Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hej allihopa! Ett livstecken från mjölkfabriken här...

Har läst era inlägg men inte kommit mig för att svara. Jag har varit vansinnigt trött sista tiden. Kan inte minnas att det var såhääär jobbigt att hålla på med nattamning osv när Junior var liten. 8) Det måste vara vidrigt i de familjer där varken föräldrar eller barn får sova hela nätterna, som ju vi är vana vid. :P Hej å hå med humör, tålamod och pedagogisk fostran. :twisted:

Har följt era förskolefunderingar. Själv har jag liksom tyckt att Junior är alldeles för liten och att han har det bäst hemma i sin vanliga miljö. Ingen känner och förstår honom och hans behov som vi. Han är så liten att han inte kan förmedla sina avsikter riktigt och jag är ganska säker på att han skulle bli missförstådd. Jag har (och gör fortfarande) nog också sett en del prestige i att ta hand om mina barn själv. Jag är helt övertygad om att det bästa för barnen måste vara deras föräldrar. Hur ska vi kunna skapa trygga barn i ett tryggt samhälle om de små barnen nästan inte träffar sina föräldrar. På mitt jobb har vi sådana barn, som går på förskolan från tidig morgon till sen eftermiddag 5 dagar i veckan. Ganska ofta hämtar någon farmor/mormor eller annan släkting, ger barnen middag och nattar dem för att mamma/pappa har egna aktiviteter på kvällarna. På helgerna ska det åkas bort och hittas på aktiviteter till förbannelse. De stackars barnen (och föräldrarna) får aldrig tid att bara vara, tillsammans. Det kan inte vara sunt tänker jag.

Löser man det däremot så att barnen går kortare dagar eller har ledigt någon eller några dagar i veckan SAMT att man ser till att göra något värdefullt av den tiden man har tillsammans. (Då menar jag INTE aktiviteter i form av lekland, simhallen, bio osv.) Ja då är det en annan femma!

Jag är helt övertygad om att ni är kloka föräldrar. Det viktigaste är att man står för sitt beslut och dess grunder. Oavsett om man väljer att ha barnen i förskolan eller hemma.

Hopp det var det om förskoledebatten. :D

Livet som 2-barnsföräldrar är lite omtumlande. Jag och min sambo har de senaste åren, allteftersom vår familj vuxit, frågat oss följande.
Vad gör folk som inte har hund?
Vad gör folk som bara har en hund?
Vad gör folk som inte har barn?
Vad gör folk som bara har ett barn?

Ja ni fattar! Det är fullt upp hela tiden. Trots det får man vardagen att gå runt på något sätt. Det slutar med att man sitter och funderar på vad i herrans namn man gjorde med all TID man hade förut. :roll: Det slutar med att vi kommer fram till att vi sov väldigt länge, såg på väldigt mycket film och var allmänt mycket mer inneffektiva. DÅ på den tiden, kunde diskberget växa i köket och DET kändes hur jobbigt som helst att ta itu med. Att laga middag kändes döjobbigt ibland och man drog sig inte för att köpa en pizza. Nu rullar det på och det finns inte utrymme för att "slappa" på det viset. Mår man sämre för det? Njae inte direkt, man hinner bara inte känna efter att livet går i 200 knyck.

Junior har börjat landa lite i sin roll som Storebror. Vissa dagar är han helt vidrig trotsig. Det ska skvättas vatten när man tvättar händerna, hushållspapperet på köksbordet ska rullas ut, blomkrukor ska kastas, övriga familjemedlemmar får sig en smäll (inkl. Lillebror), det skriks så fort något går emot en, det ska springas åt andra hållet när man är ute, allmänt bara busas och göras tvärtemot osv. Puh... Andra dagar är han såå harmonisk och go. Alla får pussar och kramar (men det gäller att passa Lillebror för Storebror vill gärna lyfta och är lite hårdhänt), det hjälps till med än det ena än det andra osv.

Själv har jag lite ångest över att klara vardagen ensam här hemma. Pappan ska börja jobba på onsdag. Då blir Lillebror 3 veckor. Trots snittet funkar det bra att ta hand om Junior själv. Det enda jag inte kan göra är att lyfta honom i och ur gungor om vi är ute. Eller att springa ikapp honom hur som helst när han rymmer ifrån mig ute. :? Att klättra i och ur tripptrappstolen, barnvagnen och spjälsängen fixar han själv genom att man kan hålla honom i handen ibland. Som tur är kommer min mamma hit nästa vecka och hjälper mig några dagar. Pappan har fått stränga order om att komma hem i hyfsad tid från jobbet. Med det menas före middagsdags. Sen gäller det nog att vi lyckas planera ordentligt och jag får försöka curla mig själv och förbereda mat osv när tid finns. Mest undrar jag över hur jag ska lyckas få till Juniors utevistelse. Han är ju van vid att vara ute i skogen eller på lekplats osv flera timmar varje förmiddag och hela eftermiddagarna. Han behöver verkligen det! Inomhus blir han rastlös och det känns ibland som att det inte går att ha honom i möblerade rum. :oops: Jag försöker tänka att "jag är inte först i världen om att ha klarat det här" och "kan andra så kan väl jag" och "vad är det värsta som kan hända?". Svaret på den sista frågan är väl att det blir en del sängdumpning för Storebror samt att vi fastnar i vagningsträsk med Lillebror då vi ska lyckas ta oss ut på Storebrors tider. Det sistnämnda är väl det jag nojjar mest för. Det kommer en tråd på SoS om Lillebror så ni kan följa oss där och kanske komma med ett å annat hejarop eller tips?

Tina, hur går det för er?? Jag är jättenyfiken!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Jaha, svar från mjölkfabrik nr 2 här :D
Lillasyster har hunnit bli 6 veckor (oj vad tiden rinner iväg!) och maken har "börjat" jobba igen. Ja, inte för att han var så värst pappaledig under september heller, det hans med både dagar på jobbet, telefonkonferanser hemmifrån samt en resa till münchen under den ledigheten... :roll: Men han var hemma rätt mycket i alla fall och det tror jag var bra för storebror!

Här hemma kämpas det med SM och det är inte utan att man kan känna sig uppgiven när I ideligen envisas med att somna vid bröstet :evil: Hon är morgontrött och sover nästan non-stop fram till 15-16 då hon kör vakentid fram till 21 ca...Vad göra?! Men hon sover fantastiskt ba på nätterna, har i princiip ätit en gång per natt sedan hon föddes! Duktig tjej 8) :thumbsup: Trots all sömn lyckas hon hinka i sig MASSOR med mjölk och ligger nu på ""+2-kurvan" i BVC boken. Över 5 kg... Stoooor tjej.

Storebrors sömnbesvär varade hela aug-sep och Martin & jag slet vårt hår. Men nu sovs det (för det mesta) väldigt bra igen. Tack och lov! Han får lyssna på rockmusik när han skall somna och sjunger glatt med 10-30 min innan han knoppar in :D

Det är dock inte helt lätt att få ihop sömn, mat, promenader, delaktighet och lek... Precis som du säger LaQ så undrar man vad i herrans namn man hade för sig innan hund & barn-tiden? Så här ser våra dagar ut nä det flyter på hyffsat 8)
07-har förhoppningsvis ammat Ingrid innan Dag skall upp. Då sover hon medan vi äter frukost alt. sitter i babyskyddet på bordet och tittar på sin fina speldosa som hänger i lampan
08-blöjbyten för bägge barnen (igen!), amma igen och sen på med alla ytterkläder. Här skall helst lite tvätt vikas och diskmaskinen plockas ur oxå...
09-10.30 promenad/lek i skogen för hund och storebror medan lillasyster sover i vagnen. Kanske en tur förbi affären för att inhandla nödvändigheter till kylskåpet
11- amma igen medans man leker lite med Dags bilbana, laga lunch till storebror och mamma.
12- storebror & lillasyster sover. Mamma slappar lite med hunden på soffan. Förbereder middagen. Städar. Det är inte klokt vad en snart tvåårig kille kan stöka ned! För att inte tala om hans föräldrar...
14- Väcka storebror, mysa lite, läsa lite böcker, leka och fika innan det är dags att klä på sig ytterkläderna igen. Just det, ammar igen! Dags för hundpromenad nr 2.
15-16.30 Ute med hunden, kanske tar en sväng förbi lekplatsen och gungar lite. Ev. träffar man nån rolig som hämtat barn på dagis och får lite social träning :thumbsup:
16.30-17 Ammar igen. Lagar middag om man är ensam, annar får Martin göra det 8) som förhoppningsvis kommit hem nu
18- middag, bad, bus och kanske lite Mora Träsk på DVD för Dag
19.30 storebror somnar och mamma & Ingrid går in i kvällens amningsmaraton framför Tvn
22- Lights out! Nu är man trött vill jag lova :sleep:

När skall man hinna träffa folk är min fråga? Öppna förskolan? Kan man kanske ta med sig hunden...? Nähe, inte det nej... Ja, ja. Det löser sig väl.

Dag är underbart gullig med lillasyster och det är inte jättemycket trots från hans sida. Det blir dock en del "mamma pomma" när man ammar, han tycker gott jag kan sparka fotboll med Ingrid hängandes vid bröstet :| Sen kan "pappa hålla Ingjiid" oxå, eller "Ingjiid ligga dä" när han vill att mamma skall göra något annat :roll: Men han är väldigt mån om att få vara den som tar fram nya blöjor till Ingrid när det är dags och kör gärna vagnen på promenaden!

LaQ, du kommer klara det alldeles utmärkt själv när pappan börjar jobba igen! :thumbsup: :thumbsup:
Martin reser oerhört mycket den hr hösten, varje vecka i oktober är han iväg på ett eller annat och dom kortaste resorna är alltid 3 dagar... Tack och lov att man har farfar och mormor som ställer upp!

Det är underbart att se hur mycket som händer i storebrors huvud just nu! Han pratar i 3-4 ordsmeningar mest hela tiden och orden snubblar över varandra för att komma ut! Han har minne som en elefant och kan börja prata om sånt som hände i somras eller i våras och tänker MYCKET! Han sjunger och läser gärna böcker högt för mig och Ingrid!

Ja, det var lite från mitt amningshörn i soffan! Hoppas att ni andra har det bra i höstrusket! Blä för alla lager kläder som nu måste på innan man kan komma sig utanför dörren :evil: Fast Dag tycker allt regn är toppen förstås 8)Stora kramar, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan

Inlägg av Nillan »

Skönt att Elsa är bra igen!

Och kul att höra hur ni har det med småbebisarna.

Skrattade gott åt biten om vad man gjorde före.....
:lol:

Har också reflekterat över det och framförallt varför jag var så mycket mer frustrerad före barn 1,2 och 3... :-k

Man mår bra av att vara behövd kort sagt! (även om lite vila emellanåt inte heller skadar)

Är helt övertygad om att ni kommer hitta era sätt att lösa vardagen. Men jag har inte glömt hur kaotiskt det kunde kännas. Vi har ju ett år och tio månader mellan våra två äldsta. Att amma när den ena hittar på bus är ju sådär :? men man hittar ju sina knep som sagt (förutom att tröskeln för kaos höjs).

Med min minsta var/är det mycket lugnare och därmed mer tid att njuta.
Nu känns det definitivt som om man får mängdrabbat så egentligen skulle man väl fortsatt... :roll: Om man varit lite yngre och haft en man som ville fler. Då hade man ju kunnat vara hemma ännu mer dessutom.

Fast jag känner mig extremt lyckligt lottad som det är.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag är verkligen imponerad av er med mer än ett barn. Just amningen har jag tänkt på också när det gäller fler barn, jag tyckte den alltid tog så lång tiiiiiid! :roll: Men inte nog med det, ni har hundar också, och inte ens där har ni bara en! :lol: Imponerande som sagt, jag tycker jag har nog med en liten skrutta här hemma. :wink:

En liten berättelse såhär i vardagen:

Elsa var ju tvungen att pilla på någon sked med lite frukostgröt på i diskmaskinen i morse.

Jag: "Men Elsa nu blev ju händerna alldeles grötiga. Här, ta ett papper och torka dem så kan du slänga papperet sen."

Jag fortsätter och plockar in disk och tittar på henne i ögonvrån. Hon tar papperet och torkar sina händer omsorgsfullt. Sen slänger hon papperet precis där det ska vara och traskar iväg. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Här sitter jag med läckande bröst och väntar på att lillan skall vakna ur sin fm-lur som nu varat i 3 timmar... efter en natt som sträck sig från 21.30-06.20 :sleep: Sova kan hon i alla fall! Prisar magläget!!! Och is i magen på mamman som till skillnad från förra gången låter tjejen vara och inte plockar upp vid minsta knorr :roll: Stackars Dag! Inte konstigt att det slutade med sömn-camp hos Anna efter 9 månader när både han och vi passerat alla gränser för utmattning...

En sak som jag märkt är hur ofta folk använder NEJ till sina barn. Så även mina svärföräldrar vid besöket igår. Nu har ju vi gjort ett medvetet val att börja varje mening med JA istället, och jag tror säkert att jag sa NEJ rätt mycket förut också, men tänk så onödigt! Visst har det tagit en del arbete från min sida eftersom det är svårt att bryta en vana men nu, nu går det liksom av sig självt och nu ser man det extra tydligt hos andra! Detta borde kunna bli ett oerhört intressant projekt för det stora samhället. Jag tror nämligen att jag blivit gladare som person sedan vi började med detta och jag tror definitivt att Dag (och sen även lillan) blir gladar människor av sådan behandling. Det handlar ju inte om att ta bort gränser och tillåta allt, bara hur man lägger fram det för barnet. Bara lite funderingar så här från amningssoffan :D

En kul grej:
Dag och jag satt och läste vid frukostbordet (tant Grön, tant Brun & tant Gredelin) när pappa (som varit bortrest i 3 dagar) satte sig och började "lägga sig i" läsningen med lite trams... Dag tittar då på honom och säger "Pappa sitta vardagrumme!" Martin börjar skratta varpå Dag envist upprepar meningen (argt!) och pekar ut ur köket. Med oss fick han i alla fall INTE vara...här läser vi faktiskt seriöst :wink:
Kram
noanamn

Inlägg av noanamn »

Vad roligt det är att titta in i den här tråden och känna igen utvecklingen hos min egen lilla höstfödda nollsjua!
Fina ungar ni har :heart:
Och hundar!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vad roligt att Anna ordnar ny kurkurs! & vad kul at se att du oxå är anmäld Bluna :D Undrar hur jag gör med lillsnuttan bara...Dag ammade jag ju tills han var dryga året. Men det blir ett senare problem! kul skall det i alla fall bli!

Kämpar på med att få Ingrid att förstå principen med SM : vaken 2h, sova 2. Hon tycker mest att man sover fram till 15 ca med små korta amningspass och sen kör man på så det ryker fram til 21. Suck. Men sova gör hon faktiskt riktigt bra! Och vad skönt det är att ha sjävförtroendet från BB i ryggen den här gången!!!
LaQ, hur har ni det i tvåbarnsvärlden?

Hur firar ni andra era 2-åringar? Dag fyller ju snart och jag kämpar förgäves med att motarbeta min längtan att köpa en det ena än det andra... Vet ju att han kommer få MASSOR av släkt och vänner, och man vill ju inte att det skall gå inflation i presenter liksom... :roll: Kanske vi ger honom ett par leksaker och några böcker... Duplo och briojärnväg typ. Fast sen ÄLSKAR jag ju Oskar & Ellen grejorna... :roll: Ja. som sagt. Begränsa var det 8)

Stora kramar,
Tina
LaQ

Inlägg av LaQ »

Jodå vi kämpar på här hemma. Hade hjälp av min underbara mamma :heart: under veckan. Det ÄR sannerligen inte lätt att få ihop barnens scheman och tider. Framförallt är det svårt att få till utevistelsen tycker jag. Det går ju inte gärna att amma och byta blöja ute såhär års.

Storebror blir lätt rastlös och grinig om han inte får komma ut och röra på sig. Som tur är verkar han börja uppskatta TV liiite. Så att han kan sitta still några minuter iaf. Vi har ju vardagsrummet på nedervåningen och vi är nästan aldrig där med honom öht. Men nu vill han gärna ner och titta på Byggare Bob eller Dora utforskaren.

Just nu sover Lillebror i vagnen i uterummet men Storebror och Pappa ligger i soffan och tittar på Byggare Bob och äter korvbitar till mellis. Förfallet är totalt. :o :D

Med Lillebror går det hyfsat. Kanske har vi haft eller har en ökningsperiod precis. De flesta små brukar vara trött på morgonen som jag förstår. Med Storebror var det så. Han orkade max en timme på morgonen och var det nån lur som var klockren på schemat så var det förmiddagsluren. Men Lillebror kan lätt vara vaken 2 timmar på morgonen fast vill då äta hela tiden. Jättehungrig efter natten (då han är så trött så trött och äter bara pyttelite varje mål). Förmiddagsluren har nästan alltid skarv efter 45 min eller 1 timme. Jag har nog inte varit så konsekvent med min strategi för jag vagnat vissa dagar, tagit upp och matat andra dagar och ytterligare har jag vagnat ytterst sparsamt och låtit honom klara en hel del själv. :?

När Storebror var liten hade jag extreeeemt svårt att höra skrik. Nu är jag tåligare men det är fortfarande jobbigt. Kan verkligen inte tolka skriken heller. Det är först nu jag kan tolka Storebrors skrik. :? Pappan verkar ha ännu svårare att höra Lillebror skrika.

Storebror fyller ju inte 2 förrän strax före jul så vi har inte alls funderat på det än. Dock har han redan fått massvis med leksaker av våra underbara grannar! En hel banankartong smällfull med duplo. Det är polishelikoptrar, polisbil, polisstation, stor helikopter, bondgård, bilar, husvagnar, traktorer, tåg, järnväg, massvis med klossar, djur och "bubbar" som Storebror säger. Förutom det har han fått massor med andra saker också. Böcker, pussel, bilar, traktorer, små plastdjur, gubbar, dockservis mm. Skäms nästan över att hans lilla lilla rum svämmar över med grejer. Fast det är ganska bra att kunna förnya ensamleksakerna lite.

Tack gode gud för ensamleken säger jag bara! ;) Vi behöver nog alla en paus från varandra under dagen. Storebror leker i 2 timmar och är jättenöjd med det.

Hur har ni det med sömnen? Idag har grabben bara sovit nån 20-minutare. Han ligger och pratar läääänge innan han somnar. Idag har han varit sur också för att Pappa städade och det hörde han ju såklart och var sur för att han inte fick dammsuga eller hjälpa till. Har inga planer på att ta bort middagsluren än, så jag antar att han får ligga där och kackla... :roll:

Det är forfarande trotsigt och det händer nån gång per dag att jag får dumpa honom i sängen när jag sitter och ammar Lillebror och är ensam hemma med barnen. Storebror vill gärna trotsa och vara hårdhänt mot Lillebror då. Man kan inte lämna Lillebror på golvet eller i babysitter utan att vara med hela tiden och ha järnkoll. Det lär ju inte bli så mkt magläge under vakentiden för Lillebror när vi har det såhär...

Han har sina ljusa stunder då han klappar fint på Lillebror, sjunger lite för honom "lalalaa". Visar honom gärna leksaker osv. Sen kan det ju innebära att Lillebror får en traktor i huvet osv men det får man väl ta som Lillebror antar jag. 8) Storebror leker gärna tittut med Lillebror, lägger kräktrasa/Snutte över huvudet på Lillebror och säger "näääe", tar bort trasan och säger glatt "dääää" och skrattar.

Vidare har Storebror börjat prata alltmer. Det är än så länge mest enstaka ord. Det senaste han börjat säga är "titta häär" och det säger han gärna till ALLT hur många gånger som helst om dagarna. "Meeja" säger han också. Vi har försökt få honom att säga "r" och "s". Han har lite tysk accent och säger skorrande "r" och "sch" som "s". "Bebisch" här vi ofta här hemma t.ex. :heart: Istället för "nah nah" som var hans tack tack säger han nu "tatt".
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Ja det ska bli spännande med kurs! Ångrade ju lite förra gången att jag inte åkte när det fanns en plats över. Det ordnar sig nog med amningen, kanske kan hon få flaska då och du pumpa ut om du vill fortsätta. Jag slutade efter 6 månader, jag tyckte att det räckte och Elsa var ändå inte å intreserad längre då. :wink:

Vad mysigt ni har med era tvåbarnsfamiljer! :D

Här är det också rätt mycket tv, hon vill se vissa program om och om igen. :roll:

Vi gav henne mycket Duplo som hon älskar i somras så det blir nog bara något litet från oss nu, hon kommer ju att få masor av andra också så det räcker. I går var kusinerna (10 år och 1,9 år) här och hon var så glad och sa "Kom Hannes!" "Kom Isac!" och så tog hon in dem på sitt rum och lekte med dem. Elsa fyller två år på tisdag! :shock: :D Då kommer farmor och är här med henne, hon ska vara ledig på sin födelsedag tyckte farmor.

Hon har vaknat tidigare ett tag nu så vi kommer att skära ner på middagsluren till 45 min idag. Det känns rätt skönt för då kommer det inte bli så jobbigt när man åker iväg någonstans och man vet att hon har svårt att sova länge i vagn eller bil.

Annars är det lite busigt men mest glatt här hemma nu. :D
Nillan

Inlägg av Nillan »

Ha, :lol: , busigt är bara förnamnet. #-o ]

Fast vi får oss många skratt.

Vi har fortfarande 1,5 h daglur och 12 h natt. Har velat ha lite marginal med tanke på dagis och allt. Fast nu vete sjutton. Ikväll lät det bland annat så här ganska länge från hennes rum efter vi lagt henne:

Heja Lala, heja lala, heja lala....

Fast det kan ju vara den oplanerade sovmorgonen i morse också :roll: .

Det som gjorde störst intryck kring hennes födelsedag var helt klart födelsedagssången, tårtan och ballongerna. Hon har lekt födelsedag i två veckor nu. Sjunger riktigt bra faktiskt. :lol:

Förstår att det är fullt upp för er med de minsta. Man har ju att göra med en tvååring också..... (Det är defintitvt inte tre gånger så mycket med tre barn Bluna) Va bra att ni har behållt ensamleken LaQ. Den tappade vi tyvärr bort i somras. Är svårare att hålla också nu när dagarna ser mer olika ut.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tänkte lite på det i skrev om att man undrar vad man gjorde innan man fick barn... Har kommit fram till att man nog var väldigt lat och trött hela tiden. :shock: Och när de pratar på jobbet (de som inte har barn) om sovmorgon så tror de inte jag är klok som går upp sju varje morgon. " Va?! VÄCKER ni henne???" :roll:

Grattis i efterskott till din lilla plutta Nillan! :D Vad roligt att hon sjunger födelsedagssången. 8) Här sjungs det också mycket fast inte just den än. Hon sjunger flera sånger som jag lyckats tyda vilka det är som de sjunger på förskolan. "Lilla snigel" "Bä bä vita lamm" "Nyckelpigan" och någon namnsång jag kände igen.

Elsa älskar ju duplo och fordon så hon fick en duploambulans och två andra bilar i present av sin moster. Nu ska hon "Leka bilarna" mest hela tiden. :lol: Moster blev jätteförvånad när vi frågade vilken färg det var på bilarna och hon sa "Den är jöd" "Den är svatt", röd och svart var det. :wink: Ibland gissar hon färgerna men många gånger blir det fullträff. :D Siffror är också intresanta och 4 säger hon om hon ser en fyra, 8 har hon bra koll på också. :D
Nillan

Inlägg av Nillan »

Tack!

Grattis själv på Elsas stora dag!! :heart:

Hoppas att ni har en bra födelsedag!

Det är fantastiskt roligt med allt de snappar upp. Man upphör aldrig att förundras!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis själv på Elsas stora dag!!
Tack. :D

Herregud vilken natt! :shock: Det är väldigt sällan hon vaknar mitt i natten om hon inte är sjuk så hon måste ha drömt något. :? Kl ca 02 satte hon igång och skrek och hostade. Jag gav vatten och ramsade ut, men hon satte snart igång igen. In...kolla blöja, torka grinig näsa, ramsa ut. Dröjde inte länge förrän hon skrek mer. :shock: Drog igång världens ramsa som hon tystnade på men behövde några påminnelser efter det. Stackars farmor som var på besök (och grannar?) som fick utstå högt ramsande bara några meter ifrån. :oops: Och sen började jag plocka ur diskmaskinen i mörkret...kändes ju helknasigt mitt i natten. Men hon tystnade och somnade om. Trööööött i morse. När jag sa "God morgon" svarade hon "Näääää". :lol:

Vi fortsätter med 45 min lur på dagen och det funkar bra. Lite trött är hon precis när man väcker men det vänjer hon sig nog med. :wink:

Hur går det för er med lurar? Har ni kortat av?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Här snackas det också på för fullt när det är sovdags, dag som kväll. Han kan hålla på i upp till en timme. Men vi har inte kortat av ännu, för då skulle han bli utan sömn helt som det är nu och det orkar han inte. "Snackistiden" ser jag som en variant av ensamlek och det ger ju också lite avkoppling. Således har han kvar sin 2h lur på dagen och 11,5h på natten. Behåller det nog så ett tag till.

Grattis i efterskott till Elsa!

Nu har jag inhandlat en stooor fin brandbil i trä till Dag med maasor av öppningsbara dörrar etc. Och sen får han järnväg med tåg, typ Brio. Och boken "Lalo Trummar". Han älskar "Binta dansar" av samma författare så det blir nog bra 8) Han haar ännu inte upptäckt förtjusningen med Duplo. Jo, det är klart, om mamma bygger så är det kul, men själv får han inte riktigt till det. Då är bilbanan bättre. Och sångpåsen.

Nu vaknar lillan... SM är svååårt...
Vi hörs,
kram
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej allihopa :!: :heart:

Det var riktigt, riktigt längesen jag skrev något här :shock: Har dock följt inläggen men varje gång jag ska skriva något så har forumet haft vissa uppdateringar och inte velat "lägga in" mig :roll:

GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS :heart: :heart: :heart:
Tina och LaQ, till era små småttingar (bättre sent än aldrig :wink: ...)
Hoppas att allt fortfarande går bra med de små :D

Tösen har nu varit hos dagmamman i snart 3 månader och det går fantastiskt bra nu. Men det kan jag inte säga att det gjorde den första månaden :(
De första dagarna på inskolningen gick bra, men så blev hon förkyld och blev så mammig och klängig (något hon inte är i vanliga fall) så vi fick slita loss henne ifrån vår hals för att lämna över till personalen. Så höll det på i någon vecka och jag grät varje dag i bilen på väg hem eller till jobbet.
Stor ångest... :( Tösen har alltid varit väldigt självsäker och trygg i sig själv och det har aldrig varit några problem med att träffa andra barn eller vuxna och lämnat henne men nu var jag så rädd för att vi förstört hennes självförtroende och trygghet men att lämna henne hos dagmamman :cry: .
Till saken hör att det finns bara en dagmamma kvar i vårt distrikt så hon sammarbetar med ett dagis istället, där tösen är 1 dag i veckan (och vid sjukdom eller semester från dagmamman), så det blev dessutom en inskolning till på ett annat ställe också :shock:
Samma visa där och nu kände vi verkligen att vi undrade vad vi gett oss in på. Skulle vi valt dagis istället så att hon hade fått vara på bara ett ställe åtminstone :?:
Nu är vi jättenöjda med att det blev som det blev :D
Dagmamman har ett hjärta av guld och är lätt att prata med och ställer upp när det behövs. Ingen direkt pedagogisk verksamhet kanske men här är det verkligen som hemma och här får hon hjälpa till med "hushållet", vara i ladugården med djuren, göra skogsutflykter och bara ta det lugnt. Dom hittar inte på en massa saker hela tiden och är ute både fm och em oavsett väder. På dagis får tösen chans att träffa andra barn, samlingar och sångstunder vilket vi tycker räcker för henne på en dag. Här är det ett naturdagis som också är ute i ur och skur, men en barngrupp på mellan 15-20 barn per dag :roll: . Samtidigt känner vi att det är perfekt att vara här en dag i veckan och få en mer social dag och sen ha sin trygga och lugna plats hos dagmamman :)
Numer är det inga problem att lämna henne, vi hinner inte ens komma innanför dörren förrän hon vinkar hejdå och vill ge oss en kram och puss. Vi snabbar oss av med kläderna, eftersom man vill passa på att gå när tösen vill att man gör det :wink: och så tar hon dagmamman i handen och går in utan några tankar på att mamma eller pappa ska lämna henne, fullkomligt trygg :!:
Samma när vi hämtar. Är ofta ute på gården och springer hela uppfarten ner mot mig och slänger sig i min famn och jag får världens godaste kram :heart: .
Hinner knappt mer förrän hon vinkar hejdå till barnen eller/och dagmamman och kan bli lite irriterad när jag säger att vi måste ju hämta väskan m.m. Under tiden brukar hon passa på att ge både dagmamman och några andra barn en hejdå-kram och puss :!:
När hon sitter i bilen så vinkar hon och säger hejdå flera gånger.

När det var som värst började jag med att förbereda tösen på vad som skulle hända på morgonen och visade henne en bild på dagmamman och pratade i bilen om att vi nu skulle åka til dagmamman och träffa dom andra barnen och att hon skulle vara där hela dagen medan mamma och pappa jobbade. Sen när hon hade ätit och sovit så skulle vi komma och hämta henne.
Först när vi började med dessa förberedelser så gick det mycket bättre för tösen att acceptera att vi skulle gå.
Och det är något som vi kör med mycket nu :wink: Trodde aldrig att det var så viktigt med förberedelser :D
Mycket av det har jag hittat och förstått på era inlägg och andra trådar, TACK :heart:
Min familj är mäkta imponerad av hur mycket tösen kan göra :!: Mammas gubbe brukar säga: Henne har man ju nytta av :!: , när han ser henne plockar ur diskmaskinen och städar upp efter sig :wink: (även om det ibland sker under protester, tackar gud för handen om handen... :lol: )

Vad duktiga era små kottar är med talet och sångerna :!:
Här pratas det en helt del men det är fortfarande rappakalja :? Mamma, pappa, tack, sko, djurläte och vissa namn är det enda som går att förstå men hon gör sig ändå väldigt bra förstådd med kroppspråk och tecken. Men vi är fortfarande imponerad hur mycket hon förstår när vi ber henne om något :!:

I september och en bit in i oktober hade vi en period när vi trodde att tösen skulle ta kol på vårt tålamod.
Det finns ett barn hos dagmamman som är ett halvår yngre som blir fysiskt utsatt av tösen. Hon drar henne i håret och slår henne och vi har haft uppe det till många diskussioner.
Under samma tid var tösen likadan här hemma och körde på oss med både vagn och Bobby-car, drog av oss glasögonen och slog till oss när vi lyfte upp henne (även när det var mys-pys stund) och kastade iväg saker och bara slarvade vid matbordet med att hela tiden kasta mat och hälla ut mjölken ( en hel del torkande och plockande från tösens sida men vad gör man när hon tyckte det var skitroligt med att torka upp efter sig :roll: ). Hon slog på bokhyllor, bord och dörrar och så fort vi sa klappa fint eller försiktigt så gjorde hon det tio gånger hårdare. Allt kom på ett ögonblick och det fanns inte en chans att hinna vara steget före, för helt plötsligt hände det (och man kan ju inte vara som en hök på henne varje minut).
Det gick inte att prata henne till rätta, hon blev bara arg om vi höll fast för att visa att hon skulle klappa fint och så fort vi sa till henne så lade hon upp världens hånflin åt oss :shock: . Det var som att hälla vatten på en gås :!:
Likadant hos dagmamman och vi hade ett samtal om hur vi skulle göra för att komma på rätsida med hennes uppförande och att vi gör detsamma emot henne när de här händelserna uppstår.
I början kände vi oss som världens sämsta föräldrar som inte kunde uppfostra sitt barn och ett tag kändes det som att dagmamman inte riktigt förstod att vi verkligen gjorde allt för att få rätsida på henne uppförande men nu är vi helt överrens och samarbetar för att det ska bli så likt som möjligt.

Är det någon som har samma problem eller vet en bra tråd där man kan hämta information (tyvärr är jag inte kompis med sökmotorn här... :wink: )

Nu blev det mycket här, nu får det räcka för mig.
Men det ska inte dröja lika länge till nästa gång :D :heart:

Kram och ha det gott :!: :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"