Hej,
Jaha dâ var jag här igen dâ

Nu är det lillebrors dagisstart som är pâ tapeten. Jag känner mig väldigt delad inför detta och behöver lite hjälp tror jag. Syrran började pâ detta super föräldrakoperativ när hon var exakt 2,5 âr och jag vet att Anna säger att dagis inte är nâtt att ha innan 4, men min tjej älskade det och uppskattade det sâ mycket. Om hon var gnällig pâ morgonen sâ brukade jag säga "oj idag är du nog för trött för dagis, vi är nog hemma och jobbar ihop idag" dâ fick jag alltid "neeeeeeeej, jag maste till dagis till mina kompisar" till svar
Men lillebror är ju aningen mindre....fyller 2 i december. Dessutom har vi en halv bra relation med hans referens person pa dagis, medan storasyrrans var världs bäst.
Jag tänker och ena sidan att om man inte har en grupp syskon att vara med och en mamma som har sâ koll pa läget att hon kan bâde jobba heltid hemmifrân, lyckas fâ 2h egentid pâ morgonen att drika kaffe och fundera igenom saker och ta hand om alla syskonen (här mâste jag nagonstans erkänna mina begränsningar, jag gâr pâ överhettning genom att försöka ta mig igenom vardagen när bâda barnen är hemma, jag ska städa, handla, laga mat tva ggr om dagen (plus frukost och fika), vara ute i flera timmar, tvätta, hitta pâ social delaktighet, vara harmonisk och balansera tvâ trots barn och samtidigt plugga pâ heltid), sâ är ett bra dagis kanske inte sâ dumt.
Och andra sidan sâ hör jag BB i huvudet och att sâ smâ barn inte bör förhâlla sig till en dagisgrupp...
Det mest centrala problemet just nu som jag känner att jag behöver hjälp med är hur man hanterar barnens reaktion vid separationer. Pâ dagis sâ gâr det bra pâ morgonen och vi kramas och säger hejdâ ordentligt, sen vinkar vi i fönstret och lillkillen verkar nyfiken och positivt inställd till att stanna pâ dagis utan mig. Dock sâ uppstâr vissa problem när jag jobbar där en halv dag i veckan och han mâste gâ och lägga sig med sin referens person fast jag är där, dâ blir han riktigt ledsen, ja jag tror faktiskt aldrig jag sett honom sâ förtvivlad
Referens personen tycker generellt att det är bra att barnet grâter och visar sina känslor. Han menar att separationen frân sin förälder ÄR svâr och bör fâ levas ut just pâ det sättet. Jag hâller med i den mân att jag skulle aldrig försöka smita iväg pâ morgonen utan att säga hejdâ för att slippa "göra honom ledsen" eller möta avskedet (detta är personalens huvud exempel pâ hur man gör barnet en otjänst genom att inte lâta dem fâ grâta om de behöver det)
Dock känner jag lite grann att barnets upprivenhet inte kan vara ett mâl i sig. Om min kille visar med alla sina medel att nâgonting inte är ok sâ känns det som man borde lyssna pâ honom och försöka hitta en lösning där han känner sig trygg snarare än att klappa honom pâ ryggen och berömma hur bra han lever ut sina känslor. Tex föreslog jag till referens personen att vi kunde prova att vi säger hejdâ i lekrummet istället (nu sker hejdâet precis framför ridân till sovsalen), dâ blir det där vi alltid säger hejdâ pâ morgonen de dagar jag inte jobbar där och sen kan han följa med sina kompisar till badrummet för att ta hand om det han gillar; borsta tänder, potta, hoppa i sovkläder, hämta kuddar och gosedjur. Jag tror det är en skysstare förutsättning för honom där han klarar att hantera det hela bättre än vid säng kanten. Referens personen menar istället att min kille tycker att det är just sâ jobbigt som han utrycker att gâ och lägga sig utan mig och att det är viktigt att vi ger honom utrymme att utrycka denna sorg, dvs att vi inte försöker hitta "genvägar".
Vad säger ni om detta? Jag har aldrig lämnat mitt barn att skrika pâ det viset innan och det känns mycket obehagligt att göra det nu, jag förstâr faktiskt inte varför det ska vara nödvändigt. Vissa människor "vänjer" sina barn att sova genom att överläna dem till detta tillstând av upprivenhet tills de ger sig, vissa är säker tvingade till att "vänja" sina barn vid dagis pa samma sätt. Men jag har svâr att förstâ varför det skulle vara nödvändigt i vârt fall. Det är som om de tycker att han missar nâgot om han inte fâr leva ut smärtan att separeras frân sin mamma. Maste det verkligen vara sâdär smärtsamt? Kan man inte bara ta det utifrân hans förutsättningar och lâta honom bli trygg i situationen?
Samtidigt sâ skulle man kunna tolka det hela som att hans skrik är fragor "ska jag verkligen sova här? ska du verkligen ga?" "ja, min vän och allt är i sin ordning jag hämtar dig efter fikan och du är inte sjäv du kan tryggt förlita dig till personalen pa dagis"
Tacksam för era tankar.
Kram