SHN, för äldre barn - fråga

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Godförmiddag!
Inatt kom ett litet "bakslag" efter att i 4 nätter sovit i princip hela nätter :D . Anton vaknade 2-3 gånger, men jag behövde aldrig ta till ramsan utan han var så duktig att han somnade om. Däremot i morse så vaknade han kl 06.00 och efter att ha ramsat utanför dörren, avvaktat till kl var 07.15 så använde vi oss av marginalkvarten (morgonen ska börja 07.30) och "gjorde godmorgon".

Märker att han sedan vi infört kuren är väldigt gnällig och inte kan vara själv 2 sekunder utan att jag eller pappan ska vara med. Förmodligen har det ett samband att han känner att nu jäklar är det stora förändringar på gång och att han använder alla sina krafter till att protestera mot detta. För jag tror att om han så småningom vaknar utvilad och äter som han ska så gnäller han inte mellan alla tiderna.

Ville bara rapportera av mig lite... :)

Ha en bra dag!

Kram från mig
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
Leons Mamma

Inlägg av Leons Mamma »

Hej mamma Lena,

Detta är helt underbar läsning. Så skönt att ni är på banan.

Jag glädjer mig verkligen åt att familjen ska få sova framöver :D

Kusinen hälsar!

Kram Anna
Anna - Mamma till :heart: Leon :heart:, född den 10 maj 2004 och :heart: Noah :heart:, född den 16 september 2007
http://kullerstenochblabar.tradgardsblogg.se/
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack för ditt jättegulliga svar :D . Ja, vi vågar knappt tro på det ska jag nog villigt erkänna, nu tar nattningen ca 20 sekunder sedan 3 nätter tillbaka och vi fattar ingenting :D , men det är så ljuvligt och vi är så glada att det funkar so far!! Vi är superstrikta med schemat och ingenting får komma före det, vi är riktiga egoister för tillfället O:) . Men det tillåter vi oss att vara!!

Krama familjen så gott och hälsa magen ifrån oss :heart: :heart:

Syns snart!
Kram Lena & Jonas
Mamma till :heart: Anton född maj 06 och :heart: :heart: Simon född juli 08 :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Va härligt att läsa! Jag fick nästan tårar i ögonen då jag läste tråden. Det är så härligt med mänskor som får sova! Jag antar att Anton kan vara extra gnällig nu, då han antagligen känner sig tröttare då han nu får sova ordentligt. (Ologiskt men sant.)
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack HannaMaria för ditt svar!! :D
Ja det känns helt otroligt, vågar som jag skrev tidigare, inte tro på det!!
Nattningen tar 10-20 sekunder och i morse fick vi åter väcka Anton 07.30.
Nu ska vi bara kura mamma oxå så får hela familjen sova :wink: .
Vi hoppas och tror av hela våra hjärtan och håller schemat slaviskt....

Tack & ha det så bra!

Kram kram
Lena O:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det är så roligt att läsa :D

Och snart kan du beskriva er resa i den här tråden, som hjälp och uppmuntran!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Miar70 & tack för ditt svar :D .
Vi fattar det fortfarande inte, väntar fortfarande varje natt på att han ska vakna som han gjorde tidigare, men för varje natt som går så vågar jag tro att det faktiskt funkar hela vägen ut!!
Min enda fråga är då: Varför gjorde vi inte detta tidigare???? :) :) :)

Ha det så bra!!

Kram Lena
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej!
Glömde fråga en sak. Vi har nu märkt efter 8 dagar av SHN-kuren att vi har planerat lunchen för tätt på mellanmålet och skulle vilja justera detta ca 30-40 minuter så att han förhoppningsvis äter bättre.

Hur känsliga är de för ändringar i detta skede och kan jag göra det nu eller ska jag vänta ett tag? Min tanke var att skjuta på lunchen 5 minuter per dag för att slutligen vara i hamn där vi vill vara.

Vad tror ni om det?

Kramis
:D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lena :D

Helst av allt ska man inte ändra något alls i schemat under kuren och uppföljningsveckan - MEN :wink: om det ska göras så tycker jag att man ändrar rakt av och tänker inte mer på det!
Jag tror att små ändringar varje dag stör mer än en rejäl ändring en gång för alla!
Så jag skulle ha ändrat i morgon, och inte gjort någon större affär av det :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej & tack Miar70 :) .

Visst är det väl så att dagslurarna kan strula ett ganska bra tag?
Har för mig att jag läst det någonstans. Vi har satt dagslur 10-11.30 men Anton sover sällan hela passet utan vi går ut och går med honom i vagnen så fort han vaknar och tar inte upp honom förrän 11.30. Min undran är om vi har fel tid på dagsluren eller om det bara är så att schemat ännu inte satt sig? Satte dagsluren utefter hur han sovit innan vi påbörjade kuren!

Kram Lena
:heart:

:heart: Jag är så fantastiskt glad att ni kurare och alla andra goa människor finns på detta forum och svarar på alla våra miljoners frågor, ni är guld värda :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Vad är ert schema :?:
VI har ju en Anton som är född i mars-06 och vi har följande:
natt 19.30-07.30
lur 12-13.30

Om ni har två lurar, skulle jag inte tveka att råda er att byta till en lur! Om ni redan har en lur, så tror jag den ligger lite tidigt på dagen.

Men som sagt, återkom gärna med schemat så kan vi kolla på det ihop!
/Jenny
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Hej Jenny :D

Vårt schema ang. sömn ser ut enl. följande:

Natt 20.00-07.30
Dagslur 10-11,30
Eftermiddagslur 15,30-16,00

Vill egentligen ha en dagslur men det känns som om han inte riktigt orkar hela dagen om han inte får sova efter tolv.

Hur tycker du att det funkar för er Anton :?:

Kram Lena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lena!

Jo, vi bytte till en lur vid ca 11 månaders ålder om jag minns rätt. Med andan i halsen - hur skulle han ORKA? :D Å andra sidan somnade han inte på sina daglurar längre.

Han orkade fint!! En liten dipp vid 10-tiden, där den gamla luren legat, men den var vi beredda på och mutade med lite russin, en tur till tvättstugan mm, så att tröttheten glömdes bort. Vi jobbade också med 45-minuters-skarven i ett par 2-3 veckor. Nu har luren suttit säkert som berget i ett halvår!

Jag tycker ni ska lägga 2 timmars lur ungefär mitt på dagen. Men självklart på en bestämd tid! Vet att ni nyss kurat, och då brukar man inte rekommenera förändringar i schemat. Men att kämpa med två lurar för en 15-månaders tycker jag är lite lönlöst.

Så, bestäm en tid för middagslur, byt rakt av. Och var beredd på den gamla sovtiden med mutor och rolig aktivitet! Om han trots allt somnar på fel tid, så låt honom sova prick 5 minuter. INTE mer! Det påverkar inte schemat. Behåll natten som den är!

Vad tror du om det?
/Jenny
Trollet1969

Inlägg av Trollet1969 »

Tack för ditt svar Jenny!

Låter ju vettigare att ha en sömnlur, för det känns som om han inte är riktigt nöjd med som det är nu. Är bara lite rädd att byta just nu. Vi har kurat 11 dagar nu och vi är så otroligt rädda om resultatet :) för vi får ju alla so far zooova och det är ju så ljuvligt skönt :sleep: :sleep:

Detta innebär ju att vi måste arbeta om hela hans schema egentligen, förutom natten. Hur kommer han att påverkas av en sådan förändring mitt i kuren tror du?

Hans hela schem ser ut så här idag

07.30 Väckning
08.00 Frukost
09.45 Mellanmål
10.00-11.30 Sova
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.30-16.00 Sova
17.30 Middag
19.30 Välling
20.00-07-30 Natten

Det funkar inte riktigt fullt ut som det är så vi måste ändå göra en justering, det som trilskar är lunchen, för jag tror vi har den för tätt med mellanmålet.
Jag fattar inte riktigt hur jag ska få till ett bra schema vid lunchen där när han ska sova 2 timmar. Hur har ni schemat för er Anton?

Kram & tack
:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Jag tror att han klarar en schemaändring fint. Bestäm ett schema ni verkligen tycker passar Anton och resten familjen. Var nöjda med avståndet mellan måltiderna osv. Och sen bara kör - det tar ungefär 3-5 dagar för ett nytt schema att sätta sig. Använd attityden av självklarhet, du vet :wink: :!:

Å andra sidan är det bara ni som kan bestämma er för om ni vill ändra schemat eller fortsätta som tidigare! Det beslutet är ert. Och det finns inte rätt eller fel :!:

Vårt schema inklusive måltider ser ut så här:
7.30 Morgon
ca 7.50 Frukost
ca 11.15 Lunch
12-13.30 Sova lur
14.30 Mellis
17.30 Middag
19.10 Välling
19.30 Gonatt

Lycka till!
/Jenny
Skriv svar