Några frågor en bit in i kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

vad roligt att läsa att det går så bra för bobbo. bra jobbat alla i familjen.
han har börjat vända sig till rygg i sömnen och blir lite ledsen att han inte kommer tillbaka till mage. Jag kör på metod 2 här - går in under tystnad och vänder tillbaka honom och går ut igen under tystnad. Han kan ju vända sig åt båda hållen på dagen, men mest om han ser en leksak han vill åt. Men det känns som om det här kommer lösa sig snart.
Det brukar lösa sig efter någon vecka. Det man kan göra är att över extra på dagarna att vända sig från rygg till mage.
Filten vi rullat ihop vid huvudändan har han börjat trassla in sig i på natten. Han lyckas få tag i den och drar den ner över sig. Då undrar jag - någon som har något annat knep att få sängen trängre? Eller behöver den inte göras trängre när man är 6 månader?
Jag brukar inte göra sängen trängre för mina 6 månaders. Utan de behöver plats att fara runt på i sömnen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Jag brukar inte göra sängen trängre för mina 6 månaders. Utan de behöver plats att fara runt på i sömnen.
Jag har tänkt att han gärna vill ha lite trångt, eftersom han brukar borra in huvudet i något hörn/filten. Men jag kanske ska prova en natt utan extra material i bädden.

I natt blev det lite kaos. Mellan 00.30 och 2.30 höll vi på. Det började med att jag hörde att han lagt sig på rygg och var lite missnöjd över det. Men han grät inte, så jag avvaktade. När jag hört honom ligga och stånka och jämra sig i en kvart gick jag in och vände på honom. Det blev tyst ett tag, sen samma sak igen, men den här gången var han ledsen. Jag gick in och vände och det blev tyst igen. Somnade om cirka 20 minuter innan jag vaknade av att Bobo frågade. Jag gav honom en ramsa efter ett tag. Det hjälpte inte. Så jag tänkte "aha, han måste ha vänt sig igen" och gick in. Då låg han fint på sidan... :oops: Jag la ändå över honom på mage och gick ut. Men sen gick det inte att få honom att somna om. Jag provade allt - ramsa, musik, lite husljud. Till slut var han så upprörd att jag fick gå in och buffa - två gånger :!: Till slut, efter en timme somnade han om. Puh. Sen sov han till strax efter 6, då han låg och pratade. Vid kvart i sju blev han lite mer högljudd och jag gick in och väckte, eftersom jag inte ville riskera att han skulle börja gråta igen.

Hur kunde det här hända? Vad gjorde jag för fel? För mycket trafik?
Förutom dessa två timmar sov han resten av natten, vilket känns skönt.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Emma80

Re: Några frågor en bit in i kurningen

Inlägg av Emma80 »

Hej! ibland blir det lite tokigt och man hattar lite hit och dit i förvirring :? men det är bara att ta nya tag. Det kommer ju nya situationer hela tiden som man måste förhålla sig till och jag har själv stått där på natten och gjort saker som jag i efterhand inte känt var så lyckade, men det är bara att ha en strategi för när det händer nästa gång. En gång är ingen gång! Träna mycket vändning på dagarna och hjälp honom inte förrän han verkligen ber om hjälp är mitt tips.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tack för stödet. Jag gissade att jag skulle få det svaret... Ibland ligger man där själv och tänker "åh jag vill bara somna om..." och gör förhastade saker... Men de snabba lösningarna är ju sällan de hållbara...
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej,
Vändningarna har blivit mycket bättre, han klarar sig i stort sett själv nu. Toppenbra jobbat av honom eller hur?
Nu har vi haft lite jobbigt med en rejäl förkylning som hållit i sig en vecka nu, och han är långt ifrån bra. Feber och rejäl snuva och hosta. Stackars liten. Snorsugen är allt annat än poppis... :evil:

Tyvärr har nattningarna på senaste tiden gått sisådär. I kväll tog det över en halvtimme innan han kom till ro. :( Och jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Så här är det:
Vi nattar honom, nu när han varit så förkyld är det rätt svårt att få skrattet till gonattet, men vi har lyckats ganska bra med det ändå, om inte annat så ett litet leende, men det ser verkligen ut som att han bara vill sova och inte skoja. Jag nattar, ramsar mig ut och det är oftast tyst några minuter. Sen börjar han "jama" om ni förstår vad jag menar. Låter lite som en missnöjd katt. Jag tänker att jag inte ska lägga mig i, utan brukar låta honom hålla på så 10-15 minuter innan jag drar en ramsa. Men det brukar fortsätta, så då går jag in och lägger till rätta och ramsar mig ut. Så håller jag på ett tag - ramsar och kanske lägger till rätta, men väldigt sparsamt. Till slut tänker jag - nej nu får han klara sig själv. Men han blir mer och mer upprörd - det låter som att han är riktigt arg för att han inte kan komma till ro. Till slut somnar han, men ibland tar det upp till en timme.
Det här har hänt senaste veckan då han varit förkyld och då dessutom pappa Ted varit bortrest. Nu vet jag inte om dessa två faktorer är någon del av förklaringen. Vad tror ni? Och har ni några tips på vad jag ska göra?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Det är lätt att man faller "till föga" när de är förkylda. Jag skulle sluta trafikera efter läggning - han har lärt sig att du kommer in om han knorrar för mycket. Ingen överkoncentration. Det är inte konstigt att det tar ett tag att komma till ro med tanke på förkylningen - men det betyder INTE att man behöver har en orolig förälder som frågar "somnar du inte nu, kan du inte komma till ro, måste jag hjälpa dig" osv - om du är med. :wink:

Ansträng er inte för att få till skrattet nu under förkylningen, se till att ha det RIKTIGT MYSIGT och GULLIGT och GOTT istället fram till läggningen. OM du MÅSTE ramsa efter läggning så gör ett par verser med en ÛBERTRYGG version av ramsan. Sen inget mer.

Hur lätt har man själv att komma till ro när man inte är kry?

Han är jätteduktig - lita på det och på att han KAN.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

I natt sov Bobo 12 timmar i sträck för första gången!!! Hurra för honom vad duktig han är!!! Jag fick väcka honom när jag själv vaknade och upptäckte att klockan var strax efter sju. :shock: :shock: :shock:

Jag ska försöka vara mer cool inför nattningen i kväll. Tack för peppningen Anna.

Kan även meddela att jag var på en tygaffär i dag och skulle köpa mörkläggande tyg, men det var slut, och enligt andra kunder som hade varit där var det slut på flera ställen. Till och med tillverkaren hade slut. Har alla börjat SHN-kura i vintermörkret tänkte jag då :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra jobbat! 8)

Så här har vi gjort med mörkläggningen. Jag köpte två fleecefiltar i svart, 39 kr styck. La dem på varandra och sydde fast kardborr längs tre kanter, lämnade öppet på den kanten som skulle vara nere mot fönsterkarmen. (la också till 10 cm extra tyg där att "lägga" på karmen vid krukor etc)

Sen klistrade jag fast andra delen av kardborret som vi köpte självhäftande, längs fönsterfodret, sidor och uppe. Vitt band på vitt foder, syns nästan inte alls. Voila! SUPERMÖRKT sommar som vinter, isolerar mot kallras på vintern, tar ca 10 sek att sätta upp varje kväll. Kostnad ca 130 kr. Vårt fönster är 130x120 cm.

Hoppas inte att jag skrev det luddigt. :oops:

KÖR NU HÅRT OCH MED KÄRLEK!

:santa:
//Anna
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Kardborrband låter ju supersmart! Jag hade tänkt öljetter, men då måste jag ju skruva upp små krokar. Bättre med självhäftande kardborre, bara det sitter kvar.

Anna, nu körde jag ju på din linje vid nattningen i kväll. Att inte gå in och störa något, även om han var missnöjd. Jag var SÅ nära att gå in flera gånger, men lät bli. Jag ramsade en gång extra, ganska bestämt, efter ca 15 minuter. Det tog honom dock 40 minuter innan han somnade. Och det kändes som skrikmetoden nästan. Hur vet han liksom att jag inte övergett honom? Han måste ju för länge sen ha glömt att jag var där och nattade mysigt och ramsade? Tror du att det kommer att gå snabbare i morron eller kommer det ta så här lång tid ett tag?

Nu måste jag snart gå och stänga av gonattmusiken och ställa in skålen med rödlök och timjan mot hostan. Det verkar funka finfint med den husmorskuren. :D
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Nu var jag ju in till honom och stackarn låg med huvudet vid fotändan och täckte var långt borta. Då förstår ni hur han protesterade... Eftersom han är förkyld har jag pallat upp sängen med böcker vid huvudändan, så det var nog inte skönt att somna på det där sättet. Men jag lyckades vända honom åt rätt håll utan att han vaknade (trots att jag råkade slå i hans lilla panna lite i sängkanten :oops:
Borde jag ändå ha gått in och lagt honom till rätta tidigare?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bra jobbat, men vi MÅSTE skjuta dina vargar nu... :twisted: Vår lilla tjej har ALLTID levt runt i sin säng från det att hon kunda förfytta sig, så jag har aldrig kunnat palla upp vid snuva etc. Ta bort det du pallat upp med och låt honom snurra runt, det är lite gylligt att de snor omkring tycker jag. Och att täcket är långt borta - här skall du få höra. Ester VÄGRAR numer att ha täcke och kudde i sängen. "Bort" säger hon och kastar ut dem på govet så fort hon når madrassen vid läggning. :mrgreen: Jag tar inget extra för det, ser till att hon har bra temp i rummet och lägger dit täcke då jag själv går och lägger mig, eller tidigare om det är lite kallare. Men hon vill inte lära sig lägga på sig täcket, trots att vi övar och övar på dagtid. För hon gillar ju inte sitt täcke för tillfället. Jag har blivit tvungen att acceptera det, så klart och att oroa mig är ingen ide alls.

När man är förkyld är man dessutom ganska varm i sig, så strunta i det och lägg på täcket när han sover som bäst.

Dvs SKJUT nu vargen åt ...! :mrgreen: Låt :santa: ta med den till skogs!

:heart:
//Anna
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Dvs SKJUT nu vargen åt ...! :mrgreen: Låt :santa: ta med den till skogs!
Hihi, jag ska försöka säga åt vargen att sticka till skogs! Tack Anna. :heart: :heart: :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Nu har jag några funderingar inför julen. Bobos sömn är ju inte klockren än, dessutom är han förkyld fortfarande. Vi ska bo på hotell två nätter i jul. Våra alternativ är att vi antingen tar med vår nya resesäng och låter Bobo somna och sova hos svärmor i den medan vi sover på hotell - då får hon även natta honom första natten den 23 december.
Eller att han får sova med oss på hotellet i egen säng - men då kanske farmor får vara barnvakt på kvällen medan vi går ut och äter.

Grejen är att han i stort sett aldrig sovit borta tidigare och han har dessutom träffat sin farmor ca två gånger, senaste gången för över två månader sen.

På julafton ska vi vara hemma hos svärmor med cirka 15 personer. Då kan vi antingen låta honom sova där eller så kanske han kan somna i vagnen för natten och sen promenerar vi till hotellet och lägger över honom i hans säng där.

Inget alternativ känns klockrent. Och jag kanske skulle ha svårt att slappna av om han sov hos sin farmor.

Hur skulle ni gjort?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag hade nog lagt honom på hotellet i egen säng och på julafton i vagn och promenerat till hotellet sen. Vi har lagt i vagn många gånger, sen stuvat in i bil och lagt hemma. har alltid fungerat hur bra som helst. Bara försök hålla ljus- och ljudintryck nere så han förstår att det fortfarande är natt.

God jul :santa: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

God fortsättning alla vänner!
Julhelgen gick sådär - första natten somnade han fint på hotellrummet och sov ganska bra, med tanke på att han är förkyld och sov på ett nytt ställe, där det inte var helt mörkt. Andra natten skulle vi lägga honom i vagnen hemma hos gammelfarmor, men han hade så svårt att komma till ro. Han somnade, men vaknade och var stört ledsen. När vi hållit på så ett par gånger gick vi helt enkelt till hotellet med honom, han somnade så klart som en stock i vagnen under promenaden dit. Sen vaknade han vid tvåtiden och var vaken till fyra. Vi blev väl lite stressade av att han låg och gnölade - med tanke på hotellgrannar - och la oss nog in för mycket.

Sen nu de två senaste nätterna hemma har varit sådär. Han har sovit hela natten så när som på ett uppvak, men det har varit rejält... Natten till i går vaknade han vid 1-tiden och låg och gnölade 1,5 timme. Jag stålsatte mig dock och la mig inte i, annat än att jag körde en ramsa eller två, sen lät jag honom vara. Jag gjorde husljud en massa och till slut somnade han om.

I natt var det samma visa - han vaknade vid tvåtiden, jag gav honom en påminnelseramsa, men sen lät jag honom vara. Gjorde husljud, men jag märkte ingen effekt. Satte på klassisk musik, men det blev snarare värre. När han hållit på i en timme och började bli ordentligt upprör och till och med ledsen gick jag in och la honom till rätta, buffade lite, och han somnade sen direkt, förmodligen utmattad.

Vad tror ni - gör jag rätt eller fel?
Han är fortfarande förkyld, ingen feber längre, bara snorig och lite hostig, och han är mycket trött på dagarna och äter dåligt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"