Frågor om kurat barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Hur buffar man en bebis som bara reser sig i krypställni

Inlägg av Manfred10 »

Aha! då förstår jag utrymmesbristen! :D
kanske kan ni ha vardagsrummet så länge tills det hela satt sig... jag har inte så bra koll här, men bor man trångt så gör man. Min egen erfarenhet säger dock att barnet ifrågasätter vad jag gör i deras rum, men har ni alltid haft det så så bör det ju inte vara nåt problem. :D Svara betryggande med samma ramsa bara!

Sjukdom kan vara lite speciellt, men behöver inte vara det. Ha svalt i rummet, utan drag, och höj huvudändan av sängen med några böcker under benen. Preppa innan sänggående med ångiga bad eller dusch så är det lättare att andas, kanske nässpray om det är riktigt täppt. Eller luftfuktare i rummet... men då snackar vi rejälare förkylning kanske...

Aldrig gå in skulle jag inte säga! Ni har ju liksom gjort kuren nu, men han är ändå nykurad så passa er för att störa i onödan. Lyssna av ordentligt innan ni går in i alla fall, är det feber med i bilden är det ju oxå en annan sak. Men oavsett vilka åtgärder som kan behövas, ge lite vatten kanske, klappa lite på pannan, ta tempen osv så kan det skötas i barnets säng med lite ledbelysning. Det är inte säkert att barnet bryr sig alls. Ofast är det hos föräldrarna vargarna finns, åh nej nu är lillen sjuk hur ska det gå???? :shock: :shock: :? :? :roll: :roll: Det är ju inte så att han tänker, tusan oxå nu har jag blivit förkyld hur ska jag kunna sova med täppt näsa??!! :shock: :shock: :shock: :evil:

Om ni är med....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Det har gått mycket bättre sen vi flyttade ut i vardagsrummet! Men han vaknar fortfarande till en eller ett par gånger varje natt, så att jag måste ramsa. Jag väntar fortfarande på de hela nätterna. Som mest har han sovit 19.30-05.30 men då skrek han ända tills det var dags att gå upp. Supertrist.

Han lyssnar inte alls på ramsan på morgonen. Så jag har slutat att ramsa då. Och har märkt de sensate två morgnarna att han somnar om efter en stunds bökande och babblande. Sen brukar han vakna en kvart innan klockan ringer. Han älskar klockan. Blir jätteglad när jag kommer in med den och lyfter upp den i luften haha.

I natt vaknade han vid 01 och började böka runt. Jag avvaktade ända tills jag hörde honom gå igång. Men då var det för sent och han skrek i 40 min.

Hur länge brukar sånt här krångla? Det är en vecka efter uppföljningsveckan nu.
Han sover betydligt bättre än innan kuren och han klagar inte alls när vi lägger honom för natten. Dagarna gå bra. Han kan klaga och skrika en stund men bara ett par minuter.

Jag väntar som sagt bara på att få sova hela natten, utan ramsor och utan skrik på morgonen. Det vore skönt :lol:
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jag måste få hjälp! Nuvhar han varit vaken sen 05.13 och beklagat sig. I en timme alltså. han skriker nu, så han hulkar. Det är 40 min kvar tills vi ska gå upp. Jag har jättesvårt för att höra honom skrika så här. Särskilt när jag vet att han kämpar med en hosta, jag tror det är därför som han inte vill/kan sova.

Först babblade han bara. Då lät jag honom vara. Jag ramsade först när han började bli högljudd och arg. Och sen när han skrek.

Jag vet inte vad vi ska göra med dessa tidiga morgnar. Han lyssnar inte till ramsan. Jag skramlar i köket men det hjälper inte.

Jag hittar inte tråden med tips vid tidiga morgnar.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först vill jag bara säga, VILKET JOBB NI GÖR OCH HAR GJORT!! Försök att se SHN som en process och att ni hela tiden har målet i sikte. För somliga tar det kanske 2 veckor för andra tar det kanske 2 mån innan man kommer till en bra natt sömn. Men på 3+7 dagar har ni ändrat rutiner, fått nya på plats som han känner igen och nu gäller det att man håller sig till dem. Han kollar, gäller samma sak idag som igår? NÅ, Gör det??

Hur är mörkläggningen? Har ni absolut KOLSVART I sovrummet? För somliga måste man ha sopsäckar eller aluminiumfolie på rutorna för att få det kolsvart.

Här är länken till "vanliga frågor" där finns massa tips på tidiga morgnar, titta där och läs.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Om du undrar hur långt i ni kommit, läs om hela din tråd är mitt råd, då kommer du märka mönster och framsteg på ett helt annat sätt. LÄS :D

Men din egen frustration och oro måste du stoppa undan så du kan förmedla lugn och ro till sonen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tack så mycket, blir man alltid glad av att höra! Ja det är väl en process. Och ja, visst har vi gjort framsteg, det får man ju inte glömma bort i all frustration över de skrikiga morgnarna. De går ju faktiskt bra ca varannan natt/morgon. Då kan han ligga och babbla och halvslumra tills vi går upp 07. Men i morse gick det inte. Kanske för att han låg och hostade ett bra tag. Han hade nämligen tystnat en stund innan hostan störde honom.

Angående mörkläggning. Vi har panoramafönster som inte går att täcka för så bra. Men vi har mörka gardiner för, plus mörkläggningsgardiner från golv till tak för hans lilla vrå där sängen står.

Problemet i morse var att jag vid 6.30 hörde en smäll. Och en unge som jämrade sig lite. Jag tittade försiktigt in och såg att han stod upp i sängen!! Och hade dragit ner hela gardinen. Vad göra liksom?

Jag kanske inte gjorde rätt, men jag såg till att väckarklockan ringde och gick in. En halvtimma för tidigt.
Han hade ju aldrig somnat om utan gardinerna uppe. Och jag hade fått lägga honom tillrätta eftersom han stod upp och inte kan sätta sig själv. Vem vet hur länge han redan hade stått upp dessutom :shock:
Han hade varit vaken sen 5.13 som sagt och verkade inte ha för avsikt att somna om, envisa unge.

Tack för länken!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja mörkläggningsgardin runt är ju bra, men den måste vara så långt ifrån sängen att de inte kan öppna eller dra ner den. :wink:

Sen är det hög tid att öva stå och sitta ner själv hela dagarna. 10ggr/5 min/dag är mitt recept, då går det lättare. Öva, öva, öva!

Ny natt nya tag. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tyvärr så finns det inte utrymme för att fästa gardinerna längre ut. Utrymmet är precis så brett som sängen så gardinerna ligger ju liksom klistrade mot sängkanten.

Men vi ska sänka sängen idag så att han inte kan resa sig alls. Så kanske han kan slappna av och slumra till igen. Det var första gången som han rest sig i sängen, och känner jag honom rätt kommer det vara det första han gör imorgon när han vaknar, om vi inte sänker den.

En envis och väldigt aktiv bebis, det är vad han är. Puuuuh...
Önskar han bara kan ge sig snart och inse att det inte hjälper att skrika.

Men ny natt och nya tag som sagt! Tack för peppen!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur funkar det med resningarna? 8) Kan man ställa sig upp brukar man kunna sätta sig ner oxå så småningom... 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jo då det går bra! Han sätter sig ner nu. Lite klumpigt dock. Hörde i morse hur han satte sig i sängen och slog i huvudet lite i spjälorna bakom. Han blev om möjligt, ännu argare.

Jag måste åter be om råd.

Lillen börjar bli övertrött. Han får ju inte alls så många timmar som han behöver. Han sover ju bara 10-11 timmar per natt.
Han är nog vaken för länge på kvällen också. Vi har ju tagit bort eftermiddagsluren eftersom han bara låg och glodde ändå.

Han sömnschema ser ut så här.

Nattsömn 19.30-07 ( men blir 19.30-05.30 eller 06.30)
Morgonlur 9.30-10.15
Lunchlur 13-15

Vakentid eftermiddag/kväll är alltså 4,5 timma.
Han är såå gnällig, skrikig och jobbig på kvällarna. Om det beror på att han är övertrött eller om det beror på fasen han har varit i (borde vara över) vet jag ju inte. Men det känns som att han är trött. Gnuggar sig i ögonen redan 16.30.

Jättesvårt att få till ett skratt till gonatt. Han är ju så otroligt gnällig och kränger i famnen. Han var aldrig sån här förr.

Ska vi fortsätta som vi har det och hoppas på att han snart sover till 07? Eller ska vi senarelägga lunchluren? Eller lägga honom redan 19.00 för natten.

Risken med att lägga honom tidigare är ju att han vaknar redan 05 och vill upp. 10 timmar har alltid varit hans typiska natt.
Vi lade honom ofta 19.00 förr, för det spelade ingen roll om vi lade honom då eller senare, han vaknade nån gång mellan 05-06 i alla fall.

Jag vet inte hur vi ska göra. Är bara så less nu på denna övertrötta bebis som jag inte alls känner igen. Saknar min glada lilleman!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Jo då det går bra! Han sätter sig ner nu. Lite klumpigt dock. Hörde i morse hur han satte sig i sängen och slog i huvudet lite i spjälorna bakom. Han blev om möjligt, ännu argare.

Jag måste åter be om råd.

Lillen börjar bli övertrött. Han får ju inte alls så många timmar som han behöver. Han sover ju bara 10-11 timmar per natt.
Han är nog vaken för länge på kvällen också. Vi har ju tagit bort eftermiddagsluren eftersom han bara låg och glodde ändå.

Han sömnschema ser ut så här.

Nattsömn 19.30-07 ( men blir 19.30-05.30 eller 06.30)
Morgonlur 9.30-10.15
Lunchlur 13-15

Vakentid eftermiddag/kväll är alltså 4,5 timma.
Han är såå gnällig, skrikig och jobbig på kvällarna. Om det beror på att han är övertrött eller om det beror på fasen han har varit i (borde vara över) vet jag ju inte. Men det känns som att han är trött. Gnuggar sig i ögonen redan 16.30.

Jättesvårt att få till ett skratt till gonatt. Han är ju så otroligt gnällig och kränger i famnen. Han var aldrig sån här förr.

Ska vi fortsätta som vi har det och hoppas på att han snart sover till 07? Eller ska vi senarelägga lunchluren? Eller lägga honom redan 19.00 för natten.

Risken med att lägga honom tidigare är ju att han vaknar redan 05 och vill upp. 10 timmar har alltid varit hans typiska natt.
Vi lade honom ofta 19.00 förr, för det spelade ingen roll om vi lade honom då eller senare, han vaknade nån gång mellan 05-06 i alla fall.

Jag vet inte hur vi ska göra. Är bara så less nu på denna övertrötta bebis som jag inte alls känner igen. Saknar min glada lilleman!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Visst kan du lägga 30 min tidigare, om något kommer det ha bättre inverkan på tidiga morgnar.

8-mån ångesten håller i sig MINST 1 mån och tar ofta slut runt 9-9,5 mån, så det kan ta sin tid beroende på hur ni väljer att hantera detta.

Så läs om 8-mån ångesten är mitt råd! Läs! 8)
Tor 2006

Elliabel

Inlägg av Elliabel »

Tror du han kan vara inne i 8-månadersfasen redan? Han är verkligen helt förändrad. Gnäller hela kvällarna, kryper efter mig och drar mig i byxorna. Vill bli buren helst hela kvällarna.

Åh så mycket frågor! Tänk om man visste vad som händer i deras huvuden!

Jag har läst i trådar heeela kvällen. Alldeles luddig i huvudet nu :roll: Så skönt att läsa om andra i samma situation och hur de gjorde, också att det finns hopp!

Jag tror vi fortsätter med samma rutiner som vi har om morgonen. Jag säger ingenting först, eftersom han ibland blir triggad av ramsan på morgonen. Han somnar ibland om själv efter en bra tags babbblande. Hör jag en fråga från honom får han en pangramsa. Fortsätter han så skramlar jag i köket. Något som fungerade här om dagen var ljudet från epileringsmaskinen när jag fixade benen :lol:

Ska också testa att lägga honom redan vid 19.00. Han är ju så trött och grinig kvällstid och jag tror det kan göra honom gott. Hoppas att han inte vaknar tidigare. Men 05 är ju i vilket fall som helst inte okej att gå upp, och det är tillräckligt med tid för att skrika, protestera och somna om innan klockan ringer.

Älskar klockan. Känner jag att jag måste gå in för tidigt pga av det ena eller det andra, är det jätteskönt att sätta på alarmet. Han tystnar direkt, jag låter klockan ringa en stund, sen blir det glad morgon. Lillen är altid lika glad över att få hålla i väckarklockan och stänga av den! Såå bra tips! =D> Gjorde mig mindre nervös om morgonen.

Måste bara få fråga en sak. Jag vet att man inte ska se bakåt och älta, det förstör attityden. Men jag har så svårt att släppa.
Första natten fick lillen skrika en hel del. Han blev helt vansinnigt arg när jag slutade buffa och gick ut med ramsan. Det har plågat mig länge om jag lät honom skrika för mycket. Jag ville låta honom reagera och ville också ur buffträsket som vi varit fast i länge.

Men kan de skrika för mycket? Fick jag inte till lugnet ordentligt? Eftersom han fortfarande vaknar ett par gånger om nätterna, och inte lyssnar till ramsan om morgonen.

Bara tankar som vägrar lämna mitt huvud. Är en stark självkritiker och livrädd för att göra fel.

Är förresten så glad för alla svar och imponerad över alla som orkar engagera sig!
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lite tidigt är det ju med 8-mån ångesten, men symtomen tycks ju stämma. Och barn utvecklas ju olika. :wink:

Tänk inte tillbaka på det som eventuellt kan ha gått fel... Du gjorde det du trodde var rätt då och så är det med det. Bättre att göra tveklöst fel än halvdant rätt! 8) Arga små människor kan man inte verktyga, de måste just få reagera färdigt, när de frågar och/eller ber om hjälp då är det rätt tid att ramsa. Du styr skutan och pekar med hela handen så liten vet vad som gäller. Jobba vidare med attityd och tryck i ramsan och husljud som du redan gör. Vargtimmen kan sitta i ett tag men det ger sig. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Elliabel

Inlägg av Elliabel »

okej tack!

Det är så märkligt, det är som att min ramsa inte biter längre. Bara sambons.
Jag har altid skrik när jag ska lägga honom vid dagslurarna. Sambon har inga problem.

Inatt ramsade jag flera gånger när han vaknade vid midnatt och inte ville somna om. Han blev först lugn när sambon gick upp och ramsade.
Jag övar på olika tonlägen för att se vilken han tar emot.

I natt som sagt, han vaknade med en hosta som inte gav med sig. Han blev som sagt lugn efter en halvtimmes skrikande av sambons ramsa. Men efter en kvart var det dags igen. Han skrek dant så att jag bestämde mig för att sätta stopp för det. Han stod upp i sängen och skrek också.
Jag gick in och solfjädrade honom tills han blev sömntung samtidigt som jag andades djuuupt och långsamt. Sen sa jag en betryggande ramsa på väg ut.

Han vaknade till strax därpå av hostan så jag ramsade direkt för att han skulle förstå att hostan inte är något farligt.

Han sov till 05, då somnade han om på ramsan. Men från 06 låg han och babblade. Han skrek inte i alla fall. Tror att han hade kunnat somna om där, han var så lugn, om det inte hade varit för den jäkla hostan.
Vår skatt 18/6-12
kurstart 5/1-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du sköter dig bra! Men som du säger måste du kanske öva upp rätta magkänslan i ramsan för att sonen ska tro att du menar allvar... :wink: Vid kris är det bra att gå in och verktyga tills liten sover som du gjorde.

Hosta är ett otyg!

:idea: Ångig dusch eller bad innan läggning kan hjälpa till att vidga luftrören.
:idea: Nässprej innan sänggåendet så att liten kan andas genom näsan och sklipper blir torr i halsen.
:idea: Vatten vid behov...
:idea: Hacka en lök och slå 1 liter kokansde vatten över ställ kastrullen bredvid huvudändan utom räckhåll för barnet förstås. Ångorna hjälper till att lätta upp andningen.
:idea: Höj huvudändan på sängen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"