Kura strulig sm-bebis 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tutan

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
empinane skrev:Det känns som att det är nånting som inte gått hem. Och så känns det som att vi inte kam kura för att vi inte får i henne tillräckligt med mat. Jag vet att allt löser sig med tiden men det är fortfarande VÄLDIGT jobbigt. man trodde ju att nr två skulle bli enklare..
Jag tycker det ligger nånting i det du skriver och känner. Känns det inte som om hon blir helt mätt på dagen tycker jag att du ska lugna dig med kurandet. Vissa barn tar ju längre tid på sig att förstå det här med hur riktig mat fungerar och smakar. Hon är ju "bara" fem månader och det finns ju de barn som äter på natten betydligt längre än så, med eller utan SM.

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tack för stöd! :heart: :heart: :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag hoppar in lite här! :D

Jag känner att du är lite "Hattig" och det är nog det mest osjyssta vi kan vara mot våra barn. Lite som att plocka upp ibland, skrika ibland, lite så ibland osv...

Har du nu bestämt dig för att det är hunger som är problemet och att du inte kan kura för det, då måste du också bestämma det! Då ställer man sin klocka på 04 och så tar man upp och matar i sömnen några veckor. Problemet du då får är att du inte kommer att få upp maten på dagarna av sig självt utan kommer att antingen:

1. få göra om och sluta med maten på natten säg om en månad
2. fasa ut nattmaten med lite mindre varje natt i hopp om att det ökar på dagen
3. mata på, på natten tills du "tror" hon slutar av sig självt, vilket många inte gärna gör de första åren.

Oavsett val, MÅSTE du välja, att vela och göra lite olika, testa osv... gör ingen människa glad. :cry:

Sen måste du kolla upp magmunnen! Hon kan ha lite reflux, även det brukar bli bättre med riktig mat och lite mindre vätska.
Mot reflux finns medicin, eller så lägger man på mage med HÖJD huvudända, minst 7 cm hög bör den vara.

Skrik vid läggning... Detta tror jag du kan svaret på. Att ligga och gnöla och hålla på är upp till en själv. Hon har också rätt till att tycka somna är lite knöligt. Men skrikfest skall det aboslut inte vara. Då är det ditt jobb att lugna med de medel som verktygslådan har att erbjuda, MED attityden av självklarhet.
Du kan inte visa frustration, medömkan eller en massa frågor till barnet. Undra varför hon skriker ställer fler frågor än du klarar att besvara.

Så leta nu upp attityden i detta, oavsett VAD och HUR du gör så är attityden avgörande!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker själv att jag är rätt bra på att vara konsekvent, inte testa, osv. Vi har nu börjat ta upp på natten, vilket gett bra resultat, i morse fick jag väcka henne :)
Allting är väl egentligen inte hennes "fel", mina dagar kan vara rätt påfrestande ibland med två små barn och då rinner det typ över bara för att allt inte fungerar så bra som m an skulle vilja..
Men men, jag fortsätter jobba på :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag skriver nu lite bara för att rapportera hur det går för oss :)

Jag började ta upp Ebba på natten och mata, och det jag ville uppnå, att hon skulle sova till kl 07, lyckades, men till priset av att hon typ knappt ville äta överhuvudtaget påp dagen. Så för en vecka sedan så slutade vi med att ta upp henne, och jag gav mig f-n på att hon skulle börja äta pure, nu var det bara inget annat val. Orkar lixom inte hålla på och hålla på längre. Hon är väl ingen stjärna på att äta, men ve ni vad? Det går ju i tillslut iallafall!
Under denna vecka har läggningarna gått från skrik och panik till gnäll eller inget alls. Skarvar under långa luren har försvunnit, typ. Hon har sovit de flesta nätter till kl 07.

Hon äter nu en stor portion ersättning med äggula i till frukost, en halv burk pure med smör i plus ersättning till lunch, gröt eller yoghurt till mellis, en halv burk pure plus fruktpure till middag och sen ersättning till kvällen. För en och en halv vecka sedan åt hon typ bara ersättning.
Nu kanske ni tycker att en halv burk är lite, det tycker jag med men jag kan säga att det kämpas med den där halva burken, och det verkar ju som att det räcker i alla fall. :)

Hon gör framsteg varje dag med purén, och jag hoppas verkligen att det fortsätter så!

Jag känner att jag börjar se ljuset i tunneln ;)

Napp, så går det för oss nu, och jag hoppas att vi kommer fortsätta göra framsteg. Längtar tills vi kan flytta ihop barnen i samma rum (och vi kan flytta från vardagsrummet) och det känns ju nu som att det faktiskt finns inom räckhåll :)

/Emelie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men vilka framsteg!!! HURRRAAAAA!!! =D> :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Härligt! :D :wink: =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vi har lite smått här börjat prata om att flytta ihop barnen. Inte riktigt än men ja, snart :)
Jag är dock väldigt nervös över att dom ska störa varann och att man ska väcka den ena eller andra om nån behöver hjälp osv. Vaknar storebror går vi alltid in men vaknar lillasyster gör man ju mer "enligt reglerna" osv. Finns det några bra länkar här om ihopflyttning och har ni några goda råd/erfarenheter? Jag har läst i bb men hittar inte så mycket om det, har jag missat nåt?
Vill verkligen känna att jag har attityden när det väl är dags så jag inte för över någon oro på barnen. Vet ju att det är det bästa för dom i långa loppet :)

Kram Emelie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag kände samma sak när vi flyttade ihop bröderna. SusanD har ju härliga syskontrådar. För oss har det gått bra. De har inte stört varandra och jag har kunnat ramsa utanför oxå. För säkerhets skull kan du ju vänta tills hon sätter några hela nätter i rad innan du flyttar ihop dem.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Sover hela nätter gör hon sen några geckor tillbaks. :) Just nu är det storebror som vaknar om någon alls vaknar ;) men jag är nervös ändå. :)
Ska spana in hennes trådar :)

Kram!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Fråga. Kan 8-mån ångest komma när man bara är 6 mån och en vecka? Kan ju vara andra saker oxå men fick den tanken nu.. :) ska läsa när barnen sover i bb men tänkte bara om det ens är möjligt? :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Låter ju lite tidigt. Men det kan vara en annan utvecklingsfas. Läs om krypbarnet i BB. :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Nu har vi definitivt nått 8-mån ångest här hemma. Hon har börjat vakna upp på nätterna, men döm om min förvåning nör hon hittills alltid somnar om av sig själv! :D hon har alltid sovit som bäst på natten (sen hon satte hela nätter), så det är vi ju mycket nöjda med. Men dagarna är sämre, nu har vi schemat 12-45-1,5-20. Sista luren tas i vagn så det är inga problem då. 1,5 timman går oxå hyfsat bra men det som strular mest och alltid har varit är morgonluren. Hon har alltid varit kvällstrött, och lite extra strulig på morgonlurarna men igår och idag är det ännu ite värre, och jag gissar att det är på grund av ångesten. Igår somnade hon kl 10, vilket är tiden hon egentligen ska upp!! Så då fick hon sova en kvart iaf. Igår var hon himla ledsen under tiden innan hon somnade, och sådant är ju alltid jobbigt. Nu idag så lades hon typ tio över nio. N hoppas jag hon somnat (09.45), hon var inte så ledsen idag men har legat och stökat/hulkat typ.
Jag tycker det känns lite som att set bara är en enda lång transportsträcka fram tills det att man byter till en lur om dagen, man får så mycket mera frihet då med. Men det är ju ett tag kvar...
Finns det nån bra länk här om 8-mån ångest? Har läst i bb men tycker inte det gav så mkt..
Hur länge brukar detta hålla i sig? Nån som kommer ihåg? Man glömmer ju så fort, har ingen aning om hur lång tid det tog för storebror, men sambon sa igår: "kommer du ihåg att vi trodde att det aldrig skulle ta slut?" Och ja, det kommer jag ihåg, men slut tog det ju ialla fall :)

Kram
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Gå in på "svar på vanliga frågor" eller vad det nu hette :) här vid kurforums första sida - scrolla ner så hittar du länkar om 8-månaders ångensten!

Jag tyckte vi hade spår av den perioden i nästan en månad, men det hände en massa med vår dotter just då, så jag hade svårt att tyda vad som var vad :) hon fick en massa tänder på en gång och var retligare säkert för det, desstom var vi bortresta på sommaren och sov på flera ställen vilket säkert påverkade tillvaron..

Men som ni båda vet - det är övergående ;) Men då man är mitt i det känns det jobbigt
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det är ju så svårt att avläsa vad som är 8-mön ångest och inte.. Och ingenting är roligt när skriken avlöser varann. Nu skriver jag här för att ta bort överkoncentrationen. Ebba lades 10 i sju, och låg å gnällde. Storebror som kommit in i trotsen lades kl sju och strålade som vanligt och det slutade med att jag tvingade ner honom i sängen och gick ut med ramsa och han började skrika för att han skulle stå upp och sova. Och då går Ebba igång (dom sover vägg i vägg). Jag diskar och fixar men båda bara skriker, så tillslut går jag in till storebror och får tillslut honom nöjd, går sedan in till Ebba som blir lugn och ut med ramsa men så är hon igång igen. Jag vet att man inte ska gå in men det har vi gjort ibland och det har fungerat. Nu har jag ramsat i dörren 2 gg, sammanlagt skrikits är nu ca 40 min. Fast hon börjar nog lugna ner sig nu. Så det var väl bra att jag satte mig här! :) ett glas vin har jag hällt upp efter denna dag fylld av trots, skrik och tårar, typ. Alla dagar är inte bra dagar helt enkelt...
Men annars lever vi på här hemma, och hoppas att Ebba ska bli "stor" så att vi känner oss mogna för att flytta ihop dom..

Så nu har jag fått skriva av mig! :)
Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"