstrassel - till nattrassel...

Nu gick det jättebra i går och i förrgår med att sova middag - och som sagt så åt hon som en häst. Men nu trasslar nätterna...

:?: Skall man "glömma" att det har blivit sommartid och jobba på som om det är den nya tiden som gäller? Hennes klocka har ju inte ändrat sig...

Hon somnar mellan 20-20.30. Sen tar jag upp henne vid 23.30/24 (som ju motsvarar 22.30/23 rigtig tid) Ammar henne och ger kanske också lite flaska. Ibland halvsover hon och ibland är hon vaken. I natt var hon vaken och seancen tog en dryg timma...

Sen vaknar hon vid 3-tiden (2 rigtig tid) och då funkar det lätt att vagna. Men sen... Klockan 4 (dvs 3 rigtig tid) vaknar hon och vill INTE somna om - oavsett hur jag vagnar. I natt tog jag upp henne 4.15 efter hon hade lugnat sig lite, och sen höll vi på till klockan 05.40. Hon var orolig och bajsade med lite hjälp av mig som kittlade lite med termometern, fick bröst och flaska. Ville egentligen inte sova när jag la ner henne - var jätteorolig och tillsist var jag så trött så jag buffade henne - tills hon somnade. Klockan 05.40. Sen sov hon JÄTTEOROLIGT till klockan 06.40, med massa uppvaknanden...

Denna natten påminner mycket om natten innan och om jag skall tänka tillbaks, så har det varit en hel del strul sen jag började ta upp henne för tidiga amningen. Innan dess sov hon ju oftast 5-6 timmar från klockan 20.15...

:?: Skall jag fortsätta ta upp henne endå? Jag får inte många timmars sömn på raken som det är nu - och det gör hon inte heller. Min mjöklproduktion skulle må bra av 5 timmars sömn och hon missar också timmar på att det är som det är nu...

Vill också upprepa frågan om Dr Brows flaskor. Skall jag satsa på att skaffa dem? Var köper jag dem? Finns det en webshop???

Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Rebekka4!

Här tycker jag att du ska fundera ut vad som passar er. Om det är så att 23/24-målet är lättast att ta bort så skulle jag göra så och istället ge henne mat vid 1 och 4. Snart borde ju lillan även klara sig utan 1 målet och då har du ju bara 4 målet kvar. Målet vid fyra brukar vara det man tar bort sist. Hur låter det? :roll:

Jag själv håller inte på och tänker ny och gammal tid, utan jag låssas som om det regnar och kör efter den tid som står på klockan. Barnen brukar snabbt anpassa sig till den nya tiden. :wink:

jag själv har ingen erfarenhet av flaskor så jag kan tyvärr inte svara dig angående dr brown. Men jag vet att de finns att köpa på babyland här i Sverige. Känner du någon som skulle kunna köpa dom och skicka till dig?

Jag tror att du behöver leta redan på din attityd en aning så att du verkligen förmedlar till lillan att på natten så sover man och inget annat. Just nu när du själv känner dig osäker på om du gör rätt med nattmålen så känner hon din oro och då blir frågorna fler. Så med nattmålen gör det som känns bra för dig så att du med säkerhet kan förmedla lillan att mamma har koll på läget och hon kan sova lugnt. Vad säger du? :roll:

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej Ida,
Satsar på att ta bort 23-måltiden. Det verkar vara hennes naturliga rytm och har varit det från första början.

:?: Kan man övermata???? I går fick hon som sagt mycket flaska, men vis kvällsmålet fick hon 60 ml och så en spruta med vatten med homeopatmedicin (hon ogillar att få vatten - både på sked och spruta och har svårt att svälja det). Normalt för hon denna spruat innan flaskan. Nu alltså mitt i måltiden. Få minuter senare kräktes hon upp allt som hon just hade fått. Tror att det beror på vattnet i sprutan som hon sväljer under protest... Men vill endå veta om man faktiskt kan mata för mycket??? Och vad händer då? Kräks de? Och kan de kräkas även om de inte är övermatade?

Mormor var här i helgen och anser att Josefin var övermatad flera gånger - och jag som tycker mig ha upptäck att hon var hungrig...

:?: När skall jag satsa på schema???

Ulrika

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ulrika!

Vill bara säga att du kan INTE övermata tösen!
Många äldre (?) har dock för sig att det är så, min egen mamma tjatade ofta om det när jag ammade mina barn (hon var ju van 4 timmars modellen :wink: med tio minuters amning var fjärde timme...) och med första barnet trodde jag också det, och snålade med maten vilket såklart resulterade i en massa skrik och "kolik"...
Efter det har jag lärt mig (tack vare Barnaboken!) att de allra, allra flesta skrik från ett spädbarn beror på hunger - och OM det blir lite mycket, så kommer det ut ur endera änden :wink: :!:
Mata på du! Hon kniper ihop om hon inte vill ha!

Din andra fråga om schema: många gör schema runt tvåmånadersdagen! En del väntar lite till :wink: .

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Mia,
Men hur vet jag om jag har övermatat - alltså reagerar hon på det? I dag har varit rena snurren - man skall inte ropa hej... :(

Fick bara i henne 70 ml flaska -efter bröst - i förmiddags och sen somnade hon som en stock. Vaknade efter 25 minuter och jag tog upp för att fylla på - visste jo från i går att hon nog var hungrig. Hon åt också, men skrek mest... Tuppade av till sist och somnade - och sov jättedåligt med många uppvaknande och gråt - som "innan" jag kom på att hon inte fick nog mat... Pappa gick en sväng med vagnen till sist.

Och nu har nästan samma sak upprepat sig här i eftermiddag. Och hon skriker som en galning när jag försöker truga i henne mat. Eller sitter med flaskan i munnen och tittat ut i luften.

Suck, suck - stackars henne. Trodde att jag hade kommit på hur jag skulle hjälpa henne, men i dag går det i allafall inte som jag hade hoppats. Men, men - jag skall ju inte ge upp efter en dags misslyckande! Måste bara dela mina stresstankar med er lite - och hoppas kanske på ett gott råd...

Ulrika

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Min fråga var inte helt klar - det jag menade var, när skall jag sluta truga???

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

vill också ha goda råd om hur jag strukturerar måltiderna när hon har det så här. nu är hon vaken i ca 15 min, får bröst tills hon inte vill längre, byts och underhålls i ca 30 min och så flaska. allt enligt SM men antingen blir hon trött och somnar innan hon får i sig nog eller så avbryter hon och vill varken det ena eller andra.

också nu vaknade hon inom 30 min - tar först flaskan men trycker sedan ut den med tungan och gråter... mätt????

ledsen och har just somnat i mina armar. nu lägger jag ner henne igen så får vi se vad som händer...

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

:( Förklaring:

ONT I ÖRONEN... doktorn har just varit här och kollat hennes öron. Liten öroninflammation på ena örat...

Så förlåt mina många frågor förut. Nu är nästa fråga dock: Skall jag avvänta med antibiotika och se om hon får det bättre tills i morgon?? Jag gillar inte antibiotika för det nedsätter imunförsvaret. Min stora dotter som är 3,5 år har aldrig fått det...

Ulrika

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag personligen har givit antibiotika när de är så små. Jag har resonerat så här:

När de är så små så anser jag att de behöver få sova och äta i lugn och ro utan att de gör ont. De förstår ju inte varför det gör ont och jag tänker att det kan bli följdproblem efteråt. Att man stört rytmen. Men om du bestämmer dig för antibiotika skulle jag ta kåvepenin som är snällast mot magen. Här i sverige finns det också magdroppar med snälla bakterier som man kan köpa på apoteket och ge samtidigt. Då brukar det inte bli något problem med magen. :wink:

Men du kan ju avvakta något dygn och se hur det blir. Det kan ju bli bättre av sig själv. :roll:

Svårt att råda. Du känner ju ditt barn bäst :heart:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"