Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av Nat »

tack så hemskt mycket för svaret, jag känner mig genast mycket mycket lugnare :D Mådde inte helt bra efter den där skriksessionen vi hade förut men nu känns det helt ok igen. Ibland kan man bara behöva ta några minuter och tänka igenom saker tillsammans med någon annan som inte mår dåligt just då utan står stark och kunnig när det blåser kring än själv.

Jag och lillen tog ut en filt och en massa roliga leksaker och softade i det härliga solskenet, jag drack en stor kopp kaffe och åt lite bulle och hann bläddra i en tidning. Sen gick sista tuppluren hur fint som helst. Han somnade inom 3 minuter glatt jollrandes.. det känns lite som att det är upp och ner just nu hos oss... men skönt att sista luren satt som ett smäck iallafall

Förra utvecklingsfasen var riktigt riktigt jobbig för oss. Lillen reagerar väldigt starkt när han utvecklas och blir enormt gnällig. I vanliga fall har jag inte en aning om hur jag ska agera på det och resultatet blir att jag bär honom runt runt och sen sover han enormt dåligt och vi är alla trötta och griniga som ett resultat. Jag tror att det blir lite skillnad nu i denna utv.fas då vi har en metod och verktyg att luta oss mot. Bara en sån sak att jag faktiskt fick honom att sova samt vet hur jag ska agera på dagtid är som dag och natt mot för innan SHN. Jag förstår inte hur det kan finnas så otroligt mycket kritik mot metoden när den är så fantastiskt bra :?: :?:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

förstår inte hur det kan finnas så otroligt mycket kritik mot metoden när den är så fantastiskt bra
Det undrar jag också. Låter som om du nu hittat något som kommer vara en trygghet för dig och din lille son när marken gungar.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nat

Inlägg av Nat »

Har tittat i min loggbok och försökt analysera vad som går bra och dåligt för oss. Generellt så är allt mycket mycket bättre nu än innan dock har vi ett problem som uppstår rätt ofta och som jag skulle behöva lite guidning till.

Einar vaknar ofta lite för tidigt. Inte mycket utan bara en stund innan det är meningen att han ska vakna. Detta kan ske vid vilken som helst av dagslurar samt även nattsömnen.

Pass 1: 45 min (vaknar ofta efter 30 min)
Pass 2: 2 timmar 30 min (vaknar nån enstaka gång efter 2 timmar och 15 min)
Pass 3: 45 min (vaknar ofta efter 30 min)
Natt: 11 timmar. Vaknar ofta efter 10 timmar

Hur ska jag göra för att förlänga dagspassen med den sista kvarten och hur gör jag med nattpasset för att förlänga den sista timmen?

Detta har jag provat:
* Ramsat och bekräftat
* Ignorerat honom
* Innan SHN (vagnat)

På dagen funkar det hyfsat bra att bekräfta eller låta honom vara, i ungefär 25 % av fallen får jag honom till slut att somna typ den sista minuten och sen får jag väcka honom. På natten är det svårare. Han jollrar, gnäller, jollrar gnäller omvartannat.. till slut stegras gnället till rätt argt gnäll runt 06:45 och vid 07:00 börjar det bli panik så då får vi invänta en tyst sekund och springa in och göra glad morgon :(
Nat

Inlägg av Nat »

Nu har vi kurat i 16 dagaroch har gjort stora framsteg. Det går lite upp och ner men mest upp :mrgreen:

Vi ska resa till Maui om en vecka och stanna i 1 1/2 månad. Det ska bli super härligt men samtidigt så funderar jag också på hur det kommer att gå med rutiner, sömn och allt. Jag hoppas och tror att vi kommer att lyckas reda ut jetlag och allt men vi ska även bo ihop med en annan familj som har en 1 åring som vi ska anpassa oss till. Jag har även lite schemaändringsförslag på G :mrgreen:

Nu till mina frågor:
1. Jag har lite förändringar jag vill göra i mitt schema, ska jag ta det samtidigt som ankomst till Maui i och med att det ändå kommer att bli en stor chock :shock: för lillen på grund av tidsomställningen? eller ska jag ändra schemat nu direkt för att få det på plats redan innan?

2. Jag är inte helt säker på hur stort huset är som vi kommer att bo i, tror dock att det finns tre sovrum på två familjer med sammanlagt 2 barn. Hur bör vi bo? barnen ihop och föräldrar i varsitt sovrum? eller barnen med sina föräldrar eller ett barn i ett sovrum och ett barn i typ vardagsrummet?

3. Hur gör jag om den andre pojken har helt andra sovtider än Einar i och med att de är olika gamla (6 månader och 1 år och 3 månader)?

4. Det känns lite pinsamt att ramsa och allt annat när andra ser på, hur ska jag mota rädslan i hamn?

5. Hur gör jag med husljud nattetid då lillen kanske ligger och gastar i vargtimmarna.. jag menar det kanske inte direkt uppskattas av den andre familjen, samtidigt som de lär ju inte uppskattat att lillen ligger och skriker heller men det är nog lättare att förstå för en "oinvigd".. :oops:

6. Kan någon titta över mitt nya schema?

Bakgrundsinformation gällande schemat:
Det jag har gjort är att jag har minskat ner hans 7 dagliga måltider till 6. Från början klarade han inte av bara 6 måltider då han var van att äta väldigt ofta, men nu märker jag mer och mer att han äter för lite vid vissa mål då han inte är tillräckligt hungrig. Jag tror alltså att han är mogen för att dra ner måltiderna till den rekommenderade mängden.

Jag vill behålla 11-timmars nätter på grund av min mans och mina arbetstider. Jag vill även behålla ett väldigt långt pass mitt på dagen som vi planerar att behålla även när han är lite äldre och då dra ner på de andra passen.

Jag vill även behålla två amningar ytterligare 1-2 månader (tidig morgon och nattslurken).

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta!!!!
Nat

Inlägg av Nat »

glömde visst att klistra in schemat:

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Frukost (Amma)
07:15 Morgontoalett
07:30 Ensamlek i sängen
08:00 Soffmys när jag äter frukost
08:45 till 09:30 Sömnstund 1 i säng
09:30 Mellis (frukt, bröd, gröt el. välling)
10:00 Lek
11:15 Lunch (riktig mat)
12:00 till 14:30 Sömnstund 2 i vagn
14:30 Mellis (gröt med smörklick)
15:00 Laga mat tillsammans
16:15 till 17:00 Sömnstund 3 i säng
17:00 Promenad vaken i vagn
18:00 Middag (riktig mat, smörklick + frukt)
19:00 Bad eller massage
19:15 Kvällstoalett
19:30 Nattslurk (amma)
19:45 Bok
20:00 Sova Sova för natten

Dagsömn: 4 timmar
Nattsömn: 11 timmar
Summa: 15 timmar
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nat skrev:Nu har vi kurat i 16 dagaroch har gjort stora framsteg. Det går lite upp och ner men mest upp :mrgreen:

Vi ska resa till Maui om en vecka och stanna i 1 1/2 månad. Det ska bli super härligt men samtidigt så funderar jag också på hur det kommer att gå med rutiner, sömn och allt. Jag hoppas och tror att vi kommer att lyckas reda ut jetlag och allt men vi ska även bo ihop med en annan familj som har en 1 åring som vi ska anpassa oss till. Jag har även lite schemaändringsförslag på G :mrgreen:

Nu till mina frågor:
1. Jag har lite förändringar jag vill göra i mitt schema, ska jag ta det samtidigt som ankomst till Maui i och med att det ändå kommer att bli en stor chock :shock: för lillen på grund av tidsomställningen? eller ska jag ändra schemat nu direkt för att få det på plats redan innan?

2. Jag är inte helt säker på hur stort huset är som vi kommer att bo i, tror dock att det finns tre sovrum på två familjer med sammanlagt 2 barn. Hur bör vi bo? barnen ihop och föräldrar i varsitt sovrum? eller barnen med sina föräldrar eller ett barn i ett sovrum och ett barn i typ vardagsrummet?

3. Hur gör jag om den andre pojken har helt andra sovtider än Einar i och med att de är olika gamla (6 månader och 1 år och 3 månader)?

4. Det känns lite pinsamt att ramsa och allt annat när andra ser på, hur ska jag mota rädslan i hamn?

5. Hur gör jag med husljud nattetid då lillen kanske ligger och gastar i vargtimmarna.. jag menar det kanske inte direkt uppskattas av den andre familjen, samtidigt som de lär ju inte uppskattat att lillen ligger och skriker heller men det är nog lättare att förstå för en "oinvigd".. :oops:

6. Kan någon titta över mitt nya schema?

Bakgrundsinformation gällande schemat:
Det jag har gjort är att jag har minskat ner hans 7 dagliga måltider till 6. Från början klarade han inte av bara 6 måltider då han var van att äta väldigt ofta, men nu märker jag mer och mer att han äter för lite vid vissa mål då han inte är tillräckligt hungrig. Jag tror alltså att han är mogen för att dra ner måltiderna till den rekommenderade mängden.

Jag vill behålla 11-timmars nätter på grund av min mans och mina arbetstider. Jag vill även behålla ett väldigt långt pass mitt på dagen som vi planerar att behålla även när han är lite äldre och då dra ner på de andra passen.

Jag vill även behålla två amningar ytterligare 1-2 månader (tidig morgon och nattslurken).

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta!!!!
Tjenamoss!
Ingen dålig semester ni ska på :mrgreen: !

:arrow: Ang schemat: är det bara maten som du vill ändra på alltså? Det kan du ju göra nu. I övrigt ser det fint ut och du tänker helt rätt att ni ska behålla dne långa luren mitt på dagen till sist :)

På s 205 i SHN-boken står ju oxå om hur man kan tänka kring att skjuta schemat vid tidsförändringar. Man väljer själv hur snabbt man vill gå fram.

Jag hade "slagits" för att mitt barn skulle få ett eget sovrum i huset, men det är jag det :wink: . Kanske kan ni föräldrar sova ute i ngt vardagsrum el liknande? Det kanske blir meckigt om ni ska sova i samma rum och ni inte har ngt ordentligt att skärma av med? Vissa sover ju i samma rum som barnet, men ser då till att ha en skärm el ett draperi emellan...och det är kanske lite svårt att fixa där? I och för sig har vi kört med en mörk filt över spjälsängen och så har vi ställt den i andra änden av sovrummet, så långt ifrån som möjligt när vi varit uppe i fjällen, och det har funkat...
:arrow: Ang mörkläggning så läste jag här på forumet att spraya med vatten på fönstret och sen täcka med aluminiumfolie är en såndär smart "reselösning" :)

Det lär ju lösa sig på plats tänker jag ...när ni vet var i huset rummen ligger etc. Se till att Einars sovrum ligger så långt borta som möjligt från de andras om ni inte vill känna er stressade avs detta med husljuden osv.Och berätta vad ni gör och varför :!: Blir de störda får de väl sätta in öronproppar :wink: De ni ska åka med - sover deras barn hela nätter? Risken att deras barn ligger och gråter och vaknar på nätterna kanske är större än att E gör det :wink: ?

Vad tänker du att det blir för problem om Einar och det andra barnet har olika sovtider? Det är väl bara att lägga honom att sova när han ska :wink: ? När man är ett sällskap som reser med flera barn så går ju allt ut på att rodda barnen och det blir därefter :wink:

Ang att ramsa in public så tänker jag som så att antingen så kan man gå undan dit det inte råkar sitta så mkt folk. Det är väl det enda. Alt att man övervinner sin "nojja". Man får väl planera lite och se till att man befinner sig lite avskilt när han ska sova...sitter man på en restaurang t ex så kan man ju vänta med att beställa in tills man har fått honom och somna och då kan ju ena föräldern gå iväg och göra det och komma tillbaka när han somnat. :arrow: Tar ni med ngn babyvakt? Isf kan han ju stå och sova en bit ifrån er om ni är ute och äter etc.

Sen, en annan sak - ang att resa med barn...vi gjorde det när vår äldsta var 1.5 ...och kom snabbt fram till att det var bäst att anpassa oss efter henne (hon var inte kurad men vi var ändå lyhörd inför hennes behov). Vi höll oss hemma i vår lägenhet ganska mkt, hade pool på gården, samt lagade mkt mat hemma på kvällarna. Det blev enklare så . Mitt på dagen var det dessutom inte tal om att vistas utomhus pg a hettan, utan det var på förmiddagarna och sen em som gällde. Detta var i Indien och jag tänker att det är ju samma slags klimat som på Hawaii... Med det vill jag säga att man kanske inte är ute och rör på sig så himla mkt som man tror innan man reser iväg, och då finns det ju inga problem avs detta med att ramsa etc.

Hursomhelst så tror jag att ni kommer få en kanonsemster! Hör gärna av dig när ni kommit hem igen och berätta hur det gick och hur ni har haft det :)
Nat

Inlägg av Nat »

Tack tack fröken carlsson för dina utförliga svar!!!
ja de ska bli en riktig toppenresa, längtar så
Nat

Inlägg av Nat »

Vad är en pangramsa?
Nat

Inlägg av Nat »

Vi har gjort stora framsteg, lillen sover ofta två bra nätter och en dålig, två bra en dålig..... De bra nätterna innebär att han somnar kl 20:00 och vaknar kl 07:00 precis som han ska och somnar om själv på natten (om han vaknar). En dålig natt är snabbt insomnande men vaknar till under vargtimmarna och lever rövare :shock: På det stora hela går det riktigt riktigt bra tycker vi :mrgreen:

Lite frågor gällande vargtimmarna:

1. Vad är en pangramsa?

2. Jag får inte klart för mig om jag ska avvakta, köra en pangramsa eller göra husljud under vargtimmarna. Har läst favoritlänkar men känner mig fortfarande kluven. Det känns som att det är olika råd som ges här, eller vad säger du?

3. Jag förstår inte hur husljud kan signalera till barnet att "här sker ingenting, på natten sover man", husljud borde väl signalera det motsatta?

4. Skall jag särskilja på när Einar vaknar och jollrar eller när han vaknar och skriker eller gråter under vargtimmarna?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

jag har min egen lilla filosofi kring detta med pangramsa, så du får den. Det finns säkert andra som tänker annorlunda.

1. Vad är en pangramsa?

Pangramsa är att använda ramsan x 4 på ett glatt och upplysande sätt och genom detta förmedla till barnet att allt är som det ska. Den används ENDAST x 4 och endast EN ggn. Sedan lämnar man barnet ifred. PANG! Liksom. Förstår du :mrgreen: ?

Pangramsan använder man med fördel nattetid eftersom det lätt blir cirkus och underhållning samt kan ha en störande effekt om man börjar ge sig in i ngt ramsnings-träsk vid den tidpunkten. Syftet är att barnet ska få ETT tydligt besked om vad som gäller och sen få tid på sig att själv somna om. självklart anv pangramsan på dagtid oxå, t ex om barnet vaknar mitt i luren.

2. Jag får inte klart för mig om jag ska avvakta, köra en pangramsa eller göra husljud under vargtimmarna. Har läst favoritlänkar men känner mig fortfarande kluven. Det känns som att det är olika råd som ges här, eller vad säger du?

Du fick ett ganska tydligt svar här ovanför :wink: .Generellt så ska man alltid avvakta och höra hur det utvecklar sig. Det var ju bara i inledningen av kuren som man skulle vara på plats omedelbart och påminna. Bedömer man att "Ok här behövs en upplysning om vad det är som gäller" - då sätter man in pangramsan. Husljuden el musiken kommer som en följd av denna och spelar samma betydelse som det hade gjort att fortsätta ramsa, :arrow: men skillnaden är att husljud/musik inte tar lika mkt av barnets uppmärksamhet i anspråk som ramsan gör. Barnet kan själv slappna av och glida in i sömnen och det är ju det som är målet! :arrow: När det har gjort det tillräckligt många ggr så slipper det fråga vad det är som gäller vid ett uppvak utan kan sköta det helt själv, precis som du och jag kan när vi vaknar under natten.

Jag minns själv från det jag var liten, hur tryggt det var att somna med öppen dörr och höra mamma och pappa stöka på därute.
Det är just den funktionen husljuden/musiken har. :!: Det är inte så att det ska vara knäpptyst när barnen ska sova, ljud är ingen fara utan det är synintrycken man ska minimera. Att det är tyst är ingen automatisk garanti för att barnet får ro. Att höra att ngn finns därutanför min dörr är det däremot. På samma sätt som man ramsar alltså, men husljuden är en slags förfining av ramsan, som jag beskrev här ovan.

:!: Det är ju därför SHN skiljer sig från 5 mm t ex. I SHN så lämnar vi aldrig barnet åt sig själv utan kommunicerar ständigt och visar att vi finns där.

Så, det var väl svar på fråga 3 oxå.

4 Skall jag särskilja på när Einar vaknar och jollrar eller när han vaknar och skriker eller gråter under vargtimmarna?
JA! Ett glatt barn verktygas aldrig! Inte helelr ett barn som grymtar/bökar/tjorvar/sparkar etc etc. Låta måste vi alla få göra :mrgreen: Men så fort vi ställer vi frågor så måste vi få svar! :)

Kontenta: Pangramsan är den ramsa man använder till största delen när man gått igenom kuren och uppföljningsveckan och barnet är en säker sovare. Precis som jag skrivit förut så tar det ju 1 månad innan detta nya förhållningssätt sitter och man får jobba på ett bra tag efter det oxå.
Det är, enl min erfarenhet, svårare att få kläm på det här tillvägagångssättet än när man etablerade den vanliga påminnelseramsan. men man ska INTE ge upp, för tids nog så sitter den :thumbsup: Som du skriver - det går upp och det går ner. De enda som kan avgöra om vi vill gå framåt och säkra barnet ännu mer är ju vi vuxna genom att envetet fortsätta och hela tiden använda exakt samma bemötande. Tids nog så finns inga fler frågor att ställa. Förutsatt att schemat oxå uppdateras kontinuerligt efter ålder.

Hoppas jag kunnat bidra med ngt :wink:
:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

mycket tydligt och klart svar!!! super mycket tack
Nat

Inlägg av Nat »

Fler och fler framgångar :D Lillen sover nu alla sina dagspass utan undantag samt stordelen av nätterna. Nån kvart här eller där på dagarna brukar han hoppa över samt vaknar kl 6 vissa dagar. Vi hoppas att han ska börja sova till 7 inom en vecka eller 2. Även egenleken på mornarna har nåt framgångar. Vi har nu kunnat utöka den till 20 minuter utan nåt som helst gnäll :D Tidigare var han lite apaktisk när han låg i sängen och började gnälla efter bara kanske 5 min. Nu är det intensivt arbete som försigår och det är väldigt skoj.

Det enda som är lite kruxigt just nu är maten. Vi börjar märka att 6 mål kanske är lite mycket. Eller så är det mängden mat som är felaktig. Lite svårt tycker jag att avgöra.

Han äter detta varje dag:
Amning * 2
Vanlig mat * 2
Gröt eller smörgås eller frukt * 2

Schemat:
07:00 Vaknar för dagen
07:00 Frukost (Amma)
07:15 Morgontoalett
07:30 Ensamlek i sängen
08:00 Soffmys när jag äter frukost
08:45 till 09:30 Sömnstund 1 i säng
09:30 Mellis (frukt, bröd, gröt el. välling) = han vräker i sig och äter en enorm portion
10:00 Lek
11:15 Lunch (riktig mat) = petar i maten och äter nästan inget
12:00 till 14:30 Sömnstund 2 i vagn
14:30 Mellis (gröt med smörklick) = äter 3 dl gryn.... våldsamt hungrig
15:00 Laga mat tillsammans
16:15 till 17:00 Sömnstund 3 i säng
17:00 Promenad vaken i vagn
18:00 Middag (riktig mat, smörklick + frukt) = liten till mediumstor storlek på portionen
19:00 Bad eller massage
19:15 Kvällstoalett
19:30 Nattslurk (amma)
19:45 Bok
20:00 Sova Sova för natten

Detta innebär att han äter två enorma mellisar (gröt, frukt och liknande), men två små måltider med riktig mat (grönsaker, rotgrönsaker, kött, fisk och liknande).

Det jag vet:
* Han gillar vanlig mat men inte lika mycket som gröt och smörgås
* Han äter cirka 200 ml bröstmjölk när han ammas
* Grötmåltiderna består av 2-3 dl gryn.. alltså rätt mycket
* Han skriker som en liten ilsken gris om jag inte låter honom äta sig proppmätt på mellis.

Jag vill inte ta bort amningarna utan tänker behålla dem några månader till som mysstunder bara för oss två.

Borde jag göra någon förändring i schemat?, vill ju att killen ska få i sig ordentligt med vanlig mat och inte bara äta sig proppmätt på gröt :(
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Vi har också en liten hungrig en och har lagt in en grötstund som mellis mellan morgonmål och lunch. När vi går upp får han alltid en flaska välling, dricker ungefär 200 ml. Efter cirka 1-1,5h får han sen en liten portion gröt, yoghurt eller något annat lite "lättare" och inte lika mycket som till eftermiddagsmellis. Då är han hungrig till lunchen men slipper hungergnället under förmiddagen. Vi försöker alltid ha minst 2 timmar till lunchen, alltså får han inte första lillmellisen efter 8.30. Vi har inte märkt någon skillnad i att han skulle vara mättare när det är dags för lunch, tvärtom, och så är han en gladare bebis under förmiddagen :wink:

Du kanske skulle prova med en mindre portion av första mellisen och försöka få in den lite tidigare om det går? Det känns ju som att han inte "behöver" lunchen och middagen när han äter så mycket mellis? Kanske därför han föredrar gröt och macka? Det blir ju 2,5h till första mellanmålet vilket ju är gott och väl att hinna bli hungrig på, men sedan bara 1h45 min till lunchen. Så det är kanske lite tight?

Annars vet jag att det finns de som ger gröt på morgonen och ammar som "dessert", det kanske skulle göra att ni slipper första mellisen och han står sig fram till lunchen?

Lämnar plats för expertisen här, men det var bara några grejer jag tänkte på.

Grattis till alla framstegen! Bra jobbat!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Klart dom gillar macka och gröt :-D Kolhydrater är ju det godaste, det vet man ju själv hehe :mrgreen:

Kan du inte göra så att du ger en grötfrukost samt amning direkt på morgonen och så får amningen avsluta måltiden helt enkelt. Tänker att han bergis är superhungrig där till fm-melliset för att han "bara" får amma på morgonen.

Samma sen till kvällen.

Tror du att det är så att han "måste" ha ett mellis sen mellan frukost och lunch eller skulle ni kanske klara er? Förutsatt att han får en stadigare frukost då...

Vi har aldrig kört med mellis på förmiddagen och det har funkat bra med alla barnen. Om han nu skulle va hungrig ändå kanske det funkar med att bara ge fruktpuré då ifall han behöver få ngt i sig?

Jag har som aldrig lagt ngn direkt vikt vid det här med att barnen ska äta varierat, har de velat äta bara en el ngr grejer så har de fått göra det. Det har brukat lösa sig sen efter ngr månader och det har blivit folk av dem för det :wink: Mitt mellanbarn åt endast 4 olika pastarätter från HIPP mellan 7-11 mån ålder och det gick bra ändå. Sen åt hon plötsligt en hel hamburgare en dag, rakt av bara och så var det bra med det :mrgreen: .

När din son börjar visa intresse för att äta själv med händerna så häng på och erbjud plockmat, jag har kört mkt med små bitar av kött och kyckling (man kan koka bitarna el stuva dem i lite grädde så blir det mjukare o mer lättuggat), korv och köttfärsbiffar etc som de har kunnat gnaga i sig. Kör du med hemlagad puré el köpt? Jag har alltid kört med köpt puré och jag upptäckte snabbt att puré med pasta (kolhydrater :-D) och tomatsås/köttfärssås snabbt blev en favvo.

Tycker inte att 2 grötportioner/dag låter så mkt egentligen. Sigge käkar 3 /dag ibland de dgr vi ger gröt till mellis oxå (vi varvar och kör gröst till em-mellis vissa dgr och vissa dgr fruktpuré).Skippa mackan till vetja om det känns som att det är det som blir för mkt, macka är inget måste! Ge äppleklyftor, melon etc el fruktpuré istället.

Härligt att höra att ni har bra flyt i övrigt =D>
Nat

Inlägg av Nat »

tack tack girls för snabba svar!!!
ska testa plockmat idag då han äter det mesta och alltid vill pilla i maten

tror att mellisen är svår att ta bort då han brukar vara väldigt hungrig den tiden och gärna vill ha mat efter sömnstund.. men kan ju vara vanesak oxå, kan ju prova att dra ner lite på den och bara ge frukt..
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"