Liten rapport härifrån

.
Natt kl 20 funkar bra, vi har fortfarande en del kvällstrassel vissa kvällar men det är ändå mycket bättre än när vi gjorde natt kl 22. Mat på natten ger vi kl 02, eftersom hon envisades med att vakna kl 02 när vi hade mattid kl 03. Dock inser vi att det inte var nån bra idé, för nu vaknar hon 01 istället

, och ibland ännu tidigare

. Och på morgonen fortsätter hon vakna vid 06 istället för 07 (jag vagnar i omgångar till 07 när det är morgon), jag tror bara det har hänt nån gång eller två att hon lyckats sova till 07. Men jag hoppas på bättring där, i takt med att hon blir äldre.
Men vårt stora bekymmer just nu är nappen, detta otyg

. Blir så arg på mig själv, skulle aldrig ha stoppat in den. Men nu är det så, och vi har bestämt oss för att ta bort den (det känns som att den stör alltmer, särskilt på nätterna). Vi tog bort den i måndags morse, och sen dess har vi haft betydligt mer skrikiga, arga och längre läggningar, men hon somnar ju tillslut i alla fall. Och snutten har hon kvar som tröst, stackarn, och den stoppar hon in i munnen och suger på

, lätt förtvivlad och som ett stort frågetecken ("mamma ska det verkligen vara så här, ska jag inte ha nån napp, hallå nappen du har glömt nappen mamma, jag har bara fått snutten...." ). Jag har aldrig sett henne som ett större frågetecken än nu

).
Det som har hänt nu sen vi tog bort nappen är att vi får vagna mycket mer, och alldeles för mycket. Tidigare har vi lagt henne vaken och hon har somnat själv, bara med lite skak eller vagning till hjälp, men nu är det helt katastrofalt. Hon skriker DIREKT när vi lämnar vagnen, vi låter henne låta lite, går tillbaka och vagnar, hon blir lugn, vi slutar och går, hon skriker.... och det är liksom det här panikskriket på en gång, hon skriker inte ens upp sig, utan börjar på ultrahög nivå direkt

. Problemet (eller utmaningen

) är också att hon blir så himla trött efter ett tag och skriker och sover i stort sett samtidigt, vilket gör att det är alldeles för lätt att vagna henne till sömns. Hon somnar, tror jag, bara på lite skak eller några få drag, men börjar skrika direkt igen när vi går från vagnen.
Hur sjutton backar man med vagningen då, när det är så här???? Idag ställde jag vagnen precis vid högtalarna och drog på musik på hög nivå och då blev det lite bättre, men finns det andra tips?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.