Kura Iris - start 23 feb

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
strömming

Inlägg av strömming »

Morgonluren gick jättebra men lunchluren.... ufff....tror det blev 35 min upphackad sömn och behövde buffa henne lugn för att ta upp henne 15 minuter innan utsatt tid. Hon låter inte arg utan bara hulkar där inne. Svårt att backa då när hon bara är ledsen. Svarar jättebra på buff i de här tillfällena men går igång ännu mer när ja slutar.

Musik och dammsugare har vi inte provat än men ska göra det nu om sista luren inte riktigt vill sig.

Även igår behövde jag buffa lugn för att kunna ta upp från en av lurarna, kan det skada kuren att det blir så? Annars känns det som om hon hade fått gråta sig till sömn där inne och det är ju inte meningen.

Nej nu ska vi ta det lugnt och andas lite! Ta lite luft innan det är dags för lur igen. Odla lite attityd igen så att vi alla vet att det kommer gå toppen att sova :!:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är helt i sin ordning. Dagsömnen strular gärna, och då får man använda verktygen. Akta för buffträsket bara, så det är klkt att överväga fler verktyg. Solfjäder är fint också, vid sidan om husljud och musik.
strömming

Inlägg av strömming »

25 minuter tog det innan hon somnade. Till slut höll jag henne med SF i 5 minuter tills hon blev helt stilla och var tyst. Reagerade lite när jag gick med ramsa men protesterade inte så mycket. Puh. Dagarna har helt klart blivit jobbigare eftersom det är mer stök med sömnen nu än det brukade vara men vi jobbar på. Ska tänka på det du skrev om buffningen, vill inte fastna, och SF funkade efter ca 10 bufftag så kanske får buffa några gånger och sen hålla SF tills hon slappnar av.

Tar de till sig dag- och nattramsorna olika? Om de kan lugnas av ramsa på natten varför når man då inte fram på dagen :?:

Nu ska vi väcka henne 17.15 eftersom en längre lur inte ryms inom margnalkvarten.

Vi bjöd på en 5-minutare när vi var ute, hon kunde inte hålla ögonen öppna så hon fick somna sittandes i en stillastående vagn i 5 minuter innan vi väckte och fortsatte promenaden. Det var ca 50 minuter innan den här luren så kanske spelade det in men det fick inte att hålla henne vaken :wink:

Hrm, tror minsann det överfokuseras.. :oops:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

strömming skrev:Hrm, tror minsann det överfokuseras.. :oops:
:D Skulle tro det :wink: :lol:

En fråga med (del av) svar ur Internationella Sova hela natten:

:?: "Vår dotter, som är fyra månader, hinner inte bli nedlagd i vagnen för natten förrän hon börjar gråta. Detta har pågått sedan första dagen av kuren, och hon är jätteledsen. Jag vagnar direkt, eftersom hon snabbt
'varvar upp'. Vad gör jag för fel, varför skriker hon? Hon gör det sällan under dagens sovpass. Då lägger jag henne vaken, och hon bökar runt lite för att sedan somna."

:!: "Felet du gör heter negativa förväntningar! På kvällen vagnar du direkt, skriver du, därför att du vet att hon 'snabbt varvar upp'. Hur vet du det? Jag skulle tro att det är dina negativa förväntningar hon värjer sig emot – hon blir helt enkelt ledsen för att du gör läggningen på kvällen svår för henne i stället för enkel och självklar som på dagarna. Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva!"

:heart: O:) :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
strömming

Inlägg av strömming »

Det låter så självklart när du skriver det, Anna!

Självklart ska vi backa mer och ge henne mer förtroende vid läggningen. Behöver nog bättra på attityden inte bara lite utan mycket :wink: Läste jus TorsMammas inlägg om att skjuta vargar - jag kände mig mest som den första mamman men ska ta och bli den andra!
strömming

Inlägg av strömming »

Natt 4
Ordentligt skratt med mamma och pappa. Såg förvånad ut när hon landade i sängen.
Buff x4 och ut med ramsa x6 - ARG
19.02 Ramsa x8 – arg
19.04 ramsa x6 – övergår till att bli ledsen istället för arg
19.07 Låter otroligt ledsen och snyftar högt, går in och lägger tillrätta, buffx4 och SF i flera minuter så att hon slappnar av i kroppen
19.13 Ut med ramsa x8 – tröttgnäll
19.15 tystnar, bekräftar x4 - tyst

00.01 gnyr

04.38 vaknar, gnäller låter smått olycklig men inte mycket – får ramsa x4 – gnäller
04.40 ramsa x4 mer bestämd och i dörren istället för från madrassen utanför – tystnar
04.41 bekräftelse x4 – tyst

05.50 gnyr

06.25 vaknar och bökar omkring, lite ledsen och hostar – ramsa x4 från madrassen – tystnar men börjar prata igen – tystnar efter några minuter - får inget mer och somnar om

06.55 väcker sovande tjej!
nilam

Inlägg av nilam »

Vilken kanon natt :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
strömming

Inlägg av strömming »

:P Ja vi är så stolta över hennes framsteg i sömnen!

Första dagluren gick inte riktigt lika bra :wink: men skam den som ger sig. Efter 40 minuter somnade hon :!: Det var riktigt argt till att börja med och då dammsög jag men det övergick i riktig hjärtskärande gråt med hulkningar då fick hon SF tills hon lugnade sig, tog 10 minuter sedan gick jag med ramsa x12 och hon tystnade under ramsan och fick bekräftelsen inbakad i den. Sov bara i 15 minuter mot de 20 jag hade tänkt ge henne så när jag hörde hennes första pip rusade jag in och gjorde glatt återseende.

Är verkligen inte van att lyssna och tycker det är jättesvårt att avgöra arg från ledsen och protester från gråt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att du lyssnar superbra! Lita på öronen.

Om nattning på kvällen: Vi har aldrig nattat pang i sängen utan haft en liten nervarvingsritual på kanske 30 sek-1 minut efter allt bus. Då väljs det ett mjukdjur, nattas lampa och dras ner en rullgardin. På så sätt har själva läggandet blivit lite mjukare och man blir inte lika förvånad... :wink:

Andra kör flygplan ner i väntande säng i färdignattat rum, så man kan verkligen göra olika. Huvudsaken är att man inte dröjer sig kvar!
strömming

Inlägg av strömming »

Natt 5
Bestämde mig för att det här kommer gå jättebra och hon kommer somna utan andra verktyg än ramsa, nu jäklar ska hon sova!

Vill inte ha nattslurk – försöker både välling och bröst. Leker i gåstolen så hon kiknar av skratt. Det är jättekul att köra fortfortfort!

19.15 Läggningen blir sen igen för jag trugar med nattslurken. Glad unge säger god natt till lampan och läggs i sängen. Protesterar direkt. Läggs tillrätta och hålls med SF i 4 sekunder. Går med glad ramsa x6 – går ut i köket och slamrar med disken. Hör hur hon låter sur i sovrummet, men låter bara sur och arg, inte ledsen.
19.20 Arg ramsa x6 ilskan övergår mer i surgnäll
19.23 låter riktigt sur
19.25 Bestämd ramsa x12 – gnället avtar mer och mer under ramsan så jag drar ut den mer och mer – gnället finns kvar men låter riktigt trött nu – tar ny fart och låter arg – jag börjar hänga tvätt i vardagsrummet.
19.30 ramsa x8 – svarar med gråt som avtar – tilltar – avtar igen
19.33 gnället på väg att avta – får en mjuk ramsa x4 – gnäller lite men avtar
19.35 tystnar helt och får en bekräftelse x4 – ett gnäll efter det men sedan tyst

19.46 tittar in för att se hur hon ligger och hon ligger bra med täcket över sig och sitt gosedjur under armen.

21.36 Vaknar och gnäller – Ramsa x4 som hon tystnar under fortsätter med belräftelse x2 i samma svep – tyst

22.45 gnäller men tystnar

23.30 gnäller och låter ledsen – mjuk ramsa x4 – tyst

07.00 väcker – ligger vaken på rygg och verkar nöjd

Natten gick hur bra som helst och det kändes som om hon lyssnade på ramsan och blev lugn av den! :D Hon var vaken när jag kom in i morse men låg nöjd och glad på rygg i sängen.

Nu ska här busas innan det är dags att sova morgonlur!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härligt! :D
strömming

Inlägg av strömming »

Sjätte natten gick också bra! Efter en lite strulig kväll med ledsen mamma och matvägrande barn (inte så konstigt egentligen när mamma bara gråter.. :wink: ) så kom I i säng kl 20 efter att äntligen fått lugn att äta. En trött liten tjej fick buff x4 som markering gick med ramsa x4 ett litet gnäll var allt som hördes innan hon somnade. Sen sov hon till hrm, minns inte riktigt men runt 4.30 tror jag. RAmsa x4 och hon somnade om. Gnydde runt 5.15 men tystnade igen. Pappa gick upp 5.45 för att gå till jobbet, ingen reaktion på ljud, dusch, toa eller så. Vid 6.30 började Iris gråta och fick ramsa x4, tystnade men började efter 10 minuter. Fick ny ramxa x4 tystnade och satte på mozart i vardagsrummet. Vi somnade om båda två och jag väckte henne 07.05!

Idag är en ny dag, med nya krafter att fixa attityd så vi kan få till dagsömnen också. :)
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Självklart!
Du gör ett KANONJOBB!
Håll i nu, snart i mål :D
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt jobb ni gör med Iris!! Hur går det med stickandet?? Blev det bara en mössa lr har du haft ork med mera?? :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
strömming

Inlägg av strömming »

Nätterna går jättebra nu. Iris somnar på mellan 15.30 minuter på kvällarna och det har blivit mindre skrik och gråt vid läggningarna och igår var det mest prat vi hörde från hennes rum innan hon somnade. Hon sover ofta tills kl 6 men somnar om ofta själv. Ibland får hon en ramsa men oftast inte. Vissa nätter gråter hon vid kl 2 men efter ramsa är det tyst på någon minut.

Dagarna har varit vårt problem och idag ramlade en polett ner hos mig :!: :roll: jag ifrågasätter hennes sömn p dagarna eftersom hon alltid haft svårt att sova och självklart gör jag det svårt för henne. Det har verkligen varit tuffa dagar de här två veckorna när jag ifrågasatt mig själv, mitt föräldraskap, sömnen, schemat, rutiner, frånvaro av napp och allt som jag gjorde förut. Men igår när Iris bara skrek på förmiddagen när hon skulle sova och vi fallit in att försöka göra som fört för då sov hon iallafall så kände jag att - nej det är klart att det vi gjorde förut inte fungerar och det är klart att honite kan sova när vi förvirrar henne så. PÅ dagen var hon ute i vagnen när hon skulle sova och det går bra. Men nu på morgonen gjorde jag som vid läggningen på kvällen förutom att jag buffade lite nu och gick sedan med ramsa. Hon gick från att gallskrika när jag var där till att tystna ganska så fort när jag gick. Hörde henne prata och snyfta om vartannat men svarade med ramsa och döm om min förvåning (eller inte) så somnade hon på en kvart :!: DET har inte hänt förut!

Det här är verkligen en omvälvande resa för hela familjen och jag har tvivlat och förbannat och omhuldat om vartannat. Dock har jag nu sovit själv 10 nätter i rad och tror att jag är på väg ut ur zombiestadiet snart och hoppas att jag hittar ännu mer attityd och kraft att fortsätta vårt sömnäventyr mot gladare barn föräldrar och en trygg vardag.

Tänk att det ska vara så svårt för poletten att ramla ner hos mamma och pappa.... :oops:
Vi har även reviderat schemat efter uppföljningsveckan och jag tror att det blivit bättre av det också.

Och det har bara blivit en nattstickad mössa, har inte behövt vaka mer!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"