SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack för alla dina svar Jenny!! :D :D
Vi ska ta oss en rejäl funderare på detta. Vill dock åt ett sömnpass men får se i vilken takt vi tar det!!!

Tack för att du tog dig tid :heart:

Ha en bra vecka!

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej
Kan inte låta bli att undra en sak, Anton är väldigt, väldigt gnällig sen vi införde kuren. Vi kan i princip inte gå 1 meter i från honom utan att han börjar att gnälla, och inte ens då är han alltid nöjd.

Min fråga är om det är vanligt att barnen blir väldigt gnälliga när man genomför kuren. Vi är ju på dag 10 nu så det borde väl snart ge utslag att han är gladare och inte ledsnare tycker jag.

Har ni någon erfarenhet av detta?

Kram Lena
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

[quote="Trollet1969"]Hej
Kan inte låta bli att undra en sak, Anton är väldigt, väldigt gnällig sen vi införde kuren. Vi kan i princip inte gå 1 meter i från honom utan att han börjar att gnälla, och inte ens då är han alltid nöjd.

Där gick det lite fort, jag menade naturligtvis att inte ens när vi sitter med honom hela tiden är han alltid nöjd....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur ser era dagar ut annars? Aktiviteter, bus och skoj? Social delaktighet? Och hur agerar ni när han gnäller? Går han?
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

TorpSara skrev:Hur ser era dagar ut annars? Aktiviteter, bus och skoj? Social delaktighet? Och hur agerar ni när han gnäller? Går han?
Hej TorpSara och välkommen tillbaka till tråden :D

Dagarna är toppen tycker vi. Strikt schema blandat med mycket utomhusaktiviteter, tex: titta på hästarna (favvis), cykla, leka i sandlådan, åka till simhallen, träffa andra barn i bland och busa med. Tycker att vi har en lagom mix med allt.

När han gnäller så försöker vi till en början att "tala" med honom och i princip låta honom vara, men efter 15-20 minuter pallar inte nån utav oss längre utan vi ger upp och sätter oss ner och leker med honom.

Ja han går sedan ca 2,5 månad tillbaka.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena!

Hur går det för er?

*nyfiken* :oops: :D

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Miar70 :D
Tack det har gått över all förväntan. Senaste veckan har nätterna varit helt underbara. :D :D :D :D . Dock har dagslurarna krånglat lite + att Anton varit otroligt gnällig hela dagarna. Vi hoppas dock att det går över snart.

I morse vaknade Anton dock 1 timma innan utsatt tid och det har han inte gjort på en vecka och han ville inte somna om, men vi hoppas på att det var nåt tillfälligt :-)

Så summa summaro so far, vi är överlyckliga och hoppas att det inte är någon tillfällighet att allt flyter så bra utan att det faktiskt fortsätter så länge vi håller oss strikt till schemat.

KRAM
Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :D
Vad roligt att höra!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Det tycker vi med!!! Tänkt att hela familjen faktiskt har fått sova :sleep:
en hel vecka på nätterna, bara det!!!
Kram Lena
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack alla :wink: :D

:D Vilket underbart arbete du och ni gjort :lol: Pris och beröm :-({|=
Trollet1969 skrev: Min fråga är om det är vanligt att barnen blir väldigt gnälliga när man genomför kuren. Vi är ju på dag 10 nu så det borde väl snart ge utslag att han är gladare och inte ledsnare tycker jag.
Ja, det är vanligt. Ofta blir man sjuk också :roll: därför att man äntligen har "råd" att ta hand om det som legat latent.

Jämför med en utarbetad vuxen, som sover bort hela semestern :shock: då ju alla skulle ha det så underbart roligt och vara så glada hela tiden :roll: :!:

Han har kolossalt mycket sömn att ta igen.

Och då blir man lätt hängig, gnällig och väldigt väldigt trött, just därför att man äntligen får sova.

Det går förbi :!:

När du själv verkligen räknar med att du får sova, natt efter natt efter natt... då kommer du att gå in i zombiestadiet :shock: som varar i allt från en vecka, tio dagar till två eller tre veckor. Och folk frågar dig: "Varför är du så trött :?: Du får ju sova nu :!: "

Svaret är: "Just därför."

Gnälls det och klängs, sätt dig hos barnet på golvet och låt honom vila lite hos dig, med dig till hans disposition. Tills han själv sätter sig i rörelse, ifrån dig :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack Anna för ditt svar :D

Idag har Anton varit som ett solsken, skämtat och busat och hjälpt sin pappa att hämta och lämna saker i hemmet 9 miljoner gånger :D och han bara älskar det och gör det med ett leende .... :D . I dag var första dagen sedan vi inledde kuren (17/8) som han har varit så glad, och det är så härligt att se!! O:)

Hoppas att det vände idag och att han börjar att bli någorlunda utsövd!!

Vet inte hur jag ska tacka alla underbara människor som stöttat mig och min familj genom denna kur - men till er alla: VÅRT VARMASTE TACK för att ni finns och för att ni tagit er tid! Kurare, Anna, privatpersoner - ni är fantastiska allihop!!! :heart: :heart: :heart:

Med förhoppningen om ett fortsatt gott resultat !! :thumbsup:

Massa kramar från oss alla
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Pris och beröm :-({|=

Ifrågasätt nu ALDRIG MER den goda sömnen och inte heller hans goda humör :lol: :!:

Så gör inte han det heller.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Du får hemskt gärna avlägga rapport och berätta historien på "Livet efter kuren - en uppmuntran" på Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år.

Den där tråden gör en kolossal nytta och är till sådan glädje och inspiration för så många :wink: :lol:

Tusen tack :thumbsup:

PS 2 - Miar 70 :heart: Jag ser att du redan föreslagit detta! Tack!
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack snälla Anna för dina svar :D .

Självklart ska vi skriva i gästboken, men vågar inte riktigt ännu,,,,, schemat får sitta som smäcken innan vi gör det :D . Vi har fortfarande problem med dagslurarna, så vi får se hur vi gör där. Ska läsa igenom JennyH:s svar och ta ett beslut!

Må så gott!

Kram från mig och familjen
:heart: :heart: :heart:
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej alla :D
Nu är det 10 dagar sedan jag skrev i denna tråd! Kuren sätter sig mer och det är nu 3 veckor och 2 dagar sedan vi började och vi är så otroligt glada att vi tog tag i detta. Livet börjar så sakta att fungera igen, sakta men säkert tar vi en dag i sänder. Fortfarande när släkt & vänner frågar hur det går, så vågar vi inte säga rent ut att han sover som en liten gris :D , utan vi svarar att so far funkar det kanonbra och vi tar en dag i sänder. Man är så rädd att det plötsligt ska börja strula igen.... men jag tror att ju mer tid som går så ju mer vågar man att tro på en varaktig lösning.

Dock undrar jag lite om dagslurarna och mornarna. Dagslurarna funkar inte riktigt ännu, han sover 10.30-12.00 samt 15.30-16.00 men det blir sällan hela första sovpasset och gärna mer det andra (men det får han givetvis inte)... men är lite osäker på om vi ska ändra om nåt eller inte. Min fråga är egentligen om det är vanligt att dagslurarna strular ett tag innan de sätter sig ordentligt och sen har han börjat att vakna 06.45-07-15 fast att morgon börjar 07.30 enligt vårt schema. Vi ramsar och är tysta fram till denna tid men han vill omöjligt somna om. Så är det långt ifrån alla dagar men det händer 2-3 gånger i veckan, i övrigt väcker vi honom :D :D 07.30.
Några bra tips på hur vi ska göra, vi har följt Miar70:s råd om att pangramsa etc, det vi dock inte prövat är musik utanför rummet, men det tror jag inte riktigt på :oops: , utan det är mer ramsan som jag tror att han lyssnar på.

Är det någon som har någon erfarenhet och kanske några bra tips? :?:

Ha en fin vecka alla!! :)

Kram från Lena
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "