nystart efter kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: nystart efter kolik

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:Tack för att du tar dig tid och hjälper mig, jag är jätte tacksam skönt att ha någon att bolla med. :D
Nemas problemas, det är därför vi finns här! :D
Caspian skrev:Hon är född 11 11 11 :wink:
Coooool! 8) Vi satsade också på det, men lillan ville ut lite tidigare! :roll:
Caspian skrev:Va tror du om vårt ramsande: Hur mycket ska man hålla på, gör det nytta eller kan man ramsa för mycket - så den kommer att betyda: skrik mer :roll:
Fortsätt envisas med Bekräftelsen. Är väldigt vanligt att liten blir arg när den kommer, men det kommer att ge med sig, jag lovar. Ramsan måste få sista ordet för att fungera som verktyg sen.
Viktigt är också att inte gå in till liten precis efter att du ramsat. Då kommer ramsan att betyda "Mamma kommer in". :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Caspian

Inlägg av Caspian »

Eftersom hon blir så arg när jag ramsar när hon inte är mottaglig, speciellt dagtid verkar det som- attan va arg hon kan vara. Så va jag tyst helt under vagning och sa ramsan först när hon var nära att somna. Då sa jag den först jättetyst för att se om hon skulle gå igång, det gjorde hon inte, men jag såg att hon hörde, sedan ökade jag volymen och vers 4,5 i samtalston nära henne. Då blir det bara en bekräftelseramsa: typ "nu somnar du det är rätt". Det blir ju ingen ramsa innan som säger, jo du ska visst sova, sluta va så envis...., eller lugna ner dig nu...
Tror du att det är ok? Givetvis måste hon ju veta att jag finns där, så om hon inte lugnar sig fort, då måste jag nog ramsa innan även om hon blir arg. Tacksam för dina tankar. Vi misslyckades ju lite med storebror och fick aldrig ramsan att ta perfekt, så jag vill att det ska bli riktigt rätt och bra nu. Ursäkta för mina långa uppsatser. =P~ :lol:
Hon va helt slut nu och jag la henne 16. Nu kör vi 45 min och hoppas det blir bra.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Haha, långa uppsatser är bra....jag känner igen mig :D

Är inte riktigt säker på att jag förstår hur du gör vid läggning dock..... :? Ramsa, vagning och liknande.
Vagnar du varje gång liten ska sova eller brukar du låta henne somna på egen hand?

Så här gjorde vi när vi införde ramsan:
*Busade med liten och lockade fram skratt (även på dagen)
*Lade ner i sängen/vagnen, snabb tillrättaläggning (armar upp, benen ner), täcke på.
*Ramsa ut fyra verser: första på väg bort från sängen/vagnen, andra på väg ut genom dörren, tredje och fjärde utanför.
*Om liten protesterade argt stöttade vi med husljud tills hon blev tyst, därefter bekräftelseramsa EN vers. Då kunde hon bli arg igen, så då fick vi börja om med husljuden och sen bekräftelsen.
*Om liten blev ledsen och vi var tvungna att lägga tillrätta/buffa/vagna (innan ramsan satte sig, nu använder vi bara ramsan som verktyg vid ledsamheter) så gjorde vi det så kort som möjligt och slutligen ramsade ut med fyra verser igen.
*Inväntade tystnad - Bekräftelsen en vers.

Så här höll vi på vid varje läggning i någon vecka, sen kändes det att ramsan "tog" (den funkade bra som verktyg vid ledsna uppvak) och då bakade vi ihop bekräftelsen med vanliga ramsan (alltså bara fyra verser sammanlagt).

Som slukläm efter min långa detaljerade förklaring vill jag dock tillägga att det ALLRA viktigaste är förhållningssättet :D :
Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv ! Absolutamente
Caspian

Inlägg av Caspian »

Ah, EN bekräftelsevers, jag som kört på med 4. #-o #-o #-o

Ska försöka förklara hur jag gjort hittills.
Lillan har eget rum, mörkt, brevid vårt sovrum. Jag lägger henne tillrätta i vagnen, (nöjd lillan) ramsar ut mig på 4 verser, (hon börjar protestera), jag väntar och lyssnar. (Hon går igång mer), jag kör en ramsvända till, lyssnar, (skriker argare), jag går in lägger till rätta och måste vagna för att hon är så arg. Försöker vagna kort med distinkt. Går ut under 4 verser, (hon argar upp sig direkt). Jag ramsar utanför, (ilsken liten), jag går in vagnar, sätter på mangeln, detta bryter ilskan(lillan tystnar), jag går ut och bekräftelseramsar utanför 4 verser, (först lite tystare för att se om hon går igång, sedan samtalston). Detta var en förkortad smidig variant. Förra natten, gick det ännu bättre än så här vid något tillfälle, hon var mest lite gnyig, men oftast får jag hålla på längre än jag här förklarat.
Hon drog precis igång nu, jag hörde henne inte direkt för min man borrade. Så hon var lite ilsk när jag kom in, men så här gjorde jag.
La till rätta, vagnade, men så fort jag slutar vagna och börjar närma mig dörren drar hon igång. Jag ramsar men det gör henne ännu argare. Jag lyssnar, ramsar igen, arg arg. Jag går in måste vagna, hon lugnar sig direkt, men så fort jag slutar och börjar gå mot dörren blir hon arg. Mangeln på, hjälper lite, symaskinen på (jag har en industrimaskin som låter bra), hon lugnar sig, jag vågar inte ramsa när jag går ut, står utanför en kortis och lyssnar, bekräftelseramsar 1 vers :lol:, hon drar igång lite- lugnar sig och får en vers till.
Vi har med en ilsk liten tös att göra, men jag vill ju inte att hon ska vänja sig vid att vi ska mangla istället för att ramsa...
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Caspian :D

Jag hoppar in här i din trâd utan att ha läst mer än ditt senaste inlägg. :oops:

En bra basregel att ha i huvudet: man kan inte verktyga arga barn.

:arrow: Det handlar inte om att fâ tyst pâ barnet till varje pris, protestera fâr man göra.
Som du märkt sâ fungerar inte verktygen när hon är förbannad, hon blir bara ännu argare. Hennes reaktion ska respekteras, lât henne reagera av sig i fred. När du känner att du kan "nâ" henne, att skriken ändrar karaktär, tar du till en varm och betryggande och SÄKER ramsa. Husljud eller musik kan du ha pâ hela tiden, alltid bra med nâgot annat att lyssna pâ en sina egna skrik. Jag skulle dock ha bett mannen att hâlla sig undan borrmaskinen när det är sovdags :roll: , monotona ljud brukar vara det bästa. Tänk själv hur bra man sover pâ tâg med det regelbundna dunkandet jämfört med en ilskan och tvär telefonsignal / borrmaskin som oundvikligen drar till sig ens uppmärksamhet och hindrar en frân att somna.
Caspian skrev:...jag vågar inte ramsa när jag går ut, ...
Missförstâ mig rätt nu :heart: När jag läser ditt inlägg sâ strâlar inte den där betryggande attityden sâ där superstarkt. Jag tolkar det mer som att du tassar pâ tâ inför henne. Det är du som är föräldern, det är du som är hennes ledare och guide. Att säkra förhâllningssättet är helt avgörande. Läs ocksâ Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.

När jag ändâ hâller pâ att ge dig en massa "läxor" :wink: , ta gärna en titt pâ dessa krönikor ocksâ:

Säkerhet är trygghet

SHN pâ Safari

Synd om lilla barnet?

Missa inte Safarin! :shock: :lol:

Och läs igen hur Irmasmamma :heart: beskriver läggningarna. :thumbsup:

Caspian

Inlägg av Caspian »

Först tack för skitbra länkar! Jag läste om vargarna och backa igårkväll och gick in i natten med stort självförtroende. Natten var kanon, med liten vaken vid 1.30 och en kortis vid 5. Arg var hon lite , men jag spelade gitarr (utan att kunna ett enda accord), väsnades i allmänhet. Hon väcktes klockan 7!!! Första gången i sitt liv, det kändes fantastiskt!

Lades vid 9, rejält trött. Lugn i början men sedan drog det igång... 45 min av galen ilska.
Först nu efter ert sista inlägg har jag fattat att man inte ska verktyga när hon är arg, jag har inte tyckt det framgått så tydligt innan. Så tyvärr ramsade jag några gånger under 45minutersperioden. Men jag hade värsta självförtroendet, hon låg i vagn brevid köket och jag slamrade på som bara den,
körde en del med bobby car, det brukar ta udden av ilskan.. men icke. När hon äntligen somnade, när hon egentligen skulle vakna, fick hon 20 min... för att klara sig till 12 som är nästa sovpass.
Jag har läst om självförtroende och inte trösta utan inge trygghet, i länkarna. Perfekt, men hon är ändå en ilsken liten, (inte ledsen alls) Hon är av den mycket ilskna sorten och hamnar i låsning som är så svår att bryta. Vi säger att hon skriker mer än våra andra barn gjort sammanlagt... och då har vi 4! innan. Jag vill gärna att hon sover ute i vagn under middagsluren. Så jag tänkte lägga henne ute nu. Hur gör jag på bästa sätt för henne.. hon brukar sova bra i stillastående vagn, men jag brukar gå någon min på vår knöliga grusväg först, för att hon ska komma i "stämning" . Tacksam för snabbt svar om någon hinner [-o<
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis till en lyckad natt!! :D

Jag hade inte gått ut och gått med vagnen, även om det är bekvämt för mamma att liten somnar snabbt då :wink: Det luktar lite vagningsträsk! :P
Liten behöver lära sig att somna själv i stillastående vagn. Tycker JAG! Men jag är också den lite stelbentare sorten... :mrgreen:
Så om du vill följa min linje så gör du precis som vanligt fast utomhus! Liten kanske ställer några extra frågor, men då svarar mamma med SuperAttityd att du kan sova lugnt! Jag vaktar! :D
Och ilsken får liten vara, låt henne svära av sig lite med stödjande husljud. Låter hon ledsen blir det ramsa!

Hoppas du hinner se detta nu! :D

Caspian

Inlägg av Caspian »

Jag la henne i vagnen för att rulla ut henne, hon somnade innan jag kom över tröskeln, hon var så trött, hon hade ju sovit för lite på fm. Jag ramsade lite för säkerhets skull :wink:
tack för alla tips jag fått, nu kör vi vidare med målet i sikte. :!:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Bra 4:e natt, behövde aldrig gå in, bara ramsa och husljuda, tofflor med hård sula var perfekt, jag hasade med tydliga steg och skramlade på... lite "hari chrischna"... 8)
fantastiskt att ramsan och ljud funkade. Något jag ska tänka på nästa natt... jag har förstått att dessa nätter kan vara kritiska?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej, underbart med "hari chrischna". :) Och vilken fantastisk natt. Grattis.
Jag brukade göra yoga utanför litens dörr och andas högt. Funkade det med. :)

Kritiska, njae. Men det är väldigt vanligt att det blir ett djupdyk för liten under uppföljningsveckan innan det stabiliserar sig för gott. Som om liten bara måste besöka sina gamla vanor för att dubbelkolla att mamma verkligen är konsekvent! ;)

Men, attityden hos föräldrarna brukar å andra sidan vara på topp eftersom man sett med egna ögon att det man gör fungerar. Och nu sätts man på prov av liten. ;) Det är bara att fortsätta med samma härliga attityd och verktyg som ni gjort, se det som ett examensprov. :)

Och det är inte säkert att liten gör ett djupdyk.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Caspian

Inlägg av Caspian »

Nu behöver jag fler idéer.. igen :roll:
Hon är kanonsvår på dagslurarna. Svårsövd och idag vaknade hon på långluren efter 45 min och skrek i 1 timma. Jag tyckte jag gjorde som jag borde med självförtroende. Vi var ute, så jag räffsade grus, slamrade med hinkar, gick på avstånd och hällde grus, nynnade högt för mig själv. Om hon ibland lugnade sig ramsade jag, solfjädrade 2 gånger och det gör henne galen, men inger nog lite trygghet i efterhand.
På natten fungerar det så mycket bättre. Sista dagsluren la jag henne inne nu precis som till natten, men uj så hon gick igång.

Jag vill gärna ha lite fler idéer på vad jag kan göra/variera med. Min attityd är det nu inget fel på för jag vet att det fungerat så bra på natten så jag harvar på dagtid och försöker inge trygghet.
Helst vill jag att hon ska sova dags lurarna ute, men kanske ska hon denna första tiden sova i sitt "nattrum". Och flytta ut sedan. Hon har så lätt att låsa sig. Att bryta ilskan är svårt. Nattetid fungerar det med plötsligt ljud för att bryta värsta låsningen och sedan lite mer monotona ljud. Typ toffelhas, pillerburksskrammel, gitarr...
Är det bara att kämpa likadant och tro att det blir lite för varje dag. När hon är vaken är hon som en sol och äter bra.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen :heart:,
då får vi försöka bena ut det här:
:?: vilket schema bestämde du dig för i slutändan? 11,5-45-2-45?
:?: hur mycket "riktig mat" äter liten?

Det brukar handla om någon av dessa :D : knas i schemat eller meeeer mat.

:?: sover liten alla lurar i vagn?

Vi börjar där
kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Caspian

Inlägg av Caspian »

Ja va bra,
schema: 11,5(19.30-7) 45 (8.30-9.15) 2 (12-14) 45 (16-16.45)
Äsch här kommer hela schemat istället
7 vakna + mammamjölk (kallas:mm), äter mycket!
8 banan+ plommonpuré (igår fick hon gröt här, det går ju också)
8.30 sova 45 min
9.30 mm
11 lunch drygt 1 dl potatis, morot, palsternacka, fisk (jag proppar i så mycket hon bara kan äta (köttfärs klöks hon av även om den är jättemixad (tips mottages tacksamt för att få i kött, dock inte burkmat [-X )
12 sova 2 h
14.30 mm
15 mat, samma som kl 11
16 sova 45 min
17 mm
18.30
gröt 1 dl havrepulvergröt, (mer går inte att få i)(har provat mixade havregryn till gröt men det klöks hon också av, annars hade det kanske mättat lite bättre)
19.15 mm
19.30 sova
Liten sover i vagn på natten i sitt rum, nu vid läggning gick det hur smidigt som helst, lite toffelhas, pillerburks-skak och ramsning. Under dagen i vagn ute helst, men sista luren fick hon i sitt rum i sin vagn ocg det var svårt , men det gick till slut. Bättre än långluren idag då hon skrek en timme, tur att vi bor på landet så ingen hör :roll:
Hon har alltid nästan sovit kasst dagpassen..., 45 min har alltid gått bra, men sedan börjar krånglet.
Tacksam igen för att du/ni tar dig/er tid!
kramisar från fembarnsmamman som trodde hon kunde det här.... min man brukar säga att det är bara för att det är en tjej... och de är krångliga och lite kinkiga :lol:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

förtydligande: Det är jag som vill att hon ska sova ute, inte lillan, hon verkar somna bättre i sitt rum. Men det är på övervåningen och där är vi inte dagtid så i framtiden vill jag ha henne i vagn inne, nere nära köket eller helst ute. Men om det behövs nu i början så får väl sova i sitt rum tills tider och vana har satt sig,, eller va tror ni?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Jag tror inte att det spelar nån roll var hon sover, särskilt inte om hon konsekvent sover daglurarna ute i vagnen.

Det jag däremot reagerar på när jag ser schemat är att inte lilla magen får vila ordentligt mellan måltiderna, eftersom hon ammas mellan de "riktiga" målen. Det blir ett småätande som gör att hon aldrig blir riktigt hungrig, vilket i sin tur gör att hon inte får i sig så mycket mat, vilket i SIN tur gör att hon sover dåligt under lurarna! :mrgreen:

Antar att du vill behålla så mycket amning som möjligt..... :?:

Jag hade istället både ammat och gett skedmat under samma måltid. AW rekommenderar skedmat först eftersom det är den som ska ta över så småningom, men jag vet att vissa forumister har ammat först för att liten behövt stilla den värsta hungern.
Om man gärna vill behålla amning vid varje mål så gissar jag att det är bäst att göra likadant (här blev resultatet nämligen att liten ganska snabbt ratade bröstet de måltider hon fått riktigt käk först... :---) ).

Vad sägs om mattider i stil med:
07, (ev second breakfast 08) 11.15, 15, 18.15 (nattslurk 19.15) :?:

Och så satsar du på att mata på så mycket som möjligt under en timme (bröst och skedmat i valfri ordning) nån vecka till, för att snart dra ner måltiderna till 45 min. :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"