Kura strulig sm-bebis 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Nu har ebba i princip varit vaken sedan halv fem, hon somnade väl sedan om vid halv sex men vaknade igen nu kvart över. Och gnäller. Så jag puffar lite igen för min matfråga och hoppas få svar innan kvällen. :)
Inge kul att stiga upp och mata på natten heller, men just nu känns det som att både jag, ebba och storebror (som vaknar av henne) skulle bli piggare...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Manfred10 »

Hmmm ja. Jag tror ändå att ihärdighet lönar sig. Hon bör klara sig på det hon får i sig dagtid. Ang äggen och antal per dag törs jag inte svara. De små kanske kan utveckla allergi om det blir för mycket? :roll: kanske du kan pma torsmamma om det eller skriva i mat och barnakropp? Det tycker jag att du kan göra i vilket fall som helst eftersom ni tycks ha "matningsstrul".

Vid verktygandet gäller det ju att inte överkoncentrera. Bara ge besked, du ska sova nu! Inte tjata.... 8) Jag tycker ju att det är lättare att vagna än buffa så små så det skulle jag göra.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Det där med äggula har jag läst om rätt mycket och det är inga problem att äta så mkt äggula. Nu har hon igår och hittills idag fått bara ersättning, äggula i, alltså 4 st per dag, plus lite rapsolja i flaskan med. Äggula är ju väldigt mättande och det blir väl typ 1 dl äggula plus en liter ersättning om dagen plus lite olja. Det borde hon väl ändå klara natten på? Denna natt var faktiskt lite bättre om än det var strul.

Jag börjar lite med puré om några dagar igen när jag samlat nya krafter.. Men som sagt, flaska äter hon verkligen bra nu, suger slut en flaska på ca 260 ml "blandning" vid de flesta mål. Så det är jag ju nöjd över i alla fall.. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Manfred10 »

Hur har du henne placerad när du matar? När mina är småttingar och inte fixat att sitta i matstol än så har jag haft dem i bilstolen. Perfekt lutning för lilla ryggen. Jag ställer bilstolen på en annan stol ich sitter sjölv mittemot och matar med ögonkontakt och ett stort leende. :-) serverar bara. Inga konstigheter. Bryter efter kort trugande om liten uppenbarligen skruvar sig och är nöjd.


Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Jag har henne i babysittern, så de e ju typ samma som bilbarnstolen. Hon verkar dock inte gilla att sitta där tror jag, men hon fixar inte barnstol ännu. blir säkert bättre när hon kan sitta i den oxå hoppas jag :)

Inatt sov hon nu 19-0610, det är ju bra, dock har jag inte lyckats få henne att somna om än, vilket är mindre bra för gör hon inte det har jag en trött tjej denna fm... Jag har lixom glömt bort hur jobbigt det är när man slå lära dom allt.... Men aja, tids nog funkar det ju :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Alltså, ebba kan verkligen vara långdragen ibland.. det gillar jag inte. Nu har hon varit vaken sedan 0540 (ca 1 timme). Hon ligger typ och klagar. Flera ggr har jag trött att hon somnat, eftersom hon varit tyst så länge. Nu senaste 20 minuterna har väl klagandet blivit värre så att säga. Jag har ramsat henne 2 ggr. Smugit in å kollat så allt är ok, hon ligger på mage, inge bajs osv. Man vill ju gärna få henne att somna om snabbare (och somna om öht som jag ibland inte lyckad med). Bör jag göra något annat? Samtidigt som man känner att man hela tiden bör göra något här nu när man ligger ich lyssnar på henne för att man bara vill att hon ska somna om, så är det ju varken krisigt eller liknande, så man tänker att msn bara stör när man ramsar, eller så tänker jag att ramsan inte hjälper.. fast det gör den väl säkerligen..
Vissa morgnar somnar hon om bra iaf, men vissa är som denna.. och ja, det är rätt jobbigt. Tur att storebror kan sova idag i alla fall..
Som sagt, tips? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Alltså, det är inte ett dugg kul att ligga och lyssna på ledsen bebis i en timme varje morgon, nu måste jag göra nånting, vi kan inte fortsätta såhär.... Så farligt kan det väl inte vara att ta upp henne och äta en gång på natten? Det kännd inte schysst att låta henne ligga såhär varje morgon, och sen ha en störttrött bebis hela förmiddagen :roll:
Jag kör ramsa när hon vaknar, sen inge mer. Men jag tycker synd om henne eftersom det känns som att detta kan ha med mat att göra..
Jag har även nu skrivit i mat mage barnakropp om detta.
Men man "sabbar" väl lixom ingenting bara för att man matar en gång under natten? Om detta beteende försvinner då så kommer vi ju alla få sova mer...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Nat »

hej hopp,

Gör ett inhopp i din tråd, har skummat men inte läst allt. Jag tänker att varför inte köra lite kortare nätter tills att maten sitter bättre? kanske köra 20-06 eller om du tror hon fixar det 19-06. På så sätt slipper ni mat mitt i natten och det enda som skett är att hon får lite tidig morgon. Ni lägger sedan första dagsluren lite tidigare och förlänger lunchluren med en timme.

Om ni gör så så slipper ni både mata mitt i natten vilket är bra att undvika samt att du slipper paniken med att få i henne mat nu på direkten. På så sätt kan ni båda slappna av och ta maten i lugnare tempo.

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Det som är är att det skulle aldrig gå att lägga henne senare ön sju, även om vi då såklart skulle ha en senare emlur. Hn har alltid varit väldigt kvällstrött och redan nu är hon hur trött som helst kl 19.
Jag vill gärna inte stiga upp kl 06 heller, för att jag tycker att det är tidigt, och för att jag tycker hon över lag sover bättre på natten ön på dagtid, och jag är rädd för att en längre luren dagen bara skulle bli ännu krångligare. Jag tror att det skulle fungera bra för henne att fortfarande ha 12 timmars natt, för det har hon ju haft sen hon var 2 månader..
Jag matar hellre på natten ön att ha kortare natt..
Helst inget av det såklart men det känns som att jag måste göra något åt detta..

Allting funkar inte klockrent här, tycker det är mycket gnäll vid läggningar och så. Sön spyr hon ju rött mycket sp man måste ju ofta in och byta lakan osv.

Jag tror jag testar ett tag nu att ta upp på natten, för mig känns det bättre än att göra kortare natt. Så får vi se hur det går.
Om saker och ting inte har löst sig när hon väl slutar spy så kanske det blir en kur, och då tar man ju bort nattmål osv i alla fall. Känns inte nu som att allt har gått in som det ska med ramsan och så eftersom man ibland är in flera ggr innan hon somnar, hon kan ligga och gnälla så länge innan hon somnar osv. Jag gör mitt bästa än så länge, men jag längtar verkligen tills hon slutar spy och tills hon äter mat så man kan köra på allvar...

Aja, ni får gärna bidra med mer tankar kring detta :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Manfred10 »

empinane skrev: Jag tror jag testar ett tag nu att ta upp på natten, för mig känns det bättre än att göra kortare natt. Så får vi se hur det går.
Om saker och ting inte har löst sig när hon väl slutar spy så kanske det blir en kur, och då tar man ju bort nattmål osv i alla fall. Känns inte nu som att allt har gått in som det ska med ramsan och så eftersom man ibland är in flera ggr innan hon somnar, hon kan ligga och gnälla så länge innan hon somnar osv. Jag gör mitt bästa än så länge, men jag längtar verkligen tills hon slutar spy och tills hon äter mat så man kan köra på allvar...

Aja, ni får gärna bidra med mer tankar kring detta :)
Matnojor är inga bra sovvänner så gör som du tycker känns bäst. Få ordning på kräkandet först. Jag ställer mig fortfarande frågande till att hon spyr så mycket och tycks ha svårt att äta. Vad fick ni för svar på bvc? Även om hon går upp i vikt kan det väl inte vara meningen att hon ska spy så där? Har ni testat mjölk och glutenfri mat? Jag skulle börja med att utesluta all mjölk.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Det har faktiskt blivit mycket bättre med spyandet, även fast det fortfarande är en del. Och det viktiga är nu tycker jag att hon äter mycket bättre och hon srörs ju inte själv av det förutom när hon själv ligger i det.. :P det som är är att hon ändå kan äta dåligt de två sista målen och då sätter ju såklart oron till att hon inte kommer stå sig. Och om hon inte spydde skulle man ju aldrig gått in 10 min efter msn lagt henne bara för att hon gnäller lite, men det gör vi ju nu för att hon kanske har Spytt...

Men veliga jag här nu, ikväll åt hon jättebra, så nu tänker jag nog inte ta upo henne inatt ändå. Men om det är lika struligt imorrn bitti så börjar jag nog med det iaf... Känns ju till syvende och sist viktigast att hon sover och mår bra än att inte mata på natten, det är ju ändå många välmående barn som får mat på nätterna mycket längre än halvåret.. så, ja vi får se efter denna natt :)

BTW fick hon en stor gurkbit att tugga på idag, och som hon tuggade med sin lilla tand! Jag fick hålla gurkan, men hon malde typ ner hela i småbitar (fasten det kanske inte var så mkt som gick i) :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Nej, det gick inte bättre fast hon åt mer igår.. hon har hållt på å stökat den 0530... Jag fattar inte hur hon inte kan somna om på den långa tiden!
Nä, inatt provar vi att mata... Hoppas det funkar för jag är så less åå detta nu... :(
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Inatt tog jag upp Ebba, vid halv fyra och matade hon typ stensov men åt ändå och somnade om bra, vaknade sedan vid kvart i sju, så betydligt bättre blev ju denna natt. Jag är tröttare ön nånsin, troligtvis för att jag sovit mer ön på länge ;)
Det känns ju inte optimalt att hålla på å mata på natten, men nu kör jag så ett tag om det fortsätter fungera. Hon är ju hungrig lilla liten.. Hoppas verkligen att vibrerar få i henne mat snart, på ett eller annat sätt, gissar ju att det är det hon behöver :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Sigyn »

Alltså, hur mycket är okej att dom skriker? Ebba skriker i princip en kvart vid varje läggning innan hon somnar. Det är skitjobbigt. Speciellt när man inte fått i henne nån mat innan(vid kvällsläggningen). Det känns som att det är nånting som inte gått hem. Och så känns det som att vi inte kam kura för att vi inte får i henne tillräckligt med mat. Jag vet att allt löser sig med tiden men det är fortfarande VÄLDIGT jobbigt. man trodde ju att nr två skulle bli enklare..
Klagoinlägg igen.. men jag känner att jag måste få skriva av mig.. :(
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura strulig sm-bebis 4 månader

Inlägg av Manfred10 »

De ska ju inte skrika alls... ;-) Kan du höra nyanser i skriket, arg, ledsen? Har du klockat henne? Hur somnar hon på dagslurarna? Vad är annorlunda när ni lägger till kvällen? Jag sätter alltid på en ljudsaga eller barnskiva när jag nattat mina tre. De skriker inte men tycker att det är trevligt att lyssna på något innan de somnar.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"