Vadslagning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Stor kram till Jannika på BF och tack för att du berättade om din förra förlossning, härlig läsning :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Aha! Nu tror jag killsidan leder så här på DAGEN. Tack Tove för din gissning! :heart:

Inget spännande händer här... :lol:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Nancy! :heart:

Vi måste ha skrivit samtidigt. :D

Här skiner solen och mitt gäng ska ut på cykelutflykt medans jag stannar hemma och vilar mig i form.

Kram Jannika
Gablex

Inlägg av Gablex »

Tack för svaret om Sessan, Jannika! Pust! Då kan man andas ut! :wink:

Och tack för att du lade in Astrologen, Nancy! Låten bara poppade upp i huvudet när jag började yra om siffror och dess betydelse :roll: :wink: .

Skickar snälla klappar genom cyberrymden till er båda höggravida kvinnor! :heart:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jannika skrev: Det är HELT onödigt att kolla om man passar ihop när man redan ÄR ihop. Varför då? Vem behöver svar på redan besvarade frågor? Det krävs inga samtal med stjärnorna före att klura ut det, eller hur? Däremot kan man, om man vill, kolla av vilka områden som kommer flyta friktionsfritt och vilka som kräver lite mer jobb. Eller så lär man sig det empiriskt. Jag föredrar det senare. :lol:
Tack även för detta hälsar en Vädur som lever tillsammans med en Skorpion sedan arton år tillbaka (en omöjlig kombination har jag hört... men det funkar relativt bra :roll: med bara några kollisioner :x då & då :wink: )!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Åse

Inlägg av Åse »

Åh vad härligt att läsa om er fina förlossningsupplevelse, Jannika :D Passar på att önska varmt lycka till även denna gång :heart: :heart:

Själv kan jag fortfarande börja gråta glädjetårar när jag tänker på Joars förlossning - en otroligt positiv upplevelse även den, trots att den nog inte matchar någons drömförlossning :wink: Igångsättning tre veckor för tidigt pga hepatos, två dygns arbete från start till mål, värkstimulerande dropp, många timmars profylaxandning, epiduralspruta, feber och eh, OND krystning... För det var en seg igångsättning som ändå lyckades, lille J klarade det hela utan större formsvackor trots mina skyhöga värden av gallsyra och dagarna vi stannade på SöS BB ligger som i ett romantiskt skimmer: fortfarande sommar i september, den vackra utsikten över Stockholm från fönstret, all underbar personal som fick oss att känna oss som gäster på lyxhotell trots att det var full rulle på födslarna, blommor från vänner och kolleger - och mitt i allt min älskling och jag som var helt kära och höga tillsammans med vårt lilla underverk :heart:
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeej Gablex och Åse! :heart: Tack för cyberklappar och lyckönskningar! De sparar jag. :heart:

Och angående din positiva förlossningsupplevelse Åse tycker jag att den illustrerar vad det egentligen handlar om - det är känslan, den egna inställningen och bemötandet som avgör, inte själva händelseförloppet i sig. Tack för påminnelsen!

Det är det som jag gillar med profylaxen, det egna ansvaret och arbetet och samarbetet med (i mitt fall) min älskade darling. Den gemensamma upplevelsen som profylaxen bjuder på, utöver kontroll och delaktighet, svetsar samman. Även efter förlossningen.

Kram på er! :heart: Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

jo ni, här ska profylaxövas via dvd heeela långa hösten -med risken för snöstorm i januari och dryga 20 mil till förlossningen känns det liiite tryggare om vi kan göra något mer än de tidigare gångerna 8-[

Men Jannika, du låter oförskämt pigg! :wink: :lol: (sa hon vis av erfarenhet..) Kanske dags att ge dig något att grubbla på för att fördriva tiden...? :-k
Kanske dags att starta en tråd om alla ugglor som följde oss på väg in för Lillprins Lo's födelse...? O:)

hmmm...

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag flikar in och säger HEJA JANNIKA \:D/
Ditt sköna svar på mitt tyck-synd-om-mig-inlägg i en annan tråd har gjort mig på gott humör hela kvällen :D . Tacktacktack!

Imorgon ska vi på ettårskalas med tårtrace :shock: ! Tårtor på en stor presenning, barn i oömma kläder som får äta bäst dom vill. Ska bli intressant att se... :roll: :lol: :lol: .
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Dagens kram från Nancy :heart: (nej, jag tänkte INTE att det skulle bli nån långvarig tradition :wink: I alla fall inte med syfte att stötta kvinnor vars BF passerat... hoppas ju att vår kära Jannika får sin bebis snart)

[-o< Nån känsla för... :?:

Tänk det där med profylaxandning, det önskar jag att jag hade kommit i kontakt med innan Leia föddes. Nej då, skriver inte detta ledset, bara lite sådär gråtmilt i mitt hormonstinna tillstånd :wink: Är nöjd med saker som de är men tänker ju "om bara...".

Nyfiken fråga till Jannika: hur har dina tidigare tre förlossningar startat :?: Vill veta allt, vetenskapligt som ovetenskapligt. Om du sen är snäll och delger oss eventuella likheter framöver så blir det ju lättare att spekulera :wink: :lol: :heart:

Gablex: sörj inte det där med vädur i kombination med annat tecken... Vädur är det tecken som egentligen inte passar nåt vidare bra ihop med något tecken :? :roll: (enligt vad jag läst, rätta mig om jag har fel Jannika). Vi vädurar får helt enkelt ha sån tur att vi hittar nån som älskar oss precis som vi är :P :heart: :lol:

Kram till er alla i Jannikas tråd :heart: :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

:heart: Heeej och god morgon alla ni underbara! :heart:

Kan man bli annat än pigg och på gott humör med sådana här följeslagare? Skulle inte tro det... :D

Och det är inget nytt på östkusten...

Jaså Fjällmor!:heart: Så Lo följdes av ugglor i sann Harry Potter-stil? Coolt! 8) Det betyder väl bara att han kommer att bli en osedvanligt klok och vis man. Möjligen blivande trollkarl därtill. :lol: Den var ju lätt som en plätt! Du får nog ge mig lite mer att bita i, haha!

Vi har tränat profylax sedan fjärde månaden. Vi kör tre andningssvängar varje kväll framför TVn i reklampauserna, haha! Och nån gång ibland krystövningen blåsa ut ljuset. Darlingen har lagt upp ett träningsprogram där han gradvis ökar tiden så nu är vi uppe i två minuter flämt. Jag har bara haft så ont i näsan den här svängen och nu är jag lite pollenöverkänslig också så jag har utarbetat en helt egen variant där jag byter mellan näsa-in-mun-ut och ren flämt bara genom munnen när jag blir övertrött i näsan. :shock: Ska bli väldigt intressant att se hur det funkar i praktiken.:? :lol: Med Milo fick jag dubbel- och trippelvärkar utan paus efter att barnmorskan tagit hinnorna, så det gäller att ha beredskap för långkörare tänker jag.

Jenny! :heart: Det var väl inte så värst tycka-synd-om det där? Bara lite vanlig hederlig oro och längtan. Men härligt att jag så enkelt kunde få dig på bra humör! :heart:

Och det där tårtracet, vad är det? Låter livsfarligt...:lol:

Nancy, min kära stöttepelare! :heart: Tack för kramen! Tradition eller ej, trevligt är det i alla fall.

Alla gåner har det börjat med värkar. Inga slemproppar, inget vatten har gått (har världens seeeegaste hinnor, de får jämt ta dem på förlossningen).

Med Jander hade jag förvärkar i två dagar (men hur skulle jag veta det?) med start en förmiddag. Vi hann in och vända en gång innan det blev på riktigt.

Med Nike började det på em. Jag var så mentalt oförberedd den gången, kunde inte riktigt fatta att det var på gång. Jag tänkte ta ett bad och darlingen gick ut till lekplatsen med Jander men jag fick ringa in honom och barnvakten nästan på en gång för det tog i rätt bra. Var öppen fem när vi kom in den gången. DET var jag nöjd med, att slippa åka hem igen.

Med Milo började det på kvällen med lååånga mellanrum. Så darlingen beordrade mig i säng så jag skulle hinna vila lite. Och jag lyckades faktiskt somna mellan värkarna, haha! Så här efteråt kan jag tycka att det var väldigt modigt av honom med tredje förlossningen tätt, barnvakt långt bort och med en bit till sjukhuset. Vi åkte in tidig morgon och även då var jag öppen fem när vi kom in.

Men som sagt: det mesta är rätt segt när jag ska föda barn. Livmodern, hinnorna, datumet. Jag har ju Saturnus i mitt åttonde hus. Barnafödandets hus och zodiakens omständigaste och låååångsammaste planet.:wink: Fördelen tror jag är att det är segt åt andra hållet också. Allt brukar dra ihop sig snabbt, jag läker fort och har inte ens några stior (heter det va?) trots nu fyra gigantiska magar på kort tid.

Så jag vet inte, jag mins lite dåligt också märker jag, det är svårt att hålla isär de olika förlossningarna. Men innan Milos drog igång blev jag akutsugen på nötter och juice. Jag har inget minne av något liknande med de andra dock. Men det kan sorgligt nog bero på minnet och inte de faktiska omständigheterna. :lol:

Så tyvärr Nancy, det var inte mycket att bidra med för alla teckentolkare, va?

Och hade profylax varit på tapeten ens om du tränat för din del? Jag fick för mig att Leia blev akut, eller? Uppdatera mig du gråtmilda, hormonstinna! :heart: :wink:

Gablex, Nancy! Kära vädurar! Vad vore världen utan er? Inget! Så trist och tom, eländig och erbarmelig. Möjligen, jag säger mööööjligen, kan en tävlingsinriktad och konfliktsökande vädur ibland vara lite svår att leva med men ni haaaar ju så många andra teckeninfluenser (med Gablex vet jag säkert och med Nancy gissar jag...) som ger er det tålamod, den ödmjukhet och den eftertänksamhet som ni stundtals, men jag betonar, bara stundtals, saknar i erat soltecken. :wink: :lol: Ni är en sann gåva till världens soffpotatisar, strutsar och sniglar!

Nu ska jag titta till Chicky bit.

Kram från Jannika som fortfarande har bebin I magen.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tack för den här tvättäkta livs levande realityshowen. Att följa varje dag trots urgammal burk på avlägsen ort.
Läste om dyktekniken härom dagen. Lite raka motsatsen till profylax. Alltså kapa inte smärtan, andas dig inte smärtfri, utan dyk ner i hur det verkligen känns. Låter onekligen hardcore. Undra vilka som passar för den ena eller andra tekniken?
Nancy

Inlägg av Nancy »

kattklo: Precis så känns det ju, realityshow :!: :D Visst är det kul att vi får vara med på ett hörn :D

Jannika: Tack för att du berättar så levande och spännande om dina graviditeter och förlossningar. Jag tycker så mycket om att läsa det du skriver :heart:

Här skriver jag om kejsarsnittet då Leia föddes (med anledning av din fråga): Inlägget kommer en bit ner på sidan.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=150

8) Angående teckeninfluenser är jag gift med en Vattuman, tror att det är ett av få tecken som till nöds kan stämma med Vädur :lol:

Tack för att vi alla får dela detta spännande äventyr med dig Jannika :heart:

Nancy
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Ja kattklo :heart: och Nancy :heart: , den här realityshowen håller nog på ett tag till! :lol: Ni får så gärna vara med på alla hörn ni vill, det är MYCKET trevligare med sällskap. :D

Jag tycker nog att dyket går att kombinera med profylaxen. Inte gör andningen att mina förlossningar blir smärtfria direkt. :wink: Men den gör att jag vågar och inte blir rädd. Plus att kortandningen gör att jag inte motarbetar kroppens arbete. Vem vill det?

Nu har jag läst på Nancy och jag förstår till fullo att du gjort de val du gjort. Tack för att du delade med dig. Och det ska väl till en vattuman att ryta till och stå upp för den som inte kan det själv. :heart: Jag har inga synpunkter på hur barn blir till eller kommer ut om alla inblandade är nöjda. Och jag känner den största ödmjukhet inför att det inte så sällan inte blir som man hade tänkt sig. Men det kan bli väldigt bra ändå.

Jag skulle tex inte ha barn alls. Hur bra lyckades jag med den intentionen? Inget vidare. Hur nöjd är jag med mitt eget misslyckande? Väldigt! :heart: Vilket trist liv i jämförelse. Fast det vore jag ju då iofs lyckligt ovetande om. :D Då hade jag missat att få lära känna de här tre unika personerna som delar min vardag.

Kram Jannika
Gablex

Inlägg av Gablex »

Kära Jannika! Tack raring :heart: för de vackra orden om vädurar! Det känns härligt att höra att man är en gåva!

Häromdagen fanns i DN ett citat av Paula Abdul:

Jag är trött på att folk inte uppskattar mig som den gåva jag är

Jag kanske skall låta trycka det på mitt visitkort? :wink: :lol:

2 juli tycker jag känns som ett bra bebisdatum! Kram! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"