Kura liten kille på 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MajaD

Re: Kura liten kille på 7 månader

Inlägg av MajaD »

Nu har jag minskat ner dagslurarna under tre dagar och har fortfarande inte ens närmat mig ett gott resultat. Jag har ingen aning om hur länge man ska förvänta sig att det tar innan man börjar märka någon skillnad. Han vaknar fortfarande mellan 6 och 6.30 varje morgon. Jag tog bort 45-minutersluren på eftermiddagen och för att slippa 20-minuterslurar som min son inte är så förtjust i så förlängde jag natten med 20 min istället så att han nu ska sova natt från 19.10 till 7.00. Vet inte om det blev för stor omställning att sova längre natt. Och så vet jag inte om det påverkar honom att vi inte är hemma, vi är hos mina föräldrar denna veckan. Men det har ju inte blivit sämre i alla fall :) Jag antar att det är för mycket att ta bort 45-minutersluren helt och hållet? Jag lät honom också sova 5 min på sena eftermiddagen så att han skulle orka vara uppe så länge. Några tips?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det tar minst, MINST, en vecka... man brukar säga Tre dagar att införa, ytterligare sju att sätta sig.

Så 10 dagar, minst, skulle jag vänta. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MajaD

Inlägg av MajaD »

Är det normalt att det blir sämre först innan det blir bättre? Nu har det gått en vecka och jag tycker att han strular ovanligt mycket på nätterna. Mer än innan jag kortade ner dagslurarna. Jag vet inte om det är jag som gör något fel. Jag har ju aldrig riktigt lyckats få till morgonen sedan jag började med kuren. Men han verkar i alla fall klara dagen bra utan eftermiddagsluren. Bara han får en 5 min lur på eftermiddagen så klarar han utan problem av att vara uppe ända till god natt.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Inatt gick det så himla bra. Inte en enda ramsa behövdes =D> Jag bestämde mig för att testa att göra absolut ingenting så länge han inte blev ledsen. Först vaknade han 4.30. Då låg han och pratade. Jag försökte att bara fortsätta blunda och slappna av. Jag slumrade till och vaknade igen efter 15 min. Då var det knäpptyst. Sedan vaknade han igen runt 6 och låg och pratade. Jag gjorde samma sak som sist och denna gång tystnade han innan jag hann slumra till. Sedan vaknade han 15 min före god morgon och pratade glatt. Kl 7 gjorde jag god morgon. Nu sitter han och pratar som en tok vid köksbordet. Kanske har han tidigare bara blivit orolig av att jag har klivit upp ur sängen och gått närmare för att lyssna och vara beredd. Jag tycker i och för sig att jag smugit väldigt tyst men han kanske hör mer än man tror. :D

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
k

Inlägg av k »

Gomorron!!!

Låter ju kanon... =D>

Kram Katrin
A :heart: 100525 (v31+1)
T :heart: 131012 (v38+3)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

MajaD skrev:

Kanske har han tidigare bara blivit orolig av att jag har klivit upp ur sängen och gått närmare för att lyssna och vara beredd. Jag tycker i och för sig att jag smugit väldigt tyst men han kanske hör mer än man tror.

Jajamensan! Klok som en bok är du. Det har järnkoll på vad man gör och de ska de få slippa. :wink: Det är det som Anna Wahlgren kallar överkoncentration. Superfint att du låg kvar och gjorde ingenting.

Bravo! =D> =D> /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Är det rimligt att han blir tröttare om den långa luren blir uppdelad i två 45minlurar istället, trots att det är samma mängd sömn? Idag somnade han alldeles för tidigt mitt på dagen då det var helt omöjligt att hålla honom vaken i vagnen när vi var på väg hem från en träff med lite andra barn. Istället sov han kortare men somnade igen i vagnen en timme senare. Det blev inte alls lyckat. På kvällen var han så trött så han ville inte alls äta något av nattslurken. Han har de senaste dagarna varit jättepigg på kvällarna trots att vi tagit bort eftermiddagsluren. Han har ju sovit bättre på nätterna sedan vi minskade dagssömnen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Är det rimligt att han blir tröttare om den långa luren blir uppdelad i två 45minlurar istället, trots att det är samma mängd sömn?
Japp. Sover man igenom 1,5 rakt av får han mer djupsömn. :wink:

/Luvisen
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Vill bara kontrollera att jag gör rätt nu. För de tre senaste nätterna har han inte varit riktigt lika lugn som den första som jag testade att bara ligga kvar själv i sängen under vargtimmen. De senaste nätterna har han istället gnällt väldigt mycket. Inte varit ledsen men gnällt. En gång blev han ledsen och då gick jag upp och ramsade och då lugnade han ner sig igen. Men i övrigt så har jag bara legat kvar i sängen. Först tyckte jag att han somnade om ganska snabbt själv ändå trots att han hade bytt ut pratet mot gnäll. Men inatt hade han mycket svårare att somna om igen. Gör jag rätt som bara låter honom vara när han gnäller?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag har verkligen gått runt och funderat hela dagen på hur sjutton jag ska få till våra morgnar. Jag var så säker på att det skulle hjälpa med mindre dagssömn och det har definitivt blivit bättre men han vaknar ju fortfarande för tidigt även om han inte vaknar riktigt lika tidigt som förut. Nu har det gått två veckor snart och jag vet inte om jag har dåligt tålamod men jag börjar nu fundera på om vår son helt enkelt är morgonpigg. De morgnar som han i alla fall numera lyckas sova till 6.30 så vaknar han direkt när min sambo kliver upp för att göra sig i ordning för jobbet. Det verkar vara helt omöjligt att smyga förbi honom. Jag var så glad i helgen för det kändes som att det började vända men nu känns det bara som att det förmodligen var en engångsföreteelse. Borde jag anpassa morgonen efter att han verkar otroligt morgonpigg eller är det som att ge upp. Nätterna fungerar strålande bra. Det är bara morgnarna som krånglar.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ja, bara du vet hur du känner. Men jag kan säga att jag har tänkt precis likadant, hade vääääldigt envisa morgnar och övervägde att lägga 18-06 för att det är enklare att få dem att sova länge som pyttisar. Men vi ville inte gå upp så tidigt som 06 så vi höll ut. Och vips så sov de bara och nu har vi nästan glömt hur jobbigt vi tyckte det var. Så känn efter, men kom ihåg att inget är skrivet i sten. Saker förändras :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hur länge fick ni hålla på då innan det löste sig? Jag känner att jag inte mår så bra själv när man ligger och lyssnar på hans missnöje i 45 min varje morgon. Jag vet att det är för hans skull i slutändan men jag känner mig på nåt sätt som en elak mamma som bara låter honom ligga där och vara arg. Jag är ju så himla nöjd med nätterna i övrigt och vi ser ju på honom att han är så mycket piggare och gladare.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops: Och inte har jag läst igenom hela din tråd heller :oops: :oops: Så varför lägger jag mig i då, kan man undra :oops: :oops: :oops:

Jo, jag tycker det låter som om ni sover i samma rum :?: Och kanske utan att han ens är ordentligt avskärmad, t ex med ett luftgenomsläppligt mörkläggningsdraperi i en skena från taket (det allra bästa, men nödlösningar finns ju alltid :wink: ). Och är det så, så ska du veta att din blotta närvaro stör :shock: Han vet att du är där - när du i själva verket borde stå emellan honom och "vargen", dvs stå på pass med bössan laddad och spana utåt, ut i vargavintern :twisted:

Tills nätterna (inklusive morgnarna) sitter, får man alltså smyga ut så man kan ramsa utifrån. Under vargtimmen (4-6) kan man då inte smyga in igen :!:

Och mörkläggningen är såå viktig, särskilt nu när ljuset kommer, det livgivande speciella vårljuset :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MajaD

Inlägg av MajaD »

Nej, han sover faktiskt i rummet bredvid. Dörren är inte helt stängd men lagd mot. Oftast hinner han vakna innan vi kliver upp men någon gång har han sovit fortfarande (tror vi i alla fall för han har då varit helt tyst) men så fort vi kliver upp så börjar han direkt gnälla och skrika.

Sedan så vet jag inte vad som har hänt nu, jag känner mig helt förvirrad. Vi har kört med 2 lurar nu i snart två veckor i förhoppning om att det skulle hjälpa våra tidiga morgnar som aldrig tycks ge sig. Det kändes som att nattsömnen blev bättre nu mot slutet. Men nu de senaste två dagarna så har han varit så otroligt trött och gnällig på eftermiddagen och kvällen och har totalt vägrat nattslurken. Ska jag dra slutsatsen från detta att han behöver sina 3 lurar trots allt?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mindre sömn ger INTE bättre nattsömn eller sömn överlag. Det är tvärtom med små faktiskt. Får de för lite sömn sover de som krattor om nätterna. :idea:

Ligga och lyssna till gnället är inte heller bra. Gnäll svarar vi inte på för det första och för det andra så lyssnar vi inte heller. Det är det som kallas Överkoncentration. :idea: Är du vaken så får du mumla positiva saker till dig själv. Saker som " Jag vet att mitt barn kan sova. Jajamensan. Jag ifrågasätter inte sömnen och jag tror på min älskling. Jag vet att du kan, jag vet att du kan, jag vet att...osv osv. " :wink:

Det är när man sover gött själv som de små gör detsamma. :wink:

Skickar extra värme! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"