Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Andra natten avklarad! Läggningen gick jätte bra, lilleman sa inte ett knyst när han las 19:00, 19:06 kika jag in och då sov han gott :D

Ett uppvak (tror jag) 01:35 men det klarade han själv, han lät men när jag skulle börja ramsa vart han tyst.
Uppvak 02:15 som höll på 1 h där det var mycket bök, gråt och gnäll men han var aldrig riktigt hysterisk så jag buffade aldrig. Fick däremot gå in 2 gånger för att lägga honom tillrätta och göra en kort solfjäder en gång innan jag ramsade mig ut. I SHN står det att man inte ska gå in men lilleman vänder sig åt alla möjliga håll och kanter, är det ok att snabbt gå in och lägga honom tillrätta? Jag satte på Mozart ett tag och jag undrar när det är ok? Har bla antecknat en stund såhär:
02:56 tillrättalägger, kort solfjäder, ramsa 4 gånger, ut 02:58. Klagar högt under tiden men blir därefter tyst
02:59 bekräftelse
03:01 klagar högt igen
03:02 sätter på Mozart och ramsa 8 gånger där ja drar ihop påminnelse och bekräftelsen då han vart tyst
03:11 små klagar annars tyst
03:12 stänger av Mozart
03:23 går in och drar upp täcket
Uppvak 05:02 där han får ramsa 4 gånger,
05:05 tillrättalägger och ramsa 4 gånger
Uppvak 06:15 där han får ramsa och jag sätter på tv:n men det är mycket gnäll och bök och jag lyckas inte få honom att somna om så gör glatt god morgon 06:45 när han legat tyst 20 sekunder.

Idag har inte dagslurarna funkat så bra. Den långa luren vaknade han 30 min för tidigt och somnade aldrig om. Sista em luren tog ett tag innan han somnade och sedan sov han bara 25 min. Vi har använt oss av marginalkvarten och tagit upp några minuter tidigare för att han inte ska skrika upp sig, gör vi rätt då eller ska vi ta upp honom på klockslaget där luren ska sluta? Denna fråga gäller även på morgonen. :?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Mozart på natten vet jag faktiskt inte om det är ok men jag tror de flesta använder det vid tidiga morgnar mest. Budskapet ska ju vara att på natten händer ingenting,så man vill inte ha för mycket underhållning då. Däremot skulle jag rekommendera att ni håller tiderna på minuten nu när ni kurar för nu är det extra viktigt att tiderna sätter sig i kroppen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Ok ingen Mozart på natten och vi ska följa schemat på minuten så det sätter sig! Nu är 3:e natten avklarad och jag känner inte riktigt att ramsan tar ordentligt plus att lilleman har en jäkla vändningscirkus för sig på nätterna som gör det svårare att sluta med trafiken i hans rum. Nu skriver jag alla mina anteckningar för jag känner att jag behöver feedback. :oops:

19:00 God natt! Läggs tillrätta i sängen, solfjäder som kort markering och ramsa ut. Fick en påminnelse 19:02 då det var lite små gnäll men sen var det tyst inom ett par minuter. Vi stod och lagade mat i köket samtidigt så husljud fanns.
22:08 vaknar upp ledsen men det gick över innan jag hann börja ramsa.
00:45 uppvak där jag först avvaktar lite.
Ramsa ·4 00:48, påminnelse 00:49, tyst vid ramsan men klagar så fort jag är klar med den.
Ramsa 00:52 ·6 där jag drar ihop påminnelse och bekräftelse.
00:55 påminnelse ·4.
00:57 går jag in och lägger honom tillrätta då han vänt sig till rygg och ligger högst upp i hörnet på tvären och han sitter fast där, går ut med ramsa ·8. Han blir först ledsen när jag vänt och gått ut men blir tyst på vers 7 av ramsan.
01:00 bekräftelse ·4.
03:40 där jag går in och lägger tillrätta, ut med ramsa ·8. Då gråter han.
03:42 påminnelse ·4
03:45 påminnelse ·6 då han inte blir tyst utan gnäller högt.
03:46 bekräftelse ·4. Gnäller till.
03:51 bekräftelse ·4
Lägger tillrätta 04:01
04:53 uppvak, avvaktar först men ger ramsa ·4
04:56 lägger tillrätta och ut med ramsa ·4. Gråter och klagar.
04:58 bekräftelse ·4
05:05 gråter så får ramsa ·4
05:06 påminnelse ·4
05:08 går in och drar tillrätta lite men han får ligga kvar på rygg, tyst.
05:09 bekräftelse ·4
05:15 bestämd påminnelse ·4. Mycket bök.
05:17 lägger tillrätta på mage, ut med ramsa ·6
06:26 börjar gnälla
06:30 ramsa ·4, sätter på mozart
06:32 skriker hysteriskt, går in och lägger tillrätta, solfjäder, blir förbannad och skriker högt, ut med ramsa ·8 06:39. Mozart på.
06:43 är det tyst.
07:00 God morgon!

Långt inlägg med alla anteckningar men behöver hjälp. Nu när jag läser igenom anteckningarna ser jag att jag ingriper för tätt med ramsorna, kanske därför det inte tar och vi får en kommunikation? ](*,) Ska jag låta det gå längre tid emellan och låta honom ställa nya frågor på mina svar? Nu ska ju trafiken ha upphört men jag får gå in flera gånger och vända tillbaka honom på mage, han kan göra det själv då han gör det hela tiden dagtid men han fastnar ofta på tvären i sängen och kommer inte därifrån. Då skriker han mycket och jag går in och lägger tillrätta. Ska jag istället låta honom ligga kvar där och ramsa utanför eller gör jag rätt som lägger honom rätt? :oops:

Tacksam för snabbt svar inför natten!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Bra jobbat hittills! :D

Först och främst ska du hitta Attitydmössan (igen) och ta på den bums! 8) Vad var det vi skulle göra på natten? Visst ja, soooova så skönt. Så ta några extra djupa andetag vid varje uppvak, lyssna verkligen av, avvakta och var LUGN inombords så mycket det går. Ramsan tar om du har attityden med dig och själv är lugn och bestämd. Du ska aldrig vela "ska jag gå in eller inte" utan bestäm strategi på kvällen och kör på den under natten (förslagsvis att endast gå in vid total krissituation, inte bara ilska). Försök därför att backa, man kan faktiskt somna på rygg också!! Istället för att du går in och rättar till honom hela tiden så låt honom klara av att somna själv och gå in och titta till honom + ev rätta till efter att han somnat (vänta 10 min). Eftersom du VET att han kan somna på ramsan så låt honom göra det också! Och så mycket MAT, fysisk aktivitet och social delaktighet på dagarna! :D

Kram och heja på!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

4:e natten klar, jag har kört alla fyra nätter då jag varit mest motiverad. Avvaktade mycket mer inatt innan jag gjorde något. Det har inte varit mindre uppvak i jämförelse med tidigare nätterna och det känns som jag gör något fel :( när jag läser andra trådar här på forumet så sover barnet nästan hela natten redan 3:e eller 4:e natten och så är det inte här. Såhär var natten:

19:02 God natt! Klagar och gnäller lite men det är tyst 19:05. Går in och dra upp täcket 19:15.
23:58 börjar han skrika, avvaktar.
00:00 lägger tillrätta, ut med ramsa x4. Tyst därefter.
00:20 gnäller/klagar, ingriper ej. Blir tyst efter några minuter.
00:39 gnäller/klagar
00:40 ramsa x4
00:43 bekräftelse x4 då han vart tyst. Avvaktar 10 min och går in 00:53 och lägger tillrätta.
00:55 bökar och låter lite, ingriper ej. Tyst 00:59.
01:27 skriker, ramsa x6, tystnar. 01:37 går in och lägger tillrätta.
03:20 skriker, lägger tillrätta och ut med ramsa x4.
03:24 ramsa x4
03:26 bekräftelse x4, 03:36 lägger tillrätta efter 10 min. Börjar skrika kort därefter.
03:39 skriker, ramsa x4
03:42 skriker, ramsa x8
03:45 ramsa x6
03:49 bekräftelse x4, börjar skrika igen.
03:55 ramsa x4
03:59 ramsa x4
04:01 bekräftelse x4, börjar skrika
04:09 lägger tillrätta, ut med ramsa x6
04:15 gnäller, ingriper ej, blir tyst
05:55 gråter, ramsa x6. Gnäller och klagar men blir sen tyst
07:00 God morgon!

Ska jag avvakta ännu mer med ramsa och låta honom vara ett tag innan jag ingriper när han skriker? Det står i SHN att barnet ska ha slutat skrika nu men inte denna lilleman.. Var inne 3 gånger och vända honom rätt inatt då han hade fastnat med ett ben mellan spjälorna. ](*,) Har läst i andra trådar att de går in och vänder dem till mage och sedan ut med ramsa så blir lite förvirrad över vad jag ska göra. :?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack föresten för snabbt svar igår Ylva! Guld värt!!!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Alltså det här med att kura och gå in och vända samtigt funkar tyvärr inte :!: . Ska man kura ska det INTE vara någon trafik i rummet efter de första dagarna och ramsan ska ha helt tagit över. Det är därför det inte blir mindre uppvak tror jag.

Jag tänker så här:
Skaffa ett spjälskydd som är tjockt så det kan stå själv (ca 5 cm), finns hos många märken, t.ex sebra, frank6 poppy, ng baby. Då är det svårare att kila in sig mellan spjälorna. Lägger du handdukar(ihoprullade) under långsidorna på madrassen så att det blir en ränna? Det kan förhindra vändningarna men om inte annat göra det svårare att hamna på tvären tänker jag. Med dessa åtgärder borde han inte kunna trassla in sig för mycket och eftersom han kan vända sig på dagtid så kan han det det på natten också -punkt - han är bara lat :wink: ! SEN kör du full kur utan att springa in och vända.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Jag misstänkte det. Har beställt ett spjälsängsskydd som ska komma nästa vecka och som är både högt och tjockt och som man knyter fast. Han river ner allt som inte sitter fast i sängen.. Jag har tidigare lagt handdukar för att göra en ränna men han vände sig ändå till rygg, han gör det till och med i vagnen... Däremot klarar han inte att vända sig tillbaka till mage då för det behöver han mer utrymme för. Ska köra på dina tips och så tar vi på oss attitydmössan igen och slutar vända på honom!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

ok, testa det spjälskyddet! Det jag har är så tjockt så det står av sig själv, från Frank & poppy , den modellen rekommenderar jag annars.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Ville mest göra ett tillägg! Generellt så bjuder man på EN vändning, alltså går in och vänder när han vänt sig till rygg. Man KAN somna på rygg också, om man vänt sig dit. Så till det här nya spjälskyddet kommit, hade jag bara vänt en gång. För mig låter det som han skriker dig till sig. Det vill säga du stör honom för mycket :lol: 8) Ni hamnar ju i lite roller här där han gnäller/klagar/blir arg och du ramsar, vänder och grejar. Lätt hänt! Kanske han behöver klaga? LEDSEN får man inte vara. Men klaga/gnälla/vara arg, då hade jag inte ramsat eller verktygat alls. Det kan snarare spä på. Som att du säger "Nu ska du sova" och han svarar "MEN JAG FÖRSÖKER JU!!!" :wink:

När det gäller ramsan så är min erfarenhet att alla barn inte kan bekräftelseramsas. Ett av mina barn började genast jaga upp sig igen alternativt vaknade. Och det var ingenting som försvann efterhand heller. Så jag ramsade bara. Det räckte. Ett tips bara! :) Jag tror nämligen du kommunicerar lite för mycket med honom. Tror inte han behöver påminnelse vid gnäll/bök utan det skapar bara en onödig konversation er emellan. Nu har det gått så pass många nätter att jag hade slutat ramsa vid minsta pip och backat REJÄLT. Först då tror jag att ramsan kan sätta sig.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tack för era svar! Spjälsängsskyddet kom igår och jag satte upp det direkt. Vi har backat med att lägga tillrätta och ramsa. Läggningen igår gick inte alls bra och inte dagslurarna heller, han sov 30 min av sin långa 2 h lur och var helt hysterisk. Läggningen och dagarna har annars funkat sedan dag 2 den senaste veckan. Han är nu 5 månader och om jag inte minns fel så är det dags att korta ner en dagslur, kanske därför de inte funkar?? Men då är min fråga om jag ska korta ner en nu eller avvakta?

Såhär var natt 8:
00:51 uppvak där han gnäller, ingriper inte och han somnar om av sig själv. Det var tyst 01:04.
02:05 bökar och gnäller, börjar skrika upp sig efter ett tag
02:09 ramsa x6
02:12 ramsa x4, tystnar lite
02:18 skriker upp sig igen, ramsa x8, tystnar på vers 7, börjar skrika igen när jag är klar
02:22 pratar och gnäller
02:28 börjat skrika, ramsa x6
02:29 skriker upp sig mer men går ner, klagar och gnäller
02:35 skriker, ramsa x6, tystnar på vers 4
02:39 skriker upp sig igen men går ner
02:40 skriker, avvaktar
02:44 ledsen gråt
02:45 vänder tillrätta, ramsa x4
02:49 tyst
05:32 gnäller men somnar om själv
06:42 gnäller, sätter på mozart, tyst efter någon minut
07:00 God morgon!

Uppvaket runt 1 har han klarat själv de senaste nätterna, likaså med uppvak runt 5 men det är uppvaket vid 2-3 som tar ca 1 h och där han inte somnar om själv. Det är mycket gnäll, klagomål och småskrik. Nu inatt så avvaktade jag emellanåt hela tiden och försökte vara sparsam med ramsan. Vi behöver verkligen få till nätterna nu för varken jag eller min sambo orkar mycket längre nu :( Hjälp!
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

9:e natten vart såhär, jag var så trött så jag orkade inte gå mer än vad jag gjorde men jag tror nästan det bara var bra för det gjorde att jag backade mycket mer:
02:13 uppvak, små gnäller och klagar
02:25 högre klagomål och börjar skrika upp sig
02:26 skriker, ramsa x4
02:35 gråter, ramsa x4
02:40 skriker, vänder tillrätta, ramsa x4
02:47 skriker, ramsa x4
02:53 skriker upp sig
02:54 ramsa x6
02:57 tyst
03:07 lägger tillrätta
04:52 gråter
04:54 lägger tillrätta, ramsa x6
04:58 gråter, ramsa x6
05:08 tyst
Eftersom jag var så trött råkade jag stänga av väckarklockan i sömnen och sov vidare så blev inte morgon förrän 07:20 men det var tyst när jag vaknade då. Läggningarna och de två första dagslurarna har funkat bra de senaste 2 dagarna. Det är sista luren som han bara sover ca 30 min av 45 och jag tror det är dags att minska en lur.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Antingen kapa lunchluren till 1,5 timme eller ha sista luren 20 min, 30 minuter är väl dock ingen dålig sovtid på en 45 min lur tycker jag :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Nej det är det inte men han har sovit så nu flera dagar i rad så jag antar att vi ska minska. Idag fick lunchluren bli 1,5 h så testar vi om det blir bättre med den sista. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
glom inte att nar du andrar i schemat sa marks inte nodvandigtvis forandringen bums, allt tar 3 dagar. Sa genomfor den forandring du vill ha enligt de somntimmar liten behover och kor pa det 100 procent i minst 3 dagar och garna en uppfoljningsvecka innan du utvarderar.

For ovrigt, bra jobbat med backningen om natterna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"