ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej AJAC!

Hur har första natten gått?

Min andra natt har gått bra. Dock inte vargtimman (alltså nu). Där har jag massa frågor sen till er alla, men nu måste jag lyssna vidare :?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, hur har det gått i vargtimmarna?
Vi har haft en så bra natt så man knappt tror det är sant! En ramsa och bekräftelser vid halv tre var vad hela natten krävde! Vargtimmarna fixade hon själv, och började prata för sig själv och göra morgon vid kvart över sex. En ramsa fick hon iofs, men höll sig nöjd och glad till tio i sju, så vi möttes av en så glad bebis! Måste se till att jag tar upp henne prick sju i morgon bara och inte tar marginalen till hjälp hela tiden... Hoppas era nätter varit lika fina! Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Frida K

Vargtimman?

Inlägg av Frida K »

Lite dokumentation av de båda nätterna:
Natt 1
19.30 Läggning Buffar lugn ca 15 min. Ramsar mig ut. Får göra om detta 3 ggr.
20.06 Bekräftelse. Vaknar direkt om och jag får börja om.
20.42 Somnar äntligen. Jag har då kännt mig rätt uppgiven och undrat om jag verkligen gjort rätt men hon somnar ju som sagt.
22.20 Vaknar till. In och buffar, ramsar ut och bekräftar. Somnar.
22.40 Vaknar till. Samma som ovan.
01.15 Vaknar till. Buffar och ramsar mig ut 2 ggr. Bekräftar.
3.55 Hostar och grymtar men somnar om själv.
5.35 Gnäller. Ramsar * 6 utanför dörren (jag vet...jag skulle ju ha buffat där). Tystnar.
6.00 Gnäller. Samma som ovan.
6.30. Samma som ovan.
6.45 Använder marginalkvarten och går och och gör glad morgon. Hon är då vaken men lugn.

Natt 2
19.30 Läggning. Buffar några minuter. Ramsar mig ut.
19.45 Går in och buffar bestämt. Ramsar mig ut. Hon ligger och pratar/gnäller om vartannat men tystnar snart.
20.00 Bekräftar
20.35 Vaknar. Ramsar *4 utanför dörren. Avvaktar. Ramsar igen *6. Avvaktar. Hon tystnar efter ca 3 min. Bekräftar.
21.20 Vaknar till. Ramsar *6.
21.33 Gnäller, men somnar om själv
23.20 Vaknar till. Ramsar *6. Tystnar.
3.30 Samma som ovan.
6.00 Hör att hon vaknat (har själv slumrat till, jäklar). Försöker sen ramsa utifrån, tystnar lite men drar igång igen. Är också inne och buffar kort i två omgångar. Får gå in och göra morgon i en paus kl 6.45.

Jag är rätt nöjd med natten för insomningen gick snabbare och jag har klarat mig rätt bra med ramsan. Tror jag glömde bekärtlesen vid halv fyra, men jag kanske kan tänka att jag drog ihop påminnelse och bekräftelse?Ibland har jag nog varit lite snabb. Ska försöka att lyssna mer natt 3.

Mellan 6-7 blev det pannkaka. Snälla, har någon tips på hur jag skulle agerat. Jag var klart "överkoncentrerad" och tror att jag missbrukade ramsan. Hon blev aldrig jätteupprörd, men låg och frågade och gnällde och pratade. Det känns inte som att hon var i närheten av att somna om. När jag gick in och försökte buffa markerat blev hon förbannad istället för lugn.

Någon som har några andra tips om ni ser hur natt 2 gick?

/Frida - som är glad att de två första nätterna är gjorda!
Frida K

Inlägg av Frida K »

Celia; vilken natt! Kan tro att ni är nöjda!

När hon vaknade kvart över sex lät du henne alltså vara förutom en ramsa? Jag kanske hänger upp mig på att hon ska somna om?
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, ja jag tänkte att hon kanske vill morna sig ifred eller så somnar hon om, så kan en själv ju vara. Samtidigt måste man ju vara tydlig med att morgonen faktiskt inte har börjat än. Du kanske var lite överkoncentrerad, men så tokigt tycker jag inte det var! Gå bort från dörren, fixa kaffe eller nåt, och släng in en ramsa till om hon är jättesur. En lång solfjäder är kanske bättre än buff i detta skede'? Tror dock du kan behöva bättre svar av någon mer insatt. Nöjd ska du iaf vara med natten, bra jobbat! Heja oss!
Flora

Inlägg av Flora »

Hej frida,
Det låter bra för natt 2! Men jag förstår man är osäkert mellan 4-6 och efter 6...
Titta på min trä också fragade om vargtimmerna :-) det är lite svart men ' less is more'. Vi hörs senare. Vill försöker att sova lite till.
Kan säger att natt 3 för mig var bra. 50 min protest i vargtimmerna och sen sov hon igen från 5-7. Där hade jag problem att sova själv :-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Jag vill bara smyga in och säga att det är härligt att ni peppar varandra. Forsätt gärna med det! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frida K

Inlägg av Frida K »

Då var det dags för natt tre. Läggningen gick kanon. Det tog sju minuter. :D Åh, så skönt. Känns som om vi är på rätt väg. Från att ha varit vrålförbannad och frågande natt ett när jag la henne tillrätta finner hon sig nu nästan helt.

Annie har dock varit megatrött idag. Kvällen var riktig seg. Fick gå omkring med henne i bärsele och knappast det var bra nog.

Nu hoppas jag på en bra natt. Jag parkerar mig på madrass utanför hennes dörr i natt igen. Ska dock vara på hugget och lyssna i vargtimman. Hoppas det går bättre den här gången.

Lycka till ni andra!
Flora

Inlägg av Flora »

Kanon! Det låter bra. Försöker att somna, hon kommer def att sova ngr timmar, om allt gå bra till vargtimmarna. Så det betyder många timmar för dig :-) och eftersom du måste inte reagera på allt ny som natt 1, är det ok om du vaknar från hennes röst.
Lycka till!!!
Läggning för oss gick också bra, 10 min ingen buffning vid läggning, bara solfjädern och ramsa ut. :D
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Hoppas att det har gått bra för er alla!?

Vår natt har varit toppen. Annie sov 1930-0600 med ett litet uppvak vid 0330 och där ramsade jag *4 och hon somnade. Känns kanon!

Timman mellan 6-7 är jag fortfarande förvirrad kring. Jag ramsade en gång och lät sen Annie va. Hon snackade, tystnade en stund, snackade igen. Började gnälla lite och frågade. Gick in och gjorde solfjädern. Nä, ingen effekt tyvärr. Det verkar som om Annie tycker det är morgon kl 6. Är hon pigg då tror ni?

Det står i SHN-boken att det viktiga är att få dem att sova om så bara 5 min, men det lyckades ju inte jag med tyvärr. Kl 0645 gjorde vi morgon i en paus och då hade hon börjat bli riktigt förbannad. Hon var glad en stund sen jag tagit upp henne, men sen blev hon nästan hysterisk, men lugnade sig när hon fick mat. Hon verkade jättehungrig. Kan det vara så att hon var hungrig redan kl 6 och därför inte kunde somna om? Hon fick välling kl sju på kvällen.

Jag är jättenöjd med resultatet hitills, men målet är såklart sova till sju. Det är stooor skillnad mellan sex och sju tycker jag. Sex är tidigt och sju är nästan lite sovmorgon.

/Frida
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Underbart! =D> =D> \:D/ \:D/ :-({|= :-({|=

Bra jobbat av er båda! Härligt med så fina resultat. Fast det visste jag ju att du skulle få, så peppad som du var! :thumbsup: ;)

Tror inte att du behöver oroa dig för att det är hunger som väcker henne kl 06. Det är helt enkelt vargtimman. He he, här hemma skulle 06 räknas som en seger. Oliver vaknar fortfarande vid 05.... :shock: :sleep:

Under kuren ska du bemöta Vargtimman som under själva natten, dvs ramsa som vanligt. Efter kurens 4:e natt gäller dock andra rekommendationer, bra tips hittar du här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Kramar! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Celia

Inlägg av Celia »

Wow, vilken natt, grattis! Vår vargtimme kom kl 4.30-5.12, men sedan fick jag väcka kl 7! Nu har hon sovit fm, men det gick riktigt dåligt! Läggningen gick bra, men hon vaknade tok för tidigt och skrek så jag trodde grannarna skulle komma ut! Mäh, vad trist det var, men jag vet ju att det kan hända...
Flora

Inlägg av Flora »

Hej frida,
Vilken fantastik resultat! Hoppas du kunde sova - ibland är det svart att sova om själv :-)

Hej cecilia,
Men det också låter bra! Bara 42 min vaken? Fantastik. Snart kommer det att blir mindre.

Bara tänker hur det var en vecka innan! Vilken skilnad. Nu tar det bara lite tid och vi kan verkligen sova hela natten :-) tack Anna!

Snart rapport här. Natt 4 gick bra. Hon vaknade omkring 3.20, småpratade lite och gnällde lite, så jag bara såg ramsa en gång jätte bestämmt. Och efter 15 min hon somnade om igen till 7 :-)

Lycka till allihoppa för dag 3 och natt 4. Ny är jag i follow up vecka och hoppas att det går bra. Nej, jag vet :-)
Frida K

Inlägg av Frida K »

Phu, det är verkligen fram och tillbaka för oss. Igår kväll hade vi en motig läggning som tog 25 minuter. Sen sov Annie hela natten, med bara en påminnelse kl 5,30, till sju då jag väckte henne. :D

MEN, nu har hon skrikit sig igenom hela fm-luren. Det har gått 30 min och hon ska sova 45. Här behöver jag råd, HJÄLP!:

Jag har påminnt och tom varit inne och buffat en gång. Hur mkt ska jag låta henne skrika? Hon låter inte ledsen utan arg. Ska jag vara noga med att ta upp henne först efter 45 min? Tips tack! Jag vet att om jag skulle lagt henne ute i vagnen skulle hon ha somnat, men jag vill att hon ska lära sig att sova denna lur inomhus.

Suck, det här med säkerheten. Jag blir så himla missmodig vid bakslag. :cry:

/Frida
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej!

Jag ville bara säga att vi har också haft väldiga problem med dagslurarna, du är i alla fall inte ensam! Första dagen sov han bara sammanlagt 20 minuter på hela dagen, på förmiddagen!! :o Är inne på tredje dagen, och just nu håller vår lille som bäst på skrika sig igenom en lur. Nätterna har, precis som för dig, gått bra. Råden jag har fått är att ha TÅLAMOD, man måste visa barnet att det även behöver sova på dagen, på nätterna vill barnet sova på ett annat sätt, så dom brukar gå enklare.
Det kan också vara så att barnet tror att det är utvilat eftersom det sover bättre på nättena, men så är ju inte fallet.
Så KÄMPA PÅ är nog rådet jag kan ge, och var konsekvent! Även om det är SKITjobbigt!! Så småningom trillar nog poletten ner...denna luren har vi lagt ett tyg över vagnen, för och skärma av. Kanske kan det hjälpa!?
Lycka till!

Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"