Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Ja, jag tror att du är på rätt spår. 8) Möjligen skulle du kunna backa ännu mera, som jag har varit inne på tidigare. Men samtidigt är det ju, som vi kommit överrens om tidigare, extremt viktigt att du kan känna dig trygg och säker i det du gör och stå för det. :wink: Därför tycker jag att du tänker rätt om vagnandet. Rätt ofta är det så att en/ett par jobbiga nätter med mycket frågor är den investering som faktiskt krävs för att barnet ska räkna svaren som tillfredsställande sedan - och fegar man då på att ta alla de där frågorna så kan det hända att processen drar ut på tiden istället, om man nu har ett frågvist barn som kräver övertygande svar. :roll: (Alla barn är inte såna, dock: en del tar emot ledning direkt, med en suck av lättnad och ett absolut minimum av frågor. :^o )

:idea: SHN-kura kan man göra när barnet har fyllt 4 månader - förutsatt att de äter mer än bara BM/ersättning så att de har förutsättningar att bli riktigt ordentligt mätta. :wink:

:idea: Jag tycker att du ska köra som du har planerat nu i ett par nätter. Och förmodligen kommer du att märka rejäla framsteg då. :D Men skulle det fortsätta trassla med vagnandet så ÄR nästa steg för er att du läser på ordentligt, skippar vagnen helt och SHN-kurar enligt boken. För det är inte värt besväret för dig - eller för lillkillen - att fortsätta slita natt efter natt hur länge som helst för att slippa kura i full skala (det är ju ändå nån sorts kur light att snabbinföra standardmodellen strax före 4 mån :mrgreen:). Då är det bättre att göra det ordentligt och få ett snabbt resultat. :sleep:

Lycka till i natt! :D

PS: Jag kom på att vi har glömt påminna dig om en viktig SM-lärdom (gäller hela barnets barndom! :shock: :lol:): Man får inte utvärdera efter en dag! [-X Alltså inte panika om en lur strular, eller ens alla lurar en dag - varje förändrig med små barn tar tre dagar att genomföra och en vecka att befästa, så oavsett vad man bestämmer för måste man ge det minst 3 dagar innan man utvärderar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Rapport från det senaste dygnet:

frukostluren igår gick riktigt bra. Min lilla räka somnade på 10 min (vagnade honom tyst) och sov sedan sina 45 min! Jag hjälpte honom över en skarv efter 30 min (han verkar höra till den lilla "krångliga" skara som även har en skarv efter 30 min) med lite vagning. :thumbsup:

lunchluren gick lite sämre. Somnar på 9 min (jag vagnar tyst), sedan vaknar han 4 ggr - jag vagnar tyst och han somnar om på 5-34 min (det tar längre tid för varje gång). :(

middagsluren var en smärre katastrof. Han somnar på 5 min (vagnar tyst) och sover 35 min. Sedan vaknar han och vägrar somna om. I slutet skriker han något vansinnigt och jag vagnar som en galning (skumt, jag tycker jag har rätt teknik). Jag får nyttja marginalkvarten för att nå en punkt där han drar efter andan, och då passar jag på att avsluta luren. :cry:

Och så kom kvällen. Och den blev jag riktigt nöjd med! :thumbsup:
Nattningen tar 12 min, sedan sover han nästan 2h innan jag får vagna tyst första gången. Tar upp kl 22 och ammar. Mellan 00:18 och 03:13 får jag vagna tyst 3 ggr, plus att vid ett par tillfällen räcker det med att jag skakar lite i handtaget! :D Kl 04:00 ammar vi igen. Sedan är det dags för vargtimmen mellan 05:22-06:55. Han vaknar ca 10ggr men somnar ganska snabbt om igen efter att ha vagnat tyst, och så vaknar han snabbt igen.
Något som kännetecknade hela natten var att det var inga riktigt arga frågor utan mest gnäll och gnöl. :thumbsup:

Så den här natten gav mig GODA förhoppningar om att vi kan backa oss upp ur träsket! :D :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Glömde ju säga: TACK Chokladkaninen! Är mycket tacksam för din feedback och svar på alla frågor jag har! :heart:

Och så har jag några nya frågor. Såklart. ;)

:?: Eventuell schemaändring:

Vi har kört ett schema enligt 12 - 45 - 2 - 45 under ca 3 veckor. Något jag upptäckt är att Oliver skulle nog kunna lägga sig en halvtimma tidigare på morgonen och kanske även sova lite längre då (jag brukar få väcka efter 45 min). Däremot på lunch- och middagsluren brukar det vara lite kämpigt i slutet. Så jag funderar på att byta till ett schema enligt 12 - 1,5 - 1,5 - 45 istället.
men bör jag vänta med det tills vi fått lite mer ordning på nätterna och vagningsträsket, eller kan jag byta nu?

:?: Det här med smakisar och matigare mat...

I dagsläget ser matschemat ut så här:
Frukost: amning x2
Lunch: amning direkt efter luren, ris- eller havregröt m katrinplommonpuré (brukar gå ner 2-3msk), toppa med amning (blir inte mycket)
Mellanmål: amning direkt efter luren, smakis (tex palsternackspuré) m katrinplommonpuré (2-3 msk), toppa med amning
Middag: amning direkt efter luren, potatismos med banan och katrinplommonpuré (2-4 msk), toppa med amning
Kvällsslurk: amning

Jag tycker dock att det är så mycket av vakentiden som går åt till att mata (det tar sin lilla tid med smakisar för den här gossen) så jag funderar på om man skulle plocka bort något av målen så det bara blir amning där. Men tror ni att han klarar nätterna då? Jag vill helst amma efter varje lur eftersom han äter betydligt bättre när han fortfarande är lite sömntung :P Hur lägger ni andra upp det här med smakisar för att få era skräp att sova ordentligt?

:?: SHN-kurning:
OM det nu skulle bli struligt och jag känner att jag inte fixar det själv (nu ska vi inte måla Fan på väggen, men IFALL det blir så illa...) [-o< - finns det någon kurare i Linköpingsregionen som skulle kunna hjälpa mig i så fall? Hittade ingen i listan på hemsidan, men jag ställer mitt hopp till att den kanske inte är uppdaterad...

Tack på förhand!
Kurstart 2010-11-19
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

:D

När man väl börjat få en idé om AW och nattsömn kan man liksom inte bara sluta! Det är bara så :wink: :lol:

Jag tycker att du tänker helt rätt. DU måste se att du kan lugna honom och att du känner dig trygg! Då passar det Oliver också! Så ta det i din takt! Saras citat som du la in är VÄLDIGT talande tycker jag! Du är på rätt väg, absolut!

8)

Psst. SNH är en process som får växa sig fram, även för föräldrarna :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack blivandemamma! :D

Har precis nattat den lille guldklimpen. Jag är lite bekymrad: jag tycker inte att vagningen är lika effektiv längre, han lyckas ibland skrika upp sig trots att jag vagnar. Jag har en rejäl knyck både fram och bak om man så säger, och en bra fart. Tidigare har jag kunnat lugna honom väldigt fort, men nu när han skriker upp sig är det inga 2 minuter som gäller. Om jag däremot börjar sjunga Idas sommarvisa (jag har sjungit den som lugnande sång sedan han föddes och jag bar på honom för att lugna och söva) då blir han tyst direkt.
Har jag gjort bort mig som sjungit den för honom i desperata lägen under vagningen (kanske 4 ggr på en vecka)?
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ok nu är jag i akut behov av råd / stöd.

Lille skrutt har blivit en liten skrikapa på dagslurarna. Det är främst lunch och middag som är gapiga. Idag lade jag honom kl 11.28 och han somnade 4 min senare (jag vagnade tyst, skak i handtag + 1x ramsa och gick). MEN!!! Sedan gick det inte mer än 30 min (hans jobbigaste skarv!) förrän han vaknade. Jag hann inte vagna över skarven och nu blev det liv i luckan. Han har skrikit mer eller mindre oavbrutet i 30 min. Måste erkänna att i halvlek plockade jag upp honom för han var alldeles svettig och varm så jag blev orolig. Efter 5 min glad mammaröst (EJ tröstande!) åkte han ner i vagnen igen och gastade 15 min till. Jag vagnar och vagnar men han fortsätter gasta.

Jag tycker att jag har hittat min Attityd: jag blir inte speciellt stressad när han skriker för nu vet jag att det inte var något fel på honom, han har ren och torr blöja, har ätit, vi har haft en bra fm osv.
När han skriker så högt att han inte kan sluta (gissar att han skrämmer sig själv) sätter jag på hög musik som vi brukar lyssna på och då lugnar han sig en del.

Jag känner även att jag har bra snits på vagningen så där känner jag mig inte osäker.

Vid ett par tillfällen vagnade jag en stund och gick sedan ut i huset och startade tvättmaskinen, var och hämtade ved osv.

:?: Gör jag fel som lämnar honom att skrika en stund när inte vagnandet tar? Jag är borta ett par minuter och sedan vagnar jag igen.
:?:

:idea: En tanke som slår mig nu är att han brukar få smakisar på lunch, mellis och middag. Middagen brukar vara potatismos men på någon av de andra brukar han få Mild Havregrynsgröt (Nestle). Dessutom är han rätt hård i magen just nu trots katrinplommonpuré. Kan det vara så att han har magknip eller inte tål gröten? :shock: Ska testa utan gröt ett par dagar...
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej Katten! :D

Snabbt svar för inte mycket tid:
Jag tycker att du ska sluta vagna! :shock: Så länge han tror att vagningen ingår i paketet så att säga kommer han att fråga efter den, och så händer precis det där med att vagningen inte tar.

Mitt förslag:
:idea: Kör dagslurarna i säng istället. Satsa på Skrattet till Godnattet (det ska vara trevligt att gå och lägga sig! :D), lägg honom tillrätta med en snabb solfjäder och ramsa ut. Börjar han inte skrika så är saken biff. Skriker han så lyssna av: är han arg eller ledsen? Ledset barn får en påminnelseramsa (insistera med den tills du når fram och hör att han lyssnar). Argt barn får musik för att slippa höra sin egen ilska, men inget annat verktygande.

Ni har kommit långt redan 8) - det här reder du också upp, inga problem. :thumbsup:
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej hej Katten och Oliver.

Läst igenom dina sista inlägg.. oj oj va våra kottar är lika :D Känner igen typ alltihopa, inklusive att vagnandet inte tar lika bra som i början. Vi har ju stått still en dryg vecka pga matstrul men idag har Loa ätit otroligt mkt bättre tack vare välling och stort hål (tack Chokladkaninen :) ) i nappen. Hoppas hoppas att det goda ätandet håller i sig, men det har jag bestämt att det ska göra :D Då hoppar vi på sovtåget igen.. funderar på om det inte är bäst att köra en regelrätt kurning snart på min lilla dam..

Tycker du är grym som har energi att jobba igenom dessa nätter och dagar. Snart kommer din belöning det är jag övertygad om!

Kram Anna
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack majbrittsanna för ditt fina och peppande inlägg! :D Ja vi kämpar på här hemma. Jag har tyckt att vi har gjort framsteg på nätterna och är nu orolig att det ska börja krångla som dagarna med en massa skrik :shock: :(

Chokladkaninen:
Tack för ditt inlägg. Ja det kanske är läge att ta dagslurarna i spjälsäng istället. För risken är väl annars att skrik-beteendet även kommer att uppstå på nätterna? Han har aldrig sovit i spjälsäng tidigare så det blir något helt nytt... Skulle dock behöva din hjälp med ett par frågor nedan, hoppas du har tid och ork :)

:?: Jag har jättesvårt att avgöra om han är arg eller ledsen när han skriker (kanske både och?) Har dock sett att de senaste gångerna så har han inga tårar på kinderna när jag tar upp honom, även om han låtig ynklig och hulkig. Kan jag tolka det som att det är ARGT skrik?

:?: I Barnaboken kan man läsa om Lina (Problem - sömnen). De ställer hennes säng i ett eget rum, lägger henne och säger godnatt och går ut. Vid skrik står mamman utanför och ramsar. Som jag förstår det har de inte tränat in ramsan innan och denna 3-nätterskur innebär att man stålsätter sig och INTE går in trots allt skrik, utan bara ramsar utanför.
Det låter som en väldigt hård metod, är det något som fungerar? Och är Oliver för liten för den? Det är väl en variant på detta som du föreslår?

Kram
Catarina
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tror att jag tar Chokladkaninens första råd och kör på Lathundens 2:a natt. Efter att ha haft en hel del skrik under dagen så vågar jag helt enkelt inte vänta - tänk om det vi uppnått hittills nattetid går i stöpet! Så nu fixar jag Attityden och kör hårt! :thumbsup:

Kvällens nattning:
Nattar med glad röst, skakar handtaget, drar ramsan x4 när jag går ut. Han börjar hulka och småskrika, det här är han inte van vid! Jag drar ramsan x6 uppfordrande och glatt i dörröppningen. Går ut i köket 2 min och slamrar. Han småskriker fortfarande, börjar jobba upp sig. jag går in och vagnar ett par tag så att skriken avtar till hulkanden, varpå jag skakar handtaget och ramsar x4, går ut. Han börjar småskrika igen, jag ställer mig och slamrar som sjutton och han tystnar! Alltihop tog 4 minuter... :shock: :D
Ungefär 40 min senare hör jag lite gnäll och smågråt, ställer mig utanför dörren och avvaktar. Han tystnar och somnar. Min duktiga prins fixade den skarven själv :heart:

Det här gjorde att jag känner mig stärkt i mitt beslut. Hoppas nu att resten av natten funkar lika galant (han var ruskigt trött nu i kväll, hoppas inte framgången berodde enbart på det...)

Jag har parkerat mig i vardagsrumssoffan, tänker att Oliver får sova själv i vårt sovrum i natt. Nu gäller det bara att hålla fast vid Attityden och ORKA hela natten!!!!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

AKUT FRÅGA!

Inlägg av Katten77 »

AKUT FRÅGA!

I SHN-boken står det att andra natten ska jag börja med att ramsa - inte gå in - när barnet vaknar. Ska jag ramsa så fort jag hör att han vaknar eller ska jag avvakta in i det längsta?

Tack på förhand!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Då har vi klarat av en natt enligt SHN! :D

Så här avlöpte natten:
18:53-18:57 Nattar, skakar handtaget, drar ramsan x4 när jag går ut. Han börjar hulka och småskrika. Jag drar ramsan x6 uppfordrande i dörröppningen. Köket 2 min. Vagnar till hulkanden, skakar och ramsar x4, går. Slamrar som sjutton och han tystnar…
19:38-19:38 småhulkanden men han somnar om själv
22:00-22:30 Amning
02:20-02:20 Ett högt gnäll, men tyst innan jag hunnit fram till dörren.
04:00-04:25 Amning
05:30-05:40 Börjar småskrika, ramsar 2x4. 05:37 vagnar + ramsa x4. 05:39 höjer musiken, slår i skåp mm, paus, bekräftelse x4. Ny fart. 05:40 tyst, bekräftelse x4. Hör sömngnyn 05:41.
06:54-06:59 Påminnelse x6. Musik och slammer. Bekräftelse x4. Gnyr tyst
07:03-07:10 Missade 7-slaget - jag skulle naturligtvis gjort morgon direkt kl 06.59... :oops: :x Påminnelse x4. Vagnar. Påminnelse x4. Sjunger så han tystnar. Bekräftelse x2, snabbt in och gör Glad Morgon.

:?: Nu är frågan - ska vi ta dagslurarna i vagnen (som vi gjort hittills) eller ska man ge sig på att byta till spjälsängen? Det kanske är dumt att börja göra ändringar nu?

Nu verkar hans förstoppning gett med sig för den här gången, skönt... :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Chokladkaninen och alla andra!

Ledsen att jag fråge-spammar er på detta vis, känner mig bara så osäker och här får man så bra och peppande svar :oops:

Jag skulle behöva er hjälp med ett par frågor, hoppas ni har tid och ork att svara. De jag ställt i mina hundra tidigare inlägg kan vi strunta i ;)

:?: 1) Ska vi ta dagslurarna i vagnen (som vi gjort hittills) eller ska man ge sig på att byta till spjälsängen? Det kanske är dumt att börja göra ändringar nu?

:?: 2) Skulle även vilja lägga eftermiddagsluren i utevagnen på promenad (så har jag gjort tidigare innan jag gav mig på SM och SHN för 1,5v sedan), tror ni att det skulle ställa till det? Skulle vara så skönt med åtminstone EN lur som inte blir en kamp... Då ligger han på rygg och det är en annan vagn än den han brukar sova i så det blir ju lite skillnad mot våra sovövningar...

:?: 3) Jag har jättesvårt att avgöra om han är arg eller ledsen när han skriker (kanske både och?) Har dock sett att de senaste gångerna så har han inga tårar på kinderna när jag tar upp honom, även om han låtig ynklig och hulkig. Kan jag tolka det som att det är ARGT skrik?

:?: 4) Den här frukostluren var en rejäl pärs - han skrek i 40 minuter mer eller mindre oavbrutet :shock: :cry: Jag var inne och vagnade alltför många ggr :oops: (men väldigt kort) när jag inte tyckte att ramsan gick fram. Lade då märke till att när jag vagnar så lugnar han sig direkt och det övergår till ett lägre hulkande. Så fort jag slutade vagna började gallskriket igen. Det borde väl betyda att han är Arg och inte ledsen?

Usch, jag är verkligen KASS på att läsa av varför han skriker :(
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej igen Katten! :D

Grattis till att ha bestämt dig! :thumbsup: Fortsätt nu så och våga inte ändra något alls nu, utan var Övertygande. 8)
Katten77 skrev: :?: 1) Ska vi ta dagslurarna i vagnen (som vi gjort hittills) eller ska man ge sig på att byta till spjälsängen? Det kanske är dumt att börja göra ändringar nu?
Ja, ändra inget nu utan kör som du har bestämt dig. Börjar du hatta och vela nu så gör du det bara svårt för dig. Räkna med 10 dagar innan du får ändra något över huvud taget! :shock:
Katten77 skrev: :?: 2) Skulle även vilja lägga eftermiddagsluren i utevagnen på promenad (så har jag gjort tidigare innan jag gav mig på SM och SHN för 1,5v sedan), tror ni att det skulle ställa till det? Skulle vara så skönt med åtminstone EN lur som inte blir en kamp... Då ligger han på rygg och det är en annan vagn än den han brukar sova i så det blir ju lite skillnad mot våra sovövningar...
Ja, det kan du förstås göra men var då beredd att göra det VARJE dag. I 10 dagar. :D
Katten77 skrev: :?: 3) Jag har jättesvårt att avgöra om han är arg eller ledsen när han skriker (kanske både och?) Har dock sett att de senaste gångerna så har han inga tårar på kinderna när jag tar upp honom, även om han låtig ynklig och hulkig. Kan jag tolka det som att det är ARGT skrik?
Det är svårt att höra skillnaden i början - men det är bara du som är där som kan öva upp den förmågan. Tanketricket är dock att hålla fast vid att barnet ställer frågor. Inte protesterar. Då brukar det ge sig rätt bra vad svaren ska bli. :D
Katten77 skrev::?: 4) Den här frukostluren var en rejäl pärs - han skrek i 40 minuter mer eller mindre oavbrutet :shock: :cry: Jag var inne och vagnade alltför många ggr :oops: (men väldigt kort) när jag inte tyckte att ramsan gick fram. Lade då märke till att när jag vagnar så lugnar han sig direkt och det övergår till ett lägre hulkande. Så fort jag slutade vagna började gallskriket igen. Det borde väl betyda att han är Arg och inte ledsen?
Nä, det betyder att han är van vid att du vagnar mycket, tyvärr. Tänk BESKED om/när du känner att du måste vagna, så att det inte blir mysvagna utan bara just svar på frågan: Menar du verkligen att jag ska sova här nu? Som i TorpSaras vagningsråd, du vet. :wink: Och ge ramsan en rejäl chans att nå fram innan du vagnar, så att den inte börjar betyda "mamma kommer strax och vagnar". :oops:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Chokladkaninen för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor!

Lunchluren gick rätt skapligt: 3 min insomning och sedan 2 st uppvak på 4 resp 7 min! :thumbsup: Vid läggningen drog jag vagnen kanske 3 drag, skakade och ramsade mig ut. Inga mer vaggningar det sovpasset! :D

Middagsluren däremot.... Uj uj uj... Jag tyckte vi behövde komma ut i friska luften så det blev en långpromenad i vagnen. Har inte varit ute med den sedan innan vi började minikura och nu bröt helvetet loss. Jag vägrade "vagna" och han skrek i 60 min! :shock: Jag skulle ändå vilja fortsätta ha eftermiddagsluren utomhus så man inte blir så isolerad här hemma och så vi båda får lite frisk luft.

Tidigare har han somnat efter kanske 5-15 min promenad och sovit 20-30 min. När vi började med promenaderna för lite mer än en månad sedan var man tvungen att vagna ett par tag för att han skulle slappna av, sedan behövdes inte det längre.
:?: Är det ok att vagna ett par tag under promenaden så han slappnar av eller ska jag undvika det helt? Och bör jag lägga honom på mage eller ska jag fortsätta ha honom på rygg under detta sovpass?

Tacksam för dina råd som vanligt! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"