Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Re: Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar

Inlägg av Emma80 »

Hej! Verkar ju vara alldeles utmärkt schema och bra tänkt med att ta bort eftermiddagsluren. Se vad som fungerar, bra att senarelägga långluren något men om det är 30 min eller 60 min senare finns inget rätt och fel, bara att känna av och ge det några dagar innan du justerar igen om det skulle behövas. Vet att vissa lägger på tid på långluren innan det satt sig, men det har jag aldrig gjort.

God jul :santa: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Tack för hjälpen, funkar alldeles utmärkt med bara två lurar sedan några veckor tillbaka. Men nu har vi en annan fråga. Klara sover själv genom natten de allra flesta nätter (dvs vi hör henne prata och skrika till ibland men hon somnar om själv). Men ungefär var 6-7:e natt vaknar hon någon gång vid 4-5.30 och klarar inte av att somna om själv. Efter en stund när vi hör att hon är ledsen brukar vi ramsa men ramsan tar inte, utan hon blir allt mer ledsen och upprörd. Vi tycker inte att det känns ok att hon så ledsen så då går vi in och solfjädrar i ca 15-20 min tills hon somnar.

Vi vill ju givetvis att hon lär sig att somna om själv varje gång och tycker att det är lite märkligt att hon relativt regelbundet vissa nätter inte klarar av det (det har ju gått nästan 3 månader sedan vi började kura henne). Hanterar vi dessa uppvak rätt eller ska vi göra något annorlunda?

Kram Anna :)
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det är ingen fara, dvs det kan gå under en gång, ingen gång. :wink: MEN ni ska verkligen tänka så och inte tänka att det kommer vara så forever. Hav förtroende för ert barn. Jobba med den biten så kommer detta mentala besked nå ert barn ska ni se. :wink:

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Hej,
Strulandet som jag skrev om för någon vecka sedan har fortsatt och sker tyvärr mer frekvent nu. Var 2-4:e natt är hon vaken en ganska lång stund någon gång mellan kl 3-6 (oftast 45-60 min). Oftast ligger hon och pratar och hojtar och är alltså inte jätteledsen. Vi brukar låta henne hållas, men problemet är ju att hon håller oss vakna. Någon gång har vi pangramsat, då tystnar hon oftast 10 min men sätter sen igång igen. Om det har pågått alldeles för lång tid och hon har blivit ledsen brukar vi solfjädra. Då somnar hon oftast efter ca 15 min.

De nätter hon inte vaknar upp på detta sätt vaknar hon alltid för tidigt, vid kl 6.15-6.30 (hon ska vakna vid 7).

Jag börjar fundera på om problemet är att hon sover för mycket på dagen (även om det inte är för länge för hennes ålder). Hon sover 45 min + 1,5 h på dagen och ska sova 19.15-7 på natten men somnar oftast 19.30. Totalt får hon alltså 13 h - 13 h 15 min sömn oftast. Vilket ju eg till och med är för lite. Enligt hennes schema ska hon sova totalt 14 h.

Ja vad tror ni? Bör vi justera något eller vad tror ni att det ökande nattstrulet beror på?

Tack på förhand!

Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Psst!

En snabb fråga bara. Varför lägger ni henne 19.15 och inte 19?

Jag bara undrar.

Värme!/Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

För att slippa superstressa från det att min man kommer hem från jobbet :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha! Jag förstår. Men då tycker jag du ger den lilla människan 12 släta timmar på natten och väcker 7.15 :wink: Det kan låta som en detalj men det kan ge resultat!

Eftersom hon än inte sover gotti gotti om man säger så är hon nog övertrött. Och små älsklingar som sover för lite är tyvärr svårare att lägga. Deras sömn är mer orolig av sig tills de faller in i schemat fullständigt.

Att hon håller er vakna är tyvärr ingen anledning att ramsa. Sorry. Det är om barnet frågar eller krisar som ramsan behövs. I annat fall får man i förtroende överlåta sovandet till barnet. Du kan med fördel mumla för dig själv " Jag vet att du kan älskling. Du ligger still, gosar in dig och så kommer du till ro. Ja, just det, Just precis så gör du!" Jag vet att man kan bli stressad eller irriterad eftersom man bara önskar att de ska sova bums så man får göra det samma. MEN det hjälper tyvärr inte, de känslorna i sig kan störa barnet därför att man ifrågasätter sömnen.

Kanske du kan läsa igen i den lilla SHN-boken? Man vet aldrig om det är ngn polett som behöver trilla ner. :wink:

Skickar massa värme! /Luvisen
SM rookie
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Luvisen,
Vi har ända sen vi påbörjade kuren lagt henne 19.15 och under en lång period sov hon oftast till 7 (eller strax innan). Nu är det omöjligt att få henne att somna igen om hon vaknar vid 6.15-6.30. Samtidigt är Klara världens gladaste, piggaste och friskaste tjej så jag är ganska säker på att hon inte är övertrött. Så jag köper nog inte helt resonemanget att lägga henne 15 min tidigare skulle vara lösningen :)

Jag tänker nog snarare att det kanske är ngn fas hon är igenom nu som gör att hon sover lite oroligare vissa nätter. För det måste väl vara ganska vanligt det första levnadsåret när det händer så mkt? Tänkte mest höra om det finns någon annan som haft erfarenhet av det eller om det bara är att vänta ut.

Och sen ett litet förtydligande, vi ramsar inte när hon är glad och vaken, bara om vi tycker att hon låter ledsen. Men det är möjligt att vi har ramsat i onödan el för tidigt i alla fall.

Hälsningar Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Min erfarenhet är att det brukar ge sig om man har lite is i magen och håller sig till den tänkta väckningstiden och inte tar upp tidigare. Så att man inte signalerar att det är morgon tidigare än vad det är.

Så håll ut så sover ni snart allihopa tills det är dags att vakna.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
LPK

Inlägg av LPK »

Hej igen,
Problemet med tidiga morgnar håller i sig och de blir allt tidigare. Sista veckan har Klara vaknat ca 5.40 nästan varje morgon (en morgon sov hon till 6.30) och hon somnar inte om. Efter 45-60 min blir hon ordentligt ledsen och arg och då går vi in till henne för annars väcker hon vår andra dotter Julia. Oftast väcker hon dock Julia vid 6-tiden (somnar ej om) vilket inte är alls bra eftersom vi håller på och kurar henne och hon behöver verkligen sin sömn. Denna cirkus är sjukt jobbig varje morgon.

Min misstanke om att Klara sover för mycket på dagen håller i sig (hon är 10 månader, se hennes sovtider några inlägg tidigare i tråden) Vad tror ni? Ska jag korta ner morgonluren eller tror ni fortfarande att problemet är övergående? Någon som har erfarenhet att samma sak?

Hälsningar Anna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Anna! Har lite frågor tillbaks till dig :D

- Schemat: Ser ju jättebra ut, tycker inte ni ska dra ner på sömnen. Men tänk förutsättningar att sova, inte stå med klockan och räkna.
- Tålamod, morgonstrul kan sitta i ett bra tag, men det kommer att ge med sig om ni inte bjuder på underhållning.
- Mörkt i rummet?
- Lägga tidigare på kvällen?

Finns massor av läsning om du Googlar "site:www.annawahlgren.com tidiga morgnar"

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
LPK

Inlägg av LPK »

Hej Emma!
Här kommer ett sent "tack för svar", fick aldrig meddelande om att jag hade fått ett svar på min fråga... :-)

Problemet med att Klara vaknar vid 5.40-6 har hållit i sig de senaste veckorna också och nu är hon ju snart 11 månader så jag tänker att det kanske ändå är dags att ändra schemat och dra ner fm-luren till 20 min. Eller ska man dra ner även middagsluren något (den är 1,5 h som det är nu)? Den senaste tiden har hon inte varit särskilt trött inför läggningarna så därför tror vi att hon kanske sover för mkt på dagen nu.

Sen har vi jätteproblem med att använda väckarklockan nu på Klara (om den skulle vara en möjlig väg tlll hjälp m de tidiga uppvaken) eftersom vi använder den på Julia, vår stora tjej, kl 7. Eftersom Klara nästan alltid börjar skrika ordentligt redan vid 6.15-6.30 (efter att först ha varit glad och vaken i ca 30-45 min) måste vi gå in till henne då för annars väcker hon Julia och skulle vi använda klockan redan då skulle den väcka Julia. Någon som har ett förslag på lösning här?

Vad menade du med din fråga "lägga tidigare på kvällen?" förresten? Som det är nu lägger vi henne strax efter 19.

Tacksam för råd och erfarenheter :-)

Hälsn Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Dra ned fm-luren till 20-min. Ang vargtimmen tror jag ni måste hålla ut och inte ta upp innan det är morgon. Skulle den ena vakna och väcka den andra får ni ramsa båda över en kam. Båda kommer ju komma i mål med tålamod och konsekvent agerande.

Kan inte båda töserna väckas samtidigt och därmed ställa väckarklockan kl 7? Den signalerar för båda när det är morgon på det viset även om ena vaknar tidigare än så. Men det kommer att gå bort. Tro mig. :heart:

Värme! /Luvisen
SM rookie
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hejsan.
Jag är en nybörjare inom kurandet men jag fick följande tråd som tips angående våra tidiga morgnar som vi aldrig fått till riktigt sedan kurstarten för en månad sedan.

viewtopic.php?t=153&postdays=0&postorder=asc&start=60

Vi misstänkte också att vår son var en liten piggis och tog för ungefär 10 dagar sedan bort eftermiddagsluren och lade till 20 min på nattsömnen istället (tidigare 11,5 timmar) trots att han bara är 8 månader. Det i kombination med att jag bestämde mig för att testa att bara ligga kvar i sängen och fortsätta sova när han började prata på morgonen gjorde att vår son imorse somnade om själv två gånger under vargtimmarna på ca 5-10 minuter. Jag har nog alltid förväntat mig att hans prat ska övergå i skrik och har alltid varit redo med ramsan. Förmodligen fick detta motsatt effekt och han kände förmodligen av att jag stod och lyssnade. Och ibland var jag nog lite för ivrig med ramsan och ramsade för tidigt för att jag var rädd att han skulle skrika upp sig och bli hysterisk. Jag hade nog aldrig själv kopplat ihop det men när Luvisen sa att det var precis detta som Anna kallade överkoncentration så insåg jag hur fel jag har gjort innan. Jag hade ju inte stått utanför hans dörr och lyssnat men jag var ju uppe på fötterna och spände öronen. Jag vet ju ännu inte om denna lyckade natt kommer att fortsätta även framöver, men jag tänkte att det kanske ändå kan vara till någon hjälp för dig.

Lycka till!
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
LPK

Inlägg av LPK »

Hej!
Tack till er båda för era svar :)

Vi ligger kvar i sängen och försöker sova trots att Klara vaknar men tyvärr somnar hon helt enkelt inte om (har pangramsat ngn gång för att se om det kan funka, men det spelar ingen roll när det är så nära inpå morgonen). I princip varje morgon vaknar hon mer eller på minuten 05.40 och sen blir hon arg och ledsen efter 30-45 min (under den tiden är hon glad och ligger och leker och pratar). Eftersom klockan oftast då är 6.15 går det inte att låta henne ligga och vråla till kl 7.

Det enda vi inte har testat är att gå in och solfjädra henne när hon börjar bli så ledsen (ramsa funkar ej, det har vi provat) - tycker ni att vi ska testa det? Anledningen till att vi inte gjort det är att det verkar som att hon är pigg och bara vill upp.

Och när Julia vaknar av att Klara vrålar högt så går det heller inte att få henne att somna om i allt oljudet. Det går knappt att få Julia att somna om efter 6.30 om hon vaknar av sig självt då (utan att bli väckt av Klara), då är hon pigg och vill upp.

Så att låta klockan ringa kl 7 för båda två är svårt...

Har dragit ner Klaras fm-lur till 20 min fr o m igår, hoppas att det gör lite skillnad på morgnarna så småningom :-)

Hälsn Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"