Hej,
jag har min egen lilla filosofi kring detta med pangramsa, så du får den. Det finns säkert andra som tänker annorlunda.
1. Vad är en pangramsa?
Pangramsa är att använda ramsan x 4 på ett glatt och upplysande sätt och genom detta förmedla till barnet att allt är som det ska. Den används ENDAST x 4 och endast EN ggn. Sedan lämnar man barnet ifred. PANG! Liksom. Förstår du

?
Pangramsan använder man med fördel nattetid eftersom det lätt blir cirkus och underhållning samt kan ha en störande effekt om man börjar ge sig in i ngt ramsnings-träsk vid den tidpunkten. Syftet är att barnet ska få ETT tydligt besked om vad som gäller och sen få tid på sig att själv somna om. självklart anv pangramsan på dagtid oxå, t ex om barnet vaknar mitt i luren.
2. Jag får inte klart för mig om jag ska avvakta, köra en pangramsa eller göra husljud under vargtimmarna. Har läst favoritlänkar men känner mig fortfarande kluven. Det känns som att det är olika råd som ges här, eller vad säger du?
Du fick ett ganska tydligt svar här ovanför

.Generellt så ska man alltid avvakta och höra hur det utvecklar sig. Det var ju bara i inledningen av kuren som man skulle vara på plats omedelbart och påminna. Bedömer man att "Ok här behövs en upplysning om vad det är som gäller" - då sätter man in pangramsan. Husljuden el musiken kommer som en följd av denna och spelar samma betydelse som det hade gjort att fortsätta ramsa,

men skillnaden är att husljud/musik inte tar lika mkt av barnets uppmärksamhet i anspråk som ramsan gör. Barnet kan själv slappna av och glida in i sömnen och det är ju det som är målet!

När det har gjort det tillräckligt många ggr så slipper det fråga vad det är som gäller vid ett uppvak utan kan sköta det helt själv, precis som du och jag kan när vi vaknar under natten.
Jag minns själv från det jag var liten, hur tryggt det var att somna med öppen dörr och höra mamma och pappa stöka på därute.
Det är just den funktionen husljuden/musiken har.

Det är inte så att det ska vara knäpptyst när barnen ska sova, ljud är ingen fara utan det är synintrycken man ska minimera. Att det är tyst är ingen automatisk garanti för att barnet får ro. Att höra att ngn finns därutanför min dörr är det däremot. På samma sätt som man ramsar alltså, men husljuden är en slags förfining av ramsan, som jag beskrev här ovan.

Det är ju därför SHN skiljer sig från 5 mm t ex. I SHN så lämnar vi aldrig barnet åt sig själv utan kommunicerar ständigt och visar att vi finns där.
Så, det var väl svar på fråga 3 oxå.
4 Skall jag särskilja på när Einar vaknar och jollrar eller när han vaknar och skriker eller gråter under vargtimmarna?
JA! Ett glatt barn verktygas aldrig! Inte helelr ett barn som grymtar/bökar/tjorvar/sparkar etc etc. Låta måste vi alla få göra

Men så fort vi ställer vi frågor så måste vi få svar!
Kontenta: Pangramsan är den ramsa man använder till största delen när man gått igenom kuren och uppföljningsveckan och barnet är en säker sovare. Precis som jag skrivit förut så tar det ju 1 månad innan detta nya förhållningssätt sitter och man får jobba på ett bra tag efter det oxå.
Det är, enl min erfarenhet, svårare att få kläm på det här tillvägagångssättet än när man etablerade den vanliga påminnelseramsan. men man ska INTE ge upp, för tids nog så sitter den :thumbsup: Som du skriver - det går upp och det går ner. De enda som kan avgöra om vi vill gå framåt och säkra barnet ännu mer är ju vi vuxna genom att envetet fortsätta och hela tiden använda exakt samma bemötande. Tids nog så finns inga fler frågor att ställa. Förutsatt att schemat oxå uppdateras kontinuerligt efter ålder.
Hoppas jag kunnat bidra med ngt