Lillasyster har anlänt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge

Re: Lillasyster har anlänt!

Inlägg av videunge »

Åh heja på! Jag håller tummarna för att det känns bra SNART!
jag tror banne mig att jag börjar bli lite kär i bebisen :wink: :heart:
underbart :thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Å du rara! Kärleken kommer. Kom ihåg Nancys kloka ord och trådar!
Först tar man hand om och värnar, sen sakta blir man lite förälskad då och då och sen en dag slår det till :heart: och lite senare så kommer det porlande eller forsande. Kärleken växer fram, starkare och starkare, av delat liv och umgänge och av Tid. Och vips sitter man där upp över huvudet förälskad, småfnittriga och tramsiga tillsammans. :lol:

Bra att du tar hjälp, bra att du berättar. Det hjälper andra!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Om lillasyster är så trött på kvällen så lägg henne att sova en stund, tio minuter borde räcka och sen tar du upp henne och matar henne utan att väcka storstilat. Då brukar det gå ner en del och så sover hon gott vidare sen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack ni söta rara forumvänner! :heart: :heart:

Här fortsätter det att gå framåt! :D Jag mår klart bättre och läggningen ikväll tog betydligt kortare tid än förut 8) Dagen har haft en bra SM-rytm och bara på ett par dagar har lillasyster klarat betydligt längre vakenpass. Ungefär såhär ser en fin dag ut

7.00 God morgon
8.15 Sova 2 h
10.15 Vaken 1 h 45 min
12.00 Sova 2 h
13.45 Vaken 1 h 45 min
15.30 Sova 2 h är det tänkt, men oftast blir det 45 minuter istället... Det syr vi ihop med en välplacerad 20-minutare och lite tidigare läggning.
ca. 20.15 God natt
03.00 Nattmål
SusanD skrev:Om lillasyster är så trött på kvällen så lägg henne att sova en stund, tio minuter borde räcka och sen tar du upp henne och matar henne utan att väcka storstilat. Då brukar det gå ner en del och så sover hon gott vidare sen.
Det är så vi brukar göra, men oftast får vi henne inte att sova förbi femminutersskarven (övertröttstrassel alltså), men till slut går det och då får vi ner en hel del mat precis som du skriver :thumbsup:

Kram på er :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig rapport =D>, ser framemot fortsättningen! :wink:

:heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Effekten av medicinen har smugit sig på, men idag är jag säker: JAG ÄR TILLBAKA \:D/ Jag känner mig som mitt vanliga glada jag som fixar det mesta 8) Skönt för alla inblandade.

Lillasysters dagar är ganska stabila, även om vakentiden hon orkar med varierar ganska mycket mellan olika dagar. Med andra ord känns det inte som om det går att sätta något schema riktigt än, så vi 2-2:ar så ser vi vart vi är om några veckor. Det är ju stora ökningsperioden här hemma, så det är en del som stökas med. Men det styr vi upp! :D Standardmodellen ger en skön känsla av koll, för även om dagen kanske inte blivit riktigt som planerat så kan vi ändå knyta ihop säcken till kvällen med någon buslur eller två :thumbsup:

Vargtimmen fortsätter att vara stökig. Hon vaknar inte men sover så lätt så lätt. Hon frustar och låter som om hon ska vakna vilken sekund som helst. De senaste nätterna har frustandet börjat redan vid 04 och det känns inte som om hon kommer ner i djupsömn efter nattmatningen. Tröttsamt :| Några gånger har hon somnat om djupt när vi lagt henne på sidan, men inget knep funkar konsekvent. Så jag har börjat gå och lägga mig vid 21-tiden för att orka med. Öronpropparna är i, men "mamma-beredskapen" hör ju allt :wink:

Lilasyster förlänger natten successivt och nattamaten efterfrågas vid 03-04 trots att läggningen blir lite tidigare för varje dag som går. Vissa nätter går det upp emot åtta timmar :D Och det är ju helt enligt plan eftersom den lilla damen är hela åtta veckor imorgon :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:JAG ÄR TILLBAKA \:D/
=D> =D> =D> =D> Varmt välkommen! :wink: :heart:
Tetz skrev: Standardmodellen ger en skön känsla av koll, för även om dagen kanske inte blivit riktigt som planerat så kan vi ändå knyta ihop säcken till kvällen med någon buslur eller två :thumbsup:
Kan bara instämma. :D
Tetz skrev:Så jag har börjat gå och lägga mig vid 21-tiden för att orka med. Öronpropparna är i, men "mamma-beredskapen" hör ju allt :wink:
Ja, visst har vi kvinnor en otrolig hörsel! :wink: (lite out of topic :roll: , men ändâ here goes :D . Mina föräldrar har tre barn och har alltid haft hundar. Mamma har alltid hört allt vi smâ bebisar hade för oss medans pappa sov som en stock. Mamma däremot hörde aldrig nânting av valparna - som sov nedanför deras säng - medans pappa rusade upp vid minsta pip och släppte ut i trädgârden vid behov, vad klockan än var. :lol: )
Tetz skrev:Lilasyster förlänger natten successivt och nattamaten efterfrågas vid 03-04 trots att läggningen blir lite tidigare för varje dag som går. Vissa nätter går det upp emot åtta timmar :D Och det är ju helt enligt plan eftersom den lilla damen är hela åtta veckor imorgon :heart:
Ni är definitivt inne pâ den inte alltid sâ raka vägen mot njutningen. =D> :heart: =D>

Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Ja, visst har vi kvinnor en otrolig hörsel! :wink: (lite out of topic :roll: , men ändâ here goes :D . Mina föräldrar har tre barn och har alltid haft hundar. Mamma har alltid hört allt vi smâ bebisar hade för oss medans pappa sov som en stock. Mamma däremot hörde aldrig nânting av valparna - som sov nedanför deras säng - medans pappa rusade upp vid minsta pip och släppte ut i trädgârden vid behov, vad klockan än var. :lol: )
Haha, och jag har blivit som min mamma som sover med ett öga öppet :lol: Sambon skulle inte vakna ens om det blev krig :sleep:

Lillasyster ska få någon slags medalj idag tror jag: 11-timmarsnatt med ett nattmål! =D> Nattmålet hamnade på den kanske lite udda tiden 01.30 men det bjuder vi på 8) Hon åt inte så vansinnigt bra igår, så detta var en överraskning.

Vanligtvis får vi ju springa och vagna i tid och otid fram till 21, men igår var det tyst från 19.45. Sambon var iväg på ett ärende och såg rätt förvånad ut när han kom hem kl åtta och jag satt barnfri i soffan, som på den gamla goda tiden för två månader sedan :lol: Och tre nätter i rad har tricket vid vargtimmen varit att vända på henne :roll: Tre timmar om dygnet är hon tydligen ryggsovare :^o :D
Sarisparis skrev:Ni är definitivt inne pâ den inte alltid sâ raka vägen mot njutningen. =D> :heart: =D>
Instämmer O:) :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:Lillasyster ska få någon slags medalj idag tror jag: 11-timmarsnatt med ett nattmål! Nattmålet hamnade på den kanske lite udda tiden 01.30 men det bjuder vi på Hon åt inte så vansinnigt bra igår, så detta var en överraskning.
âh vad härligt att nätterna börjar ta ordentlig form! :thumbsup:
Tetz skrev:Tre timmar om dygnet är hon tydligen ryggsovare :^o :D
:shock: :lol: Se där! Vilka otroligt lyhörda föräldrar lillasyster har skaffat sig! Smart tjej! 8)

Tetz

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev: âh vad härligt att nätterna börjar ta ordentlig form! :thumbsup:
Underbart är det! :D

Nu har sambon börjat jobba och vår vardag börjat innehålla rutiner igen [-o< Jag ääääääälskar ju scheman så jag är sugen på att sätta ett :wink: Tror det blir något i den här stilen:

7.00 God morgon! Vaken 1,5
8.30 Sova 2 h
10.30 Vaken 1,5 h
12.00 Sova 2 h
14.00 Vaken 2 h
16.00 Sova 1,5 h
17.30 Vaken 2,5 h men en 20-minutare i mitten)
20.00 God natt!
ca 03.00 Nattmål

Det kommer att behöva marginalkvartas en del, det inser jag, men det känns hållbart. Hon är ju en tröttmössa så ca 7 vakentimmar per dygn är vad hon klarar :sleep:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:Jag ääääääälskar ju scheman så jag är sugen på att sätta ett :wink:
=D> Det mâste känns skönt att äntligen börja ana vardagen igen. Enjoy!

Tetz

Inlägg av Tetz »

Vet ni vad :?: Livet är underbart :!: :D Jag var sååå rädd för vardagen med de här små liven, men nu är snart första veckan avklarad och det går ju så bra! Lillasyster är så där nöjd som små bebisar ska vara, och gnäller bara av helt giltiga anledningar 8) Och storasyrran är rätt nöjd hon med, när hon inte har fullt upp med att trotsa förstås :lol: Det är underbart att kunna ha riktiga samtal med henne, och att hennes språk utvecklats så mycket att hon kan berätta vad som snurrar i huvudet :heart:

Lillasyster är en stark liten människa men jag vet inte hur mycket tid hon klarar på mage, för hon vänder sig till rygg hela tiden när jag lägger henne på golvet :shock: :lol: Först brukar hon göra några duktiga försök att åla, med stortårna i backen och envishet i blicken. Sen börjar hon gunga från sida till sida och så rullar hon över. Och ser väldigt förvånad men nöjd ut :lol:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Vi har hittat en bra lunk här hemma! :D Lillasyster är inte en sån tröttmössa längre, men skarvar en hel del (morr för skarvar). Min utmaning är att få till utevistelsen så därför sätter jag nu ett schema som ser ut såhär:

07.00 God morgon!
08.30 Lilla sover 1,5 h
10.00 Utevistelse
11.00 Lunch till Storasyster, jag sitter med vid bordet men matar lillasyster. När stora har ätit klart kollar hon på Dora medan jag äter lunch. Lillasyster får nöja sig med att glo på mig 8)
12.00 Stora sover/vilar i 45 minuter. Lilla sover 2 h. Mamman sträcker ut sig i soffan :wink:
13.00 Stora och jag pysslar/pusslar/läser. Alternativt hanterar hennes vansinnigt dåliga humör efter att ha blivit väckt :wink:
14.00 Utevistelse
15.00 Stora äter mellis, Lilla får flaska (eventuellt utomhus).
16.00 Lilla sover 45 minuter. Jag och Stora lagar middag.
17.00 Pappan kommer hem och vi äter middag.
18.00 Lillasyster äter, Storasyster badar och sedan har vi soffmys med välling.
18.30 Lillasyster ges en 20-minuters buslur.
19.00 Godnatt Stora!
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt Lilla!

Ca 8 h vaken och 16 h sömn :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej rara du!

Ser ljuvligt ut! Och visst känner man sig Kompetent när man får det att flyta? :lol: Att sen allt brakar ihop emellanåt får man ta. Gissa om du kommer vara skicklig på det hela om ett halvår? :D :lol:

Härligt läsa om er glädje!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack Clara! :heart:

Jag känner att den där prestationsångesten som förstör så mycket, är på väg bort [-o< Jag är liksom inte en sämre mamma för att lillasyster skarvar eller för att hon inte äter upp allt i flaskan. Varje dag somnar hon ändå strax innan klockan åtta, och nätterna är stabila. Hon är glad och nöjd och bebistjock :heart: Känner mig rätt cool faktiskt 8)

Lillasyster har blivit väldigt social! :D Hon har nästan inte tid att äta eftersom hon är så väldans upptagen med att flörta ohämmat med sin mamma :heart: Hon ligger i famnen och verkligen söker min blick, och det går ju inte annat än att le :D Då gurglar hon Ooooo och väntar intresserat på vad jag ska svara :lol:

Storasyster har fått sin säng återställd och stordiggar det! Strax innan jag skulle föda började hon hoppa ur sängen som besatt. Sprang in till oss och grät att hon ville sova i sin säng, och kunde liksom inte sluta. Tvångsmässigt urhoppande och höggravid mamma = Bad combo. Så vi byggde på hennes spjälsäng med stödbrädor och sänkte sängbottnen :roll: Då kunde hon inte klättra ur :mrgreen: Natten som följde hörde vi hur hon vaknade, försökte klättra ur och blev förbannad. I ungefär två minuter, sedan somnade hon igen och slutade försöka. För några veckor sedan hade vi hennes långbenta kusiner på besök och de lärde henne hur hon skulle klättra över :wink: Men det gjorde inget, för hon var tydligen färdig med rymmarfasonerna. Så nu är sängen återställd och hon är superlycklig. Trotsen har tagit en paus och fram tittar en liten flicka som mognat socialt och som återigen ber om att få sova på kvällen :heart: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"