Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Emma: Tack själv, det är så underbart att se hur storasyskonen går loss och faktiskt börjar leka tillsammans :heart: .

Sköldis: Välkommen hit! Hoppas du ska trivas. Tokigt det kan bli :lol: min sambo gjorde något liknande förra veckan.
Karisma vaknade under varg timmen. Och sömntuta som han är ( iaf inte morgon pigg, utan snarare halft döende varje morgon) går han och plockar upp i tron om att det är morgon, märker så småningom att det är mörkt ute och till sist tänds :idea: . Det är natt! Så han fick söva om henne på soffan m honom, vilket hon aldrig har gått med på tidigare. ( Vi har försökt samsova under magsjuka ) Men det gick som sagt :roll: .

JennyMaria: Tack för förklaringen. Nu förstår jag tanken. Ska dock inte styra upp här ännu, tanken är bara mål och en låååång smekmånad el två, men jag ska ha det i åtanke när det är dax!

Här blev vi tvungna att åka in till akuten m skruttan i förrigår. Hon har ju varit jätte förkyld men jag trodde vi var friska men icke. Under dagen började hon hosta och mot kvällen lät andningen ansträngd. Väl inne på sjukhuset konstaterade läkaren att hon var ansträngd och att det antagligen var så att viruset flyttat sig neråt luftvägarna.
Hon hade heller inte gått upp i vikt som hon skulle, så nu måste jag mata henne varannan timme så hon får i sig lite i taget och vätska samt så måste hon sova upprätt i babyskyddet.
Igår och idag verkar hon må lite bättre och andningen låter, men inte ika mkt.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Ni har väl sett det redan - Gustav är född! En liten liten skrutt, med höftledsluxation. Men den kommer att gå till sig och kilon kommer säkert att läggas på den här lilla lilla pojkkroppen. Nyfödda barn är ju alltid små, men hallå! Fast han har ändå bara ett huvudmått på en dryg centimeter mindre än storebror!

Nåväl. Helgen har varit turbulent. Storebror Waldemar, som var vansinnigt nyfiken, kramig och pussig, är ganska trött på sin bror och ser honom garanterat som en inkräktare som tagit mamma ifrån honom. Jag har fått mig några rejäla sparkar, han har slagit mig och dragit mig i håret och min store pojk har väldigt levande ögon: Om blickar kunde döda... Behöver jag säga att jag gråtit en hel del??? :cry:

Hur gör man med en liten kille som bara somnar vid bröstet? Jag lägger åt sidan, då vaknar han, men bara för att somna igen. Brösten är sprängfyllda och läcker, så mat finns. Men ofta blir det flaskan ändå, för han ÄR hungrig och äter otroligt när han väl äter. Sedan kan han ta bröstet lite bättre, men det kan vara ett helsike att lägga honom ifrån sig efter. I lördags hade jag honom som ett plåster på mig hela dagen, han sov kanske tre timmar totalt på hela dagen! Nätterna behöver jag väl inte ens prata om... Amning är bara att glömma, för då skulle jag inte få sova alls. Inte för att jag sover särskilt mycket nu heller, men inatt fick jag i allafall ett par timmar. Hade fått fler om jag inte dessutom har ont i halsen. :?

Jag erkänner: Jag tycker att amning är skit. Förlåt, men det funkade inte med Waldemar heller. Fast jag HAR JU MAT! Om jag ändå inte haft det, då vore det ju ingen tvekan. Men nu blir jag jättefrustrerad. Waldemar tappar sin mamma och jag mår skitdåligt över det. :( Med flaska skulle jag få mer ordning och reda direkt.

Just nu sover den lille. Har sovit ca 40 minuter, efter ett morgonpass på drygt 2,5 timmar. Kortaste morgonpasset hittills, faktiskt, peppar peppar... Men Annas 1,5 timme vaken och 2,5 timme sömn låter som en utopi just nu. Fast jag har väl för bråttom, så klart. Men det här blir ju varken hackat eller malet, om ni förstår. (Fasen, vad kassa tv-program det är mitt på dagen!!)

Men HUR skall jag få ordning på det där slumrandet vid bröstet? Jag gör allt: killar under forsulor, handflator, rör bröstvårtan i munnen, killar på kinden, byter sittställning, tar bort och lägger vid sidan, går upp och byter... Utan någon vidare framgång. DET ÄR SKITJOBBIGT!!!

Hade varit lättare om det inte varit för Walle. Nu är han på dagis, så jag kan få slita i lugn och ro själv och då är det lättare. Men jag saknar min storpojk!

Skall på PKU snart, så jag postat mitt gnäll nu, innan jag måste rusa. Ni får gärna tipsa eller dela med er av liknande situationer och hur ni har gjort.

Fast han är faktiskt söt. :heart: När han är vaken är han jättehärlig. Ögonen vandrar och han ser otroligt "med" ut. Men jag kan ju inte låta bli att längta till jul eller så, då vi kommit en bit på väg. Även om jag faktiskt också jobbar på att NJUTA, för det här går så fort. Det går ju faktiskt över!!!

Vaken kille igen. 45 min. Nu blir det flaska.

Vi hörs!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppar in här fastän jag inte har nåt höstbarn fött -08 :wink:
ÅsaB skrev:Jag erkänner: Jag tycker att amning är skit. Förlåt, men det funkade inte med Waldemar heller. Fast jag HAR JU MAT! Om jag ändå inte haft det, då vore det ju ingen tvekan. Men nu blir jag jättefrustrerad. Waldemar tappar sin mamma och jag mår skitdåligt över det. Med flaska skulle jag få mer ordning och reda direkt.
Älskade Åsa - det finns inget tvång att amma! Det finns massor av barn (jag har några :wink: ) som flaskmatats trots att det finns mjölk i tuttarna. De blir fina små och stora människor de med, jag lovar!

Det är minst lika viktigt att DU mår bra och mäktar med!

Vet du - med Frida gjorde jag så att jag avbröt amningen en hel vecka, för jag hade så ont och mådde så dåligt TROTS att jag hade massor med mat.
Efter en vecka hade brösten läkt och jag "testade" att amma lite i smyg, och döm om min förvåning när det funkade!
Sen "mysammade" jag i sju månader, lite olika (ibland 50-50, ibland 70-30 eller så) och det gick hur bra som helst!
Nu säger jag inte att du måste göra så, jag säger bara att du ska lyssna på dig själv och se till att du mår bra och orkar med!

Varmaste kramar!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Åsa. STORT GRATTIS till er lille kille :!:
Hur stor är han?
Ang.
"Waldemar tappar sin mamma och jag mår skitdåligt över det.Med flaska skulle jag få mer ordning och reda direkt. "
Jag tycker det här låter väldigt sorgset och jag förstår att det kan kännas så. Men det ÄR vingligt i början, det är jag ganska säker på att de flesta skriver under på. Oavsett hur barnet är, sover mycket el lite, så är det en stor omställning för hela familjen (inte minst mamma) att få en ny medlem.
Ville bara säga det, då jag själv helt nykommen hem kände mig dålig som inte hade tid el lika mkt iallafall för K. Men jag försökte tänka på varför jag ville ge henne ett syskon för det är verkligen något man ger- inte tar ifrån! Han kommer att få sin bästa vän för resten utav livet.

Havana somnade och somnar jämt. I början så lät jag det vara matade på enligt SM men det hela kanske bara tog 45 min men efterhand så ökades det på.
Nu när vaken tiden känns lite mera skör så försöker jag allt möjligt, byta blöja, kittla. Allt som du skrev faktiskt

Skickar dig en stor kram :heart: och grattis igen.

/Johanna :lol:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Skrattgubben hamnade fel :oops:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Åsa - Grattis till liten Gustav!

Det är verkligen en jätteomställning att komma hem med en liten till. Jag hade konstant dåligt samvete de första två månaderna. Antingen för att jag inte hade tillräckligt med tid med storebror eller för att det enda jag gjorde med Benjamin var att amma (resten av tiden fick han bara hänga med). Och jag längtade också framåt i tiden. Och vips är man där :wink: och undrar om man hann med att njuta ordentligt av den riktiga bebistiden. För den är inte så lång - på gott och ont.

Om jag ska ge några råd är det att passa på att sova när Walle är på dagis, att använda bebisens sovpass (när de blir lite längre) till att umgås och jobba tillsammans med Walle, att sänka kraven och att ta hjälp från omgivningen. Och om du kan pumpa, så kan du kanske komplettera amning och tillägg med lite urpumpad mjölk på flaska.

Apropå att få/ta hjälp från omgivningen så tror jag att man själv och barnet ofta har olika syn på det hela. De gånger min mamma eller grannen tar storebror, ser jag det som en lugn stund. Men storebror tänker - wow, jag får ha mormor helt för mig själv. Och vi går på biblioteket, där de har en massa roliga böcker. Och hos grannen finns det så roliga leksaker att han gärna skulle gå dit oftare. Så det blir en win-win för oss och jag har insett att jag kan byta ut det dåliga samvetet mot glädje över att ge min son kvalitetstid med andra viktiga vuxna :D .

Bebisar som somnar vid bröstet - klä av honom :) . Och om brösten är för spända kanske han har svårt att få tag? Pumpa ur lite innan i så fall. När det har varit riktig kalabalik här har jag pumpat ur och gett lite i flaska först och sen har han fått bröstet. Pumpa ur kan man ju dessutom få hjälp med av storebror :) .

Jag fick tips om att fixa en överraskningspåse till storebror som kom fram när det var dags för amning. En påse med någon rolig leksak, kanske något ätbart. Kanske kan vara bra att ta till vid första amningen efter hämtning på dagis. Sen tycker jag att rådet i BB är guld - att det finns någon annan där som kan ta med storebror iväg, gärna ut, på något intressant medan du ammar. För det är svårt att inte störa och bli avis när man är bredvid.

Min plutt är redan 4 månader och ligger gärna på golvet och iakttar världen och berättar om det han ser. Och jag blir lite nostalgisk när jag läser om din helt nybakade plutt :heart: .

Kram Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åsa. :heart: Jag känner så väl igen mig på det du skriver. Allt var kaos när Ivar kom hem. Det tog två månader innan jag var på väg upp och några veckor till innan jag var helt på banan igen.
Vera var ljuvlig, så det var inget större bekymmer, men jag hade ingen mat. Och för mig var det tufft, att inte kunna föda mitt barn.

Har du pump? Det tog Vera två veckor att fatta vad brösten skulle vara till, så jag pumpade och flaskmatade (DÅ hade jag mjölk). Sedan gick det helt plötsligt bra! :D

Men det jag undrar över (lite privat kanske men det skiter jag i ;) )
Var är pappan? Är inte han hemma med er? I alla fall ett tag, så du kan lära känna din lille bebis.
Min man var hemma i sex veckor. (Det var semester och mitt i sommaren) Jag vet inte om jag hade klarat mig utan honom...

Jag citerar mig själv från Ivar-tråden
/LO skrev: I fredags blev Ivar 4 månader. Han älskar att vara på golvet på mage. Det har tagit sin lilla tid, för det har INTE varit poppis innan. Men nu är det favvoplatsen. Där kan han ligga och greja med lite saker och sina händer. Det är lite jobbigt för honom bara för han kräks och dreglar så mycket så att det bli halt efter ett tag ;) :lol:

I torsdags var vi på BVC för mätning och vägning. 7,8 kg och 65,5 cm. Så han följer sin kurva numera min lille korv :D

Vi har också i princip spikat schema (som vi följer någorlunda, men inte till 100% ).
Morgon kl 7.Sova 45 minuter 9-10
Sova 12-13.30 (helgen ofta 12-14, men vi hämtar Vera 14, så jag väcker 13.30 på vardagar)
Sova 2 timmar efter uppvaknande. Alltså antingen 15.30-17 eller 16-16.45.
Sova natt senast 19. Ofta 18.45, då är man så trött så trött.
Nattslurk kl 4. Den har vi för avsikt att ta itu med nästa helg. Får se om jag är tillräckligt motiverad bara :oops: och tror att min stackare klarar sig ;) Jag har i alla fall lovat mig själv att inte ge mig på det för tidigt. FÖr han är envis. Och jag tänker ju inte ge mig när jag väl börjat. 8)

/LO
Jennymaria - Hur ser era dygn ut? Har ni schema? Nattmål? Har ni börjat med smakisar?
Ivar äter mer än gärna :D

Gonatt!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Läser allt ni skriver i förbredelse på min kakas ankomst. Ville mest säga att jag tänker på dig, Åsa. Kunde inte riktigt släppa ditt inlägg i går och nu måste jag skriva någonting.

Jag mådde väldigt dåligt, psykiskt, av att amma Arvid. Tyckte det var jobbigt, fick ångest, kände mig otroligt låst (på ett sätt som inte handlar om att jag ville ut och shoppa eller nåt :wink: ) och fick dessutom fibromyalgi när Arvid var 2 månader. Hormonförändringen gjorde att jag hade jätteont. Ändå ammade jag 8 månader. För att man gör det. Så är det bara. Jag var väl lika duktig som alla andra?! Den här gången tänker jag annorlunda. Dels på grund av min sjukdom, jag skall må så bra som möjligt, men också pga mitt psykiska välmående. Känner jag samma ångest, kommer jag inte att amma. Orkar jag inte, kommer jag inte att helamma. Jag har inga mål hur länge, hur mycket. Jag ser det inte som en förlust om jag inte ammar. Så gör inte det du heller. Välj att må bra istället och sluta amma om du inte vill.

Undrar också om maken lite. Och Waldemar. Tror du inte det är bättre för alla om familjen får landa hemma innan alla går tillbaka till sitt?! Så Waldemar inte känner att han blir bortkörd (säger inte att han blir det, bara att han kanske känner så när hans mamma plötsligt har någon annan att ta hand om). Och maken kan avlasta dig så att du kan vila lite, kanske ta en dusch för dig själv och äta i lugn och ro. För vilar man upp sig och kommer igen i vardagslivet, kommer allt kännas lättare med lille Gustav med!

Stora kramar,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Måste bara snabbskvallra :D
Jag höll på att säga att Ivar sov hela natten. Det var inte sant, men han ÅT inget. Vi har fortfarande napp, så jag satte i den kl 3 och kl 5. Då somnade han direkt. Kl 6 tog det nog 1,5 minut. Sedan vaknade jag av makens kl 07.00 :D

Det har inte varit ovanligt att han vaknat till vid 3 och fått nappen för att sedan vakna 4 och få mat. Men nu vaknade han inte 4 och då tänkte jag att jag väntar så länge det går. Och det gick :D :thumbsup:

Jag ska vagna bort nappen, snart. Men just nu så är han så tuttig (hör ni attityden av självklarhet lysa med sin frånvaro ;) ). Vet inte om han har lite magknip eller nå't, för så gnällig som han varit igår och idag har han inte varit innan. Och han kräks mer.
Vi har bytt från NAN1 hypoallergen till NAN2 vanlig. Vet inte om det är den han reagerar på. För när han som kvällslurk fick en halv burk morot och en tredjedel plommonpuré så fick han behålla allt. OCh stog sig alltså till morgonen :D

Nu är det dags för förmiddagsmål.

(Ok, det var inte snabbt/kort, men KUL!)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej hopp! :D

Ja dagarna går och lille Isac blir redan 4v på fredag. "Smekmånaden" går mot sitt slut och vi har så smått börjat jobba på lite fastare tider och rutiner. Inte för att Isac är så himla pigg på det, han vill mest äta hela tiden. :) Han sover iaf för det mesta mellan tolv på natten till framemot sju på morgonen, så det känns som man får sova någorlunda själv oxå. Kvällarna är värst, då är det ett evigt gnällande och bökande. Lite magknip kanske? Men han är samtidigt väldigt snuttig och då duger inte nappen. Nä, mammas tutte ska de va. Försöker ändå hålla liiite tider men det brukar för det mesta gå i stöpet. :lol: Ökar i vikt och längd gör han bra iaf, han har nu passerat 5-kilo. Stor kille med bra aptit... :D :heart:

ÅsaB: Återigen ett stort grattis till lillkillen :!: :D Förstår att du tycker att det är jobbigt med amningen. Det är ju mysigt att amma när det funkar klockrent men ett he...te när det strular. Själv har jag bestämt att jag ska fortsätta amma så länge det fungerar någorlunda problemfritt, men börjar det strula lägger jag nog ner det. Inte behöver du ursäkta dig för att du tycker amning är skit, jag gillar inte denna amningshysteri som råder. Jag har oxå några stycken änglar som är uppfödda enbart på flaska, de är fullt friska tonåringar nu. :D Barn är ju till för att njutas och njuta själva som AW brukar säga och det brukar jag ha som ledstjärna när det gäller mina barn.

Kramar från Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Trebarn

Inget nytt här än...

Inlägg av Trebarn »

Hej alla!

Tack snälla för bra tips om profylax-andning! Jag tror jag förstår, sen vet man ju aldrig hur man reagerar när det väl är dags....

Ja, nä, här händer det inget just nu. Fast det är ju två och en halv vecka kvar egentligen. Jag tar tag i en massa saker som hela tiden har känts viktigt att klara av innan 3:an kommer. I helgen slutade vi med napp till O, 3 år 3 mån och H 1 år 8 mån! Och det gick jättebra... (har skrivit om det på barnafostran, "Nappen ska bort, men hur?").

Jag har läst en massa om sm här, och känner mig verkligen peppad att jobba för 7-7nätter från 4 månader! Det hade jag aldrig trott var möjligt, även om jag inte har haft SÅ jobbiga nätter med mina tidigare...

Grattis till alla nya små människor, snaaaaart är väl vi också där...

Hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Lite lägesrapport från mig och Benjamin :D
Han har hunnit bli 4 månader och är lugn, social och glad. Han älskar att titta på storebror och numera är det även roligt att ligga på mage och pyssla och titta på omgivningen. Och han snackar och snackar hela dagarna :D :heart:
Sömnen funkar bra. Vi har haft schema sedan han blev två månader, som vi försöker följa. Men av någon anledning är det säkert två dagar i veckan som något händer som gör att det inte alls blir som jag tänkt mig. Än så länge har vi kvar nattmålet, tror att det blir kvar några veckor till. Just nu har jag inte alls den attityd som krävs för att få bort det :shock: 8) . Och jag använder mig också av napptekniken för att få honom att somna om på nätterna och i 45-minutersskarvar. Den ska jag buffa och ramsa bort när vi kommer hem från USA-semester efter jul. För jag vill ha kvar nappen, så att jag kan ta till den på flyget :D .
Klipper in mitt schema här:
6.30 Mål 1
8 - 8.45 Sova
9.30 Mål 2
10.45 - 12.45 Sova
12.45 Mål
14.45 - 16.15 Sova
16.15 Mål 4
18 - 18.20 Sova
19 Nattslurk
19.30 Sova
4.00 Nattmål
Målet med schemat är att så många amningar som möjligt ska ske när storebror sover eller är på dagis. Han sover 19-7 och vi hämtar honom på dagis vid 13.30.

Det som inte är så kul är att Benjamin varit förkyld i säkert 4 veckor och att han inte äter så bra. Han följer sin viktkurva på ett ungefär och väger runt 6 kg. Men det är jättesvårt att få honom fokuerad på att äta. Och storebror stör mer än gärna :? .
Sen har jag numera en prickig son. Idag var vi på vårdcentralen för andra gången och när tre läkare hade tittat på dem kom de fram till att det är blöjutslag och att vi ska använda kortison för att få bort det. Känns inte jättebra. Och jag är inte säker på att de har rätt heller....

Är det någon som har tips på bra blöjor?? :?: Vi har använt Libero, men jag vill byta för att se att det inte är de som orsakar utslagen. Nu har jag köpt Pampers Baby Active och de är värdelösa. På två dygn har vi haft tre blöjläckage :evil: . Förslag??

Kram
Jennymaria
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja du...då måste jag ju komma här och lägga mig i och säga tygblöjor. :D
Det är inte så jobbigt/hurtigt/whatever som det låter.
Och det ger aldrig utslag.
Vi kör pocketblöjor med tryckknappar.
På nätterna oftast enisar. Ibland på dan med.
Huvudsaken- för hans utslags skull- är att alternera med tyg.
och naket förstås. :D

hälsar katten
kattklo

Inlägg av kattklo »

Oj! :oops:
Jag trodde att jag var i en annan tråd. :oops: :oops:
Sena timmen för katten....
Nåväl tipset är det ju inget fel på. Men aningen oinbjuden är jag ju.

Lycka till med era raringar!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Godmorgon! Det var bara roligt att du tittade in Katten, bra förslag där. Vi har senaste tre morgnarna haft läckage från blöjan, trist!

Här hemma går det oförskämt bra, jag är så glad över mina grabbar :heart: . I natt sov lillen från 21, nattmål vid 24 och 05, sover fortfarande. Igår sov han 8 h med ett snabbt nattmål. Han är så glad och go lille Elias, ler mycket och verkar så nöjd. Sen vi började med storlek 2 på Dr Brown-nappen så går det bättre och bättre. Har nu snävat in på måltiderna så att de får ta max 1 h, känns så skönt för tidigare känns det som jag gått med nappflaskan och trugat i princip 1,5 h i sträck.

Emil har haft några dagar med förtrots och lite uttråkning, passat på att doppa mjukdjur i toan, hälla ut en påse mjöl och trampa runt i, ha sönder en lampa och spreja håret fullt med fönsterputs :roll: . Samtidigt ska jag hinna pumpa ur och ta hand om lillebror. Mycket svårt med tålamodet sådana dagar. Men sen vänder allt och han är bara guld, vet precis vad han ska göra och är en ovärderlig hjälp här hemma. Det är det man får komma ihåg när allt ifrågasätts, han VET ju faktiskt vad som gäller och när allt flyter på så är han så underbar.

ÅsaB, jag instämmer. Amning ja, men inte till vilket pris som helst. Jag pumpar ur och det går jättebra. Ger lite ersättning till kvällen bara.

Roligt att höra om er andra!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"