August 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
helamig

Re: August 5 månader

Inlägg av helamig »

Problem.. #-o Han har ju som sagt vaknat nån gång per natt. Morgonluren strular också. På natten har han lätt somnat om med hjälp av husljud om jag hör honom tillräckligt snabbt och det inte är för nära morgonen. OCH tänker på grannarna, lyhört! Nästan 20 min höll han på inatt. Fastnar och gråter ledsen.. ? Håller hårt i sängen, står upp..

Kan inte med att störa grannarna som jag vet hör. Tog upp tillslut. Vet att jag inte ska men vad ska jag göra när han inte "ger" sig.

Ledsen nu på kvällen men somnade tillslut själv. Åttamånadersångest?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle försöka strunta i grannarna och jobba på attityden i ramsan! han känner säkert av din osäkerhet och svarar med ännu fler frågor!

Och som Jenny sa - kanske han skulle klara sig utan huljsud - på natten händer INGENTING är budskapet som skall fram. Det är inte meningen att mamma skall hoppa upp varje gång han vaknar och dra igång städprojekt ;)

Så jobba med ramsan och titta inte på klockan. 20 minuter är inte en lång tid i mina ögon..

8 månaders ångest kräver väldigt tydliga svar på frågor - därav ännu viktigare att vara konsekvent och använda sig av samma verktyg varje natt. Bestäm er alltså för en strategi hur ni bemöter eventuella uppvak och kör med det konskevent oberoende grannar ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Får fortfarande inte till något bra schema. ca 19-07 kör vi ju på men resten??

A har vaknat 2-3 ggr varje natt till för 3 nätter sedan. På dagen sov han då 1.15 vid 10 och 14.30 tror jag.

Undrar om det är det bästa för honom. Att inte vara för trött när han ska sova för kvällen men det här går ju inte ihop med hämta och lämna om vi inte ska gå direkt hem och det vill man ju inte alltid. Känner mig så låst just nu. Som om allt handlar om A´s sömn och jaga sömntimmar.

Så olika om det är dagisdag eller inte och med två barn till med olika behov. Så frustrerad..

Han vill ju sova men förvirrad såklart när jag inte vet själv..

Hur har AW gjort med hämta och lämna??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Den bra natten sov han 19.30 fick väcka 07. Inatt somnade själv 19 till 05.30 men ändå..
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Får fortfarande inte till något bra schema. ca 19-07 kör vi ju på men resten??

Hur ser dagarna ut då? Sömnbehovet ligger på 14,5h 12 h natt + 2,5 h dag, många behåller 3 lurar till och med 8 månader.

A har vaknat 2-3 ggr varje natt till för 3 nätter sedan. På dagen sov han då 1.15 vid 10 och 14.30 tror jag.

...lite bättre koll här om jag får be.... [-X :wink:

Undrar om det är det bästa för honom. Att inte vara för trött när han ska sova för kvällen men det här går ju inte ihop med hämta och lämna om vi inte ska gå direkt hem och det vill man ju inte alltid. Känner mig så låst just nu. Som om allt handlar om A´s sömn och jaga sömntimmar.

Schemat bjuder till alla former av anpassning och förebyggande. Kanske du måste fundera över vad som passar er bäst. Vill du inte gå direkt hem efter hämtning/lämning får du oxå acceptera att det blir si och så med sömnen. Det är inte juste mot barnet att ibland ge rätt förutsättningar och ibland inte. Kanske är Sm och nu i förlängningen SHN inte er grej just nu. Det måste passa in i er vardag. Eller kan du anpassa dina ärenden till en tid då liten inte behöver sova alternativt sova i vagn eller bil?

Hur har AW gjort med hämta och lämna??

Jag kan inte svara för henne. :wink: men jag förmodar att hon hade sina barn hemma med de yngre syskonen tills de började skolan eller möjligen förskolan och när jag var liten började man förskolan när man var 5 eller 6 år.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"