Mellan 4 och 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
chatina

Inlägg av chatina »

Tack för synpunkt på mitt schema!! Anledningen till att jag hade kvar det långa passet på fm var helt enkelt för att han har det nu, tänkte inte längre.. :oops: . Här är min nya idé där jag också tagit hänsyn till att vi ska börja med babysim:

7.00 God morgon och frukost
9.15-10 sova (45)
10.15 Mellis
11.30-12 BAD
12.15 Lunch
12.45 - 14.15 Sova (1.5)
15 Mellis
16-16.20 Sova
17 Middag
18.40 Nattslurk
19 God natt
När "brukar man" gå ned till två sömnpass (på ett ungefär)?

Är det någon som har några tankar kring min fråga från mitt tidigare mail?:

"...Nätterna har suttit bra i en månad ungefär, men han vaknar ungefär en halvtimme innan han ”ska”, han ska sova mellan 19-07. För kanske 2 veckor sedan så gnällde han när han vaknade, men nu ligger han och är glad. Jag brukar vakna till (vi sover i samma rum), men sen så somnar jag om så jag vet ju egentligen inte vad han gör efter det. Jag vet dock att han är vaken när vår klocka går i gång. För mig gör det naturligtvis ingenting att han är vaken eftersom han är glad, men min fråga är om ni tror att han kommer att lära sig att sova längre med tiden eller om ni tror att jag ska räkna med de här ca -30 min i hans totala timmar? Blev det rörigt formulerat ? ...."

Tack för all hjälp!!
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag blev inte hysterisk eller provocerad när han inte somnade på en gång (jag har inte läst om någon som blivit provocerad utan mest om er som tyckt synd om era barn så här låter jag nog som världens elakaste mamma. Det är jag inte!!
JAG blev det. 8-[ Inte så smart, men jag vet precis vad du menar. Och när jag överlät nattningarna dagtid åt den ömme pappan så gick ju allt så jättebra. Det var en läxa. :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och erbjud alltid "rätt" mängd sömn. Vaknar han innan väckarklockan och ligger och drar sig så är det hans ensak. Det gör ju många vuxna också... :wink: Du gör helt rätt i att somna om för egen del.
chatina

bakslag??

Inlägg av chatina »

Hej,
Nu var det längesedan jag skrev här och det beror naturligtvis på att även daglurarna har funkat kanon :lol: :lol: . Det var för cirka en månad sedan som jag tog tag i daglurarna ordentligt, jag körde en ordentlig kur och jag klarade av att släppa taget. När jag sedan justerade hans schema så blev allt toppen! Han skrattade sig till sömns! Nu har det som sagt gått en månad och han har hunnit bli 7 månader och i natt märkte jag att han hade många drömmar (eller vad det nu är som påverkade honom) som gjorde att han låg och smågrät i bland (hans nätter har suttit som smäck sen han var 5 mån). Han fixade allt själv så jag behövde inte gå upp och göra något. I dag på daglurarna har det inte "funkat" (han har somnat inom 12 min ändå) så bra utan han har gråtit tills hans har somnat så jag har fått ramsa en hel del. Jag har dock hållt mig ifrån att gå in och vagna då jag tänkt att det inte är så bra. Nu till min fråga: Jag vet naturligtvis att dessa kurer inte är några dunder kurer som gör att barnen alltid kommer att sova precis som man vill, men min undran är om ni vet om det är vanligt att man kan få något bakslag så långt efter kuren (1 mån) eller kan det ha att göra med hans ålder? Annars så är det väl bara något som han går igenom just nu, men ville bara kolla om det är något som ni andra har råkat på.

Tack!!!
mamma till en härlig son, född 2008-04-02
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Småproblem och fnurror kommer alltid och försvinner alltid, såvida man inte ändrar på något själv så barnet blir förvirrat och måste fråga igen. När man har varit med om det ett par gånger så vet man att det passerar. Och det kommer det här oxå göra. Ge det tre dagar ivf innan du tänker PROBLEM.
Min dotter på snart 2 år har väl haft olika små fnurror sisådär 4,5,6,7...gånger. :roll: Eller något, jag kommer inte ihåg. Det är inte ovanligt, det är ju små människor och dom har sina perioder och problem precis som vi. Var konsekvent och håll dig till rutinerna, så kommer saker och ting återgå till det vanliga alldeles snart.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"