Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Pris och beröm, nu är du på banan :-({|=
Bellan skrev: Även om jag inte har återhämtat mig än från alla månader utan sömn så verkar det som att min dotter har det :D Sen kurstart har hon lärt sig krypa, ställa sig upp, fått 4 tänder, börjat säga mamamama och nu senast idag papapap :D
Ja, utvecklingen formligen exploderar när små barn äntligen får sova som folk O:) :heart: :sleep:

Själv är du i zombiestadiet, och det tar sin lilla tid att komma igenom. Men sedan springer du vips Marathon :wink: :lol:

Och lilla älsklingen är trött hon också, även om det inte verkar så. Jag menar att du förmodligen kan skriva gnälligheten på e m på det kontot. Banan, kanske :?:

:heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bellan

Inlägg av Bellan »

Ok, nu är jag här igen. I helgen var vi till mina föräldra, min mor fyllde jämt och hade fest :roll: Kul i och för sig men pest när det gällde dotterns rutiner :x . Det kanske inte var så farligt men det hade varit betydligt bättre att vara hemma. Så 20 mil i bilen dit gick inge vidare, sov 20 av 45 min + 45 av 1 1/2h, lunchen kl 11.30 prickade vi in. Väl där var det mellis och kvällsmat enligt tiderna. Även nattningen gick bra, trots allt oväsen. Sen vaknade hon mitt i natten och var vaken i 1 timme, med solfjädring tills armarna domnade för mig (för ramsa tog hon inte)... Morgon kl 6.30 istället för 7 :( Frukost och förmiddagsvilan enligt klockan sen lunch och in i bilen och hemåt. Hon somnade på bara någon minut i bilen efter ramsa + lakan över bilstolen. Och sov sin 1 1/2 timme :D mellis i bilen och sen kvällsmat på hemmaplan.
I måndags fick hon feber, inge mycket men det påverkar matlusten. Äter inge vidare och vaknar på natten och somnar inte om själv. Så har det varit i två nätter nu puh!
Efter det här känner jag att det bara är för mycket :cry:
I det hela så känner jag mig såååå himla instängd (det är den orsaken som gör att jag ville vagn-kura henne.) Med hennes schema och med det att vi bor en bra bit utanför stan så kommer jag ingenstans :( Ingen av öppnaförskolornas tider passar dotterns schema. Kompisarnas barn har andra tider som krockar helt så det är jätte svårt att få till någon träff även hemma hos något. Att åka och handla mat är jätte tight mellan vilor och mattider när vi bor så långt borta från stan.

Är det någon som varit i samma situation eller någon som kan säga hur lång tid det tar innan kuren sitter? Vad är det som gör att kuren inte sitter än? Att hon sover är helt underbart. Men jag håller på att bli tokig på att jag känner mig så instängd. Vad ska jag göra för att få det att funka?
Såååå tacksam för svar!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Det har bara strulat till sig ännu mer puh! :(
Febern har gått över men hon äter fortfarande jätte dåligt. Vägrar äta, kastar allt kring sig och vill bara inte ha #-o . Och vilorna funkar uselt. Igår sov hon inte alls på långvilan och idag vaknade hon efter 45 min (ska sova 1 1/2h).
Vet inte hur jag ska hantera det? Ska jag ramsa? Ska jag gå in och lägga tillrätta eller solfjädra? :? Just nu gör jag inget, tycker att hon kan klara av att somna om själv men det funkar ju tydligen inte...
Förut, från förra veckan och tidigare har hon alltid bajsat under måltiderna. Igår bajsade hon på vilan. Idag, inte alls :? . Och hon är mycket lösare i magen. Har försökt med att strunta i plommon och ger blåbär istället, men märker ingen skillnad. Det ända som vi har ändrat på i hennes kost är att vi ger henne välling på kvällarna innan hon ska sova, är det fel? Vi ger henne det för att hon ska sova längre på morgonen...
Tyckte att vi var på väg åt rätt håll, men jag fattar inget. Senaste veckorna har bara varit strul och tok :x .
Vad ska vi göra :?: Vet inte vart vi ska börja eller om vi ska låta det gå över eller vad :( :?:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

.... jo och så är hon sur och gnällig och dreglar massor fast hon redan fått 4 nya tänder. Och så vill hon bli buren hela tiden, eller sitta i knä. :( Hon är ju 10 månader så det kan väl inte vara 8 månaders ångest? :?
Vad ska vi göra?
/Bellan
Liten, nyår -18
verra_83

Inlägg av verra_83 »

Bellan skrev:I det hela så känner jag mig såååå himla instängd (det är den orsaken som gör att jag ville vagn-kura henne.) Med hennes schema och med det att vi bor en bra bit utanför stan så kommer jag ingenstans :( Ingen av öppnaförskolornas tider passar dotterns schema. Kompisarnas barn har andra tider som krockar helt så det är jätte svårt att få till någon träff även hemma hos något. Att åka och handla mat är jätte tight mellan vilor och mattider när vi bor så långt borta från stan.

Är det någon som varit i samma situation eller någon som kan säga hur lång tid det tar innan kuren sitter? Vad är det som gör att kuren inte sitter än? Att hon sover är helt underbart. Men jag håller på att bli tokig på att jag känner mig så instängd. Vad ska jag göra för att få det att funka?
Såååå tacksam för svar!
/Bellan
Jag har inte läst hela din tråd men fastande vid detta stycke...Har precis samma känsla just nu! Vi hinner iof åka ner till centrum och så men då vi bor i en liten stad behöver man åka några mil om man ska handla lite mer. Sen har vi svårt att åka hem till andra då sonen inte sover i vagnen än och dagslurarna sitter inte alls för honom. Vi har snart kurat i två månader och det känns lite jobbigt mellan varven...Men vi kör på och jag hoppas verkligen att det snart ger med sig och att hans polett trillar ner så vi blir säkra sovare!
Ville bara säga att du inte är ensam :wink:
Theo 071130 ej kurad sovit bra från start
Viggo 100707 kurstart 19/1
Bellan

Inlägg av Bellan »

Ååå tack så jätte mycket! Vi får stötta varandra :wink:
Tack igen :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Vad tusan är det vi har missat? Vad är det vi inte har förstått? Vad är det vi inte gör rätt? #-o :?: :?: :?:
Vi började kuren 1/1 och det funkar inte än.
Ett tag gick vi in för fort men vi la av med det. Nu har vi låtit henne vara med sitt gnäll utan ramsa eller nått i mer än 1 månad. Men det håller ju på i 30-40 minuter varje kväll! :? :? Och det är inget litet gnäll, hon är jätte arg och nära på ledsen :evil: :cry: . Ska vi ramsa? För det har vi ju låtit bli. Men nu har det börjat bli mycket mer ledsenhet och vi känner att vi behöver ramsa henne och tidigare så att hon inte blir så jätte ledsen. Men de gånger vi ramsar så tar hon inte ramsan.

Som på lunchvilan idag. Hon var mätt, fick skrattet innan vi la henne, hade sin snutte, mörkt i rummet, vi hade varit ute innan maten och tvättmaskin på i rummet bredvid. Hon låg och pratade lite i någon minut men sen... blev hon upprörd. Så 12.30 la jag henne, jagade upp sig så 12.45 ramsadx4, ledsen, 12.48 ramsa x4, lugnare sen jätte ledsen och 12.55 hade hon jagat upp sig massor :cry: och då solfjädrade jag henne. 13.00 ramsade jag ut 13.01 sov hon.....

Förut har hon skruvat upp sig rejält och sen en minut senare somnat, men det gör hon inte längre.

Och på nätterna, inte vargatimmen, dom gånger hon kör igång ordentligt så funkar inte ramsan alls. Vi låter henne vara i 30 min, sen ramsa och väntar men hon tar den inte. Vi ramsar, ingen förändring och till slut efter 1,5 timme så får vi solfjädra...

Vad tusan är det vi gör fel? Jag fattar bara inte...
Är det någon som kan förstå vad vi behöver ändra på, vad vi ska göra för att få det att funka?
Det känns ju inte ens som hon har lugnet ens :(
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och maten går bra och ni ger rikligt med social delaktighet?

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Maten går bra. Vi fick i dottern mer mat efter att Anna skrev att vi skulle ge mer, men sen åkte vi och firade min mor och då blev det tok med allt (ännu mer än det var innan). Hon började äta mindre, vägra, vrida på huvudet, knipa igen munnen osv. Så frustrerande :evil: . Men nu har det vänt :D Med ännu mer plockmat och burkar och skedar och bus vid matbordet får vi i henne mycket mat vid alla måltider. Men hon äter inte välling på kvällen, förmodar att det är för att hon är för mätt eftersom det bara är 45 min efter att vi har avslutat kvällsmaten. Ska vi ändra något med det :?:
Social delaktighet har jag försökt att utöka sen du skrev det Luvisen. Vi har redan innan haft mycket av det tycker jag. Fixa med mat, disk, tvätt och städning.

Sen har vi gjort lite förändringar, som funkar bra. Vid läggning har vi dragit ner på buset, hon är ju så fruktansvärt svårflirtad och det tar jätte lång tid att få fram ett skratt. Och som vi har tänkt nu är att hon är blir så arg vid läggningen är för att hon vill att vi ska fortsätta busa med henne och inte alls sova. Så nu har vi bestämt att vi håller henne i famnen, kittlar henne och sen lägger vi henne. Och hon har somnat på 5-20 minuter och varit mycket lugnare och bara småpratat lite \:D/ (förutom ikväll då inget funkat)

Jag funderar fortfarnde på det där med att hon är så gnällig, vill bli buren och blir ledsen när jag går ut ur rummet (jag berättar alltid vad jag ska göra och vart jag ska gå, som det står i barnaboken). Som jag förstått det är det så här typ 8 månaders ångest är, men hon är ju snart 11 månader! Och hon är inte rädd för andra människor. Vad kan det här vara :?:
Hon har även börjat vakna på natten och gråter. Jag tycker att det känns som att det är mardrömmar. Hon gråter bara en kort stund och somnar om själv efteråt. Ska man trösta eller bara låta henne vara :?:

En till fundering som jag har är att på nätterna vaknar hon någon gång och somnar om själv oftast, när hon inte gör det funkar inte ramsan. Det slutar alltid med att vi får solfjädra. Så här har det varit har dom senaste veckorna men innan det var nätterna bra under flera veckor (mer än en månad). Har vi missat att få ramsan att fungera? Hur gör vi i så fall? Börja om helt? Eller kan man träna på ramsan med dottern? Eller ska vi bara låta det vara :?:

Det känns som vi var på väg, väldigt väldigt sakta visseligen, men senaste tiden har det blivit tok. Flera uppvak på natten, somnar inte på vilorna, sover inte hela vilorna och annat strul. Jag har förstått att man kan få bakslag, men brukar dom hålla i sig så här länge? Vi har ju inte ens nått fram... :?:

/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men hon äter inte välling på kvällen, förmodar att det är för att hon är för mätt eftersom det bara är 45 min efter att vi har avslutat kvällsmaten. Ska vi ändra något med det?
Erbjuda tycker jag ni kan forts med. Man vet aldrig när små ändrar sig. Annars kanske gröt kan funka eller banan?

Skratt-till-go'natt får inte bli en jakt på skratt. Då blir det pressat. Ni ska ha lite skoj, tids nog hänger hon med på det. Precis som du skriver ska de ju vara kort. Det som kan hjälpa är att busa lite i sängen när älsklingen är vaken. Jag brukade kila fast näsan mellan spjällorna och låtsas att jag satt fast. Tyckte min son var jätteskoj och han har ALLTID varit svårflörtad. Sedan har jag hivat upp honom på mitt huvud och skakat på huvudet så det kittlats i hans mage. Det har funkar när han varit en surbulle. Tror att det gick bra för jag tyckte det var kul. :wink: :idea:
Jag funderar fortfarnde på det där med att hon är så gnällig, vill bli buren och blir ledsen när jag går ut ur rummet (jag berättar alltid vad jag ska göra och vart jag ska gå, som det står i barnaboken). Som jag förstått det är det så här typ 8 månaders ångest är, men hon är ju snart 11 månader! Och hon är inte rädd för andra människor. Vad kan det här vara ?
Kan hon följa med dig när du går? Gör hon det ? Och vad gör du då i så fall, annat än att prata? Och när du kommer åter till henne är du så här då: \:D/ ?
Hon har även börjat vakna på natten och gråter. Jag tycker att det känns som att det är mardrömmar. Hon gråter bara en kort stund och somnar om själv efteråt. Ska man trösta eller bara låta henne vara
Då låter man den lilla människan vara. Hon behöver inte väckas mer än nödvändigt. :idea:
En till fundering som jag har är att på nätterna vaknar hon någon gång och somnar om själv oftast, när hon inte gör det funkar inte ramsan. Det slutar alltid med att vi får solfjädra. Så här har det varit har dom senaste veckorna men innan det var nätterna bra under flera veckor (mer än en månad). Har vi missat att få ramsan att fungera? Hur gör vi i så fall? Börja om helt? Eller kan man träna på ramsan med dottern? Eller ska vi bara låta det vara
Tid efter annan händer det att de små för ngn liten fnurra och det hela går knaggligt. Bara att forts målmedveten. 8) Hon är kurad nu gäller det att ni håller fast vid er Attityd av Självklarhet. Det handlar inte om att lämna henne åt sitt utan lämna över sovandet i förtroende.

När det blir väldigt knaggligt kan man minikura en natt.

Man kan ramsa vid minsta pip men håller den lilla på och skriker i samma tonläge och intensitet som om hon fastnat går man in och solfjädrar och då gör man det ordentligt. Läääänge så hon somnar eller nästan somnar och ramsar ut. Sätter hon igång och skriker först när du går över tröskeln så forts du ramsa UT. Och ramsar tills hon tystnar.
Skriker hon så fort du slutar solfjädra då får du gå blixtsnabbt tebax som om du inte gått :mrgreen: och forts solfjädra tills hon är helt sömnig. Och sedan ramsa ut.

Vid nästa uppvak ramsar du bara x4. Lugnar hon sig inte så ramsa tills hon tystnar med inbakad bekräftelse.

Vid nästa uppvak så väntar du minst 10 min och ser om hon lugnar sig själv.

Sedan avvaktar man mer och mer innan man ens tänker på att ramsa.

Sist men inte minst- teknikaliteter:

Är rummet beckmörkt om nätterna?
Är rummet dunkelt /mörkt om dagen?
Hur ser schemat ut nu?

Värme! /Luvisen
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Luvisen :D

Då fortsätter jag erbjuda vällling ett tag till. Jag brukar ge välling och sen amma henne för att hon ska var så mätt som det bara går att vara.

Skönt att höra att det inte bara är vår lilla tjej som är svår flirtat och att det går att göra något åt det också. Ska se vad vi kan leka för skratt-lek med henne.

Det där med att hon gnäller när jag går... Hon kan krypa bra och kan följa med mig, jag säger ofta till henne att följa med mig tex till badrummet och berättar att jag ska tvätta händerna eller nått. Ibland tar jag upp henne och bär henne så hon får följa med. Har inte tänkt på att \:D/ när jag kommer tillbaka, det ska jag göra.
Det handlar in om att lämna henne åt sitt utan lämna över sovandet i förtroende.
Ok, det är ju klart, så har jag inte tänkt... har känt att det varit jobbigt när hon behöver "klara sig själv"... hmmm... ska fixa den attityden :wink:

Minikur! Å vad bra. Tack! Då jag jag något att ta till och följa när det går över styr helt.

Vi har precis byggt färdigt hennes "rum". Vi har haft mörkläggnings draperier kring hennes säng i vårt sovrum + mörkläggnings gardiner i fönstren (vi har sovit i vardagsrummet sen kurstart) för att vara helt säker på att det inte kommer in något ljus. Men nu med hennes eget rum (fyra väggar, en dörr och två ventiler för luftens skull) så kan vi sova i vår säng igen utan att störa henne med ljus när vi lägger oss.
På dagen sover hon i sin säng och då har vi ett draperi för dörren istället med en lampa tänd utanför som är dimmad.

Schemat ser ut så här:
07.00 vakna
07.01 ammas
08.00 frukost
09.15-10 vila 45 min
11.30 lunch
12.30-14 vila 1.5h
14.30 mellis
17.30 kvällsmat
18.15 bad
18.45 välling & amning
19.00 God natti med sig sov så gott!
Vi har haft samma schema sen kurstart, förutom att vi tagit bort eftermiddagsvilan.

Nu sitter ju inte schemat än, men jag funderar fortfarande på hur det är med att dra ner på vilorna. Hur vet man att det är dags för det :?:
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och innan ni tog bort efm vilan hade ni en 45 minutare eller 20 minutare då?
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Luvisen!
Vi hade 20 min 16.30-16.50. Men den funkade inte en enda gång. Hon var jätte arg från första dagen och efter ca 1 vecka tog vi bort den. Som jag tolkar det har hon inga problem att hålla sig vaken från 14-19.
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

...
Jo, de enda gånger hon har sover eftermiddagslur är när vi har varit på babysim och hon somnar i bilen på vägen hem. Då sover hon 5-20 min, beroende på när hon somnar (vi sätter oss i bilen ca 16.50 och det tar ca 25 minuter hem). Sen kan hon ju somna när vi varit iväg på något annat också, och eftersom hon inte sover i vagn ännu så är det eftermiddags utflykter som gäller och då åker vi hem ungifär samma tid som efter babysimmet, vi äter kvällsmat kl 17.30 och behöver vara hemma då.
/Bellan
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Men ni kanske kan köra 20 min på morgonen och 2 tim på efm?

Det kanske passar henne bättre?

Jag frågade om luren för om man tar bort för mkt för fort då kan det bli väldigt knasigt men tar man successivt bort så går det fint.

Värme!/Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"