Härlig pepptråd då

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

idag vaknade han 06.21! till skillnad från igår är han inte alls nöjd med att ligga där i sängen och gnäller jättemycket. jag ramsar och gör husljud, men han vill inte alls sova. hmpf! det var enklare igår - då låg han och jollrade tills vi gick in strax innan sju!

om jag inte skriver mer här idag vill jag tacka för sällskapet! det blir väl inte lika frekvent skrivande här ikväll, men det vore ju roligt om vi skrev och berättade hur det går i alla fall :) hoppas att du får sova bra idag! jag tror inte att jag kommer att ha några problem idag faktiskt ... är praktiskt taget sovande redan!
:sleep: :sleep: :sleep:

tack och hej!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej här har det varit lite gnäll och några ramsor och ibland har han somnat om själv. Han sover fortfarande, hoppas han inte hinner vakna innan sju då det är morgon.

Jo nappen var det inga problem att lägga undan. Vi var också väldigt fundersamma till hur det skulle gå. Tidigare skulle han gärna ha en napp i munnen och en i handen när han skulle somna, men nu verkar han inte sakna den alls. :D

Sov så gott i dag så hörs vi säkert något mer! Det har varit jätteroligt att ha kontakt, vilket bra stöd!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Morgonen gick åt pipan. Han ska vakna klockan 7.00. 6.45 grät han, jag ramsade en gång x4. Han tystnade. Så när vi skulle gå in och väcka honom 6.50 började han gråta igen. Det gick inte att stoppa. Jag ramsade och ramsade, gick in och la till rätta. Ramsade igen. Buffade till och med ett par gånger (det har inte behövts på hela natten annars). Men det hjälpte föga. När klockan var 7.20 drygt var han lite tyst mellan hulkningarna - då gick vi in i alla fall, tände lyset och gjorde glad morgon. Han hade tårar i ögonen och fattade ingenting först. Men sen fick vi ett litet leende och då tog vi upp honom.

Någon som har några tips på vad man ska göra vid såna här olyckor? Så typiskt när hela natten i övrigt gick så bra.
Yran

Inlägg av Yran »

Maria, Catarina, Luvisen (har jag glömt någon?)!!
Jag blev visst inte så aktiv här i går natt som jag hade planerat. Somnade så fort jag la huvudet på kudden, när jag inte ramsade eller pumpade ur mina sprängfyllda tuttar som värker så ut av bara heXXXXte!

Fantastiskt att få läsa era inlägg här på morgonkvisten och se hur ni peppar varandra! Jag fortsätter gärna att skriva i den här tråden. NI ÄR SÅ DUKTIGA TJEJER!! :heart: :heart: :heart:

Var helt slut efter gårdagens natt och dag. Gjorde alla kardinalfel man kan göra under dagen tror jag. Läkarbesök för sonen på ena sidan stan, optikern för mig och sedan möta upp andra mamman på andra sidan stan och sen iväg på kurs för min del. Snacka om att överaktivera sitt barn och sig själv.

Dagsschemat började bra med god aptit och sömn på klockslaget men sen mot kvällen urartade allt och när min fru tog över och vi skiljdes åt på bussen så var sonen sjukt hungrig och trött trots mellanmål och lång eftermiddagslur. Det blev sjukligt gallskrik hela den 20 minuters långa bussresan hem och tydligen hade en gammal tant sagt till min fru att "Det måste vara något fel på pojken). Suck! Alla tror verkligen att de är experter på andras barn. jag gick iväg till min kurs med en klump i magen och kände mig som världens sämsta mamma som påbörjat kurning under dessa omständigheter. Min fru var arg och besviken på mig för att hon tyckte att jag körde över henne och bestämde över hennes huvud att vi skulle börja kura. :cry: :cry: :cry:

Väl hemma var jag försenad och sonen hade jagat upp sig eftersom han hade längtat efter mig. Han kom i säng 1.5 timmar för sent och vi tänkte att nu går allt åt skogen. Men konstigt nog så funkade natten över förväntan. Ja visst, han vaknade sex gånger, kl. 22.00, 00.20, 02.20, 04.48, 06.00, 07.08 och sedan väckte vi honom under hysteriskt sjungande av Kicki Danielsons gamla slagdänga "God morgon, är du riktigt vaken än..God morgon, har du läst nåt glatt i tidningen, nej det var väl länge sen...är du riktigt vaken än" Ha, ha, det är verkligen ett tips. Knäpp text och käck så in i bomben.

:D :D :D

Hur som helst så buffade jag bara kort vid läggning och sedan ramsade jag varje gång fram till kl. 02.20 då han för första gången skrek helt hysteriskt och jag inte hade hjärta att stå emot. Men jag höll det kort. Vakenperioderna var betydligt kortare denna natt, ca 5 min och en gång när jag inte orkade resa mig upp utan ropade: "God natt, god natt nu är det natt, god natt, god natt min lilla skatt" från soffan så somnade han om av sig själv på stört. Jag trodde inte mina öron. Det är verkligen häftigt att han svarar på ramsan.

Nu till nästa situation. Ska era partners (för de som har någon) ta över i natt? Min fru är jättenervös och är säker på att han kommer att svara annorlunda när det inte är min röst som ropar. Det kan hon ju kanske ha rätt i. Hur ska man göra här? Jag antar att det bästa är att bara köra på och så blir det en vana till slut att vi alternerar?

Hur ser era dagscheman ut? Jag har lite svårt att bestämma mig för när eftermiddagsmålet ska ligga i förhållande till eftermiddagsluren.

Vi får inte vara för hårda mot oss själva. Det finns ju en anledning till att vi är i behov av att kura och det är ju att våra små älsklingar har det jobbigt med sömnen. Det vore ju konstigt om allt funkade på en gång då. Jag tror dock att man vinner på att förkorta och minimera buffandet. Märkte genast att min son älskade buff och solfjäder och det är ju bra...om det inte blir en ny fixidé.

Hjälp vad jag skrev mycket. Någon som orkade läsa allt, he, he?

Kärlek!

Johanna (och sonen som sover middag) :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
/Yran mamma till Ivar född 100104
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Oj oj vi saknade dig här i natt Yran. Men härligt att du är tillbaka, även om gårdagen lät rörig. Men skönt att natten fungerade så bra!

Jo vi är också lite fundersamma här över hur ramsandet och natt 3 nu kommer gå. Men jag kommer att vara med på kvällen först innan jag går och lägger mig själv - så vi får se hur det går då. Har det gått bra för andra borde det gå bra för oss också eller hur?

Bobo är mer kinkig i dag än i går - vet inte om det beror på den dåliga starten på dagen som jag skrev om tidigare eller om det är en slump.
Hoppas verkligen att det bara är ett tillfälligt bakslag i alla fall.
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hej johanna, kul att se dig igen!! skönt att du fick sova mellan varven! och att det funkade så bra med uppvaken inatt. ditt barn verkar ju vara en exemplarisk SHN-kandidat!! låter som en väldigt rörig dag (ingen kritik, ibland måste man och det är inte så himla enkelt att få till den perfekta helt tomma veckan för det här, har vi märkt!), men han fixar det ändå! heja!

japp, svantes pappa tar över ikväll/inatt. han är ganska påläst, så jag har egentligen inga farhågor att han ska klara det. är mer orolig över mitt kontrollbehov och om jag kommer att kunna ligga i rummet bredvid utan att "ingripa".
jag tycker inte att din fru ska behöva vara nervös. bokens "manual" är ju faktiskt den att man byter efter två nätter och att de då får höra en annan röst. t.o.m. en annan ramsa går bra, bara man är konsekvent med vilken man använder.
bara hon känner sig säker på själva verktygen och sig själv ska det säkert gå jättebra!!! (*peppar även mig själv i detta tänk, här*)!

dagschemat här är kanske inte helt optimalt, men eftersom storebror går på dagis 15 timmar i veckan är vi tvungna att anpassa det så att det funkar vare sig han är där eller inte. svante sover 9.00-09.45 (i vagn om det är på väg från dagis, hemma om vi är alla här. inte optimalt enligt kuren, men det är svårt att ändra på) och sedan 12.15-13.45 (i princip alltid i vagn, antingen med brorsan på lediga dagar, eller på väg att hämta brorsan dagisdagar). sen sover han inte mer och nu när det blir 12-timmarsnätter (!!) hoppas jag att detta räcker.
hur som helst. han äter lunch vid 11 och sedan mellanmål vid 14.30. hur har ni lagt det?

minimera buffandet ja. känns inte som att det blev riktigt så lite som jag hade hoppats. håller tummarna för att pappan får till det bättre.

catarina - vi hade en exakt likadan morgon här!! :( när det var dags för väckning var svante jätteledsen!! jag gick in snabbt en liten kort stund och hade jag buffat länge hade han nog lugnat sig, men det vågade jag ju inte. så det blev samma för oss ... att vi fick gå in när det var tyst i några sekunder. han blev glad att se oss, men det blev inte alls samma effekt som igår! jag undrar jättemycket om detta ... hur gör man egentligen den där sista timmen-halvtimmen om de inte vill sova och samtidigt är ledsna??

heja oss hur som helst! vi har klarat två nätter!!
och jag sov hela fyra timmar idag! det får räcka ;-)

ha en bra dag, så skrivs vi snart!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

jag lyfter ut några frågor jag har, här, så att något "proffs" förhoppningsvis kan svara!

:?: vargtimman. vi har ännu inte haft några problem där, den gången han vaknade gick det att ramsa honom tills sömns. problemet är slutet på vargtimmarna ... han har vaknat 45 minuter innan han "ska" båda mornarna och inte velat somna om. igår pratade och gruffade han mest, idag var det gråt!!
jag gick in en gång och buffade snabbt. han blev lugnare, men jag vågade inte buffa för länge eftersom jag inte får fastna där, så jag gick ut med ramsan, varpå han blev jättearg och ledsen.
jag gjorde köksljud och spelade musik på datorn (inte så högt då, eftersom vi bor i hyresrätt med grannar), men det hjälpte inte. ramsade då och då, men han blev mest mer upprörd.
hjälp, vad gör man? tips? nu fick vi störta in när det var tyst en liten liten stund, och väcka tio minuter för tidigt.

:?: om man, gud förbjude, går in och buffar på natten, när pojken vägrar lyssna på ramsan och bara gråter och gråter, hur länge får man hålla på? jag vet att det är snabbt in och snabbt ut, men på den stunden hinner man ju inte lugna honom ändå. jag kände mig alldeles villrådig när det hände inatt. han bara grät och grät och det kändes mer som fem-minuters-metoden, eftersom han uppenbart inte tog min ramsa utan kände sig väldigt övergiven. det låter säkert som att min attityd var noll där, men jag tyckte verkligen att jag var bestämd och fast där ute med min ramsa.
det här blev kanske ingen bra fråga. men lite råd och pepp skulle sitta fint, ändå.

nu står det still ... hade några frågor till, men de kommer jag inte på nu. är ganska trött i bollen fortfarande ;)

hur som helst är jag sååå glad att vi började med detta! det är så skönt att ha något att gå efter, och att stenhårt följa. och som ger resultat! förut famlade vi bokstavligen i mörkret och nu känns det så tydligt att varken vi eller svante mådde bra av det.
Yran

Inlägg av Yran »

Hej Maria!
Jag är långt ifrån något proffs ju, men fick ändå lite spontana tankar:

Fråga 1: Ivar vaknade också med ett vrål, en kort stund innan väckning i morse och eftersom jag glömde att titta på klockan och trodde att det var natt så ramsade jag på som vanligt. Hade turen att få honom tyst på stört denna gång, men det lär ju knappast hända varje morgon. Det är därför bra att du ställer frågan. Hur sjutton gör man? Jag skulle göra som du gjorde, vänta på en kort stunds tystnad och rusa in då. Det kommer garanterat att komma morgnar då ni får väcka honom sovandes och då lär han sig ju av det då. Att det kan vara härligt och lustfullt att vakna alltså. Tycker inte att vi ska få panik om det inte går att genomföra allt på en gång. Det är ju mål att sträva efter. Denna morgon ställde vi till med brakorkester och sjöng och lekte för att överdriva upplevelsen av att det var kul att vakna, he, he.

Fråga 2: Jag älskar att SHN ger så handfasta tips och att man kan följa ett schema, men jag tänker så här: Vänta lite längre än vad som känns bra för dig (för att ge bebisen chansen att överaska dig), eftersom vi som föräldrar ju är benägna att reagera väldigt snabbt (lite väl snabbt och överbeskyddande?) och fortsätt sedan med det korta buffandet endast ett par gånger under natten. Jag buffar 20 gånger när jag kallar det kort och gör solfjäder. Ivar börjar skrika och sätter sig upp i sängen så fort solfjädern är på gång eftersom han fattar att jag är på väg ut, men då har jag stålsatt mig och låtit honom skrika som en besatt ett bra tag och bara svarat med ramsan. Han har varit urgullig i dag trots att jag kör hårt med honom. Tror att du vinner på lite tuffare tag även om det är svårt.

Har lagt om hela vårt dagsschema nu och idag har det sett ut på följande vis. Det här tycks funka bra (peppar peppar) även om det är fler mål än vad AW förespråkar. Sonen har varit hungrig som ett monster i dag och jag la in en extralur på prov också nu på eftermiddagen.

Ivar

♥♥♥♥♥

07.30 Vakna, frukost
09.30-10.45 Sova
10.30 Lunch
12.30 Mellanmål stadigt
13.00-14.30
15.00 Middag
15.30 Kort extralur (om väldigt trött och sovit kortare på dagen) 20 min
17.30 Kvällsmål, gröt
18.00- Bad, skoj, nattslurk (välling eller amning)
19.30 - Sova natt

Middagslur
Nu ska du sova Ivar Lo, nu ska du sova kom till ro.

Natt
God natt god natt nu är det natt
God natt god natt min lilla skatt

Nu ska jag väcka lilla skrikhalsen

Höres

Johanna
/Yran mamma till Ivar född 100104
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

åh, så skönt det är att få bekräftelse på att någon annan gjort på ett sätt och det funkat. helt knäppt, jag vet, för allt i kuren är ju väl beprövat, men det blir liksom mer verkligt när någon här och nu berättar.
så nu tar jag fasta på ditt
Yran skrev: Ivar börjar skrika och sätter sig upp i sängen så fort solfjädern är på gång eftersom han fattar att jag är på väg ut, men då har jag stålsatt mig och låtit honom skrika som en besatt ett bra tag och bara svarat med ramsan. Han har varit urgullig i dag trots att jag kör hårt med honom. Tror att du vinner på lite tuffare tag även om det är svårt.
det är precis sådär svante beter sig. sätter sig direkt och ställer sig upp och då känns det som att man måste göra rätt val. nu ska jag (pappan) uut (men helst inte vara där alls)! och sen ramsa! och låta honom hållas ett tag.

tycker att ditt dagsschema ser jättebra ut. sådär skulle vi nog lagt det om vi inte hade storebror att styra efter. nu känns det som att svante är lite väl trött när kvällen kommer, men det blir förhoppningsvis ändring på det när han får sova så mycket på natten.

vilka fina ramsor ni har! :)
vi kör med "natti natti sov så gott" och på dagen "sov så gott så ses vi sen". fast ännu har vi inte praktiserat dagramsa inne i säng. han har aldrig aldrig aldrig velat ligga i sängen på dagen, så det blir spännande när det är dags för det! då lär jag fråga en massa här på forumet igen ;)

heja oss!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hur har det gått för er ikväll? här har det varit en mindre katastrof ...

storebror och pappa har sovit borta de första två nätterna, men nu när pappa david skulle ta över, var även åke hemma. vi körde därmed gemensam sagostund runt halv sju (för första gången), sedan en massa skratt/bus innan läggdags. båda killarna hade jätteroligt och skrattade.
sen skulle vi in till varsitt rum. åke bröt ihop fullständigt och grät över att buset var slut! jag vet inte om han påverkade lillebror, men när david skulle lägga honom grät han också hur mycket som helst.
sen dess har svante gråtit och varit arg! jag har suttit inne hos storebror (som lugnades till slut, men tog en timma på sig att somna) och hört spektaklet. david har ramsat och ramsat och väntat och lyssnat och ramsat igen. och varit tvungen att gå in några gånger. efter en timma (med någon lång paus mitt i) sov han.

det enda jag kunde tänka hela tiden var hur i hela världen ungen ska lära sig att bli trygg i sängen och associera den med något bra, när han gråter sådär?
vad hände? tredje kvällen - borde det inte gå lättare nu?? vad gör vi för fel?
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Gokväll - är ni här någon av kurkompisarna?

För oss har dagen varit sådär - det var rätt svårt att få Bobo att somna i vagnen. Vi har nog dessvärre fastnat i vagningsträsket. Men just nu känns det som om det är viktigast att få honom att förstå schemat på dagen så får vi kanske ta ramsorna ordentligare pö om pö.

Pappa Ted nattade i kväll - det var lite ovant och tog lite längre tid än i går. Men han fixade det ändå :D

Hoppas vi hörs snart! Nu kanske Bobos pappa tar över här. För jag ska få soooova! :sleep:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Maria jag såg nu att du också skrivit. Vi verkar ha haft lite liknande upplevelse i kväll, även om vi bara har en rackare att natta.
Kanske blir det ändå något nytt för småttingarna när en ny person tar över? Man har ju sitt sätt att göra saker på.

Men det är bara att hoppas att natten blir bättre än starten på den... Det tror jag att den blir!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hej!!! :)
"skönt" att höra att det inte gått helt galant hos er heller. kanske är det som du skriver, att det ändå blir lite skillnad när det kommer en "ny" person. jag hoppas verkligen det!
nu ska det bli så spännade att se hur natten blir! jag tror inte att david kommer att skriva här (han är inte så mycket för det här med internet ...), men jag ska försöka skriva så länge jag är vaken och sedan uppdatera i morgon.

lycka till!!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

haha ... "det här med internet" ;-) det blev fel. han sitter gärna vid datorn och gör sitt, men forum är inte riktigt hans grej!
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Haha, nej forum är inte min grej heller.. :? men jag bukar ju inte "kura" heller.
Jag är jättenervös för hur natten ska gå!
/Ted (Bobos pappa)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"