Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna09

Re: Kura 5 1/2-månadsbäbis start 5.e Mars

Inlägg av Anna09 »

Hej,

han behöver mer mat till middagen. :shock: Det går för lång tid från hans gröt tills att han ammas på kvällen... Det optimala är middag, och sedan kvällslurken 1 timma efter det.

Ge honom riktig mat till middag också, denna ålder han är i kräver massor med mat.:wink:

Låt honom äta med er vetja. :thumbsup: Varför inte ge honom riktig stor lunch vid 11.30, skjut lite på luren och sedan ge mellis vid 15.00? Och sedan äta middag tillsammans vid 18.30. Och sen amma 19.30.

Så hade jag gjort, för att vara säker på att han får en rejält skjuts av mat i slutet på dagen också. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

Vi är på dag 10 i kuren, ska jag vänta tills dag 14 och sen ändra eller ändra direkt?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Då skall du nog vänta med att ändra några tider, MEN att ändra innehållet i målen gör ju ingenting. Gör det bästa du kan och sikta sedan in dig på en justering när tiden är inne. :thumbsup:
//Anna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bra jobbat :thumbsup:
Receptet mot hunger heter mer mat :mrgreen:

Jag instämmer med Anna :mrgreen: Tuta på nu! MER MAT!
Om du känner att det är viktigt för dig att fortsätta amma så kan du ju göra det, men låta det avsluta målet istället. I den här åldern slutar bröstmjölken att spela den fuktion den gjorde när de var mindre. De kräver mer näring helt enkelt och ffa en ökad mättnadskänsla. Jag hade gett honom gröt både morgon och innan sänggående, samt puré och frukt övriga mål. tycker du fick bra tips där av Anna - en rejäl lunch mitt på dagen innan lunchvilan och sen ett mellis efter det. Lite mer som man själv äter - dvs tre stora mål och två mindre mellis.

Och det kan du som sagt börja med f rom nu. :-)

Ha det gott! :mrgreen:
Nat

Inlägg av Nat »

Ni förstår inte hur tacksam jag är för all hjälp, mammalivet känns redan helt underbart och vi är ändå inte alls i mål ännu :D
Bara det att jag har koll på dagarna betyder enormt mycket för mig. Lillen sover när han ska och somnar utan gnöl och verkar så himla utvilad och pigg. Han har gjort krypförsök och börjat säga nåt som liknar mama :D är kanske inbillning men det verkjar som han har utvecklats nåt enormt på bara några dar. Han var nog väldigt trött innan... han snurrar runt runt runt på golvet och hugger i allt som är i hans väg. Han har redan lyckats äta klister och slita sönder jespers tv-spel samt en kruka i golvet (på tre dar) tidigare inget :shock:

Lade killen förut och han bara suckade djupt och kurade ihop sig till en liten trött boll och lade sitt lilla huvud på sidan och slöt ögonen, såg sååå skönt ut. Han sa inte ett pip, jag bekräftade lite tyst men han sov innan jag vänt ryggen till :lol:

Har mixtrat med matschemat nu fram och tillbaka och fram och tillbaka igen... suck det är inte lätt. Vill verkligen inte ändra på några sovtider det minsta i och med att de sitter som ett smäck nu (förutom vargtimmarna på natten).

Har dock tagit mig friheten att lägga till ett mål på kvällen samt flytta ett mål 30 min bakåt för att få plats med ytterligare ett.

Tog ert råd och lade till en riktig lunch och riktig middag. Jag och Jesper brukar äta middag vid 21 eller 22 men vi ska nu försöka äta vid 18:30 tillsammans med lillen istället.

Så här ser nya schemat ut (inga ändrade sovtider)

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Mat (frukost/amma)
07:15 Morgontoalett
07:30 Lek
08:00 Lek
08:45 09:30 Sova
09:30 Mat (frukt och bröd)
09:45 Lek
11:00 Mat (lunch / riktig mat)
11:45 14:15 Sova
14:15 Mat (amma)
14:45 Lek
16:15 17:00 Sova
17:00 Mat (gröt)
17:30 Lek
18:30 Mat (middag/riktig mat)
18:00 Lek
19:00 Bad eller massage
19:15 Kvällstoalett
19:30 Mat (kvällsfika/amma)
19:45 Bok
20:00 Sova

Dagsömn: 4 timmar
Nattsömn: 11 timmar
Summa: 15 timmar
Nat

Inlägg av Nat »

För första gången sen vi började kura kunde jag inte natta lillen för hans sista dagslur. Han somnade inte trots att jag försökte ända in på marginalkvarten. Fattar inte varför. Inget speciellt har hänt idag eller igår. Han är friskare i sin förkylning nu och dagen har varit bra.

Det enda jag kan komma på är att vi tog en lång promenad mellan hans 2.a och 3.e sömnstund och bara en liten stunds lek. I vanliga fall brukar vi köra rätt långt pass av lek där emellan och istället gå ut och gå efter 3.e sömnstunden.
Kan det vara det som gjorde att han inte somnade?

Hur viktigt är det att sonen har fått varit socialt delaktig inför varje sömnstund? eller räcker det att han fått vara det 2 gånger per dag oavsett var man placerar dessa stunder?

Om han suttit stilla i en vagn och tittat på skogen och åkrar och ängar, innebär det då att han fått för lite stimulans för att kunna somna på pass 3 eller var det nåt helt annat som spökade?

Jag tycker att den friska luften och att sitta upp i vagnen ändå borde ha varit mysigt, trevligt och rogivande, men icke :(
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Var och hur du lägger den sociala delaktigheten spelar mindre roll, det är bara så fint att få in den systematiskt i de dagliga rutinerna vid minst ett tillfälle varje dag.

Sen är det jättebra ifall han får träna sig fysiskt, på golvet, vinterklädd ute på en filt på en altan eller liknande. Att göra rogivande saker räcker inte i den åldern. Vid sex månader händer så mycket fysiskt, man behöver utlopp för den energin. Så ner på golvet, träna magläge omringad av massor av spännande saker, vissa nära och andra utom räckhåll, så att man kan öva sig i vändningar, ålningar eller på annat sätt trigga instinkten att ta sig fram och upp.

Ute finns massor av spännande saker att titta på, hålla i och undersöka. utnyttja naturen till det. Ta vagnen på en promenad, ha en filt med och välj ut nån klipphäll, annan plätt att lägga ut filten. :wink:

Se leken som en kombo av lek och träning/arbete.

:thumbsup:
//Anna
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Anna för tipsen, ska tänka på det, har nog "skämt" bort honom lite för han har fel på nacken så vi har gått en massa på sjukgymnastik. Nu när han äntligen är friskriven så sitter många gamla beteenden kvar tror jag. Exempelvis så fick vi inte ha honom på rygg varken i bilbarnstol, babysitter eller på golvet... han blev ju galen när jag lade honom på magen trots att han inte orkade hålla upp sitt huvud. :( :evil: Så jag gick omkring med honom på armen hela dagarna.. så jag tror att han är ovan att vara själv på golvet. Försöker öva med honom nu dock :D

Denna natt var nästan sämre än den förra. Killen somnar snabbt och lätt men vaknar sen ofta under natten. Gav honom MYCKET mat igår verkligen trugade och han åt en massa. Trots detta vaknade han enligt mig för många gånger. Det var alltså natt 11.

Loggbok för natt 11
19:40 Läggning, kort tryck, ramsa *2 bekräftelse * 2
19:41 Sover

22:29 Vaknar, gråter, somnar om själv (bra)

02:00 Gnäll
02:03 Högt gnäll
02:04 Ramsa

03:52 Gnäll
03:52 Ramsa
03:52 Gnäll
03:55 Bekräftelse
03:55 Gnäll, protester, irriterad
03:56 Bekräftelse
03:57 Kort protest
03:58 Bekräftelse (var det rätt att bekräfta igen?)

05:17 Skrik
05:18 Ramsa
05:18 Gråt, prat, gråt, skrik, arg
05:21 Bekräftelse
05:21 Argt skrik
05:22 Bekräftelse
05:22 Super arg
05:27 Bekräftelse

Sammanlagd vakentid (som krävde min insats: 25 minuter.

Det tar inte så värst lång tid att få honom nöjd men han vknar lite väl ofta..

1. Bekräftar jag felaktigt?
2. Bekräftar jag för ofta?
3. Borde jag strunta i att "lägga mig i"? när isåfall?
4. Är loggningen normal för natt 11 i kuren?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hello,

funderar högt...utan att svara på dina frågor :wink:

:arrow: hur kom det sig att du lät honom vara kl 22.29 men inte kl 02.04?

Jag tror att vi alla vet svaret på om huruvida vi påminner för ofta/för mkt. Enl mig brukar det bästa vara att låta barnet vara ifred och utgå från att det räcker med en pangramsa helt enkelt. Sen får de ligga och ta till sig det bäst de vill. Risken är annars stor att det blir ramsnings-cirkus mitt i natten och att det slutar med att man tror att man är tvungen att gå in och ge en solfjäder och så har man rört upp himmel och jord :wink: När allt barnet ville var att ha lite lugn och ro så att det kunde få somna om...

:arrow: Det är bara man själv som kan bedöma när man ska backa, och det är en träningssak! Dock: det är ett måste att kunna backa och lämna ifred.

:arrow: visst vet du att du f rom uppföljningsveckan drar ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan? Så sista ggn du säger ramsan så gör du den till en bekräftelse, dvs ändrar tonläget. Ingen separat bekräftelse nu alltså!

:arrow: Passet från 05.17 - där hade du oxå kunnat ge honom endast en pangramsa. Nu blev det lite "fight" istället :wink:

Jag tycker inte att natten, som du beskriver den, ser ngt "felaktig" ut el så beroende på var i processen ni befinner er. Vargtimmen ÄR en j-la nöt att knäcka alltså. För mig tog det ca 2 v innan Sigge fattade galoppen.

Kom oxå ihåg att det tar en månad innan kuren satt sig :!: Jätteviktigt att komma ihåg så man inte stressar upp sig och tror att man har misslyckats el ngt.

:arrow: Och sen - bakslag kommer och bakslag går :? Jag försöker se dem som undantag, snarare än att det skulle vara helheten det är "fel" på.

Ha de!
:heart:
Nat

Inlägg av Nat »

hur kom det sig att du lät honom vara kl 22.29 men inte kl 02.04?
hahaha ingen aning hahaha bra koll jag har... antagligen så var jag så trött att jag inte tänkte klart medans jag forfarande låg och läste kl 22:29 och tog ett aktivt beslut hur jag skulle agera

Jag tror att vi alla vet svaret på om huruvida vi påminner för ofta/för mkt. Enl mig brukar det bästa vara att låta barnet vara ifred och utgå från att det räcker med en pangramsa helt enkelt. Sen får de ligga och ta till sig det bäst de vill. Risken är annars stor att det blir ramsnings-cirkus mitt i natten och att det slutar med att man tror att man är tvungen att gå in och ge en solfjäder och så har man rört upp himmel och jord När allt barnet ville var att ha lite lugn och ro så att det kunde få somna om...
ok, då skulle jag säga att jag tjatar och bråkar för mycket med honom

Det är bara man själv som kan bedöma när man ska backa, och det är en träningssak! Dock: det är ett måste att kunna backa och lämna ifred.
jag måste backa

visst vet du att du f rom uppföljningsveckan drar ihop påminnelseramsan med bekräftelseramsan? Så sista ggn du säger ramsan så gör du den till en bekräftelse, dvs ändrar tonläget. Ingen separat bekräftelse nu alltså!
jag gör det oftast, men ibland så börjar han morra när jag har kört ramsa * 2 och ska börja med bekräftelse *2.. så då kan jag ju inte köra en mjuk och följsamt slut när han ligger och svär åt mig, eller?

Passet från 05.17 - där hade du oxå kunnat ge honom endast en pangramsa. Nu blev det lite "fight" istället
Vad är en pangramsa? letar febrilt i boken men hittar inget om det

Jag tycker inte att natten, som du beskriver den, ser ngt "felaktig" ut el så beroende på var i processen ni befinner er. Vargtimmen ÄR en j-la nöt att knäcka alltså. För mig tog det ca 2 v innan Sigge fattade galoppen.
vi håller tummarna för att kuren tar sig rejäljt nu de sista 3 nätterna

Kom oxå ihåg att det tar en månad innan kuren satt sig Jätteviktigt att komma ihåg så man inte stressar upp sig och tror att man har misslyckats el ngt.

Och sen - bakslag kommer och bakslag går Jag försöker se dem som undantag, snarare än att det skulle vara helheten det är "fel" på.
true true
Nat

Inlägg av Nat »

Natt 12 = bra natt!!! :mrgreen:
Killen vaknade dock kl 06:00 och var vaken till och från fram till 07:00 då han faktiskt hade somnat och vi fick väcka honom. Jesper var så himla trött så han ramlade in i rummet och nästan över spjälsängen, det tyckte lillgrisen var hysteriskt roligt. Så det är ju ett tips... att skicka in en halvt komig man att väcka med "tjo och tjim" :mrgreen:

Jesper behövde inte göra nånting alls under hela natten. Han nattade honom på 1 minut igår och sen inget under hela natten. Inte en enda ramsa. Dock var lillen vaken i perioder men lyckades vara trygg nog att somna om själv *weeee*

Nu har jag lite nya frågor gällande :shock: mat
Vi ger lillen som nu är prick 6 månader 7 mål mat om dagen. Vilket är mer än vad både BVC och AW rekommenderar. Han äter dessutom friskt vid varje måltid. Han är stor och rejäl grabb som ligger långt över normalkurvorna på både, huvud, vikt och längd. Han äter nästan lilka mycket som jag under en vanlig dag :shock: .

Innan kurningen åt han dygnet runt och cirka 11 mål sammanlagt dock bara amning och en mindre smakis. Efter kurning äter han 7 mål per dygn.

Nu i och med kurandet så äter han "bara" 7 mål. Jag började med 5 mål men han var då så hysteriskt hungrig att han åt på min tröja och skrek. Höjde upp till 6 mål men han var ändå riktigt riktigt hungrig på förmiddagen fram till luchen. Suck :( Så nu i förrgår höjde jag upp till 7 mål. Det känns mycket och det är mycket men nu är han nöjd och sov bra inatt.

Betyder det att det är rätt? alltså killen är nöjd och sover bra både dag och natt. Men anlägger jag på detta sätt fetma? borde jag hålla benhårt på att han sksa äta 3 stora mål och 2 mellis? pust hur ska jag göra då?
Jag får en hel del kommentarer från andra mammor om att han äter mycket och ofta.. Både jag och pappan är smala och långa, vi äter rätt mycket men inga enorma mängder. Lillen är tjock och äter fruktansvärt mycket. Förstår inte varifrån han fått sin hunger...

Så här ser matschemat ut:

07:00 Vaknar för dagen
07:00 Mat (frukost/amma)
07:15 Morgontoalett
07:30 Lek
08:00 Lek
08:45 09:30 Sova
09:30 Mat (frukt och bröd)
09:45 Lek
11:00 Mat (lunch / riktig mat /hemlagad, nyttig fisk och sådant)
11:45 14:15 Sova
14:15 Mat (amma)
14:45 Lek
16:15 17:00 Sova
17:00 Mat (havregröt utan frukt men liten klick smör)
17:30 Lek
18:30 Mat (middag/riktig mat /hemlagad, nyttig fisk och sådant)
18:00 Lek
19:00 Bad eller massage
19:15 Kvällstoalett
19:30 Mat (kvällsfika/amma)
19:45 Bok
20:00 Sova

Dagsömn: 4 timmar
Nattsömn: 11 timmar
Summa: 15 timmar
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hejhej!

Jag är inte ett dugg erfaren av kurning så jag tänker att de som har bättre koll kommer att komplettera och rätta det jag har fel eller glömmer här.

Men jag vill bara säga att jag känner igen mig jätteväl i det du skriver (har skummat igenom din tråd nu). Det verkar som att de flesta går igenom ungefär samma sak under kurningen och de efterföljande veckorna. Vi är fortfarande inte i land trots flera månaders jobb (vår kille vaknar t ex så gott som alltid en timme före utsatt tid) men jag försöker tänka varje dag på alla enorma framsteg vi har gjort, och hur mycket det har gjort för vår lilla familj. Jag och min sambo har fantastisk kvalitetstid ihop på kvällarna och den trötthet jag ser hos andra är faktiskt långt borta för vår del. Det är jätteskönt. Och det märks att vår kille tycker att det är så SKÖNT att sova och han mår så jäkla bra på dagarna. Flera har kommenterat att de upplever honom så väldigt harmonisk. Det tröstar när man surar ihop där vid 6-tiden på morgonen :)

Jag tänkte lite på det du skriver om maten. Vi har också en väldigt stor kille, som ligger långt över alla kurvor (och har gjort det sedan födseln). Han vägde t ex nästan 11 kg på 6-månaderskontrollen :shock: Jag nojar ibland över om vi har för stora portioner till vår kille men skulle vilja råda dig till att HELT OCH HÅLLET STRUNTA I vad andra säger! Det är så mycket lättare då :D Försöker följa rådet själv :wink:

Vår kille ratade bröstet från ungefär 3 månaders ålder så för vår del behövde införandet av mat aldrig konkurrera med bröstet. Det gjorde också att vi var motiverade att snabbare införa lagad mat. Det är ju bra mycket smidigare att amma än att ge flaskan... Nu äter han rejäla portioner med hemlagad mat, en stor saltfri klick smör lägger vi i vid varje serveringstillfälle. Han får proteininnehåll vid både lunch och middag (varierande vegetariskt med linser och bönor samt kött och fisk). Vid både lunch och middag får han ungefär motsvarande en barnmatsburk med mat, ofta mer eftersom vi gör t ex ärtpuré och liknande och ger vid sidan.

Jag vet att man inte behöver vara rädd för att grundlägga fetma riktigt än. Tänk också på att mycket av det extra hullet kommer att omfördelas och rentav försvinna när de lägger i nästa motoriska växel och börjar krypa, gå, springa. Fettet i maten är direkt nödvändigt för utveckling av bla nervsystemet, och i övrigt är det ju bara nyttiga grejer eller hur? Det är ju knappast som att man puréar ner ett wienerbröd :wink: Jag försöker tänka att vår kille äter väldigt nyttigt (nyttigare än vi...) och i det ingår smöret och oljan som är helt nödvändigt för honom.

En vanlig orsak till diarré hos något större barn, t ex över året, är att de får för "nyttig" mat, alltså enligt vuxennormer. De får för mycket fibrer och för lite fett vilket är fel fördelning för ett barn. Försök bortse från "fettnoja" med dina barn. Tycker du att smör känns för jobbigt att ge kan du ju alltid blanda ned t ex rapsolja.

Själv försöker jag också tänka att jag inte vill skapa en laddning kring maten och ätandet utan bara låta honom äta så mycket han vill. Det känns så himla vanligt att maten och ätande blir till en utpressnings- och förhandlingsfråga mellan vuxna och barn. Då är det ju underbart med en unge som redan tidigt visar att han gillar mat! Jag försöker uppmuntra honom till det och känna mig glad över att inte behöva kämpa i min unge födan än så länge :)

Vet inte om det här hjälper ett endaste dugg. Jag håller tummarna för ert fortsatta jobb, ni har kommit långt och längre ska det bli!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Nat

Inlägg av Nat »

Ah va roligt att du skrev, blev jätte glad!!! :mrgreen: så himla skoj att få höra andra mammors upplevelser oxå, du får gärna fortsätta kommentera i min tråd om du får tid/lust

Tror du har helt rätt gällande maten och det bästa är att vara tacksam för att man har ett barn som glatt äter och tycker det är skoj och gott med det mesta

Dessutom är det precis som du skriver att man ger dom ju knappast onyttigheter. Einar äter så sjukt mycket bättre än jag t.ex. [-X Jag äter bulle och dricker kaffe nästan varje dag och han får på sin höjd en fruktsmoothie :mrgreen:

kram
Nat

Inlägg av Nat »

Einar sov 11 timmar för första gången i sitt lilla liv inatt :D Helt underbart. Några uppvak med gnäll men han somnade om själv.

Dagens tupplur nr 2 i vagn har varit riktig misär. Han har skrikit och gråtit hystersikt fram och tillbaka. Trots vagnande och solfjädrande fick jag honom inte lugn. När jag sedan lämnar honom själv i vagnen för att gå upp och hämta min väska och borsta tänderna (vi ska till läkaren på 6-månaderskontroll) då somnar han slutligen efter nästan 2 timmars kämpande... problemet är att han somnade utan min bekräftelse. Så han fick mer eller mindre skrika sig till sömns. Det känns verklinge verkligen inte bra. Har jag gett honom men för livet nu?

Tror att han är utvecklingsfas vecka 26 (han blev 26 veckor i går) och han har varit gnällig och mammig i typ 3 dagar trots att han både sover och äter gott...

Usch va jag tycker det är hemskt när det blir så där gråthysteri. :cry:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Jag skriver återigen inte som kurningsexpert utan som mamma med samma erfarenheter som du.

Det sägs här på forumet och i boken att det är vanligt att dagslurarna krånglar när nätterna börjar funka. Det har varit precis så för oss också, i omgångar. Vår kille sov som en klocka på dagarna innan kuren och därför kändes helt misslyckat att dagarna föll samman (som jag upplevde det) efter kurstart.

Det SKÄR i hjärtat när ens lille klimp måste skrika sig till sömns! Jag vet precis hur det känns!

Men jag upprepar lite visdomar som jag själv fått via forumet, och hoppas att det tröstar dig lite.

För det första så känns det ju som femminutersmetoden när de skriker sådär. Men skillnaden är ju att du inte har övergett ditt barn. Du har lagt det med din nya rutin och säkerhet och bekräftat med ramsa. Om man följer metoden och verktygen visar man ju sig därinne eller via rösten från dörren och barnet överges inte. Man är tydlig och konsekvent. Det viktigaste är att man ger sitt barn förutsättningen att sova, men själva somnandet och sovandet måste hon/han sköta på egen hand. Precis som med mat kan man bara truga, inte tvinga.

Ditt barn undrar just nu om det verkligen ska vara såhär och du får försöka svara honom så konsekvent som möjligt.

Varje gång vi har haft dagslurskrångel har det ordnat sig genom att vi varit etthundra procent konsekventa och tydliga och putsat av attityden och säkerheten. Vår kille frågar i perioder om allt verkligen är som det ska, och svarar vi då på exakt samma, tydliga sätt, nöjer han sig faktiskt. Anledningen till krånglet har varit olika, ibland har det varit beroende på vem som lagt, ibland har det säkert varit tänder, inkonsekventa föräldrar, förkylning, konstig känsla i kroppen, vem vet? Huvudsaken är att man svarar på samma, tydliga sätt.

Såhär skrev en av hjärtebarnskontrollanterna till mig när vi fastnat i vagningsträsk, eller nåt annat som krånglade till dagslurarna:
Acnaib skrev:
Lägg älsklingen, vagna lung och sen lämna med ramsa! Titta på klockan! Vänta säg 100s (1min 40 sek). Lyssna! Har han trappat ned, vänta en stund till. Inte? Bestäm dig! Tillbaka igen? ja då vagnar du kort, kort och lämna igen med ramsan. Fast kanske är det läge för att "bara" ramsa. Gör det då. Ramsa x? tills älsklingen är lung. Lämna igen. Titta på klockan. Håll på så! Jag kan nästan lova att om ni gör så så kommer älsklingen snart sova som han ska.
Nu vill jag ju inte rekomendera att man ska göra så här jämt, titta på klockan och vänta x antal minuter. Det är ju inte så det är tänkt att kuren ska fungera. Men nu sitter ni i ett träsk, och därifrån vill ni ta er ur, eller hur?!
Så mitt råd är att du bestämmer dig för vad du ska göra nästa ingripande, vänta och LYSSNA ordentligt på skriket. Och peppa upp dig med att du försöker ge din kille förmågan att sova och på så sätt orka upptäcka hela den här härliga världen som finns.

Du grejar det här! Det är säkert!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"