SM med Lillebror från start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: SM med Lillebror från start

Inlägg av mamaA »

Hej!

Minikur är helt enkelt för sm-barn som har svårt att släppa nattmålen eller nappen. Det är som kuren kan man säga men ändå inte. Min minste ville inte släppa två nattmål och spottade ut nappen hela tiden. Jag lät honom hållas till ca 3,5 månad, han hade själv plockat bort det tredje nattmålet så jag tänkte att han skulle gå ner till ett själv men det gjorde han inte... :wink: . Jag bestämde mig helt enkelt för en tid som det var nattmål, innan dess buffades uppvak bort. Det var ilsket några nätter men satte sig på tre dygn men han var ändå inte hungrig vid frukost och skrek på nappen ändå och nöjde sig inte av att få den utan krävde buffning, den lilla latmasken [-X . Så då gjorde jag det jag borde gjort från början, alla förändringar på samma bräde, inga nattmål och ingen napp, tre dygn så var det stora jobbet gjort och han svarade mycket bättre på buffning under dagtid också. Ramsan lät jag komma in gradvis, började på dagtid och när jag kände han var redo så lät jag den ta över. Jag tror detta tog ca två veckor totalt :D

Eftersom du inte arbetat in verktygen tror jag nog ändå på en regelrätt kunnig i ert fall 8)

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Har lite funderingar gällande kur och mat:

1. Att kura eller inte kura... Jacob är nu 3 mån. Han var på kontroll igår och är 66 cm lång och väger 7 500...stoooor kille! Han får ffa 2 nattmål. Vi ger vid ca 24 och 4. Han äter mycket då, 150 ml per gång vilket är mer än vad han äter i ett svep på dagen. Vet inte riktigt hur man ska tolka det, att han är hungrig eller äter av bara farten? I förgår glömde vi ställa klockan vid 24 och vakande av Jacob 3,30! Han hade alltså sovit över första målet. Han fick då mat och sov till 7 med lite hjälp sista timman. Så skulle vi testa om han även sov över nästa natt, men icke. Det blev istället den sämsta natten på länge, kanske för att han vaccinerats dagen innan.

Jag tänker att det finns tre alternativ nu; att sluta sätta klockan och se om han sover över själv ELLER att verktyga över första målet ELLER att fortsätta ge mat 24/4 en månad till och kura ordentligt då.

Jag gillar inte ovissheten med "se vad som händer"...jag vaknar och blir överrumplad och verktygen (vagnande, har inte använt buffandet än)sitter inte alls då. Därför lutar det åt en vanlig kur (det var väl det du menade MamaA?). Jag har kurat min dotter och min systers dotter med bra resultat så jag borde nog göra det istället. I så fall är frågan när jag ska göra det; hur är er erfarenhet av att kura vid 4 månader? Jag gissar att det kräver att vi fått lite kläm på maten tills dess eller?

2. Mat - försöker läsa i trådar och BB men vet ändå inte riktigt i vilken ordning jag ska införa mat, välling, gröt. JAcob är ju liten än men jag har börjat testa banan sedan två dagar. Ger det på fm vid samma tid. Tänker att jag kör på det en vecka innan jag testar nästa grej. Förstår att alla barn är olika men har ni någon tanke om i vilken ordning man introducerar de olika sakerna?

Tack på förhand!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är ju en smaksak om du använder verktygen till att minikura bort ett nattmål nu, dvs antingen bara buffning eller vagning eller kurar i stor stil vid fyra månader. Är lite för trött för att tänka nu men jag plockade bort två nattmål med minikur på 1 vecka typ, min son åt också mycket på natten så jag trodde han var hungrig - nix, vanemänniska, inte ett dugg hungrigare vid bara ett nattmål och inte ett dugg hungrigare till frukost UTAN nattmål.

Mat kan du introducera hur du vill, det är inga problem att blanda sorter men en god idé att ge på fm till en början som du gör. Gröt och puréer, grönsaks och frukt, mosad banan - välj själv. Det kan vara bra att inte börja allt för sött, vissa får smak för det söta och är bara intresserade av det sen :lol: . Välling har jag inte gett så tidigt men visst går det också, jag ville tvunget ha ekologisk välling och Hipp finns bara från 8 månader(fullkorn) så den gav jag inte förrän han var typ 6-7 månader :mrgreen: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Och 4 månader, är bebis i regel tillräckligt gammal för regelrätt kur?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, om man har börjat införa mat på menyn också, inte bara flytande så är svaret JA.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Lite statusrapport här är att vardagen med Jacob rullar på mkt bra. Nu har jag börjat jobba halvtid och lilleman är hemma med pappa på halvtid. Pappa, som är lantbrukare, tar med bebis på diverse upptåg på gården så Jacob blir helt slut :D schemat dagtid sitter bra. Det sovs utan så mkt skarvande. Sista luren nedkortad till 45 min (+ 15 min insomning..). Em-lur alltid rullandes ute, annars är den svår att få till. Så det blir 12-1,5-2-45.

Nätterna ger vi ffa mat 2 ggr. Ibland väcker vi inte vid första målet (ca 24), av lathet och för jag är nyfiken på om han sover över av sig själv. Inatt sov han 19-02, nytt rekord. Men sen vaknade han ändå 4. Jag lägger ingen energi på det eftersom jag tänker kura och ta allt i ett bräde.

Så maten, där jag har lite funderingar. Sen två veckor har vi börjat införa mat. ( min man är skeptisk men jag står på mig). Han får puré m potatis/majs på fm+fruktpuré eller mosad banan. Det går helt ok. Han äter ca 1/3 liten burk + 1/4 banan. Ersättning efter det. Sen ger vi ingen mer mat på dagen och gröt har vi inte börjat med. Däremot har vi börjat fasa in majsvälling morgon och kväll, ca 1/3 välling och 2/3 ersättning.

Jag funderar över
1 när jag ger maten; ska jag mata på tills liten säger stopp? Eller ska jag än så länge bara testa och ge lite? Jag är osäker på vad hans mage fixar.
2. Kan jag redan nu ge mat ett mål till? Där skulle jag ju tex testa gröt.
3. Katrinplommon vågar jag nog påstå att han inte gillar. Har testat varje dag i 2 veckor och han får kväljningar varje gång. Förslag på vad jag kan ge ist.
4. Och så det här med mat och kur. Jag vet att jag frågat detta innan, men jag är ändå osäker. Har tänkt kura första helgen i april, då är Jacob 4 mån. En förutsättning är ju då att man börjat med mat på schemat. Läste i ngn tråd att TorsMamma rekommenderade 2 mål mat och välling morgon och kväll när man kurar. Jag vet inte om jag hinner fasa upp till det på 3 veckor, inte heller om Jacobs mage klarar det. Vad är er erfarenhet av körning vid 4 mån och vad är er erfarenhet av vad bebismagen klarar? Jag väntar hellre några veckor med att kura om det är tveksamt vid 4 mån.

Tack! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, istället för katrinplommon kan du ge päronpure. Är magen trög får du säga till! Gröt/välling same same. Det är bara olika konsistens och lite olika mättande. Men innehållet som påverkar magen är samma. Kanske göra egen?

Man måste inte vara uppe i 2 mål mat och välling för att kura, flera har börjat ge mat i samband med kuren och det går det med. Går en måltid bra kommer 2 också gå bra. jag skulle ge honom så mycket han vill ha och se hur magen mår på det. I vissa fall kan man prova nya saker med en tsk och sen fylla på med sådant som man redan gjort.

Det kommer gå strålande! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Päronpuré inhandlad och det gick verkligen hem. Gav honom det nu på morgonen och Öste in några skedar katrinplommon också av bara farten. Hans mage har blivit mkt trögare och nu har han inte bajsat på två dygn. Känns väldigt stressande. Ngt mer jag kan göra?

Aha, egen gröt. Är det bovetegröt du tänker på då?

Jag ger majsvälling, inte havrevälling. Är det ändå motsvarande i näring/mättnad?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Bovete är ju inte det godaste man kan äta om vi säger så tycker jag :wink: . Det går bra att göra egen havregrynsgröt också, kör grynen i matberedare eller smula dem för hand. Hipps färdiga risgröt brukar annars vara ganska bra att börja med.

Ingen aning om vällingen men jag är alltid försiktig med majs om det inte är ekologiskt (vilket jag inte hittade ), då majs är en av de mest genmanipulerade grödorna

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Och mina barn äter glatt bovetemjölsgröt med bananmos så det är bara att pröva vad som faller den lille i smaken. Allt är gott med mycket smör i!! ;)
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej igen!

Nu är Jacob 4 månader. När vi var hemma hos mina föräldrar i påsk sov han två nätter över första nattmålet. Ena natten sov han 19-3,30, nytt rekord. Tänkte nästan då att vi kanske inte behöver kura, men natten därpå tyckte han det var dags för käk redan 23 (vilket han inte fick, men ändå...). Kände då att vi står fast vid att kura, inte minst för attityden.

Vi hade nästa helg (8 april i sikte), men pga att diverse aktiviteter med barnen som tycks ansamla sig den helgen funderar vi på att köra redan på fredag. Känns lite snabbt på, för jag är inte helt inläst ännu, men vi får se. Tänkte börja med att fråga om ni kan ta en titt på schemaförslaget. Sovtiderna är de vi har nu, men mattiderna har inte varit så fasta.

7 God Morgon!
7,30 Välling (nu uppe på 75% välling, 25% ersättning)
8,30-10 sova inne
10,30 äta grönsakspure med smör + katrinplommon- eller päronpure + fylla på med ersättning
11,45-13,45 sova inne (ibland ute när han är med pappa och jobbar)
14,30 äta gröt + fruktpure + fylla på med ersättning
16-16,45 sova ute i vagn (blir nästan alltid en timma där)
17,30 välling
18-19 bad, bus och nattslurk
19 god natt

Vad tror ni om det?

Min tråd kanske ska flyttar till Kurbarn istället? jag har lite fler frågor, men ska läsa på ytterligare först. återkommer :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag har nu flyttat din tråd till kurforum. Bara att tuta och köra, men läs, läs, läs, läs!!

Personligen skulle jag skjuta på lunchen med minst 30 min så han är lite mättare inför långluren. Samt lägga riktigt grönsakspure till middag och sen vällingen till kvällsslurk istället. Blir så mycket välling annars tycker jag. Är han en riktig tröttis? Du har lite extra sömn på schemat, men kan passa er, finns inte ristat i sten. Men krånglar en lur eller natten är det fm luren du behöver börja dra ner på så småning om! :wink:

Plugga på nu! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Ska testa att senarelägga lunch.

Han är ingen supertröttis men vi har nyligen dragit ner em från 1,5 till 45 så vi testar nog ett tag först.

Och det blir ingen kur i helgen. Vårbruk på gården betyder ingen back up och då funkar det inte. Så det får bli nästa helg ändå och då hinner jag plugga på lite mer.
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Då var det snart dags att kura. På fredag kör vi!

From fredag kortar vi också ner första sovpasset så vi kommer att ha 45-2-45-12 för Jacob som till helgen är 4,5 mån (idag är fm-lur 1,5 tim)

Känner mig inläst på kuren, men har en fundering eftersom förutsättningarna nu är lite annorlunda. Jacob är ju ett SM-barn och lurarna funkar nästan alltid super. Nattningen går så gott som alltid bra, tar aldrig mer än 10 min. Problemet är ju nattliga uppvak. Ibland sover Jacob över första målet men eftersom han inte gör det konsekvent vill jag kura.

Det nya med nattningen nu är ju att nappen ryker så det kan ju bli vilda protester. Men om det inte blir det; ska jag ramsa mig ut efter tillrättaläggning eller ska jag introducera buffandet som allra hastigast där och sen ramsa mig ut? Hur hade ni gjort?

Någon mer som kurar i helgen?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är ramsan 100% befäst, använder du den som enda verktyg? Om den är det hade jag kört på endast ramsa men om inte så är buffning ett alternativ.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"