Svår läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Svår läggning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag brukar tänka att när jag är sjuk vill jag faktiskt mest få möjligheten och förutsättningarna att få sova mig frisk. Så är vi alla här hemma. :wink:

Jag vet att vissa föräldrar när man är MYCKET orolig lägger sig typ på en madrass utanför dörren så man kan gå in om de exempelvis kräks så man kan byta, men vi brukar försöka att byta med barnen i sängen, lugnt och under lite mörker.

Vid svår förkylning så är ju just sömn bästa botemedlet, så höj huvudändan på sängen med ca 7 cm, man kan lägga böcker under de främre benen på sängen, eller en tjock planka. Ställ in en kastrull med kokande vatten som du lägger i löken och in i rummet.

Pyssla, krama, snorsug m.m. gör det innan ni lägger. Mys på dagen och så. Ge mera sömn med hjälp av marginalkvartarna så får de 30 min mera sömn/lur. :wink:

Har hon inte MASSA feber eller så hög att hon inte kan sova försök undvika Ipren och alvedon, men är febern så hög att hon varken sover eller dricker så ger man så klart.

Dagtid brukar jag ge mycket frukt och fruktpure så de får lite socker och vätska i sig, brukar vara bra.

Sist, mitt hetaste tips. ALLA mammor och pappor blir så klart ängsliga när ens barn är dåligt, försök lämna detta UTANFÖR rummet. När barnet sovit EXAKT 10 min då brukar jag gå in och känna på pannan, kolla lite extra, dra på täcke osv.. Pyssla lite, då mår JAG bättre men barnet känner inte av ens egen oro. Jag går än idag alltid in i min sons sovrum när jag själv lägger mig och kollar att han är ok och pussar honom på pannan. :heart: (vi är inte hjärtlösa, men vi skall inte heller föra över våran egen oro på barnen. ) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Tack. :heart: Behövde lite extra värmande ord.
Trevlig helg.
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Detsamma :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Vill bara berätta att T är på semester hos farmor & farfar. Hon sov sin natt i resesäng för första gången natten till idag, 19.30-07 utan bekymmer. Just nu sover hon också sin fm-lur på övervåningen utan knyst! Fantastiskt! Fick dock konstiga blickar igår när jag plockade fram sopsäckar och silvertejp för mörkläggningens skull. :D Fick också frågan om hur länge jag ska hålla på så här? Alltså mörklägga och ramsa... Blev därför nyfiken på vad ni vana kurare säger om ramsan? Hur gamla har era barn varit när ramsan förtjänat sitt syfte :?:

Trevlig Valborg! 8)
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, HÄRLIGA nyheter!!!

Min son är 8 och behöver fortfarande mörkläggning och ramsa... så aldrig? :lol: :roll: 8)

Visst tål han lite ljus någon gång och kan även läggas utan ramsa, så nej jag "ramsar" inte regelbundet på samma sätt. Men är det för ljust på morgonen så vaknar han tidigare. Så mörkläggning kan vara en grej för många även i vuxen ålder. Jag måste ha ögonbindel för att inte vakna för tidigt. :wink:
Tor 2006

Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Hej igen. Nu är det snart dags för mig att sluta amma kvällstid. Finns det något tips på vad jag kan ge som "kvällsslurk" :?: Jag kommer inte ge henne ersättning eller välling :!: Nu ser T's matschema ut så här:

7.30 1 port gröt m puré, 1/2 macka & 1/2 ägg
11.30 1 port mat, frukt
13.30 1 banan
15.45 1 port mat, frukt
18.30 1 1/2 port gröt, 1/2 macka & 1/2 ägg
19.15 Amma

Tack! :D
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi kör med samma tider ser jag om än lite andra mattider. Vi gör så här:

7.30 vakna
08.00 frukost gröt

11.00 lunch matpuré+fruktpuré
14.30 mellis gröt/fruktpuré + banan

18.00 middag( som lunch)
19.00/19.15 kvällsslurk

Varför inte byta plats på de två sista måltiderna så det blir gröt och macka som mellis och sedan mat som sista mål och sen banan som kvällsslurk? Annars är smoothie ett alternativ, hemmagjord med banan och nötter i så mättar den bra. Jag brukar göra på fryst banan, jorgubbar/hallon, lite cashewnötter och mandelmjölk, ibland lite acaipulver också. Råden om nötter har ju ändrats så jag ger det i smoothie även om vi inte har det varje dag. Annars kan man bara utesluta nötterna och använda rismjölk eller havremjölk istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Hej. Nu behöver jag råd igen! T har den senaste veckan börjat resa sig mot möbler men behöver fortfarande hjälp att sätta sig ner igen. I dag på eftermiddagsvilan skrek T massor. Jag ramsade i 30 min (har bara hållit på så länge under själva kuren) innan jag till sist gick in, då det verkligen lät som att hon skulle kräkas! Jag hittar henne ståendes i spjälsängen. OJ tänk om hon stått så i 30 min!! Jag blev gråtfärdig! :cry:
Jag fick solfjädra henne lugn och till söms. Tilläggas bör att vi "bara" haft kris 3 ggr sedan kurstart.

VAD GÖRA?! Jag kan ju inte gå in varje gång fr o m nu om hon grinar och ramsan inte tar (då står hon nog upp). Samtidigt kan hon ju inte sätta sig själv:(.
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det man gör är följande!

:arrow: Öva hur man sätter sig dagtid, MASSOR!!! Då menar jag inte att du hjälper henne utan att hon faktiskt får lära sig, du visar någon gång sen får hon öva, öva, öva, öva! Min son fick när han var runt året stå en gång tills han satte sig själv, då visste jag ATT han kunde. Man övar MINST 5min/10ggr/dag på nya färdigheter. :wink:

Barfota, på golv utan mattor står man och även ålar och kryper.

Sen är det till läggning LYSSNA talangen som gäller! Lyssna och lyssna, när du hör att hon faktiskt BER om hjälp, DÅ går man in, hjälper kort ner, snabb solfjäder och UT med ramsan. Men reser hon sig upp direkt igen, då har du inte väntat tills hon faktiskt VILL och BER om hjälp. :roll: :wink: :lol: Då blir det lätt underhållning. 8)
Tor 2006

Mamma_Iza

Inlägg av Mamma_Iza »

Hur går det med daglurarna? Min herre vaknar också för tidigt alla lurar, spelar ingen roll vad vi gör.
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Hej! Vi har inga problem med dagslurarna. T sover som en stock i sin spjälsäng 10:15-11:00 då jag väcker henne. Den längre luren, 14:00-15:30 blir allt som oftast i vagn på promenad. Då sover hon också tills jag stannar vagnen. Så det gör jag inte förrän efter utsatt tid...
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Mamma_Iza

Inlägg av Mamma_Iza »

Åh vad härligt, och ni har bara två lurar nu när T är 10 mån?
Kurstart 150420
Zandhra

Inlägg av Zandhra »

Ja. Från 6 mån - 7.5 mån sov T 10:15-11, 13:15-14:45 & 17-17:45. Sedan började sista luren att krångla med skrikiga läggningar på ca 30 min. Då drog jag ner den till 17:10-17:30 och i vagnen på promenad. En vecka innan T blev 9 mån tog jag bort vilan helt och flyttade fram 1,5h-vilan lite. 8)
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
Mamma_Iza

Inlägg av Mamma_Iza »

Aha ja vår läggning krånglar plötsligt, kan vara sista 45 min luren 16.30 som gör det kanske. Han är 8 mån om några dagar :D
Kurstart 150420
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Zandhra, du har verkligen fått koll på det här med när det är dags att justera schemat! Toppenbra jobbat! =D>
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"