1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

men om hon skriker vid läggningen ska jag inte vagna då menar du? Ska jag bara göra skak i handtaget sen gå. När ska jag då gå tillbaka?
Hmm..
VI har ju haft en sån söt unge som vi knappt behövt verktyga alls på så jag är ju helt novis på detta.
Hon valde ju bort 01 målet själv så vi slapp ta itu med det, sen har hon somnat bara vi visat henne säng eller vagn tidigare :-D

Nu ska jag visst väcka lillan, hon har sovit i 2h själv nu, knappt gjort ngt mer än enstaka skak! :-D
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
ElinN

Inlägg av ElinN »

Miss Giggle skrev:men om hon skriker vid läggningen ska jag inte vagna då menar du? Ska jag bara göra skak i handtaget sen gå. När ska jag då gå tillbaka?
Om hon är ledsen skulle jag vagna! Men häng inte kvar i handtaget, avsluta med ett skak och gå. Och så upprepa igen och igen vid behov. Så här skriver TorpSara så fint om vagning:
TorpSara skrev: Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Miss Giggle skrev: VI har ju haft en sån söt unge som vi knappt behövt verktyga alls på så jag är ju helt novis på detta.
Samma för oss! Jag stod som ett frågetecken först? Vaddå verktyg? :roll: :wink: Men det är ju fantastiskt att vi har verktygen och vet hur vi ska hjälpa, nu när det behövs, eller hur? :D Och det blir mindre och mindre verktygande hela tiden.
Miss Giggle skrev: Nu ska jag visst väcka lillan, hon har sovit i 2h själv nu, knappt gjort ngt mer än enstaka skak! :-D
Underbart! Bra jobbat! :thumbsup:

KRAM :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Tusen tusen tack för dina snabba svar Elin! Du är en verklig ängel som hjälper oss!

Lillan var skitarg på mig när jag väckte henne efter hennes lunchlur. Hon tog sån tid på sig att vakna att vi var upp i 2.5h innan hon slog upp ögonen. Och då startade ett vrålskrik jag inte hört förr. Hon var hungrig förstår du.
Hon åt mer än i vanliga fall i ett svep och tog ytterligare 65ml i andra sittningen. :shock:
Kanske är det så för henne som för din lilla juvel att de sög sig lite småmätta på nappen och nu är det mer intressant med mat för de får suget tillfredställt då och bli rejält mätta på kuppen?!

Hon somnade iaf efter lite skrik, men inte höga skrik mer förvånade, nu på em. Förvånansvärt enkelt än så länge. Ska det vara så här i natt så får jag ju kanske sova lite iaf!

Kan man räkna med att det är de första 3dagarna som är värst? Och sen ta en vecka på sig att sätta det? När brukar bakslagen infalla?
När är det lämpligt att lägga tillbaka henne i sängen?

Jag kommer sova på soffan under tiden som vi gör detta för att sambon ska få sömn och för att vi inte kan ha vagnen på ovanvåningen. Sen ska hon tillbaka i sängen tänkte vi. Men när det är bakslag är det väl isf bara att snabbt som rackarns lägga ner henne i vagnen igen och vagna eller buffa om det går?

Kram på dig!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Just det hade ju eg tänkt fråga..
Lillan somnar kl 1930 (ibland 1915) och vi satsar på minst 12h natt.
Men hon äter kl 5-6...
Jag vet att vissa säger att man borde sätta kl och gå upp kl 4 för att mata. Ska jag börja med detta nu? Kommer det bidra till att hon får bättre nätter? Hon verkar inte hungrig när hon vaknar kl 5.

har tänkt mig så här:
1930-07 sova natt
7-9 vaken mat kl 7
9-945 sova
945-12 vaken mat kl 1030
12-14 sova
14-16 vaken mat kl 1400
16-1645 sova
1645-1930 vaken mat kl 1700, slurk kl 1845

Tror du detta funkar? hon är 12v på söndag.
vi har kört lite flytande nu, typ sov som du vill bara det är rejälyt, men funderar på att spika det nu i samband med nappborttagandet
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Miss. Giggle, En 3-4 mån behöver 15,5 timmar sömn på schemat (inkl. nattamningen) så kanske vill du korta ner sista luren till i alla fall 1,5 timme. tänk på de naturliga sömnskarvarna som är 5 min, 20min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3tim...

NÄr du drar ner lite på dagssömnen tror jag du får bättre nätter och när man matar på i vargtimmen dvs. 04 (04.30) så kommer förhoppningsvis morgontimmarna bli lite lugnare också.

Lycka till med nappborttagningen, glömmer du den på ett dygn så gör barnet det med. LOVAR! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Miss Giggle skrev:Tusen tusen tack för dina snabba svar Elin! Du är en verklig ängel som hjälper oss!
Miss Giggle skrev: Kan man räkna med att det är de första 3dagarna som är värst? Och sen ta en vecka på sig att sätta det? När brukar bakslagen infalla?
När är det lämpligt att lägga tillbaka henne i sängen?
Ja nått sånt skulle jag tippa, det brukar gälla alla förändringar. Bakslag tycker jag inte du ska räkna med! :wink: Som för alla andra kommer det bättre och sämre dagar, men några bakslag efter napp-avslut tror jag inte du ska fundera på!

Lägg i sängen när du tycker det är lagom. För oss blev nätter och läggning ännu bättre när vi flyttade till säng. Buffning funkar super när vår lilla behöver lite hjälp till ro. Men första veckan var vagning perfekt.
Miss Giggle skrev: Jag vet att vissa säger att man borde sätta kl och gå upp kl 4 för att mata. Ska jag börja med detta nu? Kommer det bidra till att hon får bättre nätter? Hon verkar inte hungrig när hon vaknar kl 5.

har tänkt mig så här:
1930-07 sova natt
7-9 vaken mat kl 7
9-945 sova
945-12 vaken mat kl 1030
12-14 sova
14-16 vaken mat kl 1400
16-1645 sova
1645-1930 vaken mat kl 1700, slurk kl 1845

Tror du detta funkar? hon är 12v på söndag.
vi har kört lite flytande nu, typ sov som du vill bara det är rejälyt, men funderar på att spika det nu i samband med nappborttagandet
Ställa klockan på natten är en smaksak. Många här gör det för att förekomma bebisen som inte behöver skrika på mat och bevaka sina egna intressen så att säga. Jag har inte gjort det och hon har inte behövt skrika. Jag hör när hon börjar vrida på sig och då har jag tagit upp och matat vid 5-tiden. Om det funkar bra för er, så ser jag ingen anledning att ändra på något nu.

Vi körde också flytande precis som ni fram till ungefär 3 månader. Ditt schemaförslag ser bra ut, men innehåller lite för lite sömn, varför inte ha 12 timmars natt med morgon 7.30, så blir det lagom? Då får du det klassiska schemat 12+45+2+45, som många har.

Lycka till i natt! :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

God morgon!

Idag är faktiskt en bra morgon även om natten inte alls blev vad den var tänkt att bli.

Vi tog aldrig nappen från henne. PÅ gott och ont antar jag.
Sambon kom hem och berättade att han måste iväg och kommer vara borta hela veckan, dvs en vecka själv utan bebis och jobbiga nätter ensam...
Så stark är inte jag att jag fixar det ensam så vi bestämde oss för att vi ska vänta.
Just nu funderar vi på om vi ska vänta till påsk typ, då är hon nästan 4mån och då ska ju ändå nattmålet bort. Så gör vi båda två på samma gång.
Tror du det kan funka?

Jag ställer inte heller klockan här hemma. Kommer nog börja göra det dock för Hannah har lättare att somna om igen om det är fler timmar kvar till vi ska gå upp. Idag tex vaknade hon 540 för mat. Åt till kl 550, sen skulle hon sova till 730.
Först somnade hon sen vaknade hon bara någon minut senare, då fick hon napp och buff så somnade hon om. Sen sa sambon att han fått ge napp igen vid 2 tillfällen mellan 630-7. Men hon sov gott när jag vände på henne och väckte henne i morse kl 730.

Iaf kommer hon inte få tillbaka nappen på daglurarna. Hon petade sig i ögat nyss och storgrät, inte den bästa av idéer får vi hoppas att hon kommer ihåg, men allt gråtaden gjorde henne trött. Så jag la henne i vagnen utan napp och så somnade hon på stört utan vagning eller något. Om man måste ge dem en liten powernap så ska de väl ändå sova på sin "vanliga" lur väl? Ordinarie tid menar jag?
Så iaf behövs nappen inte ska hon ju inte få den heller. Med lite tur så fattar hon att hon klarar sig utan den iaf ibland på natte. Så ska vi bra ta itu med insomningen med. Men å andra sidan får hon gärna ha napp när hon somnar för mig, men inte under natten. Så kan hon bara vänja sig vid att inte ha den i munnen så ska det nog gå tror jag.

Inatt var inte heller den så dum. Hon vaknade bara 1 gång för att få sin napp instoppad igen. Sen sov hon fram till mat. Det tycker jag änå är helt ok.
Buffade henne lite när hon fick nappen så hon somnade rätt fort igen faktiskt.
Nätter som denna kan jag leva med :-D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Miss Giggle, det jag säger nu är kanske inte så snällt.... :cry:

Små barn är bekänta av enkelhet och tydlighet. Att ge nappen ibland och ibland inte ger inte särskilt "TYDLIGA" besked och är i mina ögon INTE särskilt snällt för barnet. Antingen har man napp som insomnings hjälp, eller också INTE. Inget velande lite här, lite där då blir barnet förvirrat och undrar VAD som faktiskt gäller när det kommer till kritan. Det är lite därför VI tar ledningen och bestämmer när det äts och när det sovs och när man vaknar. De måste kunna lita på oss föräldrar till 100% och inte undra VAD som händer nu, var tror du nu att du skall göra.

Försök att tänka att små barn gör som vi lär dem och då krävs tydlighet och enkelhet. Du måste kunna GE svaret på frågorna, inte ställa mer frågor än du besvarar om man säger. :wink:

Använd nu nappen om ni skall ha den som insomnings grej, ta sen bort den, introducera säng, eget rum och allt som hör till vid 4 mån. Glöm inte maten. Så allt på ett bräde, inget duttande eller små fjutt. :wink:

Du är på jättegod väg så försök nu hålla målet i sikte så skall du se, gladare tydligare och mer tillfreds barn får man leta efter. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej!

Ingen fara TorsMamma, jag gillar ärlighet och att folk är rättframma.
Efter att ha läst det du skrev så inser ju även jag att du har rätt.

Hon kan ju inte bestämma för hon vet ju itne hur det går till i denna världen, men det gör jag så jag måste leda.

Eftersom Hannah tyckte det var en bra idé att stoppa in fingret i ögat i morse och har haft ett svullet öga hela dagen har hon vägrat öppna ögonen vilket har lett till att hon har gråtit och sovit om vartannat. Doktorn säger att det finns inget man kan göra tyvärr. Har skjölt och skjöljt med koksalt så vi hoppas att hon öppnar ögonen snart!
Så idag har allt vad schema gäller gått åt pipsvängen. Men det får bli nya tag i morgon.
Just nu oroar jag mig lite för natten för hon har sovit 4h redan idag. Det lämnar inte mycket kvar. Det blir väl till att vagna henne isf så hon fattar att man sover på natten.
Undrar om hon sovit sämre inatt och jag bara inte märkt av att hon vaknat. Lämnat lite för mycket till barnet kanske? Kan de sova sämre om man inte är där konstant och stoppar in nappen tror du?
I natt så dog nämligen min babyvakt (hon sover redan i eget rum, i spjälsängen) så den har inte varit igång från 24-06.

Tycker du iaf har helt rätt i att vi ska ta allt på ett bräde. Diskuterade det igår och eftersom vi är lite blödiga båda två, fast ändå inte, så kankse vi ska be en kurare om hjälp när vi gör det, så det blir gjort rätt och hon inte får fel signaler av oss båda. Men vi ska tuffa till oss nu i dryga månadens tid och läsa SHN boken med. Syrran har ju kurat sin son och hon sa att den boken är bra att läsa även om Hannah är SM från början (mer eller mindere i vart fall)

Tack för din ärlighet!!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej vad bra att du tog det på rätt sätt! :D

Jag tycker det låter som en välsignelse att barnvakten gick sönder, då hör du precis så mycket som du "behöver" höra. Dvs. kris när nappen MÅSTE i. :wink: Man skall inte öververktyga en 3 mån, de klarar mycket saker själva. Men NÄR du väl verktygar så är det nappen som skall i om det nu är så du gör idag. 8)

Attityd vet jag att du har, den har jag sett och jag tror att efter lite läsning i boken så har du en superduper kur framför dig. Alla behöver man inte ens "kura" utan du kan "minikura" dvs. du startar från natt 2 i lathunden.

Jag är av den uppfattningen att SMade barn har liskom redan fått svar på sin trygghet, nu behöver de bara lära sig ramsan om man säger. Och den kan du ju redan nu baka in, säga när du går vid läggning och/eller vid insomningsögonblicket. Du säger den i förbifarten utanför rummet när det är tyst. Även om barnet sover tar de den till sig. Precis som "pavlos hundar". Så säg ramsan när du lagt och gått och det är tyst, en mjuk bekr. ramsa som är x4 rytmsik och skön. Sån man hör i bakgrunden när man håller på att somna. 8) :sleep:

Har du tur behöver du sen bara "minikura" till det sista. Inget jobb är för gäves. :D
Tor 2006

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej!

funderar faktiskt på att inte sätta igång barnvakten i natt.
hon måste ju klara sig själv nån gång...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: Du kommer höra det du behöver höra, jag lovar! :sleep:
Tor 2006

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Nu känner jag mig stärkt och ska inte ha på den inatt.
Vaknade ju faktiskt när hon gnolade både vid napptapp och matdags igår. Så jag borde ju ha märkt det andra med, fast hon ligger på andra sidan korridoren med stängd dörr tycker man? :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hennes dörr stängd och eran på glänt, fantastisk kombination som varmt rekommenderas! :lol:
Tor 2006

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hallå!

Måste bara berätta att vi hade en toppen natt!

Tror hon sov så mycket på dagen för att hon helt enkelt behövde det för i natt sov hon som en stock.

Vaknade till vid 00.30 och 0430 , fastnade och fick nappen för att kunna somna om. Sedan var det dags för mat 0530. Jag tog TorsMammas råd ang babyvakt och dörrarna och jag har sovit bättre än på länge nu så den kör vi vidare på! :-D Kram och puss på dig för det tipset! :heart:

Det som vi har råkat ut för ett par dagar nu är att hon inte klarar av att hålla sig vaken till 1930, utan max 1915. Så vi utnyttjar marginalen och lägger henne så att hon hellre är vaken när hon läggs än somnar av utmattning hos oss.
Problemet som uppstår är att när hon får mat kl 0530 så äter hon till 0550. Sen har hon så svårt att somna om eftersom vi har morgon 0730.
Så jag funderar på om jag ska ge henne mat i samband med att hon vaknar till lite lätt vid 430 ist. Så kanske hon har lättare för att somna om eftesom hon bör vara lite mera trött då? Vad tror ni?

Sen har vi även funderat på om att göra om schemat så att det blir 1915 som är läggning.

En sista sak jag undrar är hur jag ska gå tillväga när hon inte vill somna på kvällen, som just nu...
Eller ja, vi la henne 1915, glad och pigg. Gav henne napp och snutte och la tillrätta. Sa" godnatt sov så sött" x4 på vägen ut ur rummet.
Hon bröjade nästan direkt och kasta upp med huvudet och göra små beklagande skrik från sig som "ska jag vekligen sova nu?".
Då gick jag in igen, gav nappen och la henne tillrätta på nytt, solfjädrade lätt en stund och gick igen. Är det rätt? Sa godnatt sov så sött x4 på vägen ut igen.

Efter 3 sånna vändor har hon somnat nu tror jag iaf.

Måst även få skryta lite om min älskade plutta: hon har redan börjat krypa och är knappt 3mån!!!! :o
Hon har alltid gillat att stå upp och gå i våra famnar och ligga på magen så ska vi hålla emot så hon kan kråla.
Idag flyttade hon med armarna och drog sig fram. Sen la jag henne ibabygymet en stund. När jag kom tillbaka några minuter senare hade hon förflyttat sig 1.5dm! Så om det var krypa eller åla eller kråla det vet jag inte, men fram tog hon sig iaf! :-D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"