Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammaT

Re: Liten lillebror!

Inlägg av mammaT »

Behöver skriva av mig lite!

Natten gick bra tycker jag, den första för lillebror i eget rum. Det har ju varit lite stökiga nätter på semestern, så det var så skönt att komma i gång hemma på riktigt. Han somnade kl 19 efter en tråkig läggning med massor av vagning. Sov till 02 (kanske var det storebror som gick på toaletten som väckte honom?) det tog några minuter och lite vagning att somna om. Sen fick jag dra typ tre drag med vagnen kl 02:30. Väckte för nattmat kl 03:30. Vaknade 05:20. Jag fick vagna en hel del, han somnade till några korta minuter. Somnade om 06:10 och väcktes kl 06:30. Vargtimmen är ingen höjdare för mig och lillebror!

Mina försök att ge ersättning istället för amning går inget vidare. Han protesterar inte men suger lite och sen åker nappen mest runt i munnen och det går ner kanske 10-30 ml. När jag sen har erbjudit bröstet istället har han ätit med god aptit. idag har jag gett båda brösten i ett svep och sen gett påfyllning i slutet av timmen och det har funkat bra.

Läggningarna har varit skrikiga idag med men det känns som att det går framåt. Han skriker så fort jag lägger honom i vagnen. Jag drar några ordentliga tag och han tystnar. Jag släpper och han drar igång igen. Så höll vi på första luren tog 20 minuter, andra luren 10 minuter och tredje tog 5 minuter.

Men kvällsläggningen var INTE rolig! Han hade ätit bra med kvällslurk till han inte ville ha mer, släppte och ville prata. Han var inte särskilt trött och vi busade och hade det mysigt. Ner i vagnen och den fina förvandlad till ett skrikmonster! Efter kanske 10 minuter av väldigt upprört skrik sticker maken ut huvudet och undrar lite oroligt" ska det vara så här?" Jag tar över och lyckas inte lugna honom. Buffar då istället och han lugnar sig, men drar igång igen efter ett tag. Mer vagning och till sist efter 30 minuter blir han tyst. Maken får gå in ytterligare en gång innan han äntligen somnar. Usch, inget kul.
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

Fortsätter att rapportera, mycket för min egen skull.

Vi hade en riktigt bra natt! Lillen vaknade kl 03:15 och fick nattmål. Började hojta kl 05:20. Jag skickade upp trötta och halvsovande maken och innan han hittat vart han skulle och tagit på sig morgonrock hade gossen redan tystnat. Sen var maken inne en kort sväng och stund senare. 05:55 hojtade han igen och jag for upp och in i rummet. Väl där tyckte jag att han inte lät som att han behövde hjälp och mycket riktigt tystnade han innan jag rörde vagnen. Jag fick gå och lägga mig igen... Väckte 06:30!

Läggningarna går bättre. Det känns som att vi kommunicerar, han är inte lika upprörd och ligger tyst och bökar själv längre stunder.

Men flaskan funkar fortfarande inte. Vårt liv skulle verkligen funka mycket bättre framöver om han kunde vara med maken och dricka ersättning. Nån som har några tips och ideér?

Föresten, gossen har inte bajsat på 9 dagar! Det är ok eller?
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

Vad gott att det går bättre. Även om flaskan strular så kan du ju snart börja med smakisar. Lite gröt kanske? eller annat mumsigt. Min stora vägrade flaska och åt gröt som "kvällsslurk" :roll: Många av oss börjar någon gång mellan 3 och 4 månader och sen kan ju maken ge det.

Vet att bvc brukar säga att barn bajsar så olika. en del varje dag en del någon gång i veckan. Sen tror jag även de säger att om man ammar bara så blir de i princip inte förstoppade. OM liten äter och verkar som vanligt så skulle jag nog inte vara så orolig, men du kan ju alltid prata med bvc om du känner dig osäker.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Nu måste jag få hjälp och pepp för att få ordning på läggningarna, vi är så fast i vagningsträsket! De adra barnen har alltid varit lätta att lägga, så jag vet inte hur jag ska ta mig ur de här.

Första 45 minutersluren på morgonen blir på promenad då vi lämnar storebror i skolan. När jag provat att gå promenad den luren tidigare vaknar han efter 20 minuter. Men vi kör på i nästa vecka och återkommer med hur det funkar.

Sen kommer nästa läggning till lunch. Han är oftast glad och vi busar och han skrattar. Direkt när jag lägger ner honom i vagnen (inne) lägger tillrätta och drar några drag med vagnen så börjar han protestera, skriker. Alltid. Hur gör jag här?
Jag går ut och pysslar med något som låter, syskonen är bra på att bidra med ljud!
Skriken stegras snabbt, det lilla huvudet stretar uppåt. Jag går in och drag i vagnen. Han lägger ner huvudet och tystnar efter några drag. Jag släpper, men hinner inte ut ur rummet, för så fort jag släpper drar han på igen. Så håller vi på så ett tag...

Ofta skarvar han efter 45 minuter, och jag är där igen och vagnar. AAARRHH! Idag har han vaknat till flera gånger under långluren, men det kanske är sprutorna igår som spökar?

Eftermiddagsluren blir ofta ute. Jag brukar lägga honom på rygg i vagnen och så ligger han med oss i trädgården och tittar på träden innan han somnar. Jag drar lite i vagnen för att han ska somna, men det känns liksom inte lika jobbigt, för han är oftast inte ledsen utan har mest svårt att somna. Jag brukar vända över honom på magen när han sover. Han har inte varit alls glad över att ligga på mage hittills , men nu börjar han digga det i vaket tillstånd mer och mer. Men borde jag var mer konsekvent med att alltid lägga honom direkt ner i vagnen på mage när det är sovdag?

Kvällsläggningen är också jobbig. Nattslurken funkar bra nu. Han kan vara lite gnällig innen den men när han ätit färdigt brukar han vara nöjd och glad. men så lägger vi honom i vagnen och han börjar skrika direkt. Han kan vakna till flera gånger innan han slutligen somnar, ofta tar det 30 minuter!

Vi måste ha hjälp med det här nu, är det bara att låta honom skrika och klara det själv? Han sover 9 h utan mat och uppvak på natten , så det borde inte vara för lite mat. Och han kan ju inte vara övertrött varje läggning!?

Hjälp!!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Mamma till V 2008, L 2010
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Läggningarna funkar nu mycket bättre! Han har somnat själv, eller med väldigt lite hjälp den senast dagarna. Det känns väldigt skönt. Båda 45 minuterslurarna sover han ute i vagnen när vi är ute och rör på oss. Det verkar som att han vant sig vid att vagnen rör sig, för nu går det mycket bättre.
Nu när det korta lurarna funkar bättre är det dags att justera schemat eftersom att han är tre månader.

Så här:
06:30 God morgon. Amning.
08:30 Sova 45 minuter
09:30 Mat
11:15 sova 2 h
13:15 mat
15:15 sova 45 minuter
16:30 mat?
18:15 nattslurk?
18:30 God natt

Igår och idag har det varit jobbigt med amningen. Det funkar ganska bra med första omgången, men när jag erbjuder påfyllning börjar han ibland skrika och streta emot. Svårast är det vid det sista målet. Både idag och igår har jag bara fått i honom lite mat i första omgången. Sen ingen påfyllning eller nattslurk. Han skriker och vill inte ligga vid bröstet. Han tar fortfarande inte flaska, jag har slutat erbjuda det och satsar i stället på gröt om någon vecka. Hur ska jag göra, vänta med sista målet och inte hinna med nattslurk?
Igår tog jag upp och ammande innan jag gick och la mig vid vid kl 23. Då åt han ordentligt. Sen försov jag mig och tog inte upp för nattmål förrän kl 04 och då åt han mindre än vanligt.
Jag blir väldigt stressad av detta eftersom att det var väldigt struligt med storasyster på precis det här sättet.

Det som fortfarande är jobbigt med sömnen är tidiga mornar. Det har trasslat ända sen han var bara några veckor gammal. Han sover bra hela natten, jag väcker kl 03:30 för nattmål. Sen börjar han skrika vid 05:30. Jag vagnar tills han blir tyst. ibland räcker det med två drag och ibland tar det en bra stund. Sen vaknar han ofta till flera gånger på samma sätt innan det är dags att göra morgon.
Det är mörkt i rummet och han är inte vidare hungrig när det är dags för frukost. Jag hoppas att detta blir lättare att hantera när jag kan börja ramsa.
Clara Cecilia

Hej!
Det är många 3-4 månaders som inte har "tid" att äta flera omgångar när välrlden öppnat sig och blivit intressant. Ett vanligt råd är att köra bröst 1+2 i ett svep helt nyvaken med bara en rap emellan. Sen kan man erbjuda påfyllning men satsa på att få allt i samma tagning.

:heart:

Clara
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Jag vet att det funkade bra att göra så med storasyster som började trassla rejält med maten i samma ålder.

Jag försöker göra så, men han är ofta mätt efter ett bröst och vill inte ha mer. Två av målen kommer ju dessutom inte i direkt anslutning till att han vaknar. Mest stressande är förstås att lägga en liten bebis för natten kl 18:30 när knappt har ätit något sedan kl 16:30!
Vi får kämpa på! Frågan är om jag ska fylla på med mat innan jag går och lägger mig när det varit en sån här dag, eller om det blir konstigt då?
Clara Cecilia

Hej,
ja fyll på med mat, det tycker jag att du ska göra. SM är ett verktyg för att erbjuda det lilla barnet ett gott liv - vissa dagar blir trassliga men det är klart att man ska bli mätt ändå innan natten.
Ni närmar er dagen då gröt, välling och mos kommer på menyn, det kommer göra susen.

Personligen skulle jag testa att ge lite gröt, väldigt lös med NAN 2 i eller morgonbröstmjölk redan nu till lunch. Det är hela dagens matintag som gäller, inte bara kvällslurken

Se till att era dagar fylls av delaktighet, utevistelse och en massa skratt också, särskilt inför natten. Det kan ju vara knepigt att få 3 månaders att tjoa högt men tillsammans med mamma och pappa som skrattar så mår alla små gott i magen :D

Har du testat med olika typer av flaska och låtit pappan sköta det hela? Bara en fundering.

Clara
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Här är fortfarande ganska stuligt med amningen, vilket så klart gör att det sömnen trasslar lite mer, med svårt att somna själv, övertrötthet och skarvar. Jag försöker fylla på så mycket jag kan i första omgången och sen ge påfyllning om det går.

Lillebror och jag krånglar fortfarande mycket under morgontimmarna, mellan kl 05-6:30. Då är han inte intresserad av att äta, vill hellre ligga och prata och flörta!

Därför är han hungrig redan vid 9:30, då har vi börjat med gröt. Han verkar gilla det, sväljer och gapar efter mer. Sen går det bra att fylla på med bröstmjölk i en omgång, men sällan en andra omgång.
Hur snabbt kan man öka på? När kan jag flytta gröten till eftermiddagen och börja med mos på förmiddagen? Han är tre månader och två veckor.

Sen går det ganska bra med amningen efter långluren kl 13:15, om det är lugnt här hemma när han ska äta.

Svårast är med amning vid tredje målet, vet inte riktigt när det ska komma. Han brukar vakna från luren vid kl 16 och jag tycker ofta att han blir gnällig och verkar hungrig ganska snart efter att han vaknat, men det är ändå väldigt svårt för honom att komma till ro och äta då. Ingen nattslurk har gått i de senaste dagarna.

Jag har tagit upp honom och gett bröstet innan jag lagt mig vid 22:30. Då äter han riktigt bra. När jag tar upp för nattmål kl 03:30 äter han bara lite. Ska jag strunta i att ta upp honom då så kanske han är hungrigare på morgonen? Men jag undrar om jag kan vara så envis att han ska somna om på tidiga morgontimmar då?

Något som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa är första luren. Vi går hemifrån kl 8:15 för att lämna storebror i skolan och ibland storasyster på förskolan. Han somnar när vi går hemifrån eller efter en bit på vägen. Han vaknar ganska ofta till när vagnen stannar då jag går in och lämnar av syskonen. Därför är blir denna luren allt mellan 10-40 minuter! Jag har testat att ha honom på magen, rygg, i syskonvagnen, i egen vagn då storasyster får gå. Det enda jag inte testat är bärsjalen. Även luren på eftermiddagen blir ofta kortare, 30 -45 min. Därför blir långluren 2-2,5 h beroende på hur det gått på morgonpromenaden.

Oj, det blev lång och lite snurrigt! Dessutom har hela högen ungar så klart blivit förkylda så här när terminen drar igång. I natt har jag nog lyckats skrapa ihop så där 3 timmar med sömn åt mig själv...
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

livet går up och livet går ner. Men det där med lur i vagn. Om det går testa att lägga på mage och häng ett svart lakan eller så över vagnen. LÅt honom också somna om möjligt INNAN ni går och gå efter 10 min. Då vaknar man inte lika lätt av att det stannar.

Om liten verkar få koll på själva ättekniken och magen verkar hänga med så kan man öka ganska snabbt.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hjälp!

Nu är vi allt en familj i katastrof och krisläge! Trodde aldrig att det skulle kunna bli så här illa, vi har ju gjort det här förut och trodde att vi hade koll på hur vi ska styra upp livet med en liten. Men inte!

Så här såg det ut kl 06:05 hemma hos oss i morse:
Jag stod inne i lillens rum och vagnande (där hade jag stått sedan kl 05:30) Han stökar, snörvlar och bökar runt. Så fort jag stannar vagnen skriker han. Jag gråter.
Utanför hör jag den yrvakna pappan som försöker få tyst på tokskrikande storasyster som vill ligga i storebrors säng. Hon som inte har vaknat på nätter eller mornar sedan hon var 6 månader! Storebror försöker sova, men har börjat drömma mardrömmar och är ganska ofta uppe och vandrar på nätterna och är ledsen.

Jag är ledsen och irriterad hela dagarna. I morse grät jag vid frukosten med barnen och kände så klart att det här funkar inte!

Vi måste ta tag i läggningarna för Lillen, det är nog där vi måste börja. Det gick ju bättre ett tag, men några gånger han somnade själv. Men sen kom förkylningen och nu vagnar vi alla läggningar och uppvak, samt oftast en timma på morgonen. Vi är helt nere i diket. Han skriker så snart jag lägger ner honom och så snart jag släpper handtaget.

Så nu nyss när maken tog med barnen till skola och förskola satte jag på bra musik, la på bromsen på vagnen och la ner lillkillen efter mys och bus. Han skrek direkt. Jag gick in i rummet två gånger och skakade handtaget och två korta buffningar med avslutande solfjädertryck. Han somnade efter en stund.

Jag får nog ha kvar bromsen, det är nog bäst att jag inte har möjlighet att vagna just nu!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammaT :D

Här kommer en riktigt energifylld kram och en önskan om en god natt för er alla.

Du verkar otroligt klarsynt där i trötthetsdimman som hindrar dig själv frân att vagna! Just att fastna i verktygandet är sâ enkelt och sen blir det sâ svârt att komma ifrân det. :roll:
Jag var pâ väg ner i buffningsträsket med vâr lille Nils (tre mânader idag), men tog mig ur det med hjälp av kloka mammans Yazz fina inlägg:
Yazz skrev:Vi voksne har en tendens til å svare barn (i alle aldre) med alt for lange svar. Dette frustrerer barn og gjør dem "arga". Jeg har jo også en 10 åring og en 4 åring og ser dette veldig klart.

Verktygen er derimot KORTE svar med KORTE og ENKLE forklaringer: "nei, nå skal du sove, FORDI du er trett/det er natt!" og END OF STORY! Etter ditt svar skal barnet få lov til å reagere og få tid til å lugne ned seg uten mer inngripen!

Men svarer vi slik: "nei, nå skal du sove, fordi, bla, bla, bla, bla og mamma synes at bla, bla bla, bla...., får vi et barn (stort som lite) som blir ARGT og fortvilet over alt pjattet! Dette gjelder både i ord som i handling!

ALTSÅ verktygen, er enkle og magiske i sin effekt når de brukes på denne måten, som KORTE svar til barnet. Barnet må få svare tilbake og ha tid til å lugne ned seg i sitt tempo! Når du lar dette være et utgangspunkt, hører man fort forskjell på virkelig skrik (på hjelp til å lugne ned seg) og protest skrik/nedvervningsskrik som svar!

Min dialog med mitt lille barn er som forvandlet fra og med i går kveld, når jeg forsto dette! Han er idag våken ved brystet HELE tiden, kan derfor også legges våken med sang og skratt, og våkner glad og fornøyd. :D

Det ER magisk! :P
Alltsâ KORT verktygande, om man nu känner sig alldeles tvungen att verktyga. Viktigt ocksâ att verkligen lyssna till vad lille herrn har att säga. Han kanske mest är förbannad för att han inte lyckas somna riktigt sâ fort som han vill? Och sen verktyga (KORT 8) ) bara om han verkligen ropar pâ hjälp.

Hoppas att förkylningarna snart flyger sin kos sâ att ni fâr mâ bättre allihop. Prata ihop dig med din man sâ att ni har samma strategi för mellansystern, ju rakare och konsekventare svar hon fâr ju fortare kommer hon att förstâ att Pâ Natten Sover Man (i sin egen säng :lol: ).

mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för uppmuntran!

jag verkar funka så, när det blir riktigt jobbigt så får jag massa ork och lust att ta tag i saker och förändra. Det är det viktigaste jag har lärt mig här, att det alltid går att ända situationer och vanor som inte är bra för varken barn eller föräldrar.

Det gick bra igår, lite buff vid läggningarna och inget alls på kvällen! Helt klart mindre trafik i lillens rum under morgontimmarna också. Skönt! Nu på morgonen somnade han också själv efter lite protester. Bromsen på vagnen sitter kvar!

Det sista matpasset är ofta struligt, det är full rulle i huset och det är svårt för lilleman att koncentrera sig på att äta. För att vara säker på att han skulle sova bra på natten (och att jag skulle få sova!) fyllde jag på med amning innan jag gick och la mig. När jag sen tog upp för nattmål åt han inte mycket. På morgonen är han inte heller intresserad av att äta (eller inte hungrig?) Funderar på om jag ska testa att se till att jag får i så mycket jag kan innan jag går och lägger mig och sen inte ta upp för nattmål. Borde han vara mer hungrig på morgonen då?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej
:D
om det verkar som att han inte äter så mycket på det sena nattmålet så kan du visst skippa det. då blir man ju som du säger hungrigare på morgonen.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"