Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
LilloppansMamma

Re: Förstagångskurar en vild 8 månaders:)

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Ett hett ( obs! sicken ordvist jag får till här :wink: ) tips är lök upphackad i kokande vatten, läggs med fördel i en kastrull, ställ gärna in en stund innan barnet skall sova så ångorna sprider sig. Jag föredrar gul lök vid täppa och röd lök+timjan vid hosta.

Om du håller dig lugn och fin så förmedlar du också att allt är lugnt och fint till lillen. Man kan in och dutta lite med de små sjuklingarna- men som Manfred10 säger, till slut så får man arga små juveler som undrar vad man håller på med- var det inte säkert att sova? Jasså världen har tydligen blivit annorlunda nu när jag känner mig annorlunda!?

This shall pass- dutta lite med vatten + ta temp men gör det med den självklaraste av alla attityder. Sedan UT med självsäker och självklar ramsa det är den som skall stå för säkerheten och att allt faktiskt är precis som vanligt.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nat

Inlägg av Nat »

Hej

Ett tillägg gällande hysteriskt skrikande som BARA uppstår när barnet läggs ner vid förkylning. Det kan bero på att slemhinnorna är svullna och att trycket ökar kraftigt i ett eller båda öronen. Barnet får således hemskt ont av att ligga ner.

Testa detta dagtid genom att hålla barnet i horisontalläge, tar barnet då på örat eller börjar gnälla så vet du att det kan vara det. Annars kan du även be läkare undersöka öronen för att utesluta öroninflammation.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MinnaJosefin

Inlägg av MinnaJosefin »

TACK så hemskt mycket för alla peppande ord och tips!

Efter att ha försökt erbjuda vatten och gett koksalt i sprayform så var det precis som om han blev ännu mer ledsen. Så jag gjorde ett tillrättaläggande och ramsade mig bestämt ut. Efter ca tio min skrikande så la han sig ner och somnade. och sov gott hela natten, fast han vaknade till någon gång men somnade om själv. så idag ska jag testa era tips så jag underlättar för honom så mycket som möjligt!
Mamma till Leon, född 110327
Påbörjad kur 28 november 2011. Misslyckad.
Påbörjad ny kur 15 december 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"