william och Jespers tvillingpappa frågar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Schemat vi försöker med är:
0600 Godmorgon, mat runt 0630
0745 sova 45minuter
0830 vakna, mat ca 0930
1030 sova 2 timmar
1230 vakna samt mat
1430 sova (oftast 2 timmar igen)
1630 vakna samt mat
1830 gonattflaska
1900 sova.
sista sömnpasset är ju eg. För långt och sista vakenpasset också
så vi brukar få ge en liten lur mitt i, men det är inte optimalt.
Vi kunde ju göra så det vart två 45 minuters sömnpass istället på eftermiddagen kanske, men det är även lite skönt att få vara föe sig själv en stund :)

Mörkläggningen är dålig fortfarande så det lär hjälpa till att dom sover lite dåligt på tidig morgon antar jag!?
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

möken skrev:Mörkläggningen är dålig fortfarande så det lär hjälpa till att dom sover lite dåligt på tidig morgon antar jag!?
:-s [-X Inte bara då utan det kan ge onödiga uppvak hela nätterna plus försvåra för dem att somna på kvällen :!: Prio ett nu är att fixa mörkläggningen!! Det finns en hel tråd med fantastiskt kreativa tips på hur man kan göra här på forumet, tror tråden heter "Mörkläggningstråd". Hur ni gör beror ju på hur viktigt det är att rummet går att använda dagtid. En snabb akut lösning (dock inte så snygg om de sover i gästrummet... :lol: ) är aluminiumfolie och maskeringstejp (som inte ger märken) som du sätter så att ingen glipa finns någonstans!! Utan fungerande mörkläggning känns faktiskt alla andra tips onödiga...eftersom vi då inte vet hur länge de egentligen skulle sova på morgonen, t.ex. Kanske börjar de sova till 07 så schemat justerar sig självt! 8) :D

Det blir läxan den här gången!! :wink:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

vi körde på det schemat som Ylvispylvis skriver om 3-4 mån-schemat o det gick fint. Jag var bestämd med tiderna o höll dem rätt hårt, o körde även 19-07 som natt, av någon anledning trivs barn himla fint med den tiden o håller energin bättre under dagen.

Jag skulle varmt rekommendera att ta D-vitamin för er vuxna, det ger en smula extra energi, vilket man behöver så här års, när inte solen är framme så där värst många timmar 8) 8) och gå ut tillsammans i friska luften, det gör mkt både för sömnen o aptiten.

När min tjej var 4 mån började vi med välling, det gjorde gott för
magen, o sötpotatis med massa smör o persilja vid mat!

Ang mörkläggning - när du är inne i rummet, mörklagt o fixat, då ska du inte kunna se handen framför dej. Det är verkligen superviktigt att det är MÖRKT - kolsvart!! När jag missat så märks det med en gång.
Väcker ni dem med väckarklocka på morgonen? Ååå den är toppen :-({|= \:D/
Gotlandskram!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Ännu sålänge sover dom i vårat rum som har två fönster plus en altandörr.
får kanske lägga manken till och fixa första barnrummet som bara har ett fönster :)
D vitamin äter vi, men har inte märkt nån skillnad, kaffe dricks också i kopiösa mängder just nu vilket inte är det nyttigaste egentligen :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> D-vitamin är verkligen bra, men de rekommenderade doserna är pyttesmå och kan inte göra någon skillnad! En solig sommardag kan vi få i oss så mycket som 30 000 IE på kort tid. Livsmedelsverket är också på väg att ändra rekommendationerna men tröööögt går det som vanligt. Överdosera är svårt om man inte äter 100 000 IE eller så. Vi vuxna här hemma äter 4000IE per dag under vintern och skulle jag må dåligt skulle jag äta mer ett tag och sedan trappa ner lite. Nu är jag inte utbildad inom området men t.ex. Kostdoktorn.se som är läkaren Andreas Eenfeldt rekommenderar 4000IE till vuxna, har jag för mig. Så ett tips om ni inte märker skillnad: öka dosen! :D

Mörkläggning it is! :wink: Och vill ni ge dem eget rum är det ju bara bra! Prata ihop er innan bara så ni ger tydliga och samma besked när de kanske undrar i början "va, ska vi bo här nu?". Och visa dem rummet tidigare på dagen så de får bekanta sig med det lite före nattningen. Men jag tror eget rum uppskattas i den åldern, ostört är bäst! :wink:

Timern på mobilen låter vi ringa som väckarklocka tätt intill lillens dörr innan vi går in och gör GLAD morgon!! Och apropå det, ni busar väl och får dem att skratta före läggning? Det är jätteviktigt, helst ska de skratta hela vägen ner i sängen och gärna i sängen också! Det är roligt att lägga sig, och roligt att vakna utvilad på morgonen.

Kram
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Hej.
Jag missade att svara på en hel del frågor föeut så jag försöker göra de tnu.
Smakis brukar vi ge vid matningen 12:30, känns som den uppskattas mest då?!
Väckning brukar vi inte ha förmånen att göra, dom brukar vakna för tidigt, men de gånger någon unge sovit till kl 0600 har det varit att tända i taket och tjoa och stoja lite.
Att leka med dom tills nattning går inte, William måste bli övertrött och skrika av sej så jag får lugna honom innan han äter, går inte att få honom att äta på något annat sätt, Jesper brukar också gå i nattkoma när han äter så det blir till att lägga dåsiga barn.
Ensamlek vs underhållning av oss går väl sådär, mest eftersom min fru "tycker synd" om barnen, passiva delaktigheten blir lite likadant eftersom det då är synd om dom som då får sitta i sina babysitters.
Promenader försöker vi ta, iallafall 45 minuter om dagen, det tråkiga med promenader är att barnen alltid ska bli hysteriska när dom ska bli påklädda och lagda i vagnen, och William somnar alltid så han får aldrig se något. Jesper brukar iallafall ligga och titta en stund.

Angående mörkläggning, finns det inte sånadär ögonlappar som vissa vuxna har på sig när dom sover fast för bebisar? Skulle vara så mycket enklare :)
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Suck, måste verkligen William skrika sig trött varje kväll?
Igår testade jag att ge honom en powernap runt kl18, sen klädbyte och matning inför natt.
Redan nattningen för powernapen bjöd på lite akrik, men jag lyckades söva honom.
Inför gonattmatningen var det samma visa. Han sov dock från ca 1915 till kl 0600 i morse så det var en hit.
Idag tänkte jag att jag gör likadant, så strax innan 18 började skrikandet så jag la honom i vagnen för en nap.
Tog upp en glad son som skrattade åt spegelbilden, och som skrattade på skötbädden och allt var så bra.
Tills nappflaskan sen dök upp.
Tog några sug i min famn, sen började han kasta mes huvudet och skrika.
Satte honom på mitt knä och lät han titta bortåt, efter en stund kunde jag smyga in nappflaskan och några sug till avklarades inna gallskriket kom igång igen.
I vanliga fall kan jag lätt få honom ur detta genom att hålla honom tätt och göra lallande ljud en bit från hans öra, men idag var det stört omöjligt, och han skrek och skrek tills han inte ens kunde få ut skrik nästan innan jag lyckades lugna honom, lägga han i knät och börja mata.

Vad ska jag göra för att undvika detta? Powernap verkade bara förvärra läget :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av lgh140 »

Det låter ju verkligen som han är övertrött, precis som du skriver. Hur är det under resten av dagen? Blir det mycket skrik kring läggning där också? Powernap funkade inte särskilt bra här heller, jag la dom i vagnen och vagnade rätt konstant under hela luren. Eftersom de ju somnade fint själva övriga lurar tyckte jag inte gjorde nåt. Annars kanske ni ska försöka stuva om lite i schemat så att första och andra luren blir längre och eftermiddagsluren 45 min istället. Då kanske det blir lättare att få till en minilur under kvällspasset.

Vad gäller maten så vill jag bara varna för att truga för mycket. Vi (och många andra) hade det riktigt kämpigt med maten från ca 3 mån och fram tills de åt hela mål med riktig mat. Upplevde det precis som du beskriver och ju mer jag försökte desto mer skrek de. Så jag slutade truga och gav en extra slurk innan varje lur om det verkade behövas. Var jag orolig införnatten så gav jag en flaska direkt i vagnen när de sovit nån halvtimme.

Hoppas ni hittar er väg så knutarna löser upp sig. Och glöm inte att ta en paus ibland och bara njut av era bebisar :heart:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Fasen det är nog inte övertrötthet, idag fick han sova 2 timmar morgonpass, 1,5timmar lunch (han vaknade själv), ännu ett långpass på eftermiddagen och avslutningsvis 45 minuter på kvällen, väckte honom 1730.
Kl 18 började han bli grinig och sen eskalerade det.
han skrek och skrek, gick inte att lugna eller nåt tills han skrikigt av sej, då kunde jag lägga ner honom i famnen och mata, fast han var helt pigg och lågoch tittade.
Antingen får vi väl göra natt kl18, eller har ni några andra tips?
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av lgh140 »

Är det i samband med matandet det börjar? I så fall skulle jag pröva att inte mata och se vad som händer då. Äter de riktig mat? I så fall kan det vara trevligt att få äta själv (även om det kanske inte blir så mkt som kommer in i munnen) för att hitta tillbaka till matglädjen. Eller kan han vara jättehungrig? I så fall kan litet tutte/flaska direkt när man tas upp från luren hjälpa. Mina har alltid behövt ammas innan maten för att de ska vara såpass nöjda att maten går in.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

Hej. Nä det är inte i samband med maten, utan först var set bytet till pyjamas och sen satt han bara i mitt knä.
Han äter inte riktig mat ännu, bara lite smakia tidigare på dagen.
Det är precis som han måste skrika av sej eller nåt.
Han somnade snällt i sängen sen iallafall, hoppas han vill sova hela natten nu bara (fast brorsan lär väl inte göra det).
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av SaraMilana »

Jag gissar på att han är trött! Jag skulle se till att ge honom en liten 5- eller 20-minuterslur innan han bryter ihop.

:heart:
möken
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 10:02

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av möken »

SaraMilana skrev:Jag gissar på att han är trött! Jag skulle se till att ge honom en liten 5- eller 20-minuterslur innan han bryter ihop.

:heart:
Hej.
han hade sovit 45 minutrr bara en halvtimme innan.
Jag börjar tro att han blir snabbt överstimulerad, har googlat en del på det.
Just nu är det fullt kaos med allt, gjort morgon halv tre härom natten, uppvak redan kl 23 igår (bägge konstigt nog) samt att det vart tidig morgon idag med.
jag har nu gängt upp filtar föe fönstren och försöker få klart barnrummet men det tar tid att tapetsera när man blir störd av skrikande barn, frun är helt förstörd och storgråter och säger många saker man inte vill höra och jag som ska börja jobba på måndag :(
Själv kommer jag nog att kraacha snart, jag var utbränd för en tid sedan och hade många panikattacker, samma attacker gör sig påminda igen, väldigt kul :(
William och Jesper födda i v36/4 den 8/10-2013
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Nej, det låter verkligen inte kul...jag lider med er! :cry:

:heart: Det är så svårt att ge råd i det här läget, men jag försöker av omtanke om er och i ett ärligt uppsåt att försöka hjälpa er ur situationen ni hamnat i. Jag hoppas att det inte känns moraliserande eller bara som en massa krav eller nåt, men du har rätt i att er situation verkar ohållbar i längden. Därför kommer här några tankar i inbördes oorning (känn efter hur DU tänker om dem):

1. Är det ett tänkbart alternativ för dig att gå till läkaren och bli sjukskriven? Jag vet inte vad det innebär ekonomiskt för er eller när det gäller fp eller nånting (har aldrig varit sjukskriven lyckligtvis) men pröva tanken iaf. Jag kan knappast föreställa mig hur hårt du har kämpat hittills och hur tufft det är för dig men nu är det allvar: se till att få hjälp INNAN det värsta händer, det är enormt mycket kortare återhämtningstid då. Eller kan din fru bli sjukskriven (är hon inte det?) och du vara pappaledig? Det vore kanske ännu bättre.

2. Hur har ni det med hjälp utifrån? Anhöriga, släkt eller vänner som kan avlasta? Våga be om hjälp!! Många människor drömmer om att kunna vara till hjälp för någon annan men i Sverige är vi så vana att vara "oberoende" att vi blivit dåliga på att be om och ta emot hjälp, annat än professionell sådan. Hjälpen kan ju bestå i så mycket: laga mat, diska, passa barnen en stund så ni kan vila...you name it!

3. Angående barnrum: Vi har fortfarande inte gjort färdigt Samuels rum utan han sover (väldigt gott) i ett förråd. Nu har vi turen att ha ett stort hus där spjälsängen ryms i förrådet men OM ni har något/några utrymmen, en klädkammare, ett extra badrum eller kanske en skrubb där barnen (eller en i varje) ryms så kanske de kan sova där så länge (så kan du strunta i renoveringen ett tag)?

4. Ammar din fru fortfarande? Även om hon gör det skulle jag faktiskt rekommendera att hon ämnar hemmet så mycket det går. Jag vet att mammasamvetet skaver så fort man lämnar barnen men det vore bra för er alla om hon kunde göra något annat, hälsa på en vän eller gå en sväng på stan eller vadsomhelst som kanske får henne att släppa ansvaret/skuldkänslorna/ångesten ett tag. Pröva kortare stunder först och öka efterhand?!

5. När det gäller vardagen så tror jag verkligen att ni skulle må bättre av att följa standardmodellen mer ordentligt. Pojkarna är så pass stora nu att de behöver och vill ha rutiner som följs. Tänk dig själv om dagen skulle börja halv tre helt plötsligt? Hur pigg och glad skulle du vara vid 18-tiden då? Jag tror att killarna uppvisar en blandning av hunger (mer smakisar?!!), trötthet (fastare sömntider!) och oro/stress (pga kaoset hemma). Om din fru ogillar SM eller AW pga rykten eller nåt så är det kanske skönt att veta att såväl BVC som ALLA andra "barnexperter" anser att rutiner är viktigt och bra för barnen i den här åldern :!: Att hålla natten, sömnen och maten på bestämda tider är inte AW ensam om att förespråka (nuförtiden), tvärtom! Så upplever jag det iaf.

6. Försök att uppmuntra, berömma och visa kärlek till din fru hur jobbigt det än är! Kanske extra bra läge idag på alla hjärtans dag?! :wink: :heart: Hennes gråt är rop på hjälp och kärlek och även om barnen förstås måste ha sitt så är det så sant det jag en gång hörde: Happy wife – Happy life! Jag vet att hur sur och grinig hon än är mot dig så värmer det att höra att du trots allt älskar henne (väljer att älska henne!) och är lycklig över att hon finns i ditt liv...typ.

Jag hoppas så att ni kommer ur det här och önskar er all tänkbar medgång!!

KRAM

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: william och Jespers tvillingpappa frågar

Inlägg av Ylvispylvis »

Oj, vad allvarligt mitt inlägg lät :shock: ...men jag vill verkligen inte att du kraschar!!! [-X :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"