Liten är här - frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lobilina! :D

Vad härligt att du har fått styr på skeppet! :thumbsup: Det är också bra med egenhändigpolettnedskramling på det sättet, man blir stärkt i sin intuition och fingertoppskänsla. :wink:

Hur har ni det med nattmålen nu för tiden? Väcker du eller vaknar hon? Förutom större flasknapp - som är ett SUVERÄNT tips! 8) - tror jag att nästa steg hos er skulle kunna vara att börja strukturera nätterna lite. En del bebisar äter inte ordentligt om det inte blir typ 4h mellan början på varje mål dagtid, och ännu längre nattetid. :shock: Och då blir det förstår snuttigt istället.

Om du tror att du är igenom ökningsperioden och känner att du har överlevnadsångesten under kontroll skulle jag vilja råda dig att börja en kväll när du tycker att dagen har flutit på hyggligt (så du inte behöver ha hungervargar strykande kring benen) och så införa 2 nattmål på hyfsat fasta tider. Det sista bör ligga minst 3h före frukosten, så att hon är lite hungrig till den. :D

:idea: Läs på om Marie & Samuel i 5:e delen av BB, så att du är med på hur jag menar. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag har inget emot att styra upp nätterna och ha två mål (ingen skulle vara gladare än jag - förutom Klara förstås - för lite mer sömn :wink: ), men jag undrar bara hur sjutton man lyckas med det utan att först sätta ett schema där nattmålen kommer på ungefär samma tid varje natt? Annars vet man ju liksom inte vilket mål man ska vagna bort?! Som det är nu så läggs hon för natten nångång mellan 21.30 och 00, och då kommer ju nattmålen automatiskt vid olika tidpunkter.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

En till fråga också, som jag glömde:

Jag tänkte att vi kanske är inne i en ökningsperiod ändå eftersom hon skarvar SOM TUSAN och nästan aldrig sover en långlur ordentligt (vi har trots allt inte riktigt styr på skutan ändå :( ). Men det här med hennes knappa matintag talar ju emot. Här har vi som sagt snarare problem med att lilltösen vill ha MINDRE mat, och vi får kämpa för att komma upp i de portioner vi var uppe i för någon vecka sen. Så då kan det väl inte vara en ökningsperiod? För jag antar att ökningsperioderna visar sig genom att barnet vill ha MER mat, dvs större mängd?
chokladkaninen

Hej Lobilina! :D

Jag är inte allra bäst på det här med barn som vill ha mindre mat, :shock: - båda mina har varit standardversionen som ville ha mer mat. :-s :mrgreen: Men så här tänker jag: barn som äter för lite och skarvar behöver styras upp, för ju mer det snuttas, desto jobbigare och mer konfliktfylld blir matningssituationen och ju mer skarvande det blir, desto mer övertrötthet blir det, och då äts det dåligt för det också, och sovs ännu sämre, och så är den dåliga cirkeln ett faktum. :cry:

Nu är hon ju fortfarande rätt liten, men inte jätteliten, så jag tror att en bra idé ändå är att strukturera upp det hela så att du får lite styr på tillvaron. Visst kan du börja med natten, som jag föreslog (det gör inget att dygnen ser lite olika ut - är det matdags 1 och 4 så är det, och skillnaden blir liksom bara vilken tråd man börjar dra i - följden blir ju alltid att dygnet blir mer regelbundet O:)) men om tillvaron är så pass ostadig för er är det kanske ändå bäst att styra upp dagarna först och låta nätterna falla på plats. Börja då med att bestämma vilken tid dagen börjar och slutar, och bestäm tid för måltiderna så att de får 4h emellan, allt för att undvika snuttandet. Tex, frukost kl 8, lunch kl 12, emmat kl 15.30, middag kl 19, nattslurk kl 20, läggning kl 20.30. Och nattmaten hamnar då t ex kl 2 och 5.

Fundera på hur du vill göra, men jag tror verkligen att hemligheten är att sprida måltiderna så att hon hinner få lite aptit! 8) Hur gick det med större flasknapp?

:idea: Jag skickar med Kalaskakans tråd också, som du kan läsa om du hinner - hon hade en liten dam med liten aptit och krav på långa mellanrum mellan måltiderna, och lärde sig en hel del medan hon jobbade på att begripa sin dotter. :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19435
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja struktur är ordet. Här ska struktureras, ska ni se :wink: . Som den vän av ordning jag är så tror jag det blir bäst att få ordning på dagarna först, och då så klart även lägga in nätterna i schemat. Har börjat klura på ett schema, men jag har fastnat i några frågor.

Måste bara berätta en sak först. Igår kväll var jag rätt less på sömnbristen och hela snuttecirkusen, så jag lämnade över matning och läggning mm till maken och gick och la mig i ett annat rum. Men vad hände då???? Jo gullungen sov från 22 till 02.30 :shock: :shock: :shock: :D :D :D . Hon har aldrig sovit mer än 3,5 timme i sträck tidigare. Vet inte om det var makens ömma hand som åstadkom sömnen eller min frånvaro eller bara lite mer mognad hos tösen :roll: .

Nåväl, mina frågor:

:?: Är det smartast att lägga in 07.00 som gomorgon-tid redan nu, med tanke på att jag vill synka det med Elins schema sen?

:?: Ska nattmålen räknas in i vakentid-totalen?

:?: Många har ju (och vi hade även till Elin vid den här åldern) tre timmar vakentid på kvällen, typ mellan 19 och 22. Är det någon speciellt finurlig tanke med det? Eller blir det bara så i de flesta scheman? Eller behövs det kanske för att natten ska bli lång sen?

:?: I natt sov hon som sagt längre än vanligt, 4,5 timme. Är det dumt att göra ett schema där vi väcker t ex 01 för mat nu när hon visat att hon KAN sova längre? Och sen måste vi ändå vagna bort det, menar jag, när schemat satt sig, och hon får ingen chans att själv sova över målet. Å andra sidan är det väl lite väl djärvt att lägga in 22-04 redan nu?

Många frågor blev det.

Justea. Flasknappen nr 2, ääähhh jag vet inte riktigt om det blev nån succé här hemmavid. Jag tycker mest det rinner utanför munnen och hon kastar bak huvudet för att hon får för mycket i halsen. Så nu gäller 1:an ett tag till, men vi testar snart igen, kanske hon bara behöver bli liiiiite äldre.

Och det här med hennes ringa matintag. Jag tror vi får acceptera att hon äter lite för sin ålder, men ändå fixar lång sömn på det. Det visade hon ju inte minst i natt :D . För visst är det väl lite med 120 ml per mål, hon borde väl snart fixa 200? Ska läsa Kalaskakans tråd också, tack för den!

Tack för engagemanget!!!! Det är så skönt att få hjälp och stöd här :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Frågorna ovan är inte så aktuella längre, vi började med schema i lördags så jag uppdaterar lite nu och skriver nya frågor istället :wink: .

Sen vi införde struktur och ordning i vardagen och sömn fick sin tid och mat sin så började tösabiten sova ordntligt och - inte minst, aptiten kom tillbaka :D . Som en ren bonus blev hon på bättre humör också :D . Allt har inte gått som på räls, förstås, men det går FRAMÅT och hela tiden BÄTTRE. Men jag tror verkligen på teorin om att nätterna behövde lösas för att dagarna skulle flyta bättre, för ju bättre hon har sovit på natten desto bättre går dagen - färre skarvar framför allt och mycket längre och mer sammanhängande sömn.

Som det är nu så väcker vi kl 07, hon sover för natten kl 22 och väcks 01 och 04 för mat. Under dagen äter hon 07, 10.30, 14.30, 18.00 och 21.30.

Det vi har märkt är att det nog är för mycket mat på natten. Det är lätt att mata kl 01, men ibland i stort sett omöjligt kl 04. Och hon är - fortfarande - inte särskilt hungrig till frukost, även om det är bättre nu. Så vi tänkte igår kväll att vi testar och ser hur länge hon sover om vi inte väcker kl 01, så jag satte klockan på 04 och hoppades hon skulle sova tills dess. Det gjorde hon inte, men hon sov till 03, vilket ju var toppen. Men så här i efterhand hade det ju varit bättre att bestämma sig för att vagna istället och mata kl 04. Å andra sidan var hon kalashungrig kl 03 och åt och åt och åt som om hon inte hade sett mat sedan födseln, så jag vet inte hur vi ska göra.... Efter maten kl 03 så sov hon sött till 06, då hon frågade om det inte var dags att gå upp. Nähä, sa jag, och vagnade (liiiite, verkligen ytterst lite :D ), här sover vi till 07. Ok då, sa hon, och somnade om :wink: :D .

:?: Kan det vara en idé att ha 03 som mattid istället för 04? Då kanske hon också är lite mer hungrig till frukost.

:?: Samma fråga som förut: Många har ju (och vi hade även till Elin vid den här åldern) tre timmar vakentid på kvällen, typ mellan 19 och 22. Är det någon speciellt finurlig tanke med det? Eller blir det bara så i de flesta scheman? Eller behövs det kanske för att natten ska bli lång sen?

Tacksam för svar :heart:
chokladkaninen

Hej! :D

:thumbsup: Härligt uppstyrt, bravo! =D> :sleep:

Förlåt att du inte har fått svar - men ibland är det ju lika bra, så får man själv komma på vad som är bäst, precis som du gjorde. :lol:

Om 01-målet var det nattmål som funkade bäst skulle jag ha rått dig att ha kvar det och hoppa 04-målet istället, men det gick ju bra att göra som du gjorde också. 8) 03 verkar väl som en alldeles utmärkt nattmatstid? Jag skulle lätt följa den lilla här. :D

Förr eller senare, förmodligen förr, :wink: kommer du att märka att hon är trött på kvällen och vill lägga sig tidigare. Då kan du korta av det sista sovpasset på kvällen, så att det blir en längre sammanhängande vakentid på kvällen (ev med en 20-minlur som inte behöver räknas med i den totala sömntiden, det kvittas liksom mot nattmålet) och så att du kan lägga henne lite tidigare. Den längre vakentiden brukar krävas för god nattsömn, och dessutom ska man ju hinna med ett helt SM-mål + en extra nattslurk och oftast bad/storskötning på den tiden, så det är rimligt att det passet blir lite längre. :D
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ja det var ju nästan bra att svaret dröjde så fick vi trixa lite själva, inte så dumt ändå och mycket lärorikt :D .

Vi kör på 03-matning från och med natten till idag. Det gick riktigt bra, ett uppvak vid 02.10 hanterades med lite vagning men friden la sig på 5-10 minuter och mamma och bebis sov gott vidare till 03 :D . Sedan lite svårt att somna om efter matning, jag tror magen strulade lite för lilla hjärtat åmade och kråmade och småskrek och så snart en liten (eller stor :shock: ) prutt kom ut lugnade hon sig, sen lite cirkus igen och ny prutt, etc. Men vid 04 sov hon sött igen och vaknade 06.30 då jag tyckte det var godkänt att vakna, det var ju faktiskt inom marginalkvarten :D.

Dagen idag (och även igår) har flutit på fantastiskt bra, med långa tidsenliga lurar på förmiddagen och tidiga eftermiddagen. Vi har lagt henne vaken, hon har somnat själv, och hanterat en del uppvak helt själv också. Vi har dock fått tillbaka en del eftermiddags- och kvällstrassel, med liten övertrött tjej som har svårt att komma till ro på sista luren som är 19.30-20.15, och även omöjlig att söva om på uppvak på näst sista luren 16-18. Och efter sista luren är hon sååååå trött och har jättesvårt att äta, så det känns inte som att vi får i henne så mycket mat som hon borde ha för långa natten.

Vi hade samma trassel med Elin, och efter att 22-04 satt som smort så gjorde vi natt vid 20 istället och förängde alltså natten till 8-timmars, och genast var kvällstrasslet borta och hon sov fortfarande till 04 utan problem, det funkade redan första natten. Eftersom vi tror att detta är lösningen på problemet även för Klara så är vi ju rätt sugna på att göra natt kl 20 redan nu, men då undrar vi om 22-03 måste jobbas in och bli helt stabilt först (precis som vi gjorde förra gången)? Eller om natten nödvändigtvis inte måste förlängas i stegen 6-8-12 timmar?

En annan fråga. Utan att vi egentligen hade tänkt det, och heller inte är så förtjusta i tanken egentligen, så sover Klara med napp på dagen. Det visade sig att hon hade väldigt lätt att komma till ro med nappen och vi behöver nästan inte alls vagna om hon har sin napp. En enkel genväg kanske, men det har verkligen underlättat. Hittills har hon inte fått napp till natten, och heller inte protesterat (vi har haft väldigt enkla läggningar på kvällen vid 22), för det verkar lite krångligt tycker jag att måtta in nappen i mörker när hon tappar den och jag vill hellre jobba med ramsa så småningom, så att man slipper gå in i rummet när fröken blir frågvis :wink: . Men ni som haft napp, hur har ni gjort med nappen på natten, och nappen vs ramsan? Och blir det förvirrande för henne att ha napp på dagen men inte på natten?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Lobilina!

Strålande rader ju :wink: :D

Ang. nappen så hade vi napp till Smulan, både natt och dag eftersom hon hade ett sugbehov och nappen lugnade henne betydligt.
Vi tog bort den hux-flux en dag då vi hade haft flera nätter med uppvak pga. tappad napp.

Strax innan hon fyllde 4 månader tog vi bort den och la henne i spjällsäng och tog bort vagnen. Allt i ett bräde.
Hon behövde hjälp de 3 första nätterna och sen klarade hon (napp)uppvak själv, eller uppvaken försvann.

Så min tro är; bestämmer ni er för att ta bort den så ryker den. Men ta inte bort den förän NI har bestämt er, det är annars lätt att hatta fram och tillbaka.
Om det är förvirrande eller inte är nog individuellt från barn till barn, lyssna på Lillbruden där hemma tycker jag.

:)
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Ok, ska fundera lite på hur vi ska göra med nappen.

Men det här med kvällstrasslet undrar jag fortfarande över. Om det är en bra eller dålig idé att göra natt redan kl 20 trots att vi inte riktigt fått styr på 22-03 än? Hittills har hon fortsatt med ovanan att vakna 02 och 06 istället för 03 och 07. Lilla polletten trillar väl säkert ner snart, men vi brottas med tanken om vi behöver vänta på det för att köra på schema med natt kl 20 istället för 22.
Elle

Inlägg av Elle »

Om juvelen signalerar att det är dags för tidigare läggning till natten så kör på det! Övertrötta juveler är inte roligt för någon.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Då kan man säga att vi fick en liten spark i rumpan att våga lägga tidigare på kvällen (det känns lite läskigt men jag ska genast ta fram bössan :wink: ). Vi laddar för att göra natt kl 20 från och med ikväll, så vi har gjort några förändringar i schemat inför dagen idag.

En annan liten klurighet är aptiten på morgonen, som knappast har blivit bättre TROTS att vi tagit bort en massa ätande på natten. Numera äter hon ju bara en gång, vid 03, thats it, men ändå så är aptiten kass vid 07. Som idag, då ville hon bara ha 60 ml och det gick verkligen inte att truga i henne mer, och sen var det dags för att sova och hon somnade visserligen ganska prydligt men vaknade efter ca en halvtimme - HUNGRIG så klart, så jag vagnar i omgångar och försöker härda ut till 10.30 när hon får äta nästa gång....

Min förhoppning är att alltihop reder ut sig, och att måltiderna på nåt sätt blir bättre fördelade över dygnet, när vi lägger kl 20 istället. Och att lite mer sömn där mellan 20 och 03 gör susen för aptiten. Eller kan man hitta någon annan lösning?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Allting _kommer_ att reda ut sig Lobilina, jag lovar!
Aptiten på dagen kan låta dröja på sig ett tag efter att man har tagit bort nattamaten så stressa inte.
Fortsätt att erbjuda och kolla av Liten för Liten kommer att fortsätta att visa/tala om vad som föredras :heart:

(Parentes, jag har märkt samma vara-vaken-länge-fenomen hos bekanta. Jag förstår inte hur någon står ut men glädjer mig dubbelt upp då åt våra nätter och rutiner 8) ).
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Liten rapport härifrån :wink: .

Natt kl 20 funkar bra, vi har fortfarande en del kvällstrassel vissa kvällar men det är ändå mycket bättre än när vi gjorde natt kl 22. Mat på natten ger vi kl 02, eftersom hon envisades med att vakna kl 02 när vi hade mattid kl 03. Dock inser vi att det inte var nån bra idé, för nu vaknar hon 01 istället :? , och ibland ännu tidigare :evil: . Och på morgonen fortsätter hon vakna vid 06 istället för 07 (jag vagnar i omgångar till 07 när det är morgon), jag tror bara det har hänt nån gång eller två att hon lyckats sova till 07. Men jag hoppas på bättring där, i takt med att hon blir äldre.

Men vårt stora bekymmer just nu är nappen, detta otyg :evil: :evil: :evil: . Blir så arg på mig själv, skulle aldrig ha stoppat in den. Men nu är det så, och vi har bestämt oss för att ta bort den (det känns som att den stör alltmer, särskilt på nätterna). Vi tog bort den i måndags morse, och sen dess har vi haft betydligt mer skrikiga, arga och längre läggningar, men hon somnar ju tillslut i alla fall. Och snutten har hon kvar som tröst, stackarn, och den stoppar hon in i munnen och suger på :cry: , lätt förtvivlad och som ett stort frågetecken ("mamma ska det verkligen vara så här, ska jag inte ha nån napp, hallå nappen du har glömt nappen mamma, jag har bara fått snutten...." ). Jag har aldrig sett henne som ett större frågetecken än nu :wink: ).

Det som har hänt nu sen vi tog bort nappen är att vi får vagna mycket mer, och alldeles för mycket. Tidigare har vi lagt henne vaken och hon har somnat själv, bara med lite skak eller vagning till hjälp, men nu är det helt katastrofalt. Hon skriker DIREKT när vi lämnar vagnen, vi låter henne låta lite, går tillbaka och vagnar, hon blir lugn, vi slutar och går, hon skriker.... och det är liksom det här panikskriket på en gång, hon skriker inte ens upp sig, utan börjar på ultrahög nivå direkt :( . Problemet (eller utmaningen :wink: ) är också att hon blir så himla trött efter ett tag och skriker och sover i stort sett samtidigt, vilket gör att det är alldeles för lätt att vagna henne till sömns. Hon somnar, tror jag, bara på lite skak eller några få drag, men börjar skrika direkt igen när vi går från vagnen.

Hur sjutton backar man med vagningen då, när det är så här???? Idag ställde jag vagnen precis vid högtalarna och drog på musik på hög nivå och då blev det lite bättre, men finns det andra tips?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Lobolina!

Alltså.. i _mitt_ tycke så har ni liiiiite för bråttom här. Struttan där hemma är bara drygt 2 månader och än kan det dröja länge innan alla poletter trillar ner tänker jag.

Att hon vill ha mat vid 01-02 är ganska naturligt nu när ni gör natt tidigare. Räkna efter så ser du att det hinner gå 5-6 timmar emellan där.
Sen är det långt ifrån alla skruttar som sover raka vägen fram till morgon 07.00 efter det 01-02.00 målet. Många är de som vill ha mat även 04.00.
:arrow: Anteckna Lobilina, antecka alla mattider och du kommer att skönja ett mönster som visar längre och längre tid mellan måltiderna på nätterna.

Jag vet att det står riktlinjer i BB om hur mkt de små sover vid x-ålder, men ALLA bäsar är olika, det får man inte glömma bort!

Nappen, nu kanske jag kommer att förvirra dig totalt MEN, av de anledningar du skriver gav vi själva Smulan napp vid omkring den ålder er Skrutta är nu. Sugbehov är ett behov och inget annat. När de är så här små, som drygt 2 månader, så kan sugbehovet finnas ännu och där är napp inte fel
TorsMamma skrev:tar sen mellan, OBS mellan, 4-6 månader, efter det blir nappen en (o)vana.
Har barnet ett sugbehov så anser jag att napp är rätt.

Sen TorsMammas kloka ord till mig som jag skickar vidare till dig:
TorsMamma skrev: MIn erfarenhet är att du första månaden stillar överlevnadsångest,
andra månaden spenderar på att lära barnet att inte somna vid bröstet och somna lite mera själv i vagn, med hjälp av vagning och skak i handtaget.
Tredje månaden börjar schemat verkligen att sitta och till
4 mån får man 12 timmars natten.
Runt 4-6 mån har man en Dipl. SS om man har jobbat rätt.
:)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"