Ensamstående hur göra med nätter?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vi har ju schema för att garantera att barnet är mätt och nöjt. Så mata på vid de olika tiderna och tänk ERBJUDA :D Min stora kille har aldrig varit hungrig på morgonen, här det fortfarande inte vid 3,5 år. Vi är ju alla olika där, glöm inte det :wink: å andra sidan är han väldigt glad för kvällsfikan :wink:

Kvällsslurken är som en garantislurk :lol: som en extra matning för att vara säker på att han är mätt när du lägger. Så det är inget mål egentligen, utan en slurk. Äter han mycket då, bra då blev han mätt! Äter han inget har han fått tillräckligt under dagen :wink:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Jag tänkte inte på kvällsslurken utan på förslaget att ge mat istället för gröt vid kl.19. Alltså potatis-mat...?
29.04.2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kör på det om det passar er. Alla är olika och vill äta vid olika tider och olika former. Så allt man kan göra är att försöka och sen urvärdera efter någon vecka eller så. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Colinsmamma

Re: Ensamstående hur göra med nätter?

Inlägg av Colinsmamma »

En liten fråga angående vätskan....han äter mat/gröt 3ggr/dag men drickandet blir 300-400ml/dag..får han i sig tillräckligt med vätska? Det funkar lika dåligt med ersättning, välling och vatten...
29.04.2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag har haft samma problem med drickandet med min lilla kille. För några veckor sen, före han var fyra månader, så vägrade han flaska (förutom på natten när han sov...:roll:), pipmugg eller någon som helst dryck. Suck. Han drack 200 ml per dygn ungefär, förutom det som fanns i maten. Och han väger nästan tio kilo... Så jag har blandat ersättning i puréerna och gjort gröten lite lös. (Samt låtit ett nattmål dröja kvar men det är ju inte aktuellt för dig, gissar jag). På BVC konstaterade de bara att OM det blir för lite vätska totalt så blir de förstoppade. Och det blev han ju aldrig! (Nu dricker han välling, äntligen!) Så jag skulle inte oroa mig så länge magen fungerar bra. Erbjud vätska, sluta inte, en vacker dag så tar han. Min lille började ta emot pipmuggen när han själv fick hålla i båda öronen... :roll: Haha. :lol:

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Ja jag hoppas att han börjar dricka snart...pipmugg funkar inte heller....suck...men jag tänkte att sålänge det kommer kiss och bajs så borde det ju inte vara nån större fara..:)
29.04.2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Nä, precis. Oroa dig inte, men erbjud, erbjud och erbjud... :) Du kanske också har en liten "kan helv"-kille? Du kan ju testa att hålla så att han kan (tro att han) ta(r) själv och se om det hjälper... :mrgreen:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Nu börjar lill-killen bli 9 månader...när ska man ta bort förmiddagsluren eller håller jag den än? han sover ½timme på förmiddan och 2timmar på eftermiddagen??
29.04.2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej!

Min lillkille är drygt tretton mânader och sover fortfarande pâ förmiddagen. :D Fram till âret brukar morgonluren hänga med hos de allra flesta, och hos mânga en bra tid efter det. Du känner när det är dags att justera schemat, barnet talar om det genom att strula. Antingen tidiga morgnar, mycket skarvande eller svârt att somna in vid nâgon lur.
Vid nio mânader (och fram till elva) behövs 14 timmar sömn (men min kille ligger över det), sâ hâll koll pâ de totala sömntimmarna över dygnet. Jag tycker att det känns som att de rekommenderade sömntimmarna är minimibehoven.

Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Vissa dagar strular han med förmiddags-luren eller eftermiddagsluren, vissa dagar går det bra..De dagar han har hoppat över förmiddagsluren sover han som en stock på natten, hela 12h..men de dagar han sovit båda lurarna på dagen så tar det ½-1h innan han somnar på kvällen eller så vaknar han tidigt på morgonen och börjar jollra.. skulle behöva hjälp med ett bättre schema för en 9månaders... nu ser det ut såhär:
8.00 vakna och välling
10-10.30 sova
11.30 lunch
13.30-15.30 sova
16.00 ersättning
17.30 middag
19.30 välling (vilket han inte velat ha de senaste dagarna)
20.00 sova natt

Jag får inte ihop maten som jag vill för eftersom han inte vill ha nån nattslurk borde jag kanske få maten senare så han orkar hela natten men vet inte om jag kan ta bort ersättningsmålet då han dricker så lite annars..ingenting efter mat så enda han får i sig är ju på morgonen och eftermiddagen nu när han ratar kvällsvällingen???

tips tack!!
29.04.2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, kastar mig in i tråden och bidrar med några tankar.

Vad det gäller sova gott eller inte så har det att göra med hela dagens matintag och vad som hänt under dagen där jag tycker att utevistelse och allmänt arbete är det som främjar sömnen bäst. Nu vet jag inte hur ni har det med utevistelse och vad liten har för arbetsuppgifter, så det får du fundera på själv om det räcker eller om det behövs mer.

Du skriver att du har två lurar på dagen men schemat innehåller bara en så jag förstår det som att det är ett schema du vill ha nu, eller?
Vi har kört med en 45-min lur på morgonkvisten och en tvåtimmarslur mitt på dagen, eller lite mot eftermiddagen. Detta har vi infört när barnen varit kring 7 mån gamla. Sen har de då sovit 12 tim natt.

Det gäller att vara försiktig så man inte drar ner på sömnen för tidigt när det blir en snurra på sömntråden, det kan vara så en tid för att det händer mycket i livet och vips så är allt tillbaka till fungerande sömn igen.

Kvällsslurken behöver inte nödvändigtvis bestå av välling, det går lika bra med en banan eller något annat mättande. Och om ihåg att det inte är kvällssluken allena som bestämmer om sömnen ska bli god eller ej.
Colinsmamma skrev: 8.00 vakna och välling
10-10.30 sova
11.30 lunch
13.30-15.30 sova
16.00 ersättning
17.30 middag
19.30 välling (vilket han inte velat ha de senaste dagarna)
20.00 sova natt
7.00 väckning välling
Därefter frukost med familjen
9-9.45 sova
11.00 lunch
12-14 sova lunch
14.30 mellisgröt
17.30 kvällsmat
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt

Så här har vårt schema sett ut när våra barn varit 9-mån. Och det är ju i stort sett identiskt med ditt även om vi är lite morgonpiggare. :wink:
Vi har alltid dubbla frukostar, först är det välling och sen serveras smörgås och gröt när resten av familjen äter och då får man äte så mycket eller så lite man vill.
Småttingar som växer kan ju äta enorma mängder så ös på med mat under dagen så kommer nattsömnen sitta som gjuten.

Mer mat, mer utevistelse och mer arbetsuppgifter, en lur på fm, en på dagen och så tolv timmar natt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

Susan säger det bara Bäst! Precis så!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Det är nog två lurar på schemat, en kl.10 och en 13.30..vad maten gäller är ju detta problemet, det går inte att få honom att äta mer än han vill ha, dessutom spelar det ingen roll om han ätit dåligt på dagen han kan sova hela natten iaf. ute är vi så mycket det går men killen har astma så när det är kallt ute så går det inte, han bara hostar då..
DET jag ville ha fram var ifall man borde ha maten typ kl 18 eller senare då han far och sova 20? Och detdär med lurarna eftersom de skarvar ofta..
29.04.2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
vad gäller skarvandet så svarar Susan alldelles utmärkt på det.

("Det gäller att vara försiktig så man inte drar ner på sömnen för tidigt när det blir en snurra på sömntråden, det kan vara så en tid för att det händer mycket i livet och vips så är allt tillbaka till fungerande sömn igen")

Och även vad gäller måltider såväl dag som kväll:

("Kvällsslurken behöver inte nödvändigtvis bestå av välling, det går lika bra med en banan eller något annat mättande. Och om ihåg att det inte är kvällssluken allena som bestämmer om sömnen ska bli god eller ej.")

Om du tittar på Susans schema så innehåller det dels en "second brekfast", vilket i ert fall skulle ligga ca vid 9.00 med lite brödbitar med massor av smör, lite frukt och annat plock. Och vad gäller mellanmålet så tycker jag att ersättning känns lite tunt för en niomånaders, gröt med fruktjuice kanske? Visst kan du skjuta middagen en halvtimme till 18.00. Genomför och utvärdera om några dagar.

Angående astman så undrar jag om det är förkylningsastma? Har ni fått bra medicinering? Med bra medicin, luftrörsvidgande och kortison så ska inte utevistelse vara något problem alls. Kanske inte jogga i backar i flera timmar men det är väl inte aktuellt ännu kan jag tro? :D

Och så är det ju hemarbetet som också är en underbar huvudkudde! Diska, städa, hålla nycklar, vattna blommor, plocka bort små små dammtussar :lol: . Arbetet är viktigt för att kunna vila.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"