Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
strömming

Inlägg av strömming »

Natten har gått strålande för både R och I! I natt har jag ramsat R en gång men han hade säkert klarat sig själv. Pappas väckarklocka gick igång 5.45 och då vaknade R till. Han bökar från 5 och framåt och när pappa börjar gå upp för att jobba så verkade han vilja göra morgon. Somnade om på ramsan, tror jag jag somnade om iallfall. Vaknar 6.55, hör R böka i sängen, tar upp honom, hör syrrans klocka ringa strax därefter och hör från hennes rum - "i's klocka!" och en superglad tjej vill stänga av klockan för att komma upp och se på Molly mus.

Dagens två lurläggningar har varit lite stökigare än tidigare. Morgonluren tog 15 minuter att komma till ro men sedan sov han tills jag väckte 45 min senare. Vid lunchluren nu fastnade han och efter 12-13 minuter gick jag in och la en hand på ryggen och slog handtag, han lugnade sig snabbt och tystnade inom två minuter. Jag gick med ramsan (han fick nattramsan för den känns som om den tar bättre :oops: ) och sedan dess har jag inte hört något från hans rum! :D

Det är så skönt att veta att stor och liten sover SAMTIDIGT och att jag kan få ungefär en timme helt ENSAM hemma och bara ta det lugnt med kaffe och dator eller symaskin!

Idag är det riktigt tråkväder men snart måste man väl ut och leka lite i parken! Var är sommaren :?:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
strömming

Inlägg av strömming »

hrm, exakt 45 minuter senare, samma procedur med slag i handtag och hand på ryggen och nattramsan....
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är så härligt med era rapporter!
Det är ju transformation vi pratar om här!

Tusen kramar till er alla!
Ulrika
polisa

Inlägg av polisa »

Kamp med utdelning

Natten gick bra, trots hackiga lurar igår. 20 minuter innan Mr M kom till ro och sen ett par uppvak som han hanterade själv, en ramsa kl 6 ungefär som han tog och somnade om och sen väckte jag honom en kvart innan han skulle upp, då han började vakna själv. Förmiddagsluren fick bli i stora vagnen, på rygg liggande i selen och han somnade på 2 minuter, sov 45 då han började vakna själv också.

Eftermiddagsluren blev så en kamp, ett par ramsor, men han eldade upp sig väldigt mycket och när jag gick in efter 10 minuter låg han UNDER madrassen och var hysterisk. La honom tillrätta och ramsade och gick ut, men han var kvar i hysteriläget märkte jag. Avvaktade, men fick gå in och lägga tillrätta och buffa i 5 minuter tills han var helt avslappnad (men envisades med att lägga sig på sidan). Gick ut, men då drog han igång igen. En pangramsa och senare en bekräftelseramsa när han var tyst. Den gick han igång på igen, men jag avvaktade och efter sammanlagt 25 minuter tystnade det. Sen sov han tills jag väckte honom efter ytterligare 1,20.

Nätterna känns stabila, förmiddagsluren löser jag med promenad i vagn tills han fått in tiderna i kroppen, eftermiddagsluren får vi jobba vidare på.

Kram!
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
strömming

Inlägg av strömming »

Ojoj vilken fighter Mr M är, hur hamnar man under madrassen.... Tur att han har en mamma som står stabilt! :D

Hör gick tredje luren strålande. Tog dagramsan med en gång, somnade p å3 minuter och väcktes efter 45 minuter.

ÅT ALL GRÖT, gjord på 0,5 dl havregryn, det var päronpure på, det var nog gott! Sedan svepte han ersättning och vid kvällslurken 2 dl välling! Höll på att somna vid vällingen men busade igång honom och sedan tog läggningen 25 minuter ikväll. Han var inte ledsen - mer låg och klagade och verkade inte kunna sluta. Till slut bröt jag klagan med 1 minut slå handtag och sedan en ramsa. Han klagade en kort stund till men somnade sedan.

Syrran var så glad åt klockan ikväll och gjorde stor sak att ställa den och sätta igång den! :D Nästan så jag inte fick ta ut den för att ställa om den (hon var sååå trött och la sig 18.45 så hade klockan stått kvar hade den ringt kl 19 och inte kl 07...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag är beroende av den här tråden. Bara så ni vet.
Skriv mera, skriv mera, skriv mera!

Kram!
polisa

Inlägg av polisa »

Natten har lagt sig i Väspan. Mr M sover sedan 40 minuter. Tog 10 för att komma till ro. (märkligt hur långa 10 minuter kan kännas ibland) Vi var lite sena i säng (20.10) efter att ha varit ett par gator bort och lekt med kusinerna. Som vanligt blir han arg/ledsen när jag lägger ned honom och ramsar ut. Så pass upprörd att jag ramsade med eftertryck igen efter 2 minuter. Skrek i 5 och låg sen och bökade med återkommande EH-EH då och då. Hostar lite i sängen, inte på dagarna, så skall inhandla ingredienser imorgon till "hostkuren" jag fått tips om här.

Sambon är borta i helgen så jag röjer nu undan det värsta och skall själv krypa till kojs. Senast 21.30 är vad som gäller ikväll. Skall skörda frukterna av SovaHelaNatten och samla krafter till dagarna som jag fortfarande finner jobbiga mentalt. Känner mig dessutom utmattade både i kropp och själ efter denna omtumlande samt kraftkrävande dryga vecka. Alla som kört kuren vet ju att det inte är någon Walk in the park, även om de små mirakulöst så fort börjar sova bra på natten.

Nya Mamman, det är inte bara du som är beroende. Det är oerhört skönt att få "släppa" rapporten här, veta att ni läser och kommer med tips och råd. Även väldigt stärkande att läsa rapporterna från ni andra tre, Strömming, Lindsey och Marianne.

Puss och godnatt!
strömming

Inlägg av strömming »

Godnatt Polisa, sov så gott! Här ska också krypas till sängs snart nöjd med dagens bravader. Hoppas att man kommer ut ur lägenheten imorgon. Snart måste väl ändå R kunna sova ute... han har visserligen aldrig sovit bra ute förut, inte ens på promenad men kanske ute på gården kan funka så att syrran kan släppas ut på grönbete lite.... Ja ni som var i Gastsjön märkte väl skillnaden på sömnen ute och inne....

Inte ett pip har jag hört sedan Mr R somnade. Njuter i fulla drag på kvällarna och stänger in mig med symaskinerna!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Marianne77 skrev:Susan, tack du är ju drottning av ramsning (förutom Anna såklart) jag satt och lyssnade när du fick Lukas att lyssna så bra, jag lärde mig riktigt bra jag :lol:

Och nu måste jag passa på att tacka er alla andra också, Anna för att jag och mr L fick dessa dagar hos dig och ni andra kurledare och kursare och mina kära mammavänner. :heart: Jag hade inte kunnat göra detta utan er!

Igår när jag nattade mr L så sa jag ramsan när jag gick och sen var det tyst :D

Imorse vaknande jag kl.5 av en kille som låg och pratade i sin säng, härligt!
Men sa en glad ramsa efter 30 min och då somnade han om, sen blev han väckt av mig.

Snart åker vi till Grekland!

Kram till er alla!
Jag har läst alla rapporter och blir så glad över ert jobb, allihop!

Men detta gör mig lycklig! Jag har nog aldrig lärt mig så mycket som de fyra nätterna med MrL. Och Susan, som lärde honom!
Och det gör mig så varm att du gör ett så bra jobb fortsatt, Marianne. Shit vad bra ni är. Jag blir nästan rörd.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag blir rörd, så där härligt så tårarna flockar sig i ögonvrårna och kroppen ryser lite behagligt.

Nattning med en ramsa för Mr L och så en påminnelse strax efter fem och så väckning på det. Marianne, du är en supermorsa! Bara så du vet, jag är så stolt över ditt jobb med Mr L och det lönar sig mer och mer för varje natt i form av fler och fler sovtimmar. Åh, vad jag är glad, jätteglad faktiskt. :D

Och så lilla Ms S, sköter sig ju alldeles väldigt bra. Men något annat kunde man ju inte tro heller. Och ni anar inte så vacker Ms S mamma är, som en filmstjärna gled hon in i Annas kök där vi nattugglor satt och bara längtade efter att få slänga sig i sängen. Samma kväll hade hennes naglar vackert rött nagellack och bara för att vi bad om det så satte hon på sig ett otroligt vackert rött läppstift. Gud om man kunde se så vacker ut, det är bara inte möjligt. Det var ju inte undra på att jag bara satt och stirrade när vi pratade, :oops: men det gäller ju att njuta av allt som är vackert i sin omgivning. Så en kram till den vackraste mamma jag någonsin fått äran att träffa.

Och så lille herr R, en sån skönhet som sover som en liten, liten stock. Tänk så mycket du kommer hinna sy nu Strömming! Han kommer säkerligen kunna sova ute också inom en snar framtid. Du vet ju att det bara handlar om ATTITYD, SÄKERHET och sånt? :wink: Skickar en varm kram till er båda två.

Och så Mr M som nog ändå borde få en liten bil så han kan glida runt i vardagsrummet med armbågen så där coolt hängade på bildörren och med frillan fixad så locken i pannan är perfekt. Visst är han cool och coola killar har lite attityd, de behöver övertygas lite extra då och då så de kommer ihåg att sova gott. Det är ju ändå grunden för ett gott liv, sover man inte gott orkar man inte glida runt i någon cool bil. :wink: Och du Polisa, det är helt ok att både buffa och solfjädra när han ligger på sida om han tycker det är bekvämast. Första natten vid nattningen buffade jag honom på sidan, du hade ju sagt att han gärna låg så, och efter några buff när han slappnade av rullade jag över honom på mage och buffade klart. Krama honom ordentligt från mig och så en kram till dig med.

Själv roar jag och min familj oss med att festa varje dag denna helg, roligt men lite tröttande i det långa loppet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
strömming

Inlägg av strömming »

Nu på morgonen var det som om R ville sova och fösta var han tyst i flera minuter så jag tänkte - yes han har fattat det! Han tycker att det är skönt att gå och lägga sig! men just när jag tänkte det så kom gallskriket och så började han.... så lägginingen tog åter 15 minuter men så kom jag att tänka på vad Anna sa till mig när hon hjälpte mig med daglurarna -det där är hans privatliv och det ska man inte lägga sig i, han kan hantera det alldeles själv. Och vips, 3 minuter senare var det tyst! Ritar helikoptrar med syrran nu, jååååsa ska de vara!

Natten gick bra, en ramsa till R kl 6.35 men han somnade aldrig om men låg tyst och bökade. Syrran började ropa 5 minuter innan klockan ringde men inte så där arg som tidigare utan mer glad och pratsam. När klockan ringde blev hon superglad och skulle snabbt stänga av den och gå upp med ett leende på läpparna! HÄRLIGT!
Elle

Inlägg av Elle »

Jag följer tråden med glädje och läser era inlägg varje dag. Vilka framsteg ni gör alla fyra, nu börjar den sköna sömnen att sätta sig. Underbart!

TACK för att ni delar med er!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
strömming

Inlägg av strömming »

Här kör vi lite "testing testing" från syrran... det var LÄNGE sedan hon blev arg vid dagsömnen, det händer nästan aldrig. Men idag, ojojoj, men bara jag fått ner den spratttlande och tjutande ungen i sängen så tystnade hon på 2 minuter men man ör ju så van att hon travar dit själv och VILL gå och lägga sig

R somnade på 10 minuter, jag kom på att jag skulle ju mer "sjunga" ramsan för honom och då tog den ju bättre. Såklart.

Det är skönt att skriva av sig det som händer :D
polisa

Inlägg av polisa »

Mr M har haft en hostig natt och även om han sov sig genom det så höll han mamma vaken. Själv vaknade han 6.55 och jag fick efter en stund kravla mig upp och ramsa varpå han faktiskt somnade... Väckte honom 7.23 då han började böka igen. En bra morgon! Så otroligt skönt när de somnar om så nära väckning. :) Killen har en grads feber, men förhoppningsvis blir det inte mer än så. Ikväll blir det hostkuren under sängen!

F.m-luren i liggvagn idag igen, super att han somnar direkt och mamman får sin välbehövliga promenad. Nu närmar sig e.m-luren som alltid är lite knivigare. För dock anteckningar vilket är så bra, för det som då känns som en evighet visar sig på pappret bli kanske bara 10 minuter.

Pappa H kommer så äntligen hem ikväll vid 17-18-tiden och då skall jag dra ned dragkedjan på mammadräkten och krypa ur och sticka iväg och göra något helt annat. (förmodligen veckohandla, sexigt va?, men det kan vara avkoppling det också.)

Kram.
LenaK

Inlägg av LenaK »

polisa, du har ett PM med länkar

här är några till om dagslurar
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21722

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22413

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22276

tänk på att det kan ta upp till en månad innan dagslurarna "sitter".
Du fixar det här!
:heart: :sleep: :heart:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"