Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Miadebe

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Miadebe »

Tack för tipset, ska ta lugnare väckningar framöver. Om ni har tid får ni jättegärna svara på mina frågor om bajsblöjan och hennes humör.

Det är så fantastiskt att ni finns, får flashback till bb då man bara kunde trycka på en knapp så kom nån och gav svar. Underbart!!

9-luren gick super. Lite protester men inget gråt, somnade på fem minuter ich väcktes 9.45 :) Dock en lite grinig och missnöjd tjej vid lunchbordet tyvärr. Men ändå, stora framsteg!!
Nat

Inlägg av Nat »

härligt!!!

Var beredd på dalar och toppar, och kom ihåg självförtroendet och attityden!!!!

Angående bajsblöjor. Gå helst in när barnet sover så att inte barnet "skriker dig till sig". Väck försiktigt med lugna smekningar, tänd inga lampor, byt om möjligt i sängen, gör det snabbt och effektivt. Gör en lätt solfjäder och ramsa dig ut.

Gällande griniga/gnälliga kids under kur.
Helt normalt. Du vänder upp och ner på hela hennes värld. Det är som att du själv hade bytt jobb, bytt boplats, mattider och allt i ett svep och så har du inte ens tagit beslutet själv... Dessutom har hon en sömndeprivation som heter duga. 8 månader med dålig sömn.. nu får hon helt plötsligt sova mycket längre nätter och då tvärt emot vad man tror blir man faktiskt först mycket tröttare innan man sedan successivt blir piggare och piggare.

Barn som är riktigt riktigt uttöttade kan gå på tomgång, adrenalin pumpar och barn (och vuxna) kan verka överspeedade. Svåra att få kontakt med, springer snabbt, är ryckiga i rörelserna och har svårt med koncentrationen.

Allt sådan kommer att försvinna men räkna med en riktigt trött vecka, kanske två. Om ni lyckas med kuren, vilket jag definitivt tror ni gör så motiverade som ni verkar. Ja då kommer hon sedan snabbt att börja fylla på sömnkontot igen. I korrelation med att sömnkontot fylls på blir hon gladare, nöjdare, lugnare, mer till freds med livet och kommer att börja utvecklas snabbare. Det är inte sällan vi får höra kommentarer om barn som helt plötsligt börjar gå eller prata mycket efter en lyckad kur :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vad härligt!! Tack för ditt svar! Nu är det dags för 12.30 luren :)
klockan

Inlägg av klockan »

Ser att du hunnit få fint svar av Nat :D men ju fler desto bättre :wink: .
Miadebe skrev: Men borde jag gått in och kollat blöjan fast hon var vaken? Och säg att hon skulle somnat om och det hade luktat, vad skulle jag gjort då? Bytt i sömnen, väckt eller väntat till hon vaknade igen? Om vänta, ska jag ramsa fört och sen byta eller gå in ich byta direkt?

Har du några kommentarer på det sista? Hon känns så mycket grinigare, brukar vara en glad tjej. Nu känns hon ( tex 7-9 idag) så grinig och inte lika glad och kärvänlig mot oss... Är det vanligt? När vänder det?

Tack!!!
8-månadersåldern är ju en rätt så speciell ålder, vet inte hur inläst du är på den sk 8-månandersångesten? Den kan ta sig allehanda yttringar, men mkt av det du berättar om - ökad känslighet/grinighet/ledsenhet etc är ganska vanlig. Även att det kan ske snabba växlingar i humöret/beteendet från stund till stund. Att läsa på för att förstå mer brukar vara den bästa "medicinen", barnet måste igenom fasen och det vi föräldrar kan göra är att stötta och finnas till hands. Om du kikar under ".

Här: står mer om 8-mån ångesten (och även om andra saker som många stöter på iom att de kurar).
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Jag kan även rek Barnaboken av Anna Wahlgren där hon skriver om alla åldrar mellan 0-16 år och specifikt tar upp just denna fas och hur man kan tänka och agera för att underlätta så mkt som möjligt. Det är ju olika hur snabbt barnen tar sig igenom, men jag är övertygad om att om man hjälper till på traven så går det snabbare :D och det underlättar även för en själv rent mentalt att "förstå" det som händer.

Bajsblöja kan man absolut byta i sängen. Se till att ha allt som behövs i absoluta närheten och lys med så lite ljus som möjligt. Ett tips kan vara att ge en burk katrinplommonpuré (el päron el kiwi) på morgonen så att hon hinner bajsa det hon ska under dagen. Blåbär och banan på kvällen innan läggdax fungerar stoppande.

Det är helt Ok att smyga in 10 min efter att barnet somnat och kolla blöjan om man tror att det behövs. Men man ska akta sig noga för att "släppa in vargarna" och störa i onödan, ofta är det bara ens egen oro som spökar (iaf min erfarenhet :wink: ).

Härligt att höra att det går framåt för er i övrigt =D> :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla för handfasta råd. Har gett katrinplommon efter lunch, ska börja ge det på morgonen istället och banan efter middagen. Tack!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej,
Eftermiddagsluren gick sådär. Sov en halvtimme och vaknade och somnade om tre gånger sen. Jag funderar på om hon blir hungrig? Hon äter ju 10.30 och sover 12.30-14. Vad tror ni?

Sen undrar jag lite om morgonen. Läste om "pangramsa". Vad innebär det? Och vad ska man ha för teknik om hon vaknar tex fem eller sex?

Nu är det snart dags för fjärde natten-läggning, håll tummarna ;)
klockan

Inlägg av klockan »

Läs här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621 om strategier vid uppvak och tidiga morgnar. En vanlig fnurra som man kan få arbeta MKT med :wink: :roll: .

Pangramsa = den vanliga påminnelseramsan, MEN man säger den bara EN ggn och med ganska så glad och hurtfrisk ton och sen lämnar man barnet ifred. Budskapet är att man finns därute ("bössan är laddad" - du har väl läst "Safarin" :wink: ?) och att allt är frid och fröjd. Man kan gärna stötta barnet m h a husljud ist för ramsan, dvs man ser till att det hörs att man är där. Jag körde mkt diskplockning, micro, vattenkokare etc. Hårtorken, duschen, dammsuga, prata med andra i normal och vanli samtalston etc är annat som funkar. En del spelar musik på hög volym utanför barnets rum. Allt för att det ska höras att man finns där.

Pangramsan kan man börja köra med iom uppföljningsveckan och den har funkat kanon här under tidiga uppvak, även på dagtid då de vaknat för tidigt under sina vilor.

Japp , jag tror oxå hon är hungrig - det är ganska länge att vara utan mat ända fram till 14 om man käkar lunchen redan 10.30. En del brukar toppa måltiderna med välling/ersättning, det kan ju va ett alternativ. Alt lägga lunchen lite senare, närmare luren, och ist ha en andra frukost på morgonen alt ett fm-mellis :wink: .

Hoppas natten förflyter bra :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack!! Kan man göra den ändringen nu när vi går in i uppföljningsveckan? Till exempel:
7 väcker ammar i min säng
Mys och hos i sängen
8 en andra frukost (gröt/välling med katrinplommon) när jag äter
9-9.45 sover
11.30 lunch
12.30-14 sover
14 mellis
17.30 middag
19 sover

Vad tror du om det schemat?

Egentligen tror jag en längre sovstund på fm ich sen en kort på em skulle pass Lilly bättre, hon har alltid sovit bättre och längre på fm, men jag blev lite avrådd från det här.

Min fråga är egentligen
1) kan jag ändra nu mitt i. Tror verkligen hon blir hungrig
2) om ja, funkar ovan tycker du eller ska jag flytta ngt annat också?

Tack!!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Skrev två inlägg eftersom dom handlade om olika saker. Här kommer det om
hur det går...

Fm gick jättebra, lunch sådär. Somnade på 5 min men vaknade efter 30 min och vaknar sen tre gånger. Läggningen gick inte så bra. Lilly kräktes efter vällingen och slog i huvudet i spjälsängen så jag gick in och solfjädrar efter 40 min för jag ville kolla att hon var ok. Vet att man inte ska det men kände att jag var tvungen för min skull. Jag buffade fem "slag" och solfjädrade en minut sen ramsa ut. Frågar/gråter två minuter och tystnar sen. Vet att man inte ska buffa på fjärde natten egentligen.... När jag kom in till henne satt hon upp i sängen och grät så hon skakade så det kändes jobbigt, därför buggade jag lite. Skulle behöva lite pepp, min stackars man har haft två gråtande tjejer i huset idag. Jag bröt ihop när hon hade somnat....
Nat

Inlägg av Nat »

gomorron!

Schemat med en andra frukost ser bra ut, ett annat alternativ är att ge välling direkt efter BM. På det sättet behåller man standardantalet med måltider. Jag tycker att man kan ha färre mål om barnen är bra på att äta stora måltider. Är de finsmakare som sitter och petar i maten kan istället en andra frukost vara passande. Hur är er dotter?

Förstår att du blev orolig när din dotter blev sjuk och kräktes, det är inget konstigt. Hoppas hon mår bättre nu (och du också). Tycker ni kämpar på jätte bra. *Pepp pepp*
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej, tack för pepp :) Imorse gjorde vi så, gav välling och sen katrinplommon i sängen efter BM. Kan vi skjuta på lunchen då till 11.30? Hon åt mellan 7-7.30 så blir ju ganska långt mellan målen? Hon äter ganska mycket vid varje mål men vid middagen brukar hon bli ledsen och grinig när hon äter ( tror hon är väldigt trött då). Men om det är ok från och med imorgon så inför jag gärna en andra frukost och kör på schemat ovan. Är det ok att ändra under uppföljningsveckan?

Natten gick bra, åh vad jag behövde det :) Ev vaknade hon till en gång vid tre för jag vaknade och blev klarvaken och det kändes som att hon hade skrikit men lät inget ner så det kan ha varit en dröm. Men hon sov till tio i fem då hon grät/gnällde lite.... Jag körde glad pangramsa (en mening bara) och gick ner och satte på diskmaskin, spolade vatten etc. 5 tystnade hon, skrek till en gång 5.08 och sen tyst! Min väckarklocka (!!) ringde 6.58, tyvärr vaknade hon av den och grät till men vi ramsade en gång, väntade lite och gick in och gjorde god Morgon. (jag ska erkänna att jag gjorde ett fel, var helt nyvaken och hann säga god morg... Innan jag kom på att jag skulle lugna henne med god natt först och ändrade. Hoppas jag inte förstört och förvirrat för mycket nu...)

Tänk att hon sov nio timmar i sträck i egen säng och sen två timmar till!! Det är verkligen två steg fram, ett tillbaka och så fram igen :)
Nat

Inlägg av Nat »

strålande!!!!
Ni är väldigt duktiga tycker jag :D
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack :oops:
Utan dig hade det inte gått!

Är det ok att ändra schemat fr.o.m. Imorgon? ( se mitt andra inlägg)
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Ja det tycker jag helt klart. Det är en mindre modifikation på schemat och dessutom inget som rör sovtiderna som faktiskt är det viktigaste. Att lägga till ett mål mat gör lixom mindre skillnad än att flytta en sovtid framåt eller bakåt, om du är med?

När du så småningom byter ut dagens första mål mot riktigt mat så kan du samtidigt ta bort den andra frukosten. Detta för att barnen står sig mycket längre på en tallrik gröt än BM.

/Nat
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vad bra!! Då kör jag en andra frukost fr.o.m. Imorgon och flyttar på lunchen från 10.30 till 11.30 och behåller mellis 14 och middag 17.30
Tack!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"