Nyfödd –hjälp, vad gör jag för fel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

OK - så jag skall väcka klockan 23 och "dream feeda".

:?: är det klockan 24 nu när det är sommartid... Ja!!

Skulle det också kunna göra att det är lättare att få henne att sova efter hon har ätit klockan 04.00(05.00)?

Tilläggsfråga - hur länge skall jag förvänta att det går - alltså dagar eller veckor - innan vagnandet sitter??? Tycker som sagt att det ger strulig sömn på dagarna med många uppvaknanden. Och, om jag vet att hon ofta har ett uppvaknande efter att ha sovit ca 45 min kan jag då börja vagna ett par minuter innan och förebygga på det sättet?

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag brukar tänka som så att ca. 2 mån vagnar man och minskar hela tiden. Har man då varit duktig så vagnar man mycket lite mellan 2 och 3 mån. Men har man fastnat, ja då måste man "backa" rejält mellan 2-3 mån för vid 3 mån schemat så har man 12-45-2-45 schemat och det skall INTE behöva mycket vagning kvar då. Så försök ha målet i sikte och jobba mindre och mindre hela tiden. Mer förtroende till barnet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Natten gick helt ok efter den modell med att väcka och amma. Ävenom jag tycker att jag vagnade en del mellan 24-05...

:?: hur undviker jag att fastna i vagnandet?????????

Tycker som sagt att jag vagnar mycket på dagarna... De senaste två dagarna har hon inte kunnat sova ett helt sömnpass på dagen utan upprepade uppvakningar och vagnande. Dåligt för hennes sömn och lite välssigt för mig...

Hjälp...
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

lite stressig för mig skulle det ha stått till sist. Svårt at vagna och skriva samtidigt...

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

och en annan sak - hon är inte bara lite vaken, men ofta klarvaken och kämpar sig runt och upp med huvudet och gnäller och skriker och gråter jobbar på som en galning och börjar ofta skrika igen så fort jag släpper vagnen... Kan det vara nåt fel på min teknink? Eller finns det vissa barn som detta inte rigtigt funkar på vid alla tillfällen? För ofta reagerar hon ju positivt...

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Och en sak till - när hon vaknar så många gånger får hon ju inte sovit 2 timmar, men kanske bara 1,5... Skall jag förlänga sovpasset om hon har vaknat så många gånger???

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag klistrar in "torpsaras" vagningstips. Det är de bästa jag kan komma på. Det gäller att vagna mindre än du "inte" vagnar. Och att ge barnet mera och mera förtroende!
TorpSara skrev: Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

rebekka4 skrev:Hej,
Börjar en ny tråd här. Lilla Josefin är två månader om få dar.

Har kämpat JÂTTEMYCKET med vagnandet på dagarna senaste veckan. Varje dag/sovpass blir det värre och värre och svårare och svårare att få henne att somna. Dessutom jättemånga uppvaknanden (börjar typiskt efter knappt 30 min - då har jag tagit upp och gett påtår, men börjar alltid nu inom 45 min. och sen var 5-10 minut, ofta resten av sovpasset) och låååååånga vagnanden (som jag är övertygad att jag gör på rätt sätt), då hon inte bara är gnällig med aslipar. Och det där med att vagna några drag, ruska vagnen och sen GÅ är svårt - alltså det med att gå, för det hinner jag oftast inte.

Napp är lösningen säger mormor...

Någon som har erfarenhet här som kan vägleda mig antingen till att få det till att funka med vagnandet eller hur jag gör det bäst med nappen... Så som det kör nu får hon inte sovit nästan alls tycker jag och jag känner mig rätt stressad och otillsträcklig.

Ulrika
Tor 2006

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

:?:

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej rebekka4!

Har nu läst ikapp din tråd. Har varit i fjällen och åkt skidor, härligt! :lol:

Om jag var du skulle jag inte börja med nappen. Jag tror att du kommer att få stoppa in nappen lika ofta som du nu står och vagnar. Nä det som du nu måste göra är att backa. Lillan börjat tycka att det är superskönt att bli vagnad sovlurarna igenom. Du ska bara vagna henne lugn när du lägger henne. :wink:

Det jag skulle göra är att lägga henne vaken i stillastående vagn. Avakta och se vad som händer. Om hon börjar skrika (fråga) skulle jag vagna tills hon tystnar men inte somnar. Avakta och se hur hon reagerar. Skriker hon upp sig så vagna igen. Så här kan ni hålla på en bra stund de första dagarna. Se det som att hon frågar och du ger henne svar i handling. Alltså ska du inte söva henne genom vagning längre utan besvara hennes frågor. Det är superviktigt att hon somnar i stillastående läge och av sig själv. Inte förren då kommer hon att sova över sina skarvar av sig själv. Samma sak gäller när hon vaknar mitt i luren. Hur låter det? :roll: :heart:

En sak till. Nu när hon är två månader skulle jag sluta att ta upp henne och fylla på efter 30 min. Jag skulle vagna henne istället som svar på frågan. Men det är jag det :wink:

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Ida och kul att höra från dig igen,

Jag tycker alltså att jag gör precis som du skriver att jag skall göra. Vagnar inte tills hon somnar - lovar att det inte handlar om mys här, snarare förtvivlan... Hon verkar inte alls tycka att vagnandet är superskönt :cry:

Tycker också att det är svårt att hålla henne vaken tills hon skall läggas. Måste gå runt och få henne till att rapa (hon har mycket gaser just nu vilket nog kan förklaras med att hon är orolig vid bröstet och igen har börjat svälja mycket luft, sen i fredags - kan detta nya mönster vid matning bero på att hon nu vill ha mera mat för att hon är 8 veckor???) och då somnar hon till. Har några gånger lagt henne vaken, men oftare halvvaken, men det verkar inte göra någon skillnad...

Vill helst heller inte använda nappen, men hon är helt olycklig och inte bara missnöjd...

:? :? :? :? :? Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp, 7-8 v = ökninsperiod (den tuffaste) följ mina mjölkökningstips och eller fyll på med ersättning om du inte har tillräckligt. I det läget är nappen oftast bara "elak" tycker jag att proppa in för att de skall vara tysta när de egentligen behöver MER MAT.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk. Fetare mjölk från dagen och inte den blaskiga som man har på kvällskvisten. Den kan du pumpa och blanda med dagens feta om du vill.
Tor 2006

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej rebekka4!

Tänkte inte på att ni antagligen är inne i en tillökningsperiod :oops: :oops: .
Följ TorsMammas råd så brukar det lösa sig efter ett par dagar. Var noga med att ta det lugnt, ät och drick ordentligt. När du tagit dig igenom den här ökningsperioden så kommer det inga fler utan mjölkmängdsbehovet kommer vara den samma ca 1 liter. Detsamma gäller om du ger ersättning.

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Ok...

Förklarar det också varför hon uppför sig så konstigt vid bröstet?? Och flaskan??? Alltså att hon suger jättemycket, sväljer luft, sen släpper och skriker och varken kan äta eller rapa...???? Och får jätteont i magen och är orolig...???

Kan jag göra något åt det för att hjälpa henne?

Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du läst denna. Den har MASSA tips mot just gasproblem!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15444
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"