Hej Lykke,
Apropå att ni ska åka bort till jul så tänker jag såhär - visst, hon kan fortfarande behöva en hel del stöd och kanske blir det knas ngn natt eller så eftersom hon är relativt nykurad. Men vet du - så länge ni gör preciiiiis som ni brukar (fastän ni är borta) så är det ingen fara - för det är DET hon behöver - samma gamla besked som alltid

:thumbsup:
Sova i bil ska inte va ngt problem, kanske blir inte luren lika länge som den skulle ha vart, men ge mer tid m h a marginalkvarten till nästa lur och lägg henne 15 min tidigare sen på kvällen när ni kommer fram. Sådär kan man få hålla på en såndär "resdag"
Är man bortbjuden så ser man till att ha med resesäng el vagn och nattar i ett MÖRKT rum, precis som vanligt. När man sen ska åka hem så gäller det att arbeta så snabbt som möjligt, under tystnad, ni
ska inte väcka utan lyft bara upp henne sovandes och bär in i bilen etc, vaknar hon så vaknar hon... Gärna så lite belysnig som möjligt - och så tjofs

in i sängen när man kommer hem (ha nedsläckt även här när ni kommer hem och var TYSTA!). Klart det kan frågas, det får ni ju ta

, men ni vet ju varför!
Jag har mötts av en strid ström av frågor när jag helt plötsligt lagt ner Sigge på rygg för att sova i vagnen. Det får man oxå ha förståelse för och inte freaka ut för

. Behövs det - så vagna till med vagnen 3-4 drag så att hon fattar vad som gäller. Var oxå noga med att mörklägga vagnen, hela vagnen ska vara täckt, inte bara suffletten, och självklart plant ligglägge för lilla kroppen.
Det "problem" jag oftast tycker att jag stöter på när vi sover borta är att de vi ska sova hos inte fattat hur man VERKLIGEN mörklägger.Så ta med egna sopsäckar och tjepa för fönstrena el spraya fast aluminiumfolie m h a vatten, och inget ljus i ngn dörrglepa eller så heller.
Det kommer gå bra ska du se

Som sagt, bara man är medveten om att man kanske knasar till det lite för dem..då nervar man inte ihop själv (iaf brukar inte jag göra det

).
/Sanna