Här ska kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Här ska kuras!

Inlägg av Manfred10 »

här kommer lite fina skratttips från min egen tråd då det begav sig.... 8)

SKRATT :lol:

Killas och nypas, ramsa, en liten mus letar hus.... är oxå tillåtet, hela vägen ner i sängen. Busar man bara utanför rummet är det lätt att ta på sig allvarliga minen så fort liten ska ner i sängen för att man ororar sig för hur ska nu detta gå... kommer hon att skrika nu igen..... :shock: :? :oops:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Lykke,

Apropå att ni ska åka bort till jul så tänker jag såhär - visst, hon kan fortfarande behöva en hel del stöd och kanske blir det knas ngn natt eller så eftersom hon är relativt nykurad. Men vet du - så länge ni gör preciiiiis som ni brukar (fastän ni är borta) så är det ingen fara - för det är DET hon behöver - samma gamla besked som alltid :heart: :thumbsup:

Sova i bil ska inte va ngt problem, kanske blir inte luren lika länge som den skulle ha vart, men ge mer tid m h a marginalkvarten till nästa lur och lägg henne 15 min tidigare sen på kvällen när ni kommer fram. Sådär kan man få hålla på en såndär "resdag" :wink:

Är man bortbjuden så ser man till att ha med resesäng el vagn och nattar i ett MÖRKT rum, precis som vanligt. När man sen ska åka hem så gäller det att arbeta så snabbt som möjligt, under tystnad, ni ska inte väcka utan lyft bara upp henne sovandes och bär in i bilen etc, vaknar hon så vaknar hon... Gärna så lite belysnig som möjligt - och så tjofs :!: in i sängen när man kommer hem (ha nedsläckt även här när ni kommer hem och var TYSTA!). Klart det kan frågas, det får ni ju ta :wink: , men ni vet ju varför!

Jag har mötts av en strid ström av frågor när jag helt plötsligt lagt ner Sigge på rygg för att sova i vagnen. Det får man oxå ha förståelse för och inte freaka ut för :wink: . Behövs det - så vagna till med vagnen 3-4 drag så att hon fattar vad som gäller. Var oxå noga med att mörklägga vagnen, hela vagnen ska vara täckt, inte bara suffletten, och självklart plant ligglägge för lilla kroppen.

Det "problem" jag oftast tycker att jag stöter på när vi sover borta är att de vi ska sova hos inte fattat hur man VERKLIGEN mörklägger.Så ta med egna sopsäckar och tjepa för fönstrena el spraya fast aluminiumfolie m h a vatten, och inget ljus i ngn dörrglepa eller så heller.

Det kommer gå bra ska du se :D Som sagt, bara man är medveten om att man kanske knasar till det lite för dem..då nervar man inte ihop själv (iaf brukar inte jag göra det :wink: ).
/Sanna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag skulle försöka åka under långa luren alternativt när liten ska sova på fm. Om du väcker i bilen kan det vara praktiskt att ha en flaska välling el. tillägg/urpumpad tuttmjölk att ta till som måltid, i flygande fläng :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack snälla ni, vilka bra tips! Är övertygad om att allt stöd och alla råd man får här inne har medfört framgången med kuren! Sååå tacksam.
Ikväll för övrigt busade vi i 15 min, inte höga skratt hela tiden, inte från lillan iaf :D och även glada inne i sovrummet och vips, hon somnade på 2-3 min utan ett endaste pip! Hurra \:D/ \:D/ =D>
Jag älskar Anna, jag älskar detta forum och alla hjälpsamma och vänliga människor och jag vet att lillan känner det samma.
God natt på er :sleep:
Lykke 110515
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och TACK! :heart:

Det är DU som gör jobbet - men visst är det fint för hjärtat att kunna hjälpa till. Det är därför vi vill hjälpa till, för att få andra föräldrar att njuta av tillvaron med sina små - med basbehoven tillgodosedda. Precis som alla av oss själva fått hjälp på ett eller många sätt från AWs klokskaper och utarbetade klarheter.

Det är så ALLA borde få leva - men alltför få gör det. Du är också välkommen att delge dina erfarenheter till andra som kan behöva den här på forumet.

Fortsätt nu det goda jobbet med kuren! Ni kommer alltmer framåt och uppåt!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lykke

Inlägg av Lykke »

Hej på er!
Tänkte uppdatera lite hur det går samt ställa några frågor.
Lillan har sovit hela nätter fr.o.m. natt 4, det var först denna natt hon vaknade efter 1 1/2 h och gnällde en stund, ramsa x4 och hon blev tyst. Dock har de sista dagarnas dagslurar börjat krångla. Hon vaknar innan det är dags vilket hon inte gjort tidigare och när vi ska lägga henne bli hon fortfarande ledsen. Vi kämpar på med skrattet i 10-15 min och lyckas väl si så där. Det är verkligen svårt, som sagt inte ens kittlas funkar. När hon börjar gråta är det Morzat som gäller och hjälper inte det är dammsugaren toppen. Men jag vill inte fastna i att alltid ha den på några min för att hon ska somna. Känns som om vi tagit några steg tillbaka de sista dagarna. Tips och råd?
Nu dags för henne att vakna, har vaknat 3 ggr under denna 1 1/2 timmas vila, har aldrig hänt förut:(
Lykke 110515
Lykke

Inlägg av Lykke »

Glömde skriva att vi nu har uppföljningsveckans sista natt i natt, känns som om det borde gå bättre vid denna tidpunkt?!
Lykke 110515
Lionea

Inlägg av Lionea »

Jag håller på och kurar min 9 månaders och halkade in på din tråd också. Har inte läst hela men såg att det var svårt med skrattet och funderade på vad min dotter tyckte var skoj när hon var sex månader. Det blir mycket lättare att få dem att skratta när de är större! Nu behöver hon bara sitta på pappas arm och så smyger jag överdrivet allt närmare och ser ut som att jag ska hitta på bus och då gapskrattar hon. :)

När hon var sex månader skrattade hon hur mycket som helst åt att få dra ned saker i badrummet, typ om det hängde en handduk över duschväggen och så höll man henne så att hon fick dra i den tills den ramlade ned. Inte så bra att lära dem dra i saker som hänger kanske, men roligt var det! Varje kväll i flera månader. Välta omkull en plastflaska var också jätteroligt i 20 min en kväll. Oj vad hon skrattade! Det är lite samma grej, att själv få göra något som orsakar något lite oväntat och sedan veta att det kommer att hända och få göra om det igen och igen och få sin förväntan uppfylld. Lycka till!
Dotter född 2011-03-06
Kurstart 2011-12-09
Lykke

Inlägg av Lykke »

Hej och tack för svaret.
Vi får prova förslagen imorgon. Hoppas verkligen att det blir lättare för just nu får vi kämpa som bara den och är glad om hon skrattar några gånger.
Tycker också att hon fortfarande är lite väl gnällig under dagen. Jag kanske vill ha för stora resultat på för kort tid?
Lykke 110515
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Otålighet är en bov i dramat, liksom perfektionismen - MEN en sak är säker: Om NI tycker tillvaron är säker, trygg och dessutom riktigt njutbar genom sina moment så KOMMER det att smitta av sig.

Det är DET som skänker lättnad och tacksamhet hos de små.

LITA på att ni kan förmedla detta. Tänk att det skall vara trevligt för alla att finnas, att äta tillsammans, att leka tillsammans, att arbeta tillsammans - kort och gott att det skall vara gott att leva.

Tänk så - det hjälpte mig ENORMT att få perspektiv. Eventuella frågor är till för att ni skall förstå att en bekräftelse på just detta som efterfrågas.

Det handlar alltså inte om att något är fel, eller konstigt.

:thumbsup:
//Anna
Lykke

Inlägg av Lykke »

Hej på er och god fortsättning!
Var längesedan jag skrev och tänkte uppdatera och ställa lite frågor igen.
Lillan sover numera sina 12 timmars nätter utan problem, någon gång har hon såklart vaknat till men somnar om själv el med hjälp av ramsan. Hon har blivit en glad mindre gnällig tös och alla kan se skillnaden, härligt! Jag är så tacksam.
Under jul nu har vi flängt runt som galningar och hälsat på i stort sett hela släkten. Det har varit många möten och intryck för henne men ändå har sömnen funkat relativt bra. Tiderna har vi inte kunnat hålla till punkt och pricka men aldrig ändrat mer än 30 min i någon riktning.
Till skillnad fr många andra så krånglar nattningen för kvällen för oss mer än på dagarna. Vi kämpar ff med skrattet och jag undrar om det kan vara hela boven i dramat när hon nu börjat gråta mellan 10-30 min varje kväll. Hon gråter även lite dagtid men då bara någon minut. Det börjar tära på mitt hjärtat att varje kväll höra henne gråta så och ramsan har då noll effekt. Vi behöver verkligen råd och tips nu. Hon börjar gråta så fort vi släcker lampan och är i sovrummet, hinner alltså inte ens lägga ner henne? Vad göra? Vi har försökt att avdramatisera rummet genom att leka i det osv, men hittills har inget hjälpt. När hon gråter så länge brukar vi spela musik, prata, göra husljud och ramsa någon gång, inget som hjälper nämndvärt. Jag försöker att inte ha dålig inställning el vara orolig vid läggning så att hon känner av dåliga vibbar och jag tror att jag lyckas, tror inte det är därför hon gråter.

Sen undrar jag över nattslurken, vad gör man när bröstmjölken är slut och hon vägrar ta flaskan? Ingen flaska duger.
Blev långt men jag hoppas någon orkar läsa och kan ge oss råd om vad vi kan göra, börjar känna mig lite desperat:(
Lykke 110515
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Har du last om 8 månaders ångesten? Lilla damen kommer snart i den åldern, vissa börjar få ångestkänningar tidigt.

Gällande gråten vid läggning - HUR gråter hon? Om hon är arg, biter varken ramsan, verktyg eller annat - bara en HÄRLIGT GLAD gonattramsa UT och sedan sköna husljud att lugna sig till. EVENTUELLT en glad påminnelse x 4 verser (inte mer) som överröstar svordomarna och sedan husljud igen.

Men lämna hjärtat för en kort stund och försök lyssna av henne - hur frågar hon?

Har hon ångest är hon rädd, falskeligen så klart, men behöver än mer dina säkra svar för att nöja sig. Ibland krävs verktyg som solfjäder en eller två nätter för att man skall återfå sitt lugn. Men lyssna av och känn in först, innan du överväger att gå in till henne.

:)
//Anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lite flasktips........

Här ville storebror inte ta flaskan (när han var yngre) så han fick börja tillvänjning dagtid med vatten i den och till slut dög den på kvällen med välling i. Alternativet är ju att ge gröt som nattslurk om annat inte är tänkbart. Men jag skulle nog truga på ett tag med flaskan först. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lykke

Inlägg av Lykke »

Tack snälla ni för era svar.
Läggningarna blir bättre och bättre och igår när det var dags att sova för natten hördes inte ett knyst fr hennes rum :thumbsup: \:D/
Nappflaskan går så där, hon tar sig en klunk el två ibland för att sedan vägra. Vi jobbar på, tänker inte ge mig, det ska funka!
Funderar på en sak till; om jag vill ändra sovtiden fr 19-07 till 20-08 istället, hur gör man det smidigast? Är det för lång tid att ändra direkt? Kanske 19.30 första kvällen och sedan lägga 20.00 andra kvällen?
Tusen tack för allt stöd, vet inte om vi klarat detta utan era råd, tips och stöd :heart:
Lykke 110515
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kolla efter marginalkvartar i verktygslådan under sova hela natten fliken här på AWs hemsida. Du kan oxå söka på forumet efter tidsomställning ellersommartid. En del ändrar dygnet i samband med den.
jag skriver på min telefon just nu så jag kan inte länka.:-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"