Jag brukar tänka att när jag är sjuk vill jag faktiskt mest få möjligheten och förutsättningarna att få sova mig frisk. Så är vi alla här hemma.
Jag vet att vissa föräldrar när man är MYCKET orolig lägger sig typ på en madrass utanför dörren så man kan gå in om de exempelvis kräks så man kan byta, men vi brukar försöka att byta med barnen i sängen, lugnt och under lite mörker.
Vid svår förkylning så är ju just sömn bästa botemedlet, så höj huvudändan på sängen med ca 7 cm, man kan lägga böcker under de främre benen på sängen, eller en tjock planka. Ställ in en kastrull med kokande vatten som du lägger i löken och in i rummet.
Pyssla, krama, snorsug m.m. gör det innan ni lägger. Mys på dagen och så. Ge mera sömn med hjälp av marginalkvartarna så får de 30 min mera sömn/lur.
Har hon inte MASSA feber eller så hög att hon inte kan sova försök undvika Ipren och alvedon, men är febern så hög att hon varken sover eller dricker så ger man så klart.
Dagtid brukar jag ge mycket frukt och fruktpure så de får lite socker och vätska i sig, brukar vara bra.
Sist, mitt hetaste tips. ALLA mammor och pappor blir så klart ängsliga när ens barn är dåligt, försök lämna detta UTANFÖR rummet. När barnet sovit EXAKT 10 min då brukar jag gå in och känna på pannan, kolla lite extra, dra på täcke osv.. Pyssla lite, då mår JAG bättre men barnet känner inte av ens egen oro. Jag går än idag alltid in i min sons sovrum när jag själv lägger mig och kollar att han är ok och pussar honom på pannan.