Hmm.....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

Krya på er :!:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Men passa dig för att lyssna för mycket (eller alls :oops: ) på bvc, måste jag säga, när det gäller både sömn och åttamånadersångest :!: Det nya för dagen är nämligen "första närmandefasen" när barnet sägs vara extremt närhetsbehövande och -beroende (=klängigt, kan inte vara för sig självt, måste ständigt vara klisternära, även på natten), och den tycks ganska evighetslång, enligt dagens bud; inträffar och pågår vid 8-9-10-11 månaders ålder och håller i sig till - vad då?

Dagisstarten :?: :!:

Sedan är det ju inte mycket läge för "första närmandefasen", om man säger. Utom nattetid, ja :roll: :shock: :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sessan

Inlägg av Sessan »

Mmm, har redan fått höra om närmandefasen - men eftersom jag tror på det jag gör och i detta fallet är det denna metoden så avfärdade jag det som sas som nonsens. Det finns så mkt "förklaringar" ute i samhället om varför barn inte sover, äter, går på pottan, mm mm mm så man kan bli alldeles tokig :twisted: ( Öppna förskolan och mammamaffian ( de som har fler barn än 2 ) har inga betänkligheter när det gäller att kasta råd över en som man inte har bett om :roll: )

Nej, fram för det enkla, raka och konsekventa. ( Precis som när jag tränar hunden på hög lydnadsnivå )

Med risk för att kasta en brandfackla här på forumet så tycker jag som har tävlat på elitnivå med hunden att träningen utav den och Sagas " träning" i att sova och äta är förbluffande lika. ( Så utskälld som jag blev utav en ung mamma i mammagruppen går inte att beskriva - hon avfärdade mig som tokig och såg misstänksamt på Saga för att upptäcka ngt fel när jag sa detta ) Det mesta sitter i attityden och i att vara konsekvent :!: :)

Nu ska jag frysa in barnmat ( har gjort storkok på 4 olika sorter idag, blir mkt att frysa in !)

Kram Sessan, mamma till Saga 9 mån
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Sessan skrev:Med risk för att kasta en brandfackla här på forumet så tycker jag som har tävlat på elitnivå med hunden att träningen utav den och Sagas " träning" i att sova och äta är förbluffande lika.
:D Brandfackla :?: Det tror jag ju inte, peståss :!: :lol:

(Peståss är ett barnbarnsutryck. Mamma ropade på lilla Valentina, 2 år, att komma och äta. Men Valli satt och såg på en vansinnigt intressant film - Alice i Underlandet (inte Disney utan en polsk tecknad, vill jag minnas). Hon reste sig från soffan och backade några steg i riktning köket, fortfarande med ögonen klistrade vid TV:n och filmen, och så gick hon och satte sig igen. Mamma ropade igen. "Valentina! Nu är det maaaat!" Samma procedur. Barnet gick lite långsamt några steg bakåt utan att slita blicken från Alice. Och ångrade sig och satte sig igen. Efter en stund hojtade mamma rejält. "Kom nu, Valli! Det är MAT!" Varpå lilla ungen satt kvar. Och svarade, mest för sig själv, som det lät: "Det tror jag ju inte, peståss." :lol: )
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej vänner !

Här flyter allt på i god nattlig ordning - visst frågar Lillan ibland men det blir inte mycket eftersom hon alltid får samma betryggande svar - PÅ NATTEN SOVER MAN ( och på dagarna oxå om mamma lagt mig för att sova :) ) Och detta trots att Saga sover på rygg och har gjort det ända sedan hon var nyfödd. Det fungerar utmärkt att buffa och solfjädra även på rygg , har läst att många undrar om det går. Det gäller bara att ha en attityd utav självklarhet - som Mammut skriver så kan man hoppa baklänges i röd och grön gummistövel och sjunga Klas -Göran bara man är tvärsäker i sin förmedling till barnet när man uttrycker att allt är i sin ordning.

Jag går ofta in här på forumet och "laddar" attityd genom att läsa Mammutens sticky : Förhållningssättet etc.. Den är fantastiskt bra att ha när jag känner att jag tappar attityd. :)

Förresten så var jag hos läkaren eftersom Lillan varit förkyld i 10 dgr och tog sig åt öronen. Ville kolla så det inte var öroninflammation. Öronen var ok - faktiskt så fina att han kommenterade det. När jag då sa att jag begagnar mig utav AW:s råd om att lägga öronen i blöt så sa läkaren att han antog att hon sov bra trots sin förkylning och när jag då sa att hon sover 12 tim natt + 2 tim dag så log han och sa att det märks när det kommer AW barn hit - DE ÄR SÅ GLADA OCH POSITIVA ( OCH HAR VÄLDIGT FINA ÖRON ). :lol:

Lite kuriosa bara :lol:
/ Sessan , mamma till Saga 10 mån
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning Sessan, tack för att du delar med dig :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Sessan skrev:Det fungerar utmärkt att buffa och solfjädra även på rygg, har läst att många undrar om det går.
:D Ja, här är en som undrar :!: Kan du berätta konkret hur du buffar ett barn som ligger på rygg? Lyfter upp benen :?: Var gör du av andra handen?

Och solfjädra - det brukar jag verkligen avråda ifrån när små barn ligger på rygg - man kan ju inte gärna trycka in bröstkorgen på dem :?: :!: Hur gör du :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Sessan skrev: När jag då sa att jag begagnar mig utav AW:s råd om att lägga öronen i blöt så sa läkaren att han antog att hon sov bra trots sin förkylning och när jag då sa att hon sover 12 tim natt + 2 tim dag så log han och sa att det märks när det kommer AW barn hit - DE ÄR SÅ GLADA OCH POSITIVA ( OCH HAR VÄLDIGT FINA ÖRON ). :lol:
:D Men herre milde - det här var ju bara FÖR UNDERBART :!: :lol:

Tack från en alldeles lycklig AW :oops: :heart: :lol:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej igen !

Jo, jag lyfter upp förslagsvis det högra benet så att det kommer i vinkel 90 grader i knät - buffar sedan den lilla skinkan med rytmiska tag tills lilla hon blir alldeles sömntung.

Solfjädern innebär att jag lägger min hand - helt utbredd över hennes bröst och håller där tills hon blir sömntung. Jag trycker inte utan håller bara ett lätt stöd - om du förstår vad jag menar :?: Hon tycker att det är jätteskönt och blir lugn på en gång :!:

Vet inte om det fungerar på andra barn - vet bara att det fungerar för oss - Saga har fått verktygen presenterade för sig så här sedan hon var liten.

( Jag har ingen röd och grön gummistövel :wink: )

Sedan har jag massor av attityd :D :D

Förresten Anna - kommer du att föreläsa i Sthlms området ngn gång i framtiden och i så fall var och när ? Skulle så gärna vilja träffa dig in persona om man så säger :)

Kram Sessan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Fantastiskt. TACK. Mycket bra. Det stjäl jag, om jag får.

Fick i dag nobben från Danmark - det tillfrågade förlaget där vågar inte ge ut Sova hela natten p g a maglägesrekommendationerna... Men det vågar Norge (Spartacus) dit jag ska på promotion nu, men jag vet ju vilka evinnerligt tjatiga fördömanden jag får från expertisen. Mycket bra då att ha konkreta balansakter till hands... För det GÅR ju faktiskt att kura på rygg också, och det är synd om folk - föräldrar - ska hänga upp sig på magskräcken i stället för på den goda saken: SOVA HELA NATTEN :!: :lol:

Så tack :D

Föreläsningar i vår - tveksamt. Jag tror nästan inte det. Jag undrar om vi inte skulle ha ett forumist-camp i Gastsjön i stället :!: :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Vilken härlig läsning Sessan :!:

Jag vill passa på att tillföra att jag buffat och solfjädrat i sidoläge, så det går det med :wink: 8)

Tjingeling! :thumbsup:
/Fjällmor
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, DET har jag också :!: Och Marie i "Marie och Samuel - en mailkorrespondens". Så det vet jag funkar alldeles utmärkt. Tills den otäcka ungen vänder sig på mage :shock: :evil: (Just kidding... :lol: )
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

/Fjällmor
Sessan

Inlägg av Sessan »

Visst får du "använda" min ryggbuffning :D Och om det är ngn som ifrågasätter om det går att kura på rygg - SKICKA DEM TILL MIG :!: :!: :!: ( Så kan jag och Saga visa att det går :D :D )

Tråkigt att du inte ska föreläsa i Sthlm men desto roligare att du kan tänka dig ett forumistmöte ( om det kallas så ! ) i Gastsjön :)

Och Fjällmor och Elle: tack för positiva tillrop. Är så roligt att bli glatt bemött - man blir glad hela dagen !!

/ Kramar från Sessan och Saga som är " ryggkurad " vid 3 1/2 mån ålder och som nu sover 12 tim nätter
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Sessan och Anna (och alla andra som läser) :!:

Jag tror nog vi är fler som kommer använda oss av ditt "recept" vid behov.. :wink:

Jo, en träff i Gastsjön vore ju underbart! :heart:

Kram och tack!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"