Schema till en 9 veckors kille..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fridolin78

Re: Schema till en 9 veckors kille..

Inlägg av fridolin78 »

Kan det vara så? Kändes mer som övertröttheten, trodde jag... ?! :?:
Ska vi i så fall minska sista luren från 45 till 20 då eller?
Eller nån som har nån annan idé?
Tacksam för så många svar och funderingar som möjligt.. :-)

Tack!

Kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Nat

Inlägg av Nat »

Ja alltså om han vaknar 5 på morgonen och sen max somnar om till 6 då är det ju inte konstigt om han är trött sen på dagen.. Tidiga mornar är ju ofta sömnöverskott.. Men först brukar jag kolla mörkläggning och matmängd
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Nej precis.. Jag har ju fått hur mycket bra tips och tankar som helst av er! Men tänkte mest eftersom jag även nyligen fick tipset att lägga lite tidigare för att se om det gjorde skillnad med mornarna, som jag inte har hunnit prova än...
Mörkt har han iaf ;-) och mat tycker jag oxå är tillräckligt :-) Har lagt på med gröt till frukost, mat till lunch, gröt vid mellis och även mat till middag. Sen ammar jag och ger fruktpureer och tillsatt fett i allt...så det verkar han proppis på ;-)
Så det kanske är läge att minska sista luren till 20 då?
Kram kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Nat

Inlägg av Nat »

Hej

Jag är ingen expert direkt och det kan ju vara så att tipset om tidigare läggnng fungerar. Jag lutar dock åt sömnöverskott. 12-45-2-20 är ju ett bra schema för 5-månaders. Även om det är sömnöverskott det handlar om så brukar det ta några dagar innan ett nytt schema fungerar bra. När det blir gnälligt tycker jag att det fungerar att ta sonen i bärsele och samtidigt i raskt tempo städa/tvätta/fixa :) var extra noggrann med tider under dagarna du inför nytt schema.

Lät som att du gav bra med mat, mer än vad jag infört till min plutt som fyller 5 månader om en vecka.

Kram
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack för ditt svar,sådär mitt i natten ;-)
Jo det där med maten, så var det säkrast att lägga på ordentligt, han har nyligen börjat sova nätter utan mat så ville vara säker att han blev helt mätt innan ev kur. Har kört sm från början dock...men hade svårt att få bort nattmålen där. Hungrig kille ;-)
Tack snälla för tipsen, idag somnade han om av sig själv och vaknade sen 6.30 :-) så då blir det nog lite enklare att införa nya tider.
Trevlig helg! Kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Hej!
Finns det nån som har nån idé hur man gör när ens lilla älskling är sjuk :-( ? Igår var han lite snorig, men inget mer...men sen efter middagen, strax innan kvällsslurken så megakräktes han :shock: upp all middag, +lite av det jag ammat.. Han sov lite oroligt under natten, som inte var helt oväntat. Jag skulle gärna ta upp och amma honom, om jag nu inte sabbar något?!
Det var lika idag oxå.. det märktes inget alls under dagen, men strax innan middagen så kräktes han upp all gröt från tidigare och var jättegnällig. Bara grät och jämrade sig... :-( inte alls lik sig. Fick då alvedon o blev piggare och aptiten kom tillbaka så han fick lite gröt... kändes lite mildare än riktig mat.
Han vaknar fortfarande tidigt och ofta flera gånger, men går ju inte att utvärdera än pga sjukdom.
Hoppas att nån kan hjälpa mig, är lite förvirrad vad jag ska göra, är så rädd att sabba något...
Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Och sen oxå det här med sömnen..? Känns som han varit vaken mer nästan än han sovit den här natten... :-( Jag har nu tagit upp honom 2 gånger eftersom han varit såå ledsen o hostar, och snorar. Men han vaknar ju såklart ofta nu, gav alvedon igen nyss. Det är så svårt att veta. Sabbar jag nu? Men känns ju som man vill ta upp, när det är så här? Vi var dessutom till bvc för 5 månader vaccin idag, så han har nog känningar av det oxå.

Snälla hjälp!

Tack! Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Och sen oxå det här med sömnen..? Känns som han varit vaken mer nästan än han sovit den här natten... :-( Jag har nu tagit upp honom 2 gånger eftersom han varit såå ledsen o hostar, och snorar. Men han vaknar ju såklart ofta nu, gav alvedon igen nyss.

Ska jag lägga på mer sömn igen under dagen? Vi har ju nyss minskat till 20 på em nu, men det går ju bort massor med sömn på natten så han lär väl antagligen bli övertrött imorgon.

Det är så svårt att veta. Sabbar jag nu? Men känns ju som man vill ta upp, när det är så här? Vi var dessutom till bvc för 5 månader vaccin idag, så han har nog känningar av det oxå.

Snälla hjälp!

Tack! Kram ♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Ingen idé? Någon? Hur gör ni när de små blir sjuka?
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Babsan

Inlägg av Babsan »

Hej! :D Jag är väl ingen expert, men när mina varit sjuka har jag använt mig av marginalkvartar, ibland både innan och efter, luren blir ju då en halvtimme längre. När Ingrid var sjuk, så tog jag upp henne både 2 och 3 gånger på natten för mat och göra näsan ren från snor... Eftersom hon vaknade och va ledsen. Krya på sig!
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Vid sjukom freestylar vi fullständigt :shock: 8) Lillebror har sovit klistrad på mig två nätter sen han föddes och båda gångerna är vid feber och förkylning. Han har verkat otrygg och gråtit och istället för att stå och vagna halva natten och ingen får någon sömn har jag istället låta honom sova tätt intill mig under mitt täcke. Oftast har han blivit frisk fort och då har vi helt enkelt bara återgått till det vi hade innan. Jag märker stor skillnad på min minsting när han är frisk och sjuk. Är han sjuk är han orolig och gråter, när han är frisk är han lugn och kan gnälla och ibland skrika till men gråter vääääligt sällan.

Lycka till och hoppas ni blir/är friska snart
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack för era svar!
Jo vi kör med kvartar hit o dit o mat på natten oxå... Han verkar hungrig eftersom han inte ätit som vanligt på dagarna. Har det gått lätt att återgå till 12 timmarsnatt efter sjukdom för er? Ja tack vi hoppas han piggar på sig snart ♡ kram
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
Nat

Inlägg av Nat »

När han var riktigt pytte så var det betydligt svårare att hitta tillbaka. Efter ca 3 månaders ålder har det varit sprätt lätt :lol:
fridolin78

Inlägg av fridolin78 »

Tack ;-) Äntligen är han frisk, bortsett från lite hosta och snor. Aptiten är oxå bättre,men inte riktigt lika än..så jag har tagit upp och matat på natten nu dessa dagar. Men jag vet inte hur jag ska komma i fas nu...? Han vaknar fortfarande för tidigt på morgonen, vill inte somna om. Gnäller först från ca 5.30, jag prasslar mm, sen låter han ledsen så jag ramsar. Hjälper sällan o låter sen arg. Då kör jag Mozart en stund, funkar ibland bara. Vi försöker ställa om dessutom sakta till 19-07 nu,men har ingen aning om hur jag får till det..
Han sover nu (är det meningen) 12,45,2,20, men mest i teorin... Hur får jag bort det där tidiga uppvaket? Gruvar mig lite inför midsommar, då hela familjen sover i samma stuga. Storasyster sover helt perfekt 12 timmar och vill inte gärna vakna för tidigt, men det blir ju problem då tror jag :-( Var nästan säker på att vi skulle fått till det tills dess.. Snälla,snälla finns det nån som har nån idé hur jag kan göra? Har liksom hamnat i en ond cirkel, eftersom han vaknar för tidigt så är det liksom lite svårt att följa schemat,men det brukar fasa ut sig närmare kvällen.
Hoppas nån kan hjälpa mig med detta?!
Kram♡
fridolin, mamma till
Sonja 100731
Alfred 140110
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Skriv gärna ner hela schemat, med både mat- och sovtider, så ska vi se om vi kan felsöka.

Om vi skulle sova borta skulle jag inte direkt stå och ramsa mig blå på natten utan hellre ge en skvätt mat så att alla får sova och vistelsen blir trevligare. Och sen styra upp när vi kom hem igen. Men det är jag det.

Glöm inte att packa ner en rulle aluminiumfolie och blå maskeringstejp (som inte skadar snickerier) så att ni kan få det helt mörkt!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"