Hej, kastar mig in i tråden och bidrar med några tankar.
Vad det gäller sova gott eller inte så har det att göra med hela dagens matintag och vad som hänt under dagen där jag tycker att utevistelse och allmänt arbete är det som främjar sömnen bäst. Nu vet jag inte hur ni har det med utevistelse och vad liten har för arbetsuppgifter, så det får du fundera på själv om det räcker eller om det behövs mer.
Du skriver att du har två lurar på dagen men schemat innehåller bara en så jag förstår det som att det är ett schema du vill ha nu, eller?
Vi har kört med en 45-min lur på morgonkvisten och en tvåtimmarslur mitt på dagen, eller lite mot eftermiddagen. Detta har vi infört när barnen varit kring 7 mån gamla. Sen har de då sovit 12 tim natt.
Det gäller att vara försiktig så man inte drar ner på sömnen för tidigt när det blir en snurra på sömntråden, det kan vara så en tid för att det händer mycket i livet och vips så är allt tillbaka till fungerande sömn igen.
Kvällsslurken behöver inte nödvändigtvis bestå av välling, det går lika bra med en banan eller något annat mättande. Och om ihåg att det inte är kvällssluken allena som bestämmer om sömnen ska bli god eller ej.
Colinsmamma skrev:
8.00 vakna och välling
10-10.30 sova
11.30 lunch
13.30-15.30 sova
16.00 ersättning
17.30 middag
19.30 välling (vilket han inte velat ha de senaste dagarna)
20.00 sova natt
7.00 väckning välling
Därefter frukost med familjen
9-9.45 sova
11.00 lunch
12-14 sova lunch
14.30 mellisgröt
17.30 kvällsmat
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt
Så här har vårt schema sett ut när våra barn varit 9-mån. Och det är ju i stort sett identiskt med ditt även om vi är lite morgonpiggare.
Vi har alltid dubbla frukostar, först är det välling och sen serveras smörgås och gröt när resten av familjen äter och då får man äte så mycket eller så lite man vill.
Småttingar som växer kan ju äta enorma mängder så ös på med mat under dagen så kommer nattsömnen sitta som gjuten.
Mer mat, mer utevistelse och mer arbetsuppgifter, en lur på fm, en på dagen och så tolv timmar natt.
Kram Susan