Från sorg till barnaväntan. Nu börjar resan!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Har tänkt så på dig idag :heart: . Lyssna nu på vad psykiatriken så och ta medicinen med gott samvete, måste man så måste man och det är inget mer med det.

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Tänker mycket på dig. Hur går det? :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej,
Så omtänksam du är ilindström :heart: Tack!

Jag tycker att det går lite framåt. Första helgen var fruktansvärd. Mådde skit. Man kan ju göra det i början. Men nu känner jag min stabilare. Jag gråter inte hela tiden, mitt humör gör inga jättestora vändningar och jag känner mig nog lite gladare. Är mest tacksam över att de jobbigaste känslorna är blekare och jag orkar lite mer.

Jag är fortfarande väldigt trött, har hemska värmeutbrott i kroppen, biverkning av medicinen och har fått en fruktansvärd huvudvärk. Hade det när jag väntade Arvid också :?

Idag har jag tid på spec mödrarvåden för att göra en graviditetsplanering och prata om mediciner, sjukdom mm. Skall också diskutera varför jag inte går upp i vikt. Jag hade väl en del extrakilo kvar sen förra graviditeten. Men nu har jag gått ner 7 kilo ungefär. Går inte ner mer iaf men går inte upp heller. Hade väldigt dålig aptit ett tag men det känns bättre. På onsdag har jag samtalsterapi. Så det går ju framåt.

Häromdan kände jag lilla kakan hoppa i magen :heart: Tror att jag börjar våga ta till mig bebisen lite mer. Har köpt ett par bebisbyxor och börjar planera så smått med maken. Det är ett stort steg för mig.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart:

Storkramen!
/Fjällmor
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hoppas det blev ett givande möte på spec MVC och att du kan känna ett förtroende för dem.

Vad roligt att lillkakan börjar göra sig hörd där inne. :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej,
nu har jag varit hos min läkare, hon är verkligen fantastiskt bra. Lyssnade och tyckte det var en mycket jobbig situation jag hamnat i. Sedan ville hon sjuksriva mig. Jag sa att jag inte ville det. Friskskrev mig från min sjukskrivning för en månad sedan eftersom jag inte orkar pressen från försäkringskassan och att ständigt bli ifrågasatt. Och att min make var tvungen att vara hemma eftersom jag är sjukskriven från min mammaledighet, vilket inte fungerar i längden eftersom någon i vår familj måste jobba för att det skall gå runt här hemma. Min läkare blev jättearg, ringde FK på stuts och väntade sedan på att min handläggares chef skulle ringa tillbaka. Jag är tacksam att jag fått en så bra läkare. Hon säger att jag bara skall berätta att jag mår dåligt, har en depression som jag medicineras för och går till en psykiatriker. I övrigt skall alla frågor hänvisas till henne. JÄTTESKÖNT!

Nu är jag helt trött i kropp och själ, mår skit i kväll och förstår inte hur FK kan stressa mig så mycket. Kom på, när jag kollade igenom alla papper, att jag tagit ut 3 mammadagar i veckan under 3 veckors tid efter Arvids 1-årsdag, för att sedan återgå till 7 dagar i veckan. Vad innebär detta? Att jag inte får någon sjukersättning nu? JAG ORKAR INTE ta tag i allt. Vill helst bara sätta mig i nån grotta och va kvar där tills jag mår bra igen.

Inte så kul inlägg kanske. Men det känns slut i mitt huvud just nu :cry:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej :heart:

Vill bara tala om att steget att friskskriva sig från FK för att man inte orkar med dem har jag också tagit. Vad gäller mitt tillfrisknande är det en av de bästa saker jag gjort... De sjukperioder som kommit sen dess har vi också tagit utan deras inblandning. Det är tufft men det går.

Jag hinner inte skriva mer, sitter på lånad dator då jag är utan internet just nu :?

Vill bara du ska veta att det finns någon som gjort samma och förstår :heart:

Kram
/Fjällmor
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vilken bra läkare du har. Självklart ska du vara sjukskriven och ha rätt till fp när du är sjuk. Kanske din man kan hjälpa dig om du inte orkar ha med fk att göra.
Kom på, när jag kollade igenom alla papper, att jag tagit ut 3 mammadagar i veckan under 3 veckors tid efter Arvids 1-årsdag, för att sedan återgå till 7 dagar i veckan. Vad innebär detta? Att jag inte får någon sjukersättning
Du kan rätta till det i efterhand om du tar kontakt med fk nu på en gång. Annars kommer din SGI att skrivas ner tror jag. Förstår om du inte orkar men be din man om hjälp. Kan vara rätt mycket penngar det handlar om tror jag. Men jag vet inte. :roll:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kramar från Nancy som följer tråden även om jag inte skriver så ofta. Hoppas att du får må bättre under resterande del av graviditeten och att du får ordning på sjukskrivning/fk.

:heart: :heart: :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej,
ida: ringde faktiskt FK direkt på morgonen idag. Maken skulle gjort det men satt i möte och jag ville få det gjort... :roll: Så jag kände mig rätt lättad efteråt, att ha ringt dem själv ändå, trots att det stressar mig så. Nu är det rättat iaf, så nu kan jag överlämna allt grejande till min läkare. Känner mig lättare till mods idag. Haft pappa på lunch och sen kom en vännina med son och fikade. Längesen jag hade en massa inbokat men det var skönt och roligt att ha lite människor att prata om ditten och datten med.

Fjällmor: Jag håller med, friskskrivning gör mycket för det psykiska! Jag är bara glad just nu att min läkare sköter FK till mig. Då känns det inte som några problem. Blir det jobbigt, har jag alltid en möjlighet att friskskriva mig.

Nancy :heart:

Idag lagar jag middag också :D det är en framgång! Känner mig gladare faktiskt! Försöker ta tillvara på de dagarna :D

Fick en tid till UL idag också. den 30:e juni skall vi kolla på den lilla kaksmulan :lol: :lol: känns underbart att det äntligen är nedräkning :D

Kram på er och tack för era tankar!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

blivandemamma skrev:Jag är bara glad just nu att min läkare sköter FK till mig. Då känns det inte som några problem.
:thumbsup: :heart:
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Hej Anna!
Ville bara höra hur det går för dig... Med allt!?
I vilken vecka är du nu?

Kramiz

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

blivandemamma skrev:Hej,
ida: ringde faktiskt FK direkt på morgonen idag. Maken skulle gjort det men satt i möte och jag ville få det gjort... :roll: Så jag kände mig rätt lättad efteråt, att ha ringt dem själv ändå, trots att det stressar mig så. Nu är det rättat iaf, så nu kan jag överlämna allt grejande till min läkare. Känner mig lättare till mods idag. Haft pappa på lunch och sen kom en vännina med son och fikade. Längesen jag hade en massa inbokat men det var skönt och roligt att ha lite människor att prata om ditten och datten med.
Vad skönt blivandemamman. Ett bekymmer mindre och visst är det skönt att skingra tankarna med lite vänner på besök ibland. Vad bra att du fått UL då har du ett delmål i sikte. Tänker mycket på dig. Sköt om dig. :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej vänner! :heart:

Tack för era tankar. Jag tror att det har vänt. Någonting har iaf hänt. Jag mår så mycket bättre. Nästan exakt efter jag ätit tabletterna i två veckor vände det. Lycklig som jag blev så umgicks jag med MASSOR med vänner hela veckan och avslutade med att svärmor tog med mig på stor shopping, lunch och allt i går. Hon handlade allt jag pekade på :lol: sen tog hon med mig på Dolly Partons konsert på kvällen. Har inte haft så roligt på mycket mycket länge. Så idag har jag sovit hela dagen nästan, heeelt slut. Maken har skött allt. :heart: Men det känns som jag har fått livet tillbaka! Det är fantastiskt! Jag hoppas det får fortfätta såhär. Jag har en del att jobba med, att reda ut i allt det här. Var på samtalsterapi i onsdags och det gav sååå mycket. Tror alla skulle behöva det. Startades en stor process i min hjärna... Väldigt nyttigt.

:heart: Tack för att ni finns!

KRAMAR, Anna :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Ååå, vad jag blir glad blivandemamman för din skull :heart:

kramar i massor :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"