Skarvstrul, eller?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofin

Inlägg av sofin »

(Måste bara rapportera att hon somnade alldeles själv inför natten i spjälsängen!! För första gången på typ två månader!! Hipp, hurra, applåder och jubel!!)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

sofin skrev:Det kanske är dumt att försöka skjuta luren till 9:15, eller vad tror ni?
Känner du att lillan orkar hâlla sig vaken (inte somnar i bilen), sâ lâter ju det som en strâlande plan!
sofin skrev:Och så är det det där med mornarna, hon vaknar mellan 5 och 6 och tycker att det är morgon och det tycker inte jag, sådeså! Jag är urdålig på att söka på det här forumet så jag vore jättelycklig om någon kunde tipsa om en bra tråd med tips om hur man får i ordning dem? Jag har inhandlat plastsäckar och målsättningen är att få upp dom i kväll eller senast i morgon kväll.
Mörkläggning är en mycket bra âtgärd, det var vad som gjorde hela skillnaden hos oss. Fuska inte med den! Minsta lilla glipa ljus är mycket intressant.
En länk om mörkläggning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

Tidiga morgnar - strategier
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Jag vet inte om du infört ramsan än? Generellt sâ är det 'farligt' att verktyga för mycket i vargtimmen. Som jag sa sâ var det mörkläggningen som fixade det hela hos oss. Om nâgon vaknar för tidigt nu (händer väldigt sällan)sâ 'verktygar' jag EN gâng om jag tycker att det behövs, och sen är det tyst. Pâ natten händer ingenting.
Och sâ mycket mat dagtid förstâs, och en rejäl nattslurk.
sofin skrev:Jo, just det!! Glömde ju det jag EGENTLIGEN skulle fråga om

Hon verkar ju skarva på 30 min och 1 timme... ska jag då förutsätta att hon är en sån liten unge som mår bra av att sova 30 min istället för 45 och lägga schemat efter det? När hon var pytte så skarvade hon på 45 min så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka? Det är ju dags för en liten 5-månaders justering snart.
Om du konstaterar ett tydligt mönster dâ hon alltid skarvar efter 30 och 60 (det verkar ju vara fallet :wink: ) sâ skulle jag ha lagt schemat sâ.
sofin skrev:(Måste bara rapportera att hon somnade alldeles själv inför natten i spjälsängen!! För första gången på typ två månader!! Hipp, hurra, applåder och jubel!!)
:thumbsup: =D> \:D/
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

sofin skrev: Jag har proppat lilla Minna full med mat!
=D> =D> =D> Paltkoma är ordet! :thumbsup: :sleep:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
sofin

Re: Skarvstrul, eller?

Inlägg av sofin »

HJÄLP! Jag hann inte läsa på ordentligt innan forumet uppgraderades och länkarna i föregående inlägg om tidigare morgnar funkar ju alltså inte :( Vad ska jag söka på? Var hittar jag?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

testa med dessa:

mörkläggningen:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 177#205177

tidiga morgonar:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#90119

Om du vill läsa gamla länkar så kan du bara klicka på dem, så öppnas en länk som inte fungerar, men om du då uppe i adressfältet byter ut "forum" till "phpBB3" så fungerar det fint. Testa ska du se :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
sofin

Inlägg av sofin »

Hej hopp!

Här flyter det på, dagarna går som på räls men det är fortfarande strul på morgonkvisten (hur stavas förresten mornarna, morgornarna, morgarna.. äsch). Men strunt samma, hon kommer över det! Det är kolsvart och vi låter henne vara om hon inte blir riktigt arg, så hon fattar nog vinken så småningom. En positiv sak är i alla fall att hon slutat äta på natten. Vaknar gör hon fortarande men hon somnar om utan mat, alltid nåt!

Men då kommer mitt lilla problem. Jag vet inte hur jag ska lägga upp maten?? Jag vill ju gärna att hon äter sin middag samtidigt som oss... men jag får inte till det!? Så här ser hennes schema ut idag:

7:00 morgon
7:30 frukost (välling/ersättning blandat)
9:00 sova 1 h (medan vi lämnar storebror på dagis)
11:00 lunch (mat+frukt+ev vällingspåfyllning)
12:15 sova 1,5 h

Det är här efter det strular till sig lite eftersom vi måste hämta storebror senast kl 15,

14:15 mellanmål (försöker få i relativt ohungrig tjej gröt alternativt frukt/havre/yoghurtblandning)
16:00 sova 30 min
17:30 middag (försöker igen få i relativt ohungrig tjej mat+frukt)
18:30 kvälls slurk (återigen relativt ohungrig tjej som halvhjärtat och lite irriterat låter sig bli itrattad lite ersättning/välling).
19:00 natt

Nu är hon ju ganska ny på det här med att äta bara mat vissa mål, utan ersättning. Så det kanske strular bara i en övergångsperiod. Eller vad tror ni? Ska jag envisas med det här schemat eller har ni förslag på justeringar?
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

När äter ni middag tillsammans i familjen? Är det 17.30?

Min lilla har aldrig varit särskilt hungrig precis efter lunchsovet heller.

Vad sägs om:

7:00 morgon
7:30 frukost
9:00 sova 1 h (gillar hon 1 h? Vanligt sovpass här är 45 min?)
11:00 lunch
12:00 sova 1,5 h
14:45 mellanmål (precis före hämtning en liten bit frukt eller välling)
16:00 sova 30 min (samma fråga här - 20 minuter är vanligare än 30 minuter)
17:30 middag
18:45 kvälls slurk
19:00 natt

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
sofin

Inlägg av sofin »

Hej!

Ok, men då var jag inte helt ute och cyklade med mina mattider då, ska försöka ge mellis lite senare!

Jag tror hon gillar 1 timme, hon skarvar på 30 minuter i alla fall och är nöjd och glad om hon väcks efter 1 timme. :)
Clara Cecilia

:thumbsup:

Clara
sofin

Inlägg av sofin »

Jag gillar att vara ute i förtid :D Så nu har jag frågor om 7-månaders schemat.

Schemat ClaraCecilia skrivit några inlägg upp funkar finfint och faktiskt så börjar hon sova hela natten. (Hon har strulat med maten på dagtid och ätit som en liten fågelunge så jag har inte haft hjärta att ta bort nattmålet, men nu verkar hon sköta det själv).

Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska ta bort den där halvtimmen? Hon sover ju 12-1-1,5-30 som det är nu. Hon verkar faktiskt vara en liten tröttis så är det kanske bäst att korta morgonluren med 30 minuter bara? Eller tror ni det funkar att gå över till två dagslurar redan då?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sofin,

Vad härligt att schemat funkar och lillan sover hela nätterna. :thumbsup:

Ha ingen brâdska med schemaändringarna. :D Lillan kommer att tala om för dig när det är dags att byta (tidiga morgnar, problem med nâgon eller nâgra av lurarna). Jag tycker att det känns tidigt att gâ över till tvâ lurar redan vid sju mânader. Dessutom kan âttamândersângesten ge ett ökat sömnbehov, eller iaf ökat behov at vila, sâ ta inte bort den tredje luren för tidigt.

Njut av det ni har nu och leta inga fel där inga fel finnes. :wink:

sofin

Inlägg av sofin »

Neeeeeejjeee.. jag letar inga fel!!! (Tiga mornar har vi för övrigt redan).... Det var inte så jag menade!!!

Men jag gillar att vara ute i god tid med planeringen istället för att när hon börjar visa att hon vill ha ändring stå och klia mig i huvudet och undra vad som kanske blir bäst... Det jag frågade var hur jag bäst ska justera där runt 7 månader. Jag fick väl egentligen svar att jag helst ska behålla tre lurar.

Lite struligt är det väl att hon har 30 och 60 minuters cykler och inte 20 och 45 som de flesta andra. Och då blir det ju liksom lite svårt med en kortkort lur, om jag ska följa 30 och 60 minuter så blir det ju så att jag kanske så att jag behöver korta ner långa dagsluren men den vill jag behålla på 1,5.

Dagens schema är: 12-1-1,5-30
Så då blir väl justerat: 12-30-1,5-30

Något annat kan jag ju inte direkt göra? Eller? Kanske senarelägga natten lite eller nåt? (OBS! Sen, inte nu :D )
Elle

Inlägg av Elle »

sofin, det blir nog kanon med 12-30-1,5-30. Vi har behållit tre lurar för båda juvelerna förbi 8-månadersångesten då de verkligen behövt en paus på em. Jag kan rekommendera att du tar fram Barnaboken och redan nu läser om 8-månadersångesten så du vet vad som kommer framöver och vad ni ska tänka på.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Clara Cecilia

Jag kan bara hålla med, läs på om åttamåndersångesten innan så kommer det inte kommer som en blixt från klar himmel.
Blir Så mycket lätare att hantera när man ligger en smula i förväg kunskapsmässigt.

(Och passa på att repetera avsnittet om social delaktighet också - det tillsammans med utevistelse är ren och skär Medicin för alla trassel from nu skulle jag säga.)

Så kul att höra från er och att saker och ting löper på fint! Bra jobbat!

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"